Nån som skulle vara snäll och lista vilka klädesplagg som ingår i sommar respektive vinteruniformen?
Citat från: bussus skrivet 09 december 2013, 01:37:57 AM
Nån som skulle vara snäll och lista vilka klädesplagg som ingår i sommar respektive vinteruniformen?
Varför?
Allt som krävs utom underkläder, strumpor och skor.
Finns inget "det där ska du ha" utan föraren bestämmer själv vad han vill ha för uppsättning
Ingår det kostym till skjortan och slipsen eller är det väst som gäller ?
Citat från: bussus skrivet 09 december 2013, 23:14:57 PM
Ingår det kostym till skjortan och slipsen eller är det väst som gäller ?
Fältstudier har gett vid handen att det finns både pikétreöja, byggare Bob-byxor, fleecetröja och toppluva. :)
Citat från: Johan Ek skrivet 09 december 2013, 22:51:42 PM
Allt som krävs utom underkläder, strumpor och skor.
Finns inget "det där ska du ha" utan föraren bestämmer själv vad han vill ha för uppsättning
Dock är det inget ovanligt att avtalet och/eller arbetsgivaren kan kräva svarta (eller åtminstone mörka) strumpor och skor. Vet dock inget om klädkraven i innerstan.
Det finns mer att önska när man ser hur vissa klär sig.
Huvudregeln är att inga privata plagg får vara synliga när uniformen är på.
Själv kör jag alltid i skjorta och slips. Tycker det borde vara ett krav. Liksom svarta skor. Har sett kollegor med knallgula skor tillsammans med uniformen. Ser inte seriöst ut.
/ Henrik
Att blanda in färgstarka färger på skor ev något annat ser inte så propert ut enligt mig... Keolis tillhandahåller i mina ögon mer profilkläder än uniform.
Och en önskan vore ju att det blev lite mer striktare klädeskrav om vi nu vill få upp statusen... då går det inte komma med skjortan utanför byxorna, två knappar uppknäppta med en orange t-shirt under.
Men... fleecejackan är riktigt skön nu när det är kallt ute.
PS: Detta är inte riktat till City... utan mer överlag.
Jag förstår inte varför kläderna ska vara strikta om vi ska få upp statusen?
När jag kör buss vill jag ha en funktionell uniform hellre än en proper. Vit skjorta och kostymbyxor är inte funktionellt när man kör buss. Iaf inte beställningstrafik där man måste ibland laga enklare fel själv och då är det med 100% säkerhet att man smutsar ner sin vita skjorta och eventuellt river upp sina kostymbyxor eftersom det är ju inte direkt tjockt tyg i dom.
Då ser man ju ännu skabbigare ut. Jag vill ha tjocka tyg i mina byxor och sidofickor där man kan få plats med pennor och liknande. Mörk tröja så det inte syns så jättemycket om den smutsas ner under jobb.
Jag skulle egentligen inte lägga mig i denna diskussion eftersom jag vet att dom flesta här vill ha propra chaufförer. Jag vill hellre ha kvalitet på uniformen. :)
Citat från: Henke skrivet 10 december 2013, 16:54:26 PM
Det finns mer att önska när man ser hur vissa klär sig.
Huvudregeln är att inga privata plagg får vara synliga när uniformen är på.
Själv kör jag alltid i skjorta och slips. Tycker det borde vara ett krav. Liksom svarta skor. Har sett kollegor med knallgula skor tillsammans med uniformen. Ser inte seriöst ut.
/ Henrik
Om man inte äger några svarta skor, vem skall då bekosta dessa?
Citat från: Buss-busen skrivet 10 december 2013, 18:46:49 PM
Om man inte äger några svarta skor, vem skall då bekosta dessa?
När det gäller Arriva i Stockholm, står föraren själv för kostnaden.
Citat från: igel skrivet 10 december 2013, 19:00:04 PM
När det gäller Arriva i Stockholm, står föraren själv för kostnaden.
Det gäller alla, inte bara Arriva.
Citat från: Björn Ax skrivet 10 december 2013, 18:33:44 PM
Jag förstår inte varför kläderna ska vara strikta om vi ska få upp statusen?
När jag kör buss vill jag ha en funktionell uniform hellre än en proper. Vit skjorta och kostymbyxor är inte funktionellt när man kör buss. Iaf inte beställningstrafik där man måste ibland laga enklare fel själv och då är det med 100% säkerhet att man smutsar ner sin vita skjorta och eventuellt river upp sina kostymbyxor eftersom det är ju inte direkt tjockt tyg i dom.
Då ser man ju ännu skabbigare ut. Jag vill ha tjocka tyg i mina byxor och sidofickor där man kan få plats med pennor och liknande. Mörk tröja så det inte syns så jättemycket om den smutsas ner under jobb.
Jag skulle egentligen inte lägga mig i denna diskussion eftersom jag vet att dom flesta här vill ha propra chaufförer. Jag vill hellre ha kvalitet på uniformen. :)
Fast det ena utesluter väl inte det andra? Proper måste kanske inte vara vit skjorta, utan skjorta? Sen är ju inte beställningstrafik och linjetrafik direkt samma sak, och självklart måste man inte ha exakt likadana uniformer på alla företag.
Björn Ax
Om du lyssnar med de företag som säljer uniformsplagg till taxi och yrkestrafiken i övrigt
så har de nog med största säkerhet de du söker.
Det norska företaget som säljer enligt konceptet ta 5 betala för 9 tänker inte lika kvalitetsmässigt som uniformspecialisterna.
/Lennart
Citat från: Kronobergarn skrivet 10 december 2013, 18:18:39 PMKeolis tillhandahåller i mina ögon mer profilkläder än uniform.
Vari består skillnaden? Uniform betyder ju som sagt bara enhetlig klädsel som framvisar funktion. Uniform är alltså inte samma sak som en militäruniform och det har ju även blivit mer och mer så att det handlar om att ha praktiska kläder. Där tycker jag även Keolis ligger bra till.
Sedan gäller det ju, som alltid, att inte blanda uniformen med privata klädesplagg och kanske även att se till lite praktiskt ansvar. Att leta rätt på ett mörka/färgmatchande och funktionella skor ser jag t.ex. inte som ett större problem. Får man ju göra på en hel del andra håll med.
Citat från: buskörare skrivet 11 december 2013, 09:34:31 AM
Fast det ena utesluter väl inte det andra? Proper måste kanske inte vara vit skjorta, utan skjorta? Sen är ju inte beställningstrafik och linjetrafik direkt samma sak, och självklart måste man inte ha exakt likadana uniformer på alla företag.
Nej självklart är det så. Jag vet att nobina, när jag jobbade där, hade ett par väldigt bra byxor man kunde skaffa med sidofickor och bra kvalite.
Det är ju pga tjänstemannaskyddet vi måste ha uniform i lagens mening och i den står det ju bara att det ska utan tvivel vara synligt att det är just jag som är chaufför.
Jag vet inte men företagets logga på kläderna kanske räcker?
Självklart ska man ju inte se ut som en slusk med privata kläder och liknande.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 december 2013, 19:32:47 PM
Det är ju pga tjänstemannaskyddet vi måste ha uniform i lagens mening och i den står det ju bara att det ska utan tvivel vara synligt att det är just jag som är chaufför.
Jag vet inte men företagets logga på kläderna kanske räcker?
"genom att bära uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman" står det i ordningslagen.
Här (https://lagen.nu/dom/nja/2001s859) återges en HD-dom angående våld mot tjänsteman, inte helt relevant men kan vara intressant läsning iaf.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 december 2013, 19:32:47 PM
Nej självklart är det så. Jag vet att nobina, när jag jobbade där, hade ett par väldigt bra byxor man kunde skaffa med sidofickor och bra kvalite.
Det är ju pga tjänstemannaskyddet vi måste ha uniform i lagens mening och i den står det ju bara att det ska utan tvivel vara synligt att det är just jag som är chaufför.
Jag vet inte men företagets logga på kläderna kanske räcker?
Självklart ska man ju inte se ut som en slusk med privata kläder och liknande.
Jag tycker också att Keolis har dragit det lite långt med alla färger. Problemet är väl att dom bytt uniformsdelar så väldigt ofta och då bytt färgernas placering osv vilket jag tycker gör det lite rörigt. Det gör ju också att förarna inte är enhetliga varken färgmässigt eller uniformsmässigt.
Citat från: Björn Ax skrivet 11 december 2013, 19:32:47 PM
Självklart ska man ju inte se ut som en slusk med privata kläder och liknande.
Nej, man vill ju inte se ut som en sluskig passagerare.
Citat från: Buss-busen skrivet 12 december 2013, 18:42:06 PM
Nej, man vill ju inte se ut som en sluskig passagerare.
Sommaren 2007* så hade förarna som körde ersättning för Roslagsbanan inget annat än privata kläder.
*2007 det var flera somrar däromkring med RB-ersättning, så jag kan ha blandat ihop den sommaren med någon annan.
Citat från: igel skrivet 12 december 2013, 20:52:26 PM
Sommaren 2007* så hade förarna som körde ersättning för Roslagsbanan inget annat än privata kläder.
*2007 det var flera somrar däromkring med RB-ersättning, så jag kan ha blandat ihop den sommaren med någon annan.
Vilken sommar var det senast INTE ersättningsbussar på någon del av RB? 1991?
Kan tänka mig att du syftar på den sommar då Midbus körde ersättning på Österskärslinjen :D
Citat från: igel skrivet 12 december 2013, 20:52:26 PM
Sommaren 2007* så hade förarna som körde ersättning för Roslagsbanan inget annat än privata kläder.
*2007 det var flera somrar däromkring med RB-ersättning, så jag kan ha blandat ihop den sommaren med någon annan.
Sannolikt var det 2007 så där är du delvis rätt ute. ;)
De av oss som tillhörde Veolia Råsta under sommaren 2007 körde ersättning i uniform. Vi räckte dock inte till utan en hel del förare lejdes även in. Det var då flera av de inhyrda som inte hade något annat än just civila kläder vilket även ledde till en del konstigheter vid t.ex. avlösningarna.
När Råsta enligt avtal gick över till Busslink i augusti den sommaren så blev dock endast de civilklädda förarna kvar då Veolia drev ersättningstrafiken vidare med i stort sett enbart inhyrd personal... samt tyvärr med en hel del vagnar som var i ganska dåligt skick.