SAAB har ju precis nu återuppstått efter ett par års dvala. Högtidligt har man återinvigt fabriken med den första bilen som är tillverkad sedan uppehållet.
Frågan är nu bara om det har förutsättningar att överleva på sikt? Då Spyker hade köpt SAAB var jag försiktigt optimistisk. Victor Muller verkade i alla fall försöka få SAAB på fötter. Dessutom hade man en ny generation SAAB 9-5 på gång vilket kunde bli något. Även en kombi hade hunnit tas fram. På den tiden hette det också att en ny 9-3 på sikt skulle tas fram.
Idag tycks 9-5 vara nedlagd. Det som rullade ut från fabriken var en vanlig 9-3 som vad jag förstod inte erbjöd något nytt. Istället var det den gamla vanliga 9-3:an. Så någon ny modell var det inte.
Så har SAAB någon chans? Att återuppta en gammal bilmodell som legat i dvala i två år. Dessutom har de flesta av SAAB:s återförsäljare slutat sälja SAAB. Så vilken chans har de?
Tyvärr är jag skeptisk. Men jag hoppas jag har fel.
"Återuppståndelsen" är ju knappast någon överraskning, utan har varit planerad av alla spekulanter ända sedan Spykers konkurs. Den första generationen av 9-5 såldes till en kinesisk tillverkare som jag inte minns namnet på just nu, medan alla rättigheter till den andra "nuvarande" 9-5 behölls av GM som lade ned den helt. Sannolikt kommer en hel del teknik och utveckling av denna 9-5:a att hamna i en Opel framöver, utan någon cred till Trollhättan.
9-3 modellen från 2003 ingick i försäljningen till Nevs, och har nu börjat säljas med bensinmotor i några år medan Nevs huvudsakliga målsättning med att ta fram en riktigt effektiv elbil.
Vad gäller kinesiskt ägande är Saab Automobile och Volvo Personvagnar nu helt jämbördiga. Både Nevs och Geely har gott om pengar (vilket Spyker aldrig fick loss, pga blockeringen av de ryska pengarna), och att en stor del av bilproduktionen kan förflyttas till Kina i framtiden gäller nu bägge bilmärkena.
Dessutom har Saab som företagsnamn och produktnamn inte skrivits med versaler sedan namnändringen från Svenska Aeroplan AB till Saab AB 1967. Fascinerande att versalerna ändå "hänger kvar" på så många ställen i daglig skrift i Sverige än idag, snart 47 år senare.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 05:19:49 AM...Nevs huvudsakliga målsättning med att ta fram en riktigt effektiv elbil.
Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats. :o
Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 07:30:15 AM
Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats. :o
Visst är det problemet. Frågan är om det finns någon direkt vinst att hämta i någon biltillverkning idag, vare sig det är bränsle- eller elbilar.
Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 07:30:15 AM
Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats. :o
Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/ (http://www.teslamotors.com/).
M v h
Ingwar
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 05:19:49 AM
"Återuppståndelsen" är ju knappast någon överraskning, utan har varit planerad av alla spekulanter ända sedan Spykers konkurs. Den första generationen av 9-5 såldes till en kinesisk tillverkare som jag inte minns namnet på just nu, medan alla rättigheter till den andra "nuvarande" 9-5 behölls av GM som lade ned den helt. Sannolikt kommer en hel del teknik och utveckling av denna 9-5:a att hamna i en Opel framöver, utan någon cred till Trollhättan.
Tekniken i sista Saab 9-5 finns sedan många år i Opel iom att denna delade bottenplatta och mycket mer med Opel Insignia.
Precis som att första GM-Saaben 900/9-3 delade teknik med första (!) generationens Vectra som vid Saabens introduktion redan var på väg att ersättas.
Saab 9-5 delade teknik med Vectra generation 2 och den Saab 9-3 som byggts sedan 2002 och som nu återuppstår är byggd på teknik från Vectra generation 3.
http://www.bytbil.com/nyheter/pve6vkyg/nya-saab-9-3-sa-mycket-kostar-den (http://www.bytbil.com/nyheter/pve6vkyg/nya-saab-9-3-sa-mycket-kostar-den)
Där står det ju svart på vitt, det som iofs varit känt länge, att huvudmarknaden är Kina. Men att den även går att beställa i Sverige.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 08:00:55 AM
Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/ (http://www.teslamotors.com/).
M v h
Ingwar
****
Gjorde inte Ford eller GM (??) en elbil för några år sedan. Den ansågs som ett hot mot de traditionella bilarna, och flera hundra nya bilar skrotades. Jag minns inte detaljerna i detta, men något i den stilen var det.
Påminn mig gärna.
HJP
Jag vill påpeka att namnet SAAB är det företag som tillverkar flygplan och militära produkter sedan 40-talet.
Det finns kvar och har inget med bilarna "Saab" att göra. Bildelen såldes av till GM för årtionden sedan.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 13:39:33 PM
Jag vill påpeka att namnet SAAB är det företag som tillverkar flygplan och militära produkter sedan 40-talet.
Det finns kvar och har inget med bilarna "Saab" att göra. Bildelen såldes av till GM för årtionden sedan.
Flygplanstillverkaren Saab AB är det företag som 1967 (eller möjligtvis 1969) skippade versalerna.
Först när GM kom in i bilden många år senare bildades dotterbolaget Saab Automobile AB som först togs över till hälften av GM, och sedermera helt. För att ännu senare säljas till Spyker, konkursa och återuppstå i Nevs ägo.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 15:17:10 PM
Flygplanstillverkaren Saab AB är det företag som 1967 (eller möjligtvis 1969) skippade versalerna.
Först när GM kom in i bilden många år senare bildades dotterbolaget Saab Automobile AB som först togs över till hälften av GM, och sedermera helt. För att ännu senare säljas till Spyker, konkursa och återuppstå i Nevs ägo.
SAAB skrivs med versaler när det gäller firman jag jobbar på!
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:30:25 PM
SAAB skrivs med versaler när det gäller firman jag jobbar på!
Enligt skrivreglerna skall företagsnamn i text skrivas med inledande versal och gemena om det uttalas som ett ord. Alltså Saab för "sab". Om det skulle uttalats Ess-A-A-Be skall det skrivas SAAB. Varje företag äger naturligtvis rätt att skriva sitt företagsnamn som de själva vill men det påverkar inte hur man skall skriva det i löpande text.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2013, 16:42:56 PM
Enligt skrivreglerna skall företagsnamn i text skrivas med inledande versal och gemena om det uttalas som ett ord. Alltså Saab för "sab". Om det skulle uttalats Ess-A-A-Be skall det skrivas SAAB. Varje företag äger naturligtvis rätt att skriva sitt företagsnamn som de själva vill men det påverkar inte hur man skall skriva det i löpande text.
SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 08:00:55 AM
Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/ (http://www.teslamotors.com/).
M v h
Ingwar
Visst, men frågan är hur effektiv den är? Den är ju knappast jämförbar med en bil med vanlig förbränningsmotor och när Top Gear testade den så krämade de ur batteriet ganska fort vill jag minnas.
Med rätt marknadsföring, servicenät och prissättning kan säkerligen en gammal 9-3 bli en succé i Kina. Den kinesiska marknaden är stor och efterfrågan på billigare bilar finns definitivt där. Att modellen har några år på nacken stör nog inte kinesen, förutom de mera "posh" typerna i storstäderna förstås. En av storsäljarna i Kina har länge varit VW Jetta från åttiotalet, och den modellen går fortfarande att köpa nytillverkad. Dock måste Saaben tillverkas i Kina för att bli en hit. Annars kommer importtullarna att slå ihjäl den pga priset.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:49:31 PM
SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.
Ja, då gör man som företaget vill. IBM, ITT och ABB skall för övrigt skrivas med versaler även i text eftersom det uttalas I-be-ämm. I-te-te resp A-Be-Be. I text skall det annars stå Asea resp Ica. Liksom t ex Ikea.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:49:31 PM
SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.
Jovisst, fram till 1965 stämmer det. Med därefter skedde ett (i PRV) officiellt registrerat namnbyte från
Svenska Aeroplan Aktiebolaget till
Saab AB. Vad jag minns skrev koncernens namn mellan 1969-1995 ut
Saab-Scania AB och inte "SAAB-Scania AB".
Och trots att Vabis är en förkortning av Vagnsfabriks-Aktiebolaget i Södertälje har jag för mig att man inte skrev "Scania-VABIS AB" utan
Scania-Vabis AB om lastbilskoncernen före 1969. Om Scanias eget försäkringsbolag idag skrivs ut "Vabis Försäkringsaktiebolag" eller "VABIS Försäkringsaktiebolag" vet jag dock inte.
Däremot har jag sett den blandade versionen "Saab-ANA" flera gånger, bl.a på ANA:s egen hemsida (http://www.anabil.se/om_ana/Default.aspx), men nästan aldrig "SAAB-ANA" eller "Saab-Ana" i officiella sammanhang.
Visst är Saab-logotypen i versaler ännu, men även orden Volvo, Opel, Scania och Setra skrivs ju ut i enbart versaler när det gäller logotypen på deras fordon, samt på skyltar och broschyrer.
Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 17:05:19 PM
Visst, men frågan är hur effektiv den är? Den är ju knappast jämförbar med en bil med vanlig förbränningsmotor och när Top Gear testade den så krämade de ur batteriet ganska fort vill jag minnas.
Du har svaren på dina frågor på den länkade siten. Bilen kan fås med en av två batteriuppsättningar. Den ena är på 65 kWh och det andra 85 kWh. Med den första kan du köra med en hastighet av ca 90 km/h i drygt 370 km och med den större kapaciteten ca 480 km.
M v h
Ingwar
Citat från: Cero skrivet 03 december 2013, 17:28:58 PM
Med rätt marknadsföring, servicenät och prissättning kan säkerligen en gammal 9-3 bli en succé i Kina. Den kinesiska marknaden är stor och efterfrågan på billigare bilar finns definitivt där. Att modellen har några år på nacken stör nog inte kinesen, förutom de mera "posh" typerna i storstäderna förstås. En av storsäljarna i Kina har länge varit VW Jetta från åttiotalet, och den modellen går fortfarande att köpa nytillverkad.
Ja, Lada 2107 som i princip är jämngammal med Volvo 240 och Saab 99/900 tillverkades fram till september 2012 i Ryssland, men fortsätts tillverkas i Egypten än idag. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva
Citat från: Cero skrivet 03 december 2013, 17:28:58 PM
Dock måste Saaben tillverkas i Kina för att bli en hit. Annars kommer importtullarna att slå ihjäl den pga priset.
Att sätta ihop bilarna i Kina är en förutsättning, ja. Men detta kommer ju även att gälla Volvo och GM-märkena om de vill sälja i Kina. Det var/är väl samma slags importtullar i Australien? Jag har för mig att Volvo skeppade bilar i delar till Australien och satte ihop dem på en fabrik där för att slippa tullarna på 1970- och 80-talet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2013, 17:43:55 PM
Ja, då gör man som företaget vill. IBM, ITT och ABB skall för övrigt skrivas med versaler även i text eftersom det uttalas I-be-ämm. I-te-te resp A-Be-Be. I text skall det annars stå Asea resp Ica. Liksom t ex Ikea.
Det är frågan om varumärken och jag tror inte firman vill att det står "Saab" på fasaden eller produkterna. Det är ju skillnad på logotyper och hur man skriver i löpande text. Det är ju dessutom begynnelsebokstäverna i flera ord och ursprungligen inget namn även om det går att uttala.
Inget att diskutera, bara ett gå in på SAAB:s hemsida och se hur man valt.
www.saab.com
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 20:07:04 PM
Det är frågan om varumärken och jag tror inte firman vill att det står "Saab" på fasaden eller produkterna. Det är ju skillnad på logotyper och hur man skriver i löpande text. Det är ju dessutom begynnelsebokstäverna i flera ord och ursprungligen inget namn även om det går att uttala.
Inget att diskutera, bara ett gå in på SAAB:s hemsida och se hur man valt.
www.saab.com
Logotypen: SAAB
All form av löpande text: Saab
Så tolkar då jag hemsidorna:
http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Saab-History/Timeline/
http://www.saabcars.com/sv/the-company/
Därför ser det i mina ögon alltid rätt konstigt ut när någon skriver SAAB med versaler i daglig text.
Tycker det är ok med "Saab" för bilarna eftersom det blivit ett namn i folkmun och ingen koppling längre finns med företaget. Men som sagt det var väl loggan vi diskuterade, inte hur man skriver i löpande text.
I vissa fall tror jag det är bättre med versaler oavsett. Om jag skriver "jag går till Ica" kan det ju vara en tjej det är frågan om. "En lastbil från Slab" fattar nog få vad det betyder. skriver man däremot SLAB förstår man att det rör sig om ett företag.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 21:31:29 PM
Tycker det är ok med "Saab" för bilarna eftersom det blivit ett namn i folkmun och ingen koppling längre finns med företaget. Men som sagt det var väl loggan vi diskuterade, inte hur man skriver i löpande text.
I vissa fall tror jag det är bättre med versaler oavsett. Om jag skriver "jag går till Ica" kan det ju vara en tjej det är frågan om. "En lastbil från Slab" fattar nog få vad det betyder. skriver man däremot SLAB förstår man att det rör sig om ett företag.
Ja, men SLAB (Svenska Lastbils AB)
skall skrivas SLAB eftersom det uttalas Ess-Ell-A-Be. Eller skulle för från 1968 skrivs det Svelast och från 2001 Green Cargo.
http://www.norvinge.se/bilder.asp?kat=50
En speciell fråga är hur man skall skriva: SAS eller Sas. Man hör ju både uttalet Ess-A-Ess (SAS) och Sass (Sas). MAN skulle också kunna vara att sådant exempel men där hävdar åtminstone företagsledning och återförsäljare att man skall uttala det Ämm-A-Änn.
Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 22:30:27 PM
Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D
För förkortningar och signaturer säger skrivreglerna att man skall skriva ut dem om de inte ingår i det officiella organisationsnamnet.
MAN är som SAAB en förkortning. Där hör man flera varianter. Em-a-en, Man (som hästens) och som tjejen säger, Mann...Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg heter firman.
"Nevs planerar göra nya 9-3-generationen helt GM-fri. Det är inte så lätt som det låter, även om Trollhätteingenjörerna gjorde en hel del som de ville under det ursprungliga utvecklingsarbetet med modellen så utvecklades 9-3 parallellt med bland annat Opel Vectra. Och över tid kom många detaljer att bli gemensamma med andra GM-produkter".
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/31/41983/nya-saab-9-3-blir-helt-fri-fran-gm-delar/
De första bensinbilarna i Nevs serie verkar ha samma gamla GM-motor som förr, kallad GM A20NHT, men framöver skall uppenbarligen en "GM-fri" bensinmotor komma.
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 23:20:41 PM
"Nevs planerar göra nya 9-3-generationen helt GM-fri. Det är inte så lätt som det låter, även om Trollhätteingenjörerna gjorde en hel del som de ville under det ursprungliga utvecklingsarbetet med modellen så utvecklades 9-3 parallellt med bland annat Opel Vectra. Och över tid kom många detaljer att bli gemensamma med andra GM-produkter".
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/31/41983/nya-saab-9-3-blir-helt-fri-fran-gm-delar/
De första bensinbilarna i Nevs serie verkar ha samma gamla GM-motor som förr, kallad GM A20NHT, men framöver skall uppenbarligen en "GM-fri" bensinmotor komma.
Beror på att det fanns ett större antal GM-motorer på lager sedan tidigare. Frågan är väl bara vad som sedan ska ersätta den. En egenutvecklad modern motor som klarar miljökraven blir dyr att ta fram.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 23:00:16 PM
MAN är som SAAB en förkortning. Där hör man flera varianter. Em-a-en, Man (som hästens) och som tjejen säger, Mann...Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg heter firman.
Företaget hette så i början. Sedan har det namnändrats 2 gånger. Först till MAN Nutzfahrzeuge AG, idag heter det MAN Bus & Truck AG.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 23:30:27 PM
Beror på att det fanns ett större antal GM-motorer på lager sedan tidigare. Frågan är väl bara vad som sedan ska ersätta den. En egenutvecklad modern motor som klarar miljökraven blir dyr att ta fram.
Ännu en anledning till att jag tyvärr är lite skeptisk när det gäller Saabs framtid. Har de pengar och resurser för en ny motor? Och hur går det med att ta fram en ny kaross i framtiden? För den 9-3 som de nu åter tillverkar är en gammal modell. I Kina kanske intresse finns, men här i Europa är det nog lågt. Till och med här i Sverige tror jag det kommer gå trögt. Det hade varit en annan sak om de nu hade släppt ut en ny fräsch modell.
En del som köpte den sista generationen 9-5 känner nog att de begick ett misstag. Bilmodellen är ju redan nedlagd.
Det är nog så att 9-3 är avsedd för den stora kinesiska marknaden. Ska man sälja något i Europa blir det nog tuffare, och elbilar är ännu inte så pass utvecklade (batterierna) att de får ett brett genomslag och vettiga priser. Så frågan är väl vad som ska produceras i Trollhättan?
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 17:53:32 PM
Du har svaren på dina frågor på den länkade siten. Bilen kan fås med en av två batteriuppsättningar. Den ena är på 65 kWh och det andra 85 kWh. Med den första kan du köra med en hastighet av ca 90 km/h i drygt 370 km och med den större kapaciteten ca 480 km.
M v h
Ingwar
jag ifrågasätter inte Tesla på så vis, men effektivitet innebär mer än enbart räckvidd, bl.a. då nyttolast, innerutrymmen, inköpspris, driftskostnader, andrahandsvärde, pålitlighet vid olika väderförhållanden etc. Där är Tesla långt framme, men samtidigt är en hel del av punkterna jag räknade upp ändå sådana som måste vägas in och som till stor del har utgjort elbilarnas akilleshäl.
Att sedan enbart gå på en tillverkes angivna siffror innebär inte heller att man kan räkna med att få helt rättvisande siffror i jämförelse med flera oberoende test osv. Detta då tillverkarna självklart har ett egenintresse i att få så bra resultat som möjligt och ser sannolikt till att beräkna detta utifrån så ideala förhållanden som går... vilket inte direkt alltid är samma resultat som produkten ifråga i slutänden visar upp i händerna på en brukare/konsument.
Jämför du t.ex. de siffror du angav ovan (som väl då får förmodas vara optimalt beräknade och då även förutsätter att man inte förbrukar el på något annat än drift) med en modern dieselbil i samma storleksklass som Tesla så ser i alla fall inte jag att Teslan skulle vara ett vettigt alternativ ur effektivitetssynpunkt om man räknar in olika parametrar.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2013, 01:09:27 AM
Ännu en anledning till att jag tyvärr är lite skeptisk när det gäller Saabs framtid. Har de pengar och resurser för en ny motor? Och hur går det med att ta fram en ny kaross i framtiden? För den 9-3 som de nu åter tillverkar är en gammal modell. I Kina kanske intresse finns, men här i Europa är det nog lågt. Till och med här i Sverige tror jag det kommer gå trögt. Det hade varit en annan sak om de nu hade släppt ut en ny fräsch modell.
En del som köpte den sista generationen 9-5 känner nog att de begick ett misstag. Bilmodellen är ju redan nedlagd.
Du tänker ur ett för svenskt perspektiv. Den europeiska (och framförallt den svenska) marknaden är väldigt dyr, ineffektiv och liten jämfört med den asiatiska. Om resurser för nya motorer finns i Kina? Jo, nog finns det pengar i Kina, och om Volvos ägare Geely har råd med utvecklingsarbete har nog även Saabs ägare Nevs det också.
Båda företagen är ju kinesiska nu. Vad är skillnaden?
Frågan är väl vilken framtid "Saab" har i Sverige. Det är ju knappast någon idé att producera bilar här om de ska säljas främst i Kina. Vill man sälja i Europa blir det nog billigare att producera i Kina och skeppa över, men knappast tvärtom.
Det blir väl som för de flesta uppköpta europeiska bilmärkena. Att fabriken i Europa behålls, medan en ny ännu större fabrik med mångdubbel kapacitet uppförs i Kina. Så blir det nog även på Volvo på sikt.
Citat från: Ersa skrivet 04 december 2013, 10:13:06 AM
Det blir väl som för de flesta uppköpta europeiska bilmärkena. Att fabriken i Europa behålls, medan en ny ännu större fabrik med mångdubbel kapacitet uppförs i Kina. Så blir det nog även på Volvo på sikt.
Ja, kostnadsläget är nog betydligt bättre i Kina. Låga löner och skatter. Ska man sälja äldre Saabmodeller i Europa måste de nog vara billiga att köpa.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 december 2013, 11:36:15 AM
Ska man sälja äldre Saabmodeller i Europa måste de nog vara billiga att köpa.
Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...
Citat från: Mikey skrivet 04 december 2013, 13:04:29 PM
Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...
De största Saabskeptikerna har ofta svårt att dra paralleller till andra bilkoncerner som har samma förutsättningar på åldrar och "gamla" generationer.
Det är rätt trist att så många svenskar verkar älska att klanka ner på vår egen industri. I t.ex Frankrike och Tyskland är man ju mera motsatsen. Där sitter man inte och är negativa till landets egna produkter och biltillverkare.
Citat från: Ersa skrivet 04 december 2013, 13:33:15 PM
De största Saabskeptikerna har ofta svårt att dra paralleller till andra bilkoncerner som har samma förutsättningar på åldrar och "gamla" generationer.
Det är rätt trist att så många svenskar verkar älska att klanka ner på vår egen industri. I t.ex Frankrike och Tyskland är man ju mera motsatsen. Där sitter man inte och är negativa till landets egna produkter och biltillverkare.
Jag förstår inte heller varför allt med svensk anknytning "per default" är kass och dåligt. Många gånger är de svenska produkterna lika bra eller rent av bättre än utländska konkurrenters, men ändå betraktar svenskar dessa som skräp. Kanske ligger det i den svenska avundsjukan; "du ska inte tro att du är något". Det gäller kanske även att företag inte ska tro att vi är något i världskonkurrensen?
Citat från: Mikey skrivet 04 december 2013, 13:04:29 PM
Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...
Visst kan man förundra sig över varför det inte skulle gå att sälja en tio år gammal skapelse. Se bara på Volvo som fortfarande säljer XC90 med hyfsad framgång. Den modellen är tolv år. Dock tror jag här att problemet är två; Saab 9-3 har aldrig varit en produkt som ansetts "bäst" och sålts i stora antal på flera marknader och dessutom har Saab som varumärke ganska litet värde generellt sett. Volvo är betydligt starkare och vissa andra är naturligtvis ännu starkare.
Att VW kan sälja gammal skåpmat är inte så konstigt när de jobbat i femtio år med att hamra in sitt budskap i folks medvetande om någonting som påminner om "världens bästa bil med världens högsta kvalitet". Har man nått dit kan man i princip sälja vad som helst utan att "åka dit". Har man bara ett spritt och stabilt varumärke går många kunder på myten. Ett exempel på detta är Passat som åtminstone hos många svenskar betraktas som en nyare och modernare bil än V70. Sannolikt beror detta på att man bytte lyktglas på den för några år sedan och basunerade ut den som "ny". Passat debuterade 2005 och V70 2007. Det är upp till var och en att fundera över vilken modell som är nyast på marknaden.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 22:30:27 PM
Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D
AIK skrivs förstås med versaler och gärna med punkt emellen bokstäverna, dvs A.I.K.
Den andra klubben skrivs förslagsvis dif, känns onödigt med versal i början där. ;D
När hundratals nya Saabar hamnat på skroten kan man ju undra om det finns någon efterfrågan ???
Här ett foto från Skroten i Skepplanda http://www.redox.se/index.html (http://www.redox.se/index.html)
(http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/Bilar/IMG_6467_zps2ca94a94.jpg)
Citat från: Stefan Lindberg skrivet 09 december 2013, 20:41:05 PM
När hundratals nya Saabar hamnat på skroten kan man ju undra om det finns någon efterfrågan ???
Här ett foto från Skroten i Skepplanda http://www.redox.se/index.html (http://www.redox.se/index.html)
Bilarna som hamnade på skroten var väl Saabs gamla utvecklings-, prototyp och testfordon som de haft de senaste åren. Dvs bilar som har dränkts, skakats tills de brister, modifierats med ikke-godkända medel, krockats och bilar som i olika stadium inte har byggts klart. Dvs fordon som hade varit rent livsfarliga att ha ut på vägen. Jag kan på bilden urskilja mig modeller från de senaste 10 åren, inte bara nya. Alla bilar som var körbara, säkra och kunde säljas gjorde ju även så i butiker och på auktion (KVD), och det gick ju rätt bra. Alla blev sålda.
Och trots alla negativa skriverier och Bilprovningens hårdnackade motstånd, lyckades ägaren till 9-5 SportCombi nr 17 tillslut få svenska registreringsskyltar till sin bil. Detta genom att först köra till Kiel i Tyskland och registrera in den med tyska skyltar, som sedermera byttes in mot svenska.
http://9-5sc2012.com/?p=832
Nummer 8 har även den inregistrerats i trafik i Tyskland. I Leer, Niedersachsen närmare bestämt:
http://9-5sc2012.com/?p=872
Lennart Fahlgren blev den förste private kunden av den nyproducerade Saab 9-3. 15 personer köpte bil av Nevs första dagen när försäljningen av bilarna startade på nätet.
http://www.dn.se/ekonomi/lennart-kopte-forsta-saaben-pa-natet/ (http://www.dn.se/ekonomi/lennart-kopte-forsta-saaben-pa-natet/)
Tycker det är synd att dom inte fick behålla den nya designen. Den var så mycket snyggare än den dom använder nu. :(