Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2013, 22:41:58 PM

Titel: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2013, 22:41:58 PM
Enligt Borås Tidning på nätet så är hastigheten för dubbeldäckarna på linje 100 Göteborg-Borås och vice versa sänkt till 70 km/tim i rådande väder med kraftiga vindbyar och snö. Det innebär att bussarna blir cirka 20 minuter försenade vid ankomst sluthållplatsen. På grund av omloppen kan också avgående bussar bli försenade från utgångshållplatsen.



Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: John P skrivet 06 december 2013, 01:11:09 AM
Har inte Netbuss "vanliga" bussar stationerade i Göteborg och Borås som tillfälligt kan användas, så blir man kanske inte lika mycket försenad !?
Visst, fordonskravet är väll kanske dubelldäckare men sent på vardagskvällar ( frånsett fredagar ) borde väll en normalgolvsboggi räcka ?
Linje 101 körs väll med normalgolvsbussar t.ex ?
Bra att man informerar om föreningarna och orsaken, förstår mycket väl att man inte kan/vill köra mer än 70km/h med bussar som är över 4m höga !
Det kan säkerligen rycka till rätt rejält i bussarna även i 70km/h.
Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Björn Ax skrivet 06 december 2013, 08:25:09 AM
Ja vi såg ju vad som hände förra vintern här i Uppsala med en dubbeldäckare. Den hamnade på sidan i diket pga blåst.

Var nog inte så trevligt att sitta i den. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2013, 08:39:09 AM
Citat från: John P skrivet 06 december 2013, 01:11:09 AM
Har inte Netbuss "vanliga" bussar stationerade i Göteborg och Borås som tillfälligt kan användas, så blir man kanske inte lika mycket försenad !?
Visst, fordonskravet är väll kanske dubelldäckare men sent på vardagskvällar ( frånsett fredagar ) borde väll en normalgolvsboggi räcka ?
Linje 101 körs väll med normalgolvsbussar t.ex ?
Bra att man informerar om föreningarna och orsaken, förstår mycket väl att man inte kan/vill köra mer än 70km/h med bussar som är över 4m höga !
Det kan säkerligen rycka till rätt rejält i bussarna även i 70km/h.

Nu tror jag inte det spelade så stor roll. Även bussarna på linje 101, som trafikeras med vanliga bussar, var rejält försenade så antagligen var det rejält tillkorkad på riksväg 40. Det hade alltså inte annat än i undantagsfall gått att köra över 70 km/tim i alla fall.

Annars borde det väl ha funnits normalgolvsbussar att tillgå vid den tiden på dygnet. Under maxtimmarna lär det bli betydligt värre.

Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Jo skrivet 06 december 2013, 09:04:30 AM
Ja trafiken blir ju lite störningskänsligare med dessa höghus och därmed och mindre tillförlitlig. Vi får väl se om trenden håller i sig för nu har ju snart alla bolag i södra Sverige DD på sina expressbusslinjer. Kronoberg har ju nyligen infört de och Blekinge och Skåne får det inom en snar framtid samtidigt som KLT verkar ha funderingar på det inför nästa avtalsperiod. Jag tror nog att att det kan slå tillbaka och vi får se en återgång till traditionella bussar med tiden. Om det nu varit mer lönsamt med DD istället för en traditionell buss torde ju även de kommersiella expressbussbolagen som Swebus, Netbuss, FAC köra med DD men deras försök har ju varit kortlivade.

Sen kanske det i början är lite av en marknadsföringsgrej men det kan nog svänga åt andra hållet istället för nackdelarna är ju ganska många.
Längre körtid, Längre lasttid, högre bränsleförbukning, högre inköpspris, ökad olycksrisk och ökad väderkänslighet. Frågan är om det är värt det för att kunna öka mängden passagerare från 60 till 80. Har man många turer där man har just mellan 60-80 passagerare är det ju klart ekonomiskt lönsamt.

Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 december 2013, 09:09:53 AM
Citat från: Jo skrivet 06 december 2013, 09:04:30 AM
Ja trafiken blir ju lite störningskänsligare med dessa höghus och därmed och mindre tillförlitlig. Vi får väl se om trenden håller i sig för nu har ju snart alla bolag i södra Sverige DD på sina expressbusslinjer. Kronoberg har ju nyligen infört de och Blekinge och Skåne får det inom en snar framtid samtidigt som KLT verkar ha funderingar på det inför nästa avtalsperiod. Jag tror nog att att det kan slå tillbaka och vi får se en återgång till traditionella bussar med tiden. Om det nu varit mer lönsamt med DD istället för en traditionell buss torde ju även de kommersiella expressbussbolagen som Swebus, Netbuss, FAC köra med DD men deras försök har ju varit kortlivade.

Sen kanske det i början är lite av en marknadsföringsgrej men det kan nog svänga åt andra hållet istället för nackdelarna är ju ganska många.
Längre körtid, Längre lasttid, högre bränsleförbukning, högre inköpspris, ökad olycksrisk och ökad väderkänslighet. Frågan är om det är värt det för att kunna öka mängden passagerare från 60 till 80. Har man många turer där man har just mellan 60-80 passagerare är det ju klart ekonomiskt lönsamt.

Huvudorsaken till att man inte nyttjar dubbeldäckade bussar i långväga expresstrafik beror till största delen på det ytterst begränsade bagageutrymmet i förhållande till antal passagerare, det fungerar alltså knappast, däremot i lokal o regional trafik har ju pendlarna sällan något omfattande bagage.
Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2013, 10:02:37 AM
Citat från: Jo skrivet 06 december 2013, 09:04:30 AM
Sen kanske det i början är lite av en marknadsföringsgrej men det kan nog svänga åt andra hållet istället för nackdelarna är ju ganska många.
Längre körtid, Längre lasttid, högre bränsleförbukning, högre inköpspris, ökad olycksrisk och ökad väderkänslighet. Frågan är om det är värt det för att kunna öka mängden passagerare från 60 till 80. Har man många turer där man har just mellan 60-80 passagerare är det ju klart ekonomiskt lönsamt.

Detta är första gången sedan trafiken med dubbeldäckare på linje 100 startade i december 2010 som det införts hastighetsrestriktioner. Och som sagt: i praktiken betydde nog inte detta så mycket då trafikförhållandena i övrigt inte heller medgav högre hastigheter än 70 km annat än på mycket korta avsnitt.

Längre körtid är det inte för dubbeldäckarna. Nettbuss har begränsat alla sina bussars hastighet till 90 km/tim av komfort- och bränslebesparingsskäl. Någon ökad olycksrisk har heller inte kunna förmärkas.

Det är ofta bussarna är fullsatta på linje 100 och på eftermiddagen från Borås skulle det behövas tre à fyra bussar till om alla skulle få sittplats och man körde med boggibussar. Högre inköpspris och ökad kostnad för bränsle vägs alltså mycket väl upp.

Dubbeldäckarna har tagits mycket väl emot av resenärerna och säkerligen verksamt bidragit till den kraftiga resandeutvecklingen på linjen.
Titel: SV: Stormen Sven stör busstrafiken Göteborg-Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 december 2013, 14:08:59 PM
Jag var på bl a julbord i Göteborg igår kväll och tänkte åka hem till Borås från Korsvägen 00.31. Under tiden jag väntade kom det två ganska ordentligt försenade bussar från Borås-hållet. Mellan 30-50 minuter verkade förseningarna vara från det hållet. Men åt mitt håll verkade det inte komma några bussar. Jag väntade till ungefär 01.40 innan jag gav upp. Det blev lite för kallt att stå där och trots ordentlig vinterklädsel började benen uppmärksamma mig om att dom inte riktigt trivdes. Alternativen var då några olika halvdåliga, ringa och väcka någon bekant mitt i natten, kolla hotellrum i närheten eller taxi till Borås. Det blev taxi. Det tog en stund det också, men vid den tiden (runt kl 2) hade riksväg 40 plogats och väglaget verkade hyfsat okej trots allt.