(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B25H26Fhp13maj67Web_zpsfcf73ae3.jpg)
Den lite mörka vårdagen 13 maj 1967 skedde detta möte vid Fridhemsplan.
Mvh Gunnar
****
Mycket "X möter Y", just nu. Ett mycket trevligt tema :)
Büssing i den målningen är mycket välkommet. Finns det fler?
HJP
Och med Mälaröbussar i bakgrunden. :)
977 ser ut att ha fått oväntat besök. Det är visst hr Albert som har hälsat på.
Citat från: Gunnar D skrivet 05 december 2013, 17:44:44 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B25H26Fhp13maj67Web_zpsfcf73ae3.jpg)
Den lite mörka vårdagen 13 maj 1967 skedde detta möte vid Fridhemsplan.
Mvh Gunnar
Roligt med högerstyrda Büssing! Överlevde denna högertrafiksomläggningen och blev ombyggd?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2013, 15:41:33 PM
Roligt med högerstyrda Büssing! Överlevde denna högertrafiksomläggningen och blev ombyggd?
Jodå. De var förberedda för ombyggnad till högertrafik redan vid leverans. Den här bussen såldes för övrigt 1972 till Halmstads Lokaltrafik.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2013, 15:45:18 PM
Jodå. De var förberedda för ombyggnad till högertrafik redan vid leverans. Den här bussen såldes för övrigt 1972 till Halmstads Lokaltrafik.
Nja, 5540 var en H26, den korta varianten alltså. De kom -62 och var ej förberedda för högertrafik. Däremot var senare leveranser H27 och dubbeldäckarna H31 förberedda med färdiga dörrhål mm då de levererades efter att Dagen H spikats, vilket klubbades igenom i Riksdagen år 1963.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 16:22:33 PM
Nja, 5540 var en H26, den korta varianten alltså. De kom -62 och var ej förberedda för högertrafik. Däremot var senare leveranser H27 och dubbeldäckarna H31 förberedda med färdiga dörrhål mm då de levererades efter att Dagen H spikats, vilket klubbades igenom i Riksdagen år 1963.
Men alla H26 byggdes alltså ändå om till högertrafik trots att de inte var förberedda för det vid leverans?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 december 2013, 16:34:22 PM
Men alla H26 byggdes alltså ändå om till högertrafik trots att de inte var förberedda för det vid leverans?
Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 20:04:50 PM
Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.
Långa ??? Du menar väl mindre korta!
Citat från: Mr G skrivet 06 december 2013, 21:31:52 PM
Långa ??? Du menar väl mindre korta!
Ja, allt är ju relativt... :P
Lite siffror på längder:
Kort Bussing H26 10,20 m
Mindre kort dito H25 10,85 m
Som jämförelse C75-C76 Capitol 10,485 m
Överlag var bussarna hos SS ganska korta på den tiden.
De "långa" H25 och H27 var ju rätt lika men vissa skillnader fanns på utsidan, jämför man dem i vänstertrafik så hade:
H27 skyltskåp på höger och vänster sida, H25 enbart på dörrsidan.
H27 hade raka fönsterstolpar på icke dörrsidan i höjd med bakdörrens placering, H25 hade alla fönsterstolpar av lutande modell. Gjort för enklare ombyggnad till högertrafik kan man anta.
H27 hade större hjulhus fram så listen som går mellan fram- och mittdörr var bruten medan den gick obruten på H25. Detta återspeglas också i att H27 har bredare framaxel än H25.
H27 hade dubbla "extraljus" fram, H25 enbart ett på vänster sida (dörrsidan).
Vissa av dessa grejer är måhända enklare att förstå med hjälp av bilder.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 december 2013, 09:26:22 AM
De "långa" H25 och H27 var ju rätt lika men vissa skillnader fanns på utsidan, jämför man dem i vänstertrafik så hade:
H27 skyltskåp på höger och vänster sida, H25 enbart på dörrsidan.
H27 hade raka fönsterstolpar på icke dörrsidan i höjd med bakdörrens placering, H25 hade alla fönsterstolpar av lutande modell. Gjort för enklare ombyggnad till högertrafik kan man anta.
H27 hade större hjulhus fram så listen som går mellan fram- och mittdörr var bruten medan den gick obruten på H25. Detta återspeglas också i att H27 har bredare framaxel än H25.
H27 hade dubbla "extraljus" fram, H25 enbart ett på vänster sida (dörrsidan).
Vissa av dessa grejer är måhända enklare att förstå med hjälp av bilder.
En viktig skillnad var också att H25 och H26 hade framhjulen en bit in i hjulhusen efter dåtida tysk standard (syns på bilden!). Hjulen fick tydligen inte sticka ut ens när de svängde maximalt! Varför det var så viktigt vet jag inte.
Det gjorde att de SS-chaufförer som var vana vid att kunna "trottoarglida" (ett förhållande som f.ö kunde beskådas på däckverkstaden i Hornsberg!) tyckte illa om H25-H26 då det gick ju inte med dessa bussar, utan att samla på sig diverse räcken m.m!
En intressant detalj på H27 var att den kunde växlas både manuellt och som automat, manuellt med hjälp av en liten växelspak!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 07 december 2013, 09:35:43 AM
En viktig skillnad var också att H25 och H26 hade framhjulen en bit in i hjulhusen efter dåtida tysk standard (syns på bilden!). Hjulen fick tydligen inte sticka ut ens när de svängde maximalt! Varför det var så viktigt vet jag inte.
Mr H
Jag har läst att det var tysk lag vid den här tiden att framhjulen inte fick sticka ut. Eftersom de bara gör det när man svänger är det svårt att förstå motivet till detta. Det står i SoB nånstans om det här.
Citat från: Mr G skrivet 07 december 2013, 12:05:16 PM
Jag har läst att det var tysk lag vid den här tiden att framhjulen inte fick sticka ut. Eftersom de bara gör det när man svänger är det svårt att förstå motivet till detta. Det står i SoB nånstans om det här.
Det måste vara menat att hjulen inte får sticka ut när de står rakt? Det är väl så att karossbredden har ändrats vid någon tidpunkt och framaxeln inte hunnit med i svängarna (!). Det var ju samma sak med Scanias framaxlar på CF, innan CF76 kom var de anpassade för 2,35 breda bussar trots att karossen nu var 2,50 bred.
Inredningsmässigt skilde sig H25/H26 från H27 i det att de senare hade mörkgröna galonsäten, medan i
de förra var vartannat säte rött omväxlande med ljusgrått. Mvh, UE.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 20:04:50 PM
Ja, även H25, den långa varianten, också från -62, byggdes om. De var ju endast 5 år gamla vid Dagen H. Men de blev inte så gamla i Stockholm därefter, utan såldes till andra städer, främst Halmstad och Örebro.
****
Fanns det två olika längder på H25?
Jag körde H25 i början av 1970-talet - även i den gamla målningen. Att dessa vagnar var "ett fönster" kortare än övriga, märktes direkt, men jag har inget minna av två olika längder ???
HJP
Citat från: HJP skrivet 07 december 2013, 12:43:33 PM
****
Fanns det två olika längder på H25?
Jag körde H25 i början av 1970-talet - även i den gamla målningen. Att dessa vagnar var "ett fönster" kortare än övriga, märktes direkt, men jag har inget minna av två olika längder ???
HJP
Nej, givetvis inte. Jag menade den långa Bussing-varianten i Stockholm. H25 är lång (eller mindre kort), H26 är kort.....
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 december 2013, 13:12:49 PM
Nej, givetvis inte. Jag menade den långa Bussing-varianten i Stockholm. H25 är lång (eller mindre kort), H26 är kort.....
****
Okej, tack!
Såg att jag själv rörde till det med litteran :-[ Givetvis var det H26, som var kort.
HJP
Citat från: HJP skrivet 07 december 2013, 13:57:22 PM
****
Okej, tack!
Såg att jag själv rörde till det med litteran :-[ Givetvis var det H26, som var kort.
HJP
Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?
Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)
??? ???
Mr H
Eftersom alla påstigande skulle defilera förbi föraren, var det väl ingen mening med mer än en påstigningsdörr. Sen finns det ju inget direkt samband mellan kapaciteten och behovet av dörrar. Det är mera omsättningen av resande vid hållplatserna som avgör det. Vid alla hållplatser där man har minst lika många påstigande som avstigande blir det ju f.ö. påstigningen som avgör uppehållets längd, så något större behov av mer än en påstigningsdörr och en avstigningsdörr har man väl inte, om man inte har någon form av självbetjäning så att flera kan stiga på samtidigt.
F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.
Citat från: Harald Nordius skrivet 08 december 2013, 12:16:43 PM
F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.
"Inga"..? H35 var väl i vart fall godkänd för några. 8 stycken är något som klingar i bakhuvudet.
Citat från: Mr H skrivet 08 december 2013, 11:10:15 AM
Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?
Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)
??? ???
Mr H
Vad gäller de 10 H26 var det nog ett test för att se om detta var något för mindre belastade linjer på trånga gator?
Om de var billiga i inköp kan man ju undra, men det måste ha blivit dyrare att tillverka vänstertrafikbussar. Men Büssing ville nog gärna få in en fot på svenska marknaden så priset kanske blev gunstigt?
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2013, 12:47:20 PM
Vad gäller de 10 H26 var det nog ett test för att se om detta var något för mindre belastade linjer på trånga gator?
Om de var billiga i inköp kan man ju undra, men det måste ha blivit dyrare att tillverka vänstertrafikbussar. Men Büssing ville nog gärna få in en fot på svenska marknaden så priset kanske blev gunstigt?
Jag vill minnas att Büssinginköpen till en del motiverades med att de skulle användas för trafiken på Järvafältet som snart skulle bebyggas. Bebyggelsen kom emellertid att dröja många år, och blev framför allt inte så omfattande som det först var tänkt.
Sen har det ju förekommit rykten om korruption, att någon inom SS skulle ha skott sig själv på att låta bolaget förköpa sig på bussar som egentligen inte behövdes
Citat från: Mr H skrivet 08 december 2013, 11:10:15 AM
Undrar varför man skaffade de udda kapacitetssvaga 10 st H26? Billighetserbjudande från Büssing?
Undrar varför man köpte dubbeldäckare H31 för stadstrafik med dörrställningen 1-1-0?
Kapacitetsstark buss för innerstadstrafik rimmar dåligt med den dörrställningen. Visserligen hade de flesta bussar man anskaffade för innerstadstrafik vid denna tidpunkt endast en ingångsdörr men att ha det på en dubbeldäckare för mest belastad innerstadstrafik och dessutom endast en utgångsdörr också låter egendomligt. (Det som de ersatte hade ju dörrställningen 1-2-3 t.o.m 2x1-2-3 kanske man skulle kunna säga!)
??? ???
Mr H
Här verkar det behövas en mattelärare för att hålla ordning på siffrorna. ;D
Dörrställningen 2x1-2-3 bör rimligtvis skrivas 2x(1-2-3) eller varför inte 2x(1+2+3). Jag har i alla fall aldrig sett en Mustang med två dörrar framför första boggien. ;)
Citat från: Harald Nordius skrivet 08 december 2013, 12:16:43 PM
Eftersom alla påstigande skulle defilera förbi föraren, var det väl ingen mening med mer än en påstigningsdörr. Sen finns det ju inget direkt samband mellan kapaciteten och behovet av dörrar. Det är mera omsättningen av resande vid hållplatserna som avgör det. Vid alla hållplatser där man har minst lika många påstigande som avstigande blir det ju f.ö. påstigningen som avgör uppehållets längd, så något större behov av mer än en påstigningsdörr och en avstigningsdörr har man väl inte, om man inte har någon form av självbetjäning så att flera kan stiga på samtidigt.
F.ö. hade väl dubbeldäckarna inte större kapacitet än enkeldäckarna bara fler sittplatser och inga ståplatser.
Var någonstans pratar jag om bussens passagerarkapacitet? Jag trodde att det var självklart att vi pratade om bussens trafikkapacitet när vi pratar om kapacitet där tiden för omsättning vid hållplats är en given faktor. Hur tänker du när du tycker att det inte finns skäl till två avstigningsdörrar? Det är väl bra om folk kan kliva av i två strömmar parallellt? När H32 och uppåt levererades så hade man ju uppenbarligen en helt annan syn på detta, möjligtvis så ansågs de förberedda för ett automatsystem som aldrig blev av, men bakdörrarna då?
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 08 december 2013, 13:26:52 PM
Jag vill minnas att Büssinginköpen till en del motiverades med att de skulle användas för trafiken på Järvafältet som snart skulle bebyggas. Bebyggelsen kom emellertid att dröja många år, och blev framför allt inte så omfattande som det först var tänkt.
Sen har det ju förekommit rykten om korruption, att någon inom SS skulle ha skott sig själv på att låta bolaget förköpa sig på bussar som egentligen inte behövdes
Det var väl de stora inköpen av H32 isåfall som skulle täcka även trafik på Järva innan TUB 3 öppnades. Korruption har det diskuterats en hel del, hr Berglund lär ju ha åkt någon engelsk vagn privat. Men ingen BMW eller Merca iaf...
Var det inte Büssing själva som tog initiativ att komma in på den svenska marknaden? Jag har någonstans läst någon historia att de lite överraskande hade skickat en buss till Sverige för provkörningar och när bussen väl provades ut var man så nöjda med den att man beställde ett antal.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 december 2013, 17:46:54 PM
Var det inte Büssing själva som tog initiativ att komma in på den svenska marknaden? Jag har någonstans läst någon historia att de lite överraskande hade skickat en buss till Sverige för provkörningar och när bussen väl provades ut var man så nöjda med den att man beställde ett antal.
Det fanns ju en provbuss från 1961 som SS köpte, H25A. Men inte tror jag Büssing skickade hit den på spekulation. Det hade nog förekommit kontakter mellan SS ansvariga och Büssing. Vid den här tiden ville man hitta alternativ till Scania (Volvo var helt tabu). Büssing representerades i Sverige av ANA i Nyköping.
Bild på H25A finns i Bussalmanackan 2014!
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2013, 17:36:19 PM
Det var väl de stora inköpen av H32 isåfall som skulle täcka även trafik på Järva innan TUB 3 öppnades. Korruption har det diskuterats en hel del, hr Berglund lär ju ha åkt någon engelsk vagn privat. Men ingen BMW eller Merca iaf...
Nejnej. Det här gäller inte samma planering av Järvafältet som sen blev av. Och det gäller småbüssarna och inte dagen H-beställningen av H32 som var en del av ersättning för spårvagnstrafiken. Den första planeringen av Järvafältets exploatering innebar betydligt mer byggande än vad som blev resultatet. Man planerade för en stad, och inte för förortsbebyggelse som det sen blev. Där skulle småbüssingarna pila fram och tillbaka. Det konstiga var bara att man köpte på sig bussarna innan beslut om planer och byggnation var tagna.
Skulle uppskatta att få korrekt uppgift ang. växellåda för H27; vilka av dessa levererades med ZF HP45 ? /UE.