Detta är något som vi diskuterar med jämna mellanrum här i forumet! Men efter att ha varit i Göteborg i helgen, och igår kört 179:an med B9S(som gick som en klocka). Så undrar jag hur man tänker vid inköp? B9S verkar ju finnas med låggolv i hela bussen, såg sådana rulla i Göteborg! Varför köper man då in höggolvare till Råsta och linje 179? Den linjen är direkt olämplig för B9S med höggolv. Senast igår blev det barnvagnskaos när dom ska tränga in sig på den smala lilla låggolvsplatsen i främre delen, den bakre delen är väl inget att rekommendera för ensamma mammor år 2007 med sina trappsteg! Den "nya" mamman/pappan har glömt den teknik som krävs för att få upp en barnvagn för trappor...
Men varför? Är det SL som bestämmer? Är det Busslink som bestämmer? Om det nu finns bättre bussar för denna linje, varför köper man inte dessa? Tror man att linjen är en landsortslinje i glesbyggd? Har beställarna alldrig åkt linjen en Lördag efter löning till Kista? Som Nico ibland skriver, denna linje är ju mera stadslinje än dom som rullar i innanför tullarna!!!
Citat från: Robert Brink skrivet 08 november 2007, 09:52:28 AM
Detta är något som vi diskuterar med jämna mellanrum här i forumet! Men efter att ha varit i Göteborg i helgen, och igår kört 179:an med B9S(som gick som en klocka). Så undrar jag hur man tänker vid inköp? B9S verkar ju finnas med låggolv i hela bussen, såg sådana rulla i Göteborg! Varför köper man då in höggolvare till Råsta och linje 179? Den linjen är direkt olämplig för B9S med höggolv. Senast igår blev det barnvagnskaos när dom ska tränga in sig på den smala lilla låggolvsplatsen i främre delen, den bakre delen är väl inget att rekommendera för ensamma mammor år 2007 med sina trappsteg! Den "nya" mamman/pappan har glömt den teknik som krävs för att få upp en barnvagn för trappor...
Men varför? Är det SL som bestämmer? Är det Busslink som bestämmer? Om det nu finns bättre bussar för denna linje, varför köper man inte dessa? Tror man att linjen är en landsortslinje i glesbyggd? Har beställarna alldrig åkt linjen en Lördag efter löning till Kista? Som Nico ibland skriver, denna linje är ju mera stadslinje än dom som rullar i innanför tullarna!!!
Är det inte så att låggolvsbussar, dvs sådana med lågt golv i hela bussen, har en väldigt negativ stämpel i Sverige? Det kan ju till viss del bero på att vi till skillnad från många andra länder i Europa inte har asfalt på vägarna utan någon slags mysko och sönderslagen stenbeläggning, vilket gör färden skumpigare än på andra håll. För SL:s del kan det väl också till del bero på en traditionell ovilja mot nytänkande (etanolen undantagen) och att man gärna vill att alla ska få sitta. De tidigaste försöken i Stockholm med låggolvsbussar var ju Omnicity på 4:an och alla vet ju att den bussmodellen när den togs i trafik inte var färdigutvecklad, vilket säkert stämplade hela låggolvsbranschen för SL:s del.
Personligen håller jag med dig att man borde fundera lite på om de linjer som har hög beläggning och relativt korta resor med stor regelbunden trafikantutveckling inte borde köras med rena låggolvare. Nu beställer man ju till och med lågentré till innerstan (Omnilink) och där tycker jag det med fördel borde vara Omnicity (den nuvarande produkten är sannolikt ljusår bättre än ursprunget). Jag har heller aldrig förstått vitsen med B9S (jo jag kan förstå att Volvo vill flirta med alla som föredrar mittmotor) då den skapar en väl stökig inredning och dessutom är ganska bullrig. På södra sidan körs motsvarande linje 173 med trevligt inredda Omnilink led. Nu är ju inte denna linje lika belastad som jag förstår att 179:an är, men jag tycker bussarna är mycket trevliga och de förefaller klara belastningen som periodvis är mellan Älvsjö station och Kungens kurva bra. Dessutom är dörrbrunnen i höggolvsdelen väldigt bred och de flesta brukar klara att slänga upp en vagn där om behov finns.
/Cero
Bussarna på linje 173 ock 179 är väl ändå av samma karaktär, om än av olika fabrikat. Vilket som är bäst är för mig oklart. Personligen tror jag att låggolvsbussar på 179 skulle bli ett nerköp, framför allt när den nästa år förlängs till Täby.
Nerköp med låggolvsbuss? Visst om linjen förlängs till Täby, så blir den mera regional än idag, men så länge den trafikerar Kista-Rinkeby-Tensta-Spånga-Vällingby, så är den en "stadslinje" och inte en landsortslinje...!
Och varför skulle man sitta så mycket obekvämare i en B9S där bakre delen har lågt golv? Det är väl stolarna som avgör och om Volvo kostar på sig bra fjädring...
//R
Citat från: Karsten skrivet 08 november 2007, 10:51:37 AM
Bussarna på linje 173 ock 179 är väl ändå av samma karaktär, om än av olika fabrikat. Vilket som är bäst är för mig oklart. Personligen tror jag att låggolvsbussar på 179 skulle bli ett nerköp, framför allt när den nästa år förlängs till Täby.
Busslinks Scania OmniLinkar på SL-linje 173 och även de som inskaffats till Handen (6006 - 6018) är de bästa bussar jag har åkt med i SL-trafiken, nu är jag ju en simpel bussresenär som varje dag pendlar fram och tillbaka till stan, så vad vet jag...näe skämt åsido, även OmniLinkarna från Råsta är helt ok, tom. "fräscha" men det kan ju bero på att Busslink Handen vårdar ju sina bussar precis som på gamla SL-tiden!
Jag har inget emot B9S men nog är dem extremt högljuda både i och utanför bussen...?
Om jag inte missminner mig så är det "endast" Scania som införskaffas till Handen och Söderort numera, dock med reservation för SL:s framtidsplaner.
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 08 november 2007, 17:06:41 PM
Busslinks Scania OmniLinkar på SL-linje 173 och även de som inskaffats till Handen (6006 - 6018) är de bästa bussar jag har åkt med i SL-trafiken, nu är jag ju en simpel bussresenär som varje dag pendlar fram och tillbaka till stan, så vad vet jag...näe skämt åsido, även OmniLinkarna från Råsta är helt ok, tom. "fräscha" men det kan ju bero på att Busslink Handen vårdar ju sina bussar precis som på gamla SL-tiden!
Jag har inget emot B9S men nog är dem extremt högljuda både i och utanför bussen...?
Om jag inte missminner mig så är det "endast" Scania som införskaffas till Handen och Söderort numera, dock med reservation för SL:s framtidsplaner.
Jag är böjd att hålla med dig. De som går på 173 är faktiskt väldigt trevliga och fortfarande väldigt fräscha. Åkte häromdagen med en liknande kärra på 515 (390x) och den hade vanliga busstolar, vilka iofs är generellt är sämre, men de var av en billigare modell än vad Busslink normalt beställer i Stockholm. Jag vet att etanolledernas slöhet varit upp tidigare där ni som kör i Råsta beklagat er och jag måste säga att jag noterade att den kändes betydligt segare än Söderorts, vilka pinnar på ganska bra även i backarna runt Fruängen och på Huddingevägen och Örbyleden (Omnilinkarna alltså, inte de beggade Omnicity från innerstan). Har inte åkt i Swebus dito sedan de var nya så jag vet inte om de har segat till sig också. Gissar att det har med underhållet att göra för en etanolare kräver vad jag förstår lite mer omvårdnad för att gå riktigt bra över en längre tid.
/Cero
Citat från: Robert Brink skrivet 08 november 2007, 09:52:28 AM
Den "nya" mamman/pappan har glömt den teknik som krävs för att få upp en barnvagn för trappor...
Man ser skräckexempel alltför ofta. Hur kan man tro att man ska ha handtaget utåt när man ska lyfta på en barnvagn?
jag har sett skräckexempel på såna som kör av med rullstolar också, när assistenten står längst in i bussen och kör ut och de små hjulen tar i trottoarkanten eller likande och stolen tippar framåt.
Samma sak med barnvagnar. i trappor är ju en annan teknik.
fast sen köper folk konstiga vagnar tycker jag.
typ såna här gängliga tunna modeller
http://www.axbom.se/files/outlook_axel_ida.jpg
och för att inte ens nämna skräckexemplet.
http://media.gonext.name/01/global/2219/275705.jpg eller dubbelvagnen på Längden.
enklaste vore väl om man tog nån gammal Lågentré buss och rev ur halva bussen och gjorde barnvagnsplatser och lät den gå mellan tensta-Kista
Den tanken är inte alls dum Magnus. Har själv haft den. Med lite fantasi och annat tänkande hos dom som beslutar skulle det mycket väl kunna bli verklighet.
T.ex två bussar som går i skytteltrafik när Kista C är öppet, åtminstone fram till 19.00
En kort låggolvsvagn där hela låggolvsdelen är avsatt för barnvagnar. Dom skall också vara tursatta så barnvagnsföräldrarna tar just den bussen.
/Janne
Citat från: Janne Brink skrivet 09 november 2007, 13:17:06 PM
Den tanken är inte alls dum Magnus. Har själv haft den. Med lite fantasi och annat tänkande hos dom som beslutar skulle det mycket väl kunna bli verklighet.
T.ex två bussar som går i skytteltrafik när Kista C är öppet, åtminstone fram till 19.00
En kort låggolvsvagn där hela låggolvsdelen är avsatt för barnvagnar. Dom skall också vara tursatta så barnvagnsföräldrarna tar just den bussen.
/Janne
Det måste väl bli svårt att styra målgruppen mot just dessa avgångar även om tanken är god. Folk vill ju kunna åka när dom vill, inte när aktuell buss går.
Citat från: Walter skrivet 09 november 2007, 13:44:51 PM
Det måste väl bli svårt att styra målgruppen mot just dessa avgångar även om tanken är god. Folk vill ju kunna åka när dom vill, inte när aktuell buss går.
nja.. i de området det handlar om springer folk när de ser en buss.
tror inte de läser tidtabeller ens.
och skulle man ha speciella avgångar så skulle de lära sig det. så slipper man ha ett 10 tal barnvagnar som väntar i Kista C på varje avgång på 179 och 514.
När 179an dras vidare mot Täby, så borde man verkligen ändra linjesträckningen genom Tensta/Rinkeby, den skulle kunna gå raka vägen upp från Spånga mot E18, ha en hpl vid Spånga Kyrka(Tensta), sen full fart på E18 utan uppehålll i Rinkeby! Då skulle den bli en mycket aktraktiv snabb tvärförbindelse!
514 och ev en speciell linje Tensta-Rinkeby-Kista som föreslagits får täcka upp resten!
//R
Citat från: Carl W skrivet 09 november 2007, 10:35:09 AM
Man ser skräckexempel alltför ofta. Hur kan man tro att man ska ha handtaget utåt när man ska lyfta på en barnvagn?
Har dagens unga föräldrar födda på 80-talet inte fått lära sig barnvagnsteknik av sina föräldrar i 50-60-talsgenerationerna? Det var då sällan några sådana bekymmer för 10 år sedan. Samma sak med låggolv. Folk suckar och klagar om bussen inte nigs vid varenda hpl när kanten är 3-4 cm hög. Det verkar som att ju lägre golv/entré det är i bussen, desto svårare blir det att ta sig på och av? ??? Var är logiken här?
Jamen Erik, det är väl så kallad 'bakvänd' logik?! :P ;)
I övrigt kan jag hålla med om att det känns som om SL:s linjeplanerare och/eller de som är ansvariga för vilken typ av fordon som rullar var ofta inte riktigt verkar ha koll på hur förhållandena ser ut i verkligheten. Den variant av B9s som nu rullar på 179 är inte direkt optimal för den trafiken, men å andra sidan kan man även undra vari behovet av regionalstandard består i på t.ex. 516/526? I många fall så skulle det nog vara bättre att försöka att uppnå en viss enhetlighet istället för att försöka att jämka samman diverse särbehov (som i många fall kanske inte är efterfrågade och i vissa fall inte ens önskvärda) genom att ha en mängd olika kriterier och specifikationer. Känns lite som om man från SL:s sida ofta bara ser till de enskilda delarna och glömmer bort att de i sin tur ska in i ett större system och då SL-trafiken, liksom mycket annat, är något som egentligen är större än summan av delarna så, tja...
Citat från: Verspieder skrivet 10 november 2007, 06:08:21 AM
Har dagens unga föräldrar födda på 80-talet inte fått lära sig barnvagnsteknik av sina föräldrar i 50-60-talsgenerationerna? Det var då sällan några sådana bekymmer för 10 år sedan. Samma sak med låggolv. Folk suckar och klagar om bussen inte nigs vid varenda hpl när kanten är 3-4 cm hög. Det verkar som att ju lägre golv/entré det är i bussen, desto svårare blir det att ta sig på och av? ??? Var är logiken här?
Detta hänger väl ihop med en kombination av att dagens unga lever i en värld som bygger på "här är jag, snälla samhället ta hand om mig" och att dagens barnvagnar inte riktigt är gjorda för annat än inomhusgallerior, hissar och show-off på lattekaféer. Så fort det kommer en liten sten ivägen välter de ju (på sina tre hjul). De mår lixom bättre av att åka stadsjeep och bara tas fram när senaste imageprylen (barnet) ska visas.
Citat från: Nico skrivet 10 november 2007, 08:22:57 AM
Jamen Erik, det är väl så kallad 'bakvänd' logik?! :P ;)
I övrigt kan jag hålla med om att det känns som om SL:s linjeplanerare och/eller de som är ansvariga för vilken typ av fordon som rullar var ofta inte riktigt verkar ha koll på hur förhållandena ser ut i verkligheten. Den variant av B9s som nu rullar på 179 är inte direkt optimal för den trafiken, men å andra sidan kan man även undra vari behovet av regionalstandard består i på t.ex. 516/526? I många fall så skulle det nog vara bättre att försöka att uppnå en viss enhetlighet istället för att försöka att jämka samman diverse särbehov (som i många fall kanske inte är efterfrågade och i vissa fall inte ens önskvärda) genom att ha en mängd olika kriterier och specifikationer. Känns lite som om man från SL:s sida ofta bara ser till de enskilda delarna och glömmer bort att de i sin tur ska in i ett större system och då SL-trafiken, liksom mycket annat, är något som egentligen är större än summan av delarna så, tja...
I det här avseendet var det mindre dåligt förr. Iofs fanns inte lika många särintressen och vagntyperna var också färre (stadsbuss, förortsbuss och ledbuss), men det är idag många länkar i kedjan som ska fungera. Förr genomförde SL allt arbete från att planera till att fördela resurser, köra trafik och sköta vagn- och personalpark. Många chefer inblandade förvisso, men ändå lättare att hålla koll på kedjan än dagens situation där ett önskemål eller krav om viss vagntyp på viss linje ska passera många gränssnitt mellan olika aktörer, var och en inställd på att minimera kostnader och maximera utnyttjande. Det går ju inte heller att föra en långsiktig vagnparksstrategi idag för nästa upphandling kan ikullkasta alla planer vilket som bekant leder till att de mest märkliga vagntyper dyker upp både här och där. Detta som i kombination med olika entreprenörers preferenser för olika vagntyper och fordonsleverantörer slutänden lätt ger en situation där varje garage har en mix som mest påminner om garagegården i en f.d. öststat även om årsmodellerna ofta är lite nyare (men burkarna inte alltid i bättre skick ;D).
/Cero