Hej!
Kommer här framöver att visa en del av bilderna Magnus Vessla tog under sin tid.
Skapar en tråd för SL-bussar där jag kommer lägga ut bilder när jag har möjlighet.
Alla bilderna finns på http://www.svenskbusshistoria.se (http://www.svenskbusshistoria.se) med info från länk under varje bild.
Börjar med lite dia-bilder där det tyvärr är sparsamt med info om när och var de är tagna - men andra kan säkert hjälpa till!
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A15682.jpg)
Mer info om bussen: www.svenskbusshistoria.se/go?id=15682 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=15682)
Bussen lastar vid f d Södertörnsbussarnas terminal på Ringvägen och linje 809 gick då bilden togs (fram till hösten 1990) Skanstull - motorvägen - Brandbergen - Svartbäcken.
Numera går bussarna på linje 809 från Gullmarsplan och 809C från Stockholm C/Vattugatan.
Bilden troligen tagen under tidigt 1980-tal med tanke på kvinnan i de utsvängda byxorna och träskor som just kliver på bussen på bilden.
Är bilden inte tagen på den provisoriska terminalen som låg på andra sidan Götgatan under några år innan flytten till Gullmarsplan?
Korsningen bakom 5413 är Ringvägen - Rutger Fuchsgatan.
/Lennart
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 december 2013, 12:20:33 PM
Är bilden inte tagen på den provisoriska terminalen som låg på andra sidan Götgatan under några år innan flytten till Gullmarsplan?
Jo men visst, ett provisorium i över 10 år....
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A48543.jpg)
Nästa bild är tagen vid Spånga Station.
Mer info om bussen: www.svenskbusshistoria.se/go?id=48543 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=48543)
År 1979-1980?
Kan tänkas. Nattlinjen 196 infördes 1979.
/Peter
Komplett grilldekoration med alla revben och märket kvar dessutom!
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 13:45:27 PM
Komplett grilldekoration med alla revben och märket kvar dessutom!
Hej!
Nja, märket saknas nog allt i grillen på 4036.
mvh K R
Citat från: K R skrivet 03 december 2013, 14:06:27 PM
Hej!
Nja, märket saknas nog allt i grillen på 4036.
mvh K R
Utan att förstora bilden ser det ut som det sitter där, men då var den alltså inte komplett i nosen efter en 13 år i trafik... :(
Hörnorna är utbytta, se skarvarna. Vilket också gör att översta kromribban är avkortad.
Trevlig bild dock :)
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 01 december 2013, 00:08:36 AM
Hej!
Kommer här framöver att visa en del av bilderna Magnus Vessla tog under sin tid.
Skapar en tråd för SL-bussar där jag kommer lägga ut bilder när jag har möjlighet.
Nu har du heltidsjobb om du önskar! ;) Jättetrevligt att du kan lägga till alla dessa fina bilder i SBH-databasen, och ännu roligare att du kan visa några av dem här i forumet.
Vi är några som med glatt ser fram mot när bilder från (eller med anknytning till) Roslagen dyker upp.
Inte är översta kromribban, som inte är krom utan omålad aluminium, avkortad? Ser ut att vara originalläng? Skarvarna på sidorna av fronten var så pass vanliga att det knappast är troligt att det bara beror på krockskador! Kan väl även vara så att man var tvungen att komma åt något tekniskt inne i fronten? Se på H31 som samtliga fick dessa skarvar efter ombyggnaden till högertrafik! Spårvägsmuseet valde med avsikt sin Büssing, 4249, för att den hade hel front!
Går det att se något systematik med skarvarna? Har för mig att jag hörde att de H32 som var byggda i Danmark hade dessa skarvar från början av någon anledning.
Efter lite snabbkoll bland ca 100 H32 bilder hittade jag ca 25 st med lister i fronten. De är lätta att identifiera då de översta "revbenen" är kortare. Några av dessa är nästan nya på bilderna så de är nog byggda så. Verkar annars märkligt att så många skulle blivit krockskadade på båda sidor, för jag hittade endast en som bara hade listen på ena sidan, och denna saknade helt "revbenen" i fronten.
Numren jag noterat ligger spridda från 4053 till 4259.
Mystiken tätnar! :)
Fredrik har rätt! Översta ribborna är av kortare slag på denna vagn!
Citat från: Railmaster skrivet 03 december 2013, 23:06:04 PM
Fredrik har rätt! Översta ribborna är av kortare slag på denna vagn!
Alla med listerna har övre ribbor som är anpassade i längd. Alltså är det lätt att identifiera de bussarna även på lite håll.
Kommentar till 5413 överst: troligen lånad från Råsta. Eftersom den ej är regnbågestripad har den fotats
före 1985-86. (Dessutom kom fem att bli "silvermålade" 1988-89, dock ej 5413). Mvh, UE.
Citat från: Railmaster skrivet 03 december 2013, 20:04:49 PM
... Se på H31 som samtliga fick dessa skarvar efter ombyggnaden till högertrafik! ...
Hej!
Jag länkar till en tråd med några bilder på högerombyggda H31:or.
Både skarvad och oskarvad front förekommer (med därav följande avkortad övre grillist)...
Samt både med och utan det gråmålade partiet i grillen...
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=34001.msg252393#msg252393
mvh K R
Där ser man!
Citat från: Uffe E skrivet 04 december 2013, 00:35:29 AM
Kommentar till 5413 överst: troligen lånad från Råsta. Eftersom den ej är regnbågestripad har den fotats
före 1985-86. (Dessutom kom fem att bli "silvermålade" 1988-89, dock ej 5413). Mvh, UE.
Handen hade väl 5412-5413 under en period, kan doc inte säga hur länge, för att köra linje 880 till/från Gotlandsbåten eftersom de hade godsutrymme bak. Man meruttnyttjande dem sedan i vanliga trafiken. På senare år, början 90-talet, kom 5415 till Handen men den sejouren blev kort då bussen var totalt sönderrostad i balkarna.
// Anders