Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Holmfeldt skrivet 27 november 2013, 20:22:48 PM

Titel: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 27 november 2013, 20:22:48 PM
Hejsan forumet.

Idag fick vi vår buss levererad.
Det blev efter lite velande mellan olika annonser en gammal B57-60T ifrån 1967.

Regnr AMN937  Chassienr 34 Och vad jag fått fram så var Omnibuss i Boden första ägaren men det är allt jag vet.

Finns det mer info om denna buss tro?

/Mikael Holmfeldt
Titel: SV: jag blev med buss
Skrivet av: zjbus skrivet 27 november 2013, 21:36:58 PM
Detta finns i bussdatabasen om din buss
Mvh zjbus
www.svenskbusshistoria.se/go?id=59652
Titel: SV: jag blev med buss
Skrivet av: Lasse i Bdn skrivet 28 november 2013, 09:16:06 AM
Citat från: zjbus skrivet 27 november 2013, 21:36:58 PM
Detta finns i bussdatabasen om din buss
Mvh zjbus
www.svenskbusshistoria.se/go?id=59652

Förste ägare Bodens Omnibuss AB inv.nr. 1
Titel: SV: jag blev med buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2013, 10:39:10 AM
Jag har en bild på bussen när den gick i aktiv tjänst även om det började närma sig slutet. Det är inte precis min bästa bussbild men kanske ändå kan ha lite intresse.

(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2801328%29.jpg)
Titel: SV: jag blev med buss
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 28 november 2013, 11:11:02 AM
Tack super för den bilden. Riktigt kul att ha lite historia kring dessa gamla bussar. Den har nog rätt mkt att berätta genom alla år i trafik och sånt är ju riktigt kul o få fram.
Dock svårt när man inte vet vart o leta.
Den skulle visst varit rödbrun vid leverans om jag fattat rätt men inget verifierat.
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 28 november 2013, 19:58:13 PM
Hej igen.

Ikväll satt vi och rev runt i diverse reglage osv för o finna ut vad allt är till. En instruktionsbok hade underlättat massor men i brist p ådylik så får man klara sig själv.

Varvräknarn lever inte alls, hur fungerar dom på dessa gamla TD70? Går den med vajer via diselpumpen eller kabel via generatorn tro? Någon som har ideer?
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2013, 20:11:09 PM
Instruktionsbok:

http://www.bokborsen.se/Volvo/Instruktionsbokvolvo-B-57/1267655

Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: saurer skrivet 28 november 2013, 20:36:23 PM
puls generator på en transmisionsaxel  sitter som en fördelare på en personbil ,strax framör spakstället på vänster sida sedan elektriskt ,bara en signal kabel mellan puls generator och varvräknare
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 28 november 2013, 20:40:29 PM
tack för infon. Bok beställd.

Ska vi ner imorgonkväll o se om vi finenr på givaren. Sitter den i bröstet då eller förarsidan in i blocket?
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: saurer skrivet 28 november 2013, 21:13:48 PM
Beroende på vad du kallar bröstet, en 5 cm i diameter stor burk  framför och nedanför växelspaken ,lite trångt,
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 28 november 2013, 21:26:29 PM
Bröstet är kåpan fram på motorn.

Jag ska se om jag kan lokalisera den 5cm stora klumpen. Sitter väl nån kabel in i den då fstås.
Kan ju mkt väl vara elknas i räknarn med men jag trodde stenhårt den var wiredriven

Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: saurer skrivet 28 november 2013, 21:54:05 PM
då blir det mot bröstet
Tror inte det är räknarn ,möjligtvis kabeln ,den går ju att summra
du får ansluta en voltmätare till kabeln när du är ute och kör och se om den ger utslag
Titel: SV: jag blev med buss (nu även under upprustning)
Skrivet av: Holmfeldt skrivet 29 november 2013, 15:02:14 PM
Jättesvårt att komma åt den du. Sitter riktigt illa till. Får försöka riva i det i helgen.

Beställt boken med, hoppas den komemr fort. Behöver uppgifter om servo oljans typ och kvalitet då det behöver fyllas på.