Har man aviserat eller vet man vilka upphandlingar som är förestående? Gamla Skaraborg har väl inget, men inom GLAB och Bohustrafiken måste det väl finnas något som ska ut under 2008?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 november 2007, 12:06:09 PM
Tyvärr har jag ingen 100% koll på detta just nu, dock bör 2008 bli ett riktigt mellanår eftersom det inte kommer att vara några större kontrakt som upphandlas då, SL har tex inget på buss nästa år.
//Lars
Hur är det med Blå och Lila express?
lila o ale skall väl räknas på nästa år med trafik start 2009 vill ja minnas
Hur stort paket kan det tänkas vara då ? Antal fordon alltså ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 november 2007, 18:29:15 PM
Hur stort paket kan det tänkas vara då ? Antal fordon alltså ?
Vad jag förstår så är det tal om 30 bussar.
Ok,Tack.
Västtrafik sjuhärad ska ju upphandla Tranemo -Svenljunga paketen under mars 2008. Även Alingsås -Borås ingår väl då oxå. Blir ju intressant med tanke på att Kjellgrens buss sålt 40% till Orusttrafiken. Blir det röda skjortor sen tro?
Citat från: yngrot skrivet 11 november 2007, 08:05:57 AM
Västtrafik sjuhärad ska ju upphandla Tranemo -Svenljunga paketen under mars 2008. Även Alingsås -Borås ingår väl då oxå. Blir ju intressant med tanke på att Kjellgrens buss sålt 40% till Orusttrafiken. Blir det röda skjortor sen tro?
Fast med nuvarande ägareförhållanden så blir det Buss i Väst som lägger budet. Om BiV sedan tar hem trafiken kommer den att fördelas på de olika delägarebolagen. Främst blir det Kjellgrens och Horredstrafiken. Möjligen kan Vänersborgs Linjetrafik komma in på ett hörn också.
Om Kjellgrens/Orusttrafiken vill lägga ett eget bud måste de lämna Buss i Väst och tappar därmed också körningarna på linje 300. Så det är väl knappast troligt att de gör. Däremot kan naturligtvis Orusttrafiken lägga ett anbud i eget namn om de vill.
Jag har hört att Swebus gärna vill komma tillbaka till Borås. Så vi får väl se hur det går. Den nu gällande upphandlingen gäller ju huvudsakligen linjer som Swebus körde fram till 1995.
När är det trafikstart? I augusti 2008 eller januari 2009?
Enligt praxcis blir det väl till tabellskifte i juni 2009.
Citat från: yngrot skrivet 11 november 2007, 12:34:28 PM
Enligt praxcis blir det väl till tabellskifte i juni 2009.
Fast då låter det lite tidigt med upphandling redan i mars 2008. Eller du kanske menar att handlingarna skall vara tillgängliga då?
Då får jag väl ställa samma fråga igen då, hur stora paket är Tranemo - Svenljunga och Alingsås - Borås ? Antal fordon alltså ?
Citat från: robbes skrivet 11 november 2007, 16:36:30 PM
undrar om du ej orkar läsa i trådar exempåelvis du hade redan fått svar på frågan du ställde ovan ju
Några siffror för Tranemo/Svenljunga eller Borås-Alingsås, som frågan gällde, har inte nämnts förut.
Borås Lokaltrafik har cirka 10 bussar för denna trafik. Dessutom ett par som körs av Buss i Väst som underentreprenör.
Borås-Alingsås går just nu att köra med två bussar samt ytterligare en buss en morgontur. I dag kör BL med två bussar på linjen och Buss i Väst kör med underentreprenör också två bussar. Men de senare går också Alingsås-Trollhättan.
Tack, Staffan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 13:13:46 PM
Fast då låter det lite tidigt med upphandling redan i mars 2008. Eller du kanske menar att handlingarna skall vara tillgängliga då?
Det är nog som du tror. Ska se om jag kan kolla det.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 november 2007, 16:51:20 PM
Undrar vem det är som inte kan läsa? Det som svarats på är frågan om hur många bussar upphandlingen i Ale avser.
Några siffror för Tranemo/Svenljunga eller Borås-Alingsås, som frågan gällde, har inte nämnts förut.
Borås Lokaltrafik har cirka 10 bussar för denna trafik. Dessutom ett par som körs av Buss i Väst som underentreprenör.
Borås-Alingsås går just nu att köra med två bussar samt ytterligare en buss en morgontur. I dag kör BL med två bussar på linjen och Buss i Väst kör med underentreprenör också två bussar. Men de senare går också Alingsås-Trollhättan.
Det rör sig om ca 15 bussar Tranemo Svenljugatrafiken. Sen är det ju även Skene Kinna som upphandlas samtidigt ca 10 bussar. Sen kan det ju bero lite på hur omlopp kan kopplas i hop hur många fordon det går åt.