Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 27 november 2013, 18:02:03 PM

Titel: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 november 2013, 18:02:03 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A25AnsgariegH1920aug67Web_zps70abce0c.jpg)

En Metropol möter en Mustang på Hornsgatans backkrön vid Ansgariegatan 20 aug 1967.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 27 november 2013, 20:28:31 PM
Endast ett kvarter bort och inte mer än drygt två år tidigare. Så nära i tid, men ändå skilda världar känns det som. Dagen H kom verkligen att bli en vattendelare för oss stockholmare som var intresserade av lokaltrafik.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 27 november 2013, 21:42:08 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2013, 18:02:03 PM
En Metropol möter en Mustang på Hornsgatans backkrön vid Ansgariegatan 20 aug 1967.

Mvh Gunnar
****
Mycket lyckad bild!
Och smarta quinnor hade sin egen tidning  ;)

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 28 november 2013, 03:56:38 AM
Jag håller med HJP, en mycket lyckad bild även om den för mig är lite sorgsen (spårvägens snara nedläggelse). En A25 på linje 4 möter en "spårvagnsbuss" på linje 10. Enkelvagn på linje 4 tyder på en söndagsmorgon. Gamla spårvagnskonduktörsminnen dyker upp i huvudet på mig när jag tittar på bilden. Tack för den!


M v h
Ingwar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 09:51:57 AM
20 augusti 1967 var en söndag men ljus och skuggor tyder väl på sen eftermiddag, runt kl 18. Sommartid gick fyran med enkelvagn hela dagen alla dagar.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 11:49:52 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 09:51:57 AM
20 augusti 1967 var en söndag men ljus och skuggor tyder väl på sen eftermiddag, runt kl 18. Sommartid gick fyran med enkelvagn hela dagen alla dagar.

Visst är det sen eftermiddag vilket solens läge visar men några turer på fyran hade allt släp M-F iaf sommaren 1967.

/Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 13:31:20 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 11:49:52 AM
Visst är det sen eftermiddag vilket solens läge visar men några turer på fyran hade allt släp M-F iaf sommaren 1967.

/Gunnar
Jag anade att det skulle komma en sådan kommentar, men trodde att den skulle åtföljas av bildbevis. ;) Några turer som gick bara i rusningstid kan ha haft släp. Turerna som gick hela dagen hade inte släp
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 28 november 2013, 18:13:52 PM
Jag kan bidra med minnet om 4:ans släp sista året att SL felplanerade. Man hade räknat med att föra över 4:ans släp direkt till 7:ans sommartrafik och det fungerade inte alls. Linje 7 bytte ju till sommartidtabell redan i april och linje 4 i samband med 10:ans nedläggning 27 maj 1967.

Då 4:ans släp flyttades över till linje 7 i april blev det kaos på linje 4! Det blev ett sådant praktfullt kaos så man var t.o.m tvungna att hämta tillbaka några av de avställda släpen på Heden för att sätta i trafik igen! Sannolikt så tappade sedan 4:an släpen i tidtabellsskiftet 27 maj men det är möjligt att vissa turer fortsatte in på sommaren med släp. Det minns jag inte. Det förekom ju släp även på vissa högtrafikturer på linjerna 6 och 8 under våren 1967.

Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A25Rlg3aug67bWeb_zps6e9bd98e.jpg)

Citat från: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 13:31:20 PM
Jag anade att det skulle komma en sådan kommentar, men trodde att den skulle åtföljas av bildbevis. ;) Några turer som gick bara i rusningstid kan ha haft släp. Turerna som gick hela dagen hade inte släp

Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 28 november 2013, 19:30:50 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A25Rlg3aug67bWeb_zps6e9bd98e.jpg)

Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar

Härlig bild Gunnar!
Den dubbelriktade förbindelsen Rosenlundsgatan-Hornsgatan höger mot Slussen syns i bild. Man kan fundera över vad den egentligen användes till! Kan ju en gång i tiden varit användbar för kreaturstransporter från Söder Mälarstrand men nu pratar vi ju 1967! Kan även ha använts för ingående ettor en gång i tiden.
Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 28 november 2013, 20:44:40 PM
Till vilken hall skulle de ingående ettorna vara på väg då? Kossorna är nog en mer rimlig förklaring tror jag.

F ö har jag funderat på hur ettorna kom från Enskedehallen till Rosenlund, och tillbaka efter avslutad tjänst. Gick det att komma till/från Skånegatan från Renstiernas gata söderifrån eller från Ringvägen, också söderifrån?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 28 november 2013, 22:17:37 PM
Citat från: Mr G skrivet 28 november 2013, 20:44:40 PM
Till vilken hall skulle de ingående ettorna vara på väg då? Kossorna är nog en mer rimlig förklaring tror jag.

Det finns ett rykte om att man en period inte kunde köra släp i slingan i Rosenlund p.g.a radien och då skulle de få högtrafikturerna på linje 1 som ändå hade släp gått igenom på Skånegatan och ut på Ringvägen - Rosenlundsgatan - Hornsgatan och vidare till Söderhallen. Konstigt om kossorna lyckades få förbindelsen att vara kvar ända till 1967 tycker jag. Kanske för mer sentida transporter av bromssand från båtarna vid Söder Mälarstrand?

Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 29 november 2013, 00:25:39 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar
****
Mycket snygg bild. En av de bästa spårvagnsbilder jag sett.
Jag körde på platsen, för ett par timmar sedan, och svängde vänster ut på Hornsgatan. Det såg inte riktigt likadant ut....  ;)
Till höger i bild, låg en polisstation. Det står två polisbilar parkerade där. Den främsta, bakom Duetten, är troligen en Valiant, men vad är det för polisbuss bakom den? Någon som kan identifiera den?

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Richard Walter skrivet 29 november 2013, 11:17:23 AM
Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 november 2013, 15:39:10 PM
Citat från: Richard Walter skrivet 29 november 2013, 11:17:23 AM
Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.

Kan det inte vara en Dodgevan, A-100?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 29 november 2013, 15:49:03 PM
Citat från: Richard Walter skrivet 29 november 2013, 11:17:23 AM
Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.
****
Jag lutar också åt att det är en Transit. Dodge A100 är väl mindre?

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: K R skrivet 29 november 2013, 17:21:37 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 november 2013, 15:39:10 PM
Kan det inte vara en Dodgevan, A-100?

Hej!

Nja, då tycker jag att den "knäckta" vindrutan på Dodge A100 borde framträda mer tydligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_A100

Jag håller nog med om Richard Walters förslag om Ford Taunus Transit, även om jag var lite inne på dess efterträdare Ford Transit.

mvh K R
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 29 november 2013, 18:46:08 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar
Se där, då får jag ju ge mig. Undrar varför den hade släp. Innan sydvästra tunnelbanan öppnade gick linjerna 4, 8 och 10 med mustanger med släp. Sommartid blev de flesta turer på fyran och åttan av med släpen medan tian hade dem kvar. När sydvästra tunnelbanan hade öppnat var det bara fyran som hade släp på alla turer och det bara fram till omkring kl. 19.

Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.

(http://harald.nordius.se/bilder/196709021.jpg)
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: BengaB40 skrivet 29 november 2013, 19:36:21 PM
Hej! Helt underbar tidsnostalgi i en epoks sista skälvande timmar! Rex-huset, Styrmansgatan 2, inte minst uppskattat att skåda, en gammal arbetsplats för undertecknad!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 29 november 2013, 21:56:01 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 29 november 2013, 18:46:08 PM
Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.
****
Du har åtminstone en fin bild. Den ovan. Mycket trevligt  :)

Tre år senare, sommaren 1970, var jag nyutbildad bussförare, och skulle köra linje 69 för första gången. Något gick snett efter Nybroplan, och jag hamnade med min H33:a, där spårvagnen befinner sig, men i andra körriktningen - mot Blockhusudden. Det var ett reserverat busskörfält, men mot Norrmalmstorg. Det var för sent att korrigera, så jag chansade på att inte få något möte. Turen var med mig, för första mötet kom där bussfilen blev dubbelriktad. En förvånad förare i den mötande bussen, såg ut som en s.k. fågelholk i ansiktet, men jag körde glatt vidare mot Blockhusudden.
Än i dag, tänker jag på den händelsen, när jag befinner mig vid Nybroplan  :)

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 30 november 2013, 07:40:43 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 29 november 2013, 18:46:08 PM
Se där, då får jag ju ge mig. Undrar varför den hade släp. Innan sydvästra tunnelbanan öppnade gick linjerna 4, 8 och 10 med mustanger med släp. Sommartid blev de flesta turer på fyran och åttan av med släpen medan tian hade dem kvar. När sydvästra tunnelbanan hade öppnat var det bara fyran som hade släp på alla turer och det bara fram till omkring kl. 19.

Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.

Några turer på 4:an behövde väl släp i högtrafiken som fick gå kvar över dagen.
Se där, Büssing möter Mustang!

/Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 30 november 2013, 08:57:26 AM
Citat från: K R skrivet 29 november 2013, 17:21:37 PM
Hej!

Jag håller nog med om Richard Walters förslag om Ford Taunus Transit, även om jag var lite inne på dess efterträdare Ford Transit.

mvh K R
****
Så är det nog:
https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=641&q=Ford+FK1000&oq=Ford+FK1000&gs_l=img.12...7492.15747.0.20756.11.8.0.3.3.0.94.692.8.8.0....0...1ac.1.32.img..3.8.690.TQjj4RphB78

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: JDS skrivet 02 december 2013, 13:09:10 PM
Citat från: HJP skrivet 29 november 2013, 21:56:01 PM
****
Du har åtminstone en fin bild. Den ovan. Mycket trevligt  :)

Tre år senare, sommaren 1970, var jag nyutbildad bussförare, och skulle köra linje 69 för första gången. Något gick snett efter Nybroplan, och jag hamnade med min H33:a, där spårvagnen befinner sig, men i andra körriktningen - mot Blockhusudden. Det var ett reserverat busskörfält, men mot Norrmalmstorg. Det var för sent att korrigera, så jag chansade på att inte få något möte. Turen var med mig, för första mötet kom där bussfilen blev dubbelriktad. En förvånad förare i den mötande bussen, såg ut som en s.k. fågelholk i ansiktet, men jag körde glatt vidare mot Blockhusudden.
Än i dag, tänker jag på den händelsen, när jag befinner mig vid Nybroplan  :)

HJP

Nu blir jag nyfiken!

1970 var jag inte född, men på 80-talet var i alla fall körfältet för bussar österut just där spårvagnen är på Haralds bild. Jag antar att det hade varit så ända sedan dagen H, och då var det ju just där du skulle köra om du körde mot Blockhusudden! (I andra riktningen höll man sig närmast husen som är t v på Haralds bild.)

Var det möjligen så att du körde i andra körriktningen, alltså från Blockhusudden, och att det var vid Djurgårdsbron som du körde fel, och vid Nybroplan som du mötte den förvånade bussföraren? Det verkar mer logiskt för mig.

Eller var det faktiskt som idag de första åren med högertrafik, d v s att kollektivkörfältet utåt fanns på Strandvägens södra körbana och att man sedan "ändrade tillbaka" så att bussarna gick på norra körbanan i båda riktningarna?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 02 december 2013, 13:23:17 PM
Jag funderade också på det här, men kommer inte ihåg exakt hur trafikföringen var. Att busstrafiken länge var dubbelriktad på Strandvägens norra halva minns jag, men kanske var det så att det var en snutt närmast Nybroplan som den inte var det, och att bussarna svängde över till norra sidan efter några hundra meters körning på södra halvan.  ???

Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 02 december 2013, 15:56:08 PM
Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 13:09:10 PM
Nu blir jag nyfiken!

1970 var jag inte född, men på 80-talet var i alla fall körfältet för bussar österut just där spårvagnen är på Haralds bild. Jag antar att det hade varit så ända sedan dagen H, och då var det ju just där du skulle köra om du körde mot Blockhusudden! (I andra riktningen höll man sig närmast husen som är t v på Haralds bild.)

Var det möjligen så att du körde i andra körriktningen, alltså från Blockhusudden, och att det var vid Djurgårdsbron som du körde fel, och vid Nybroplan som du mötte den förvånade bussföraren? Det verkar mer logiskt för mig.

Eller var det faktiskt som idag de första åren med högertrafik, d v s att kollektivkörfältet utåt fanns på Strandvägens södra körbana och att man sedan "ändrade tillbaka" så att bussarna gick på norra körbanan i båda riktningarna?

Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 13:23:17 PM
Jag funderade också på det här, men kommer inte ihåg exakt hur trafikföringen var. Att busstrafiken länge var dubbelriktad på Strandvägens norra halva minns jag, men kanske var det så att det var en snutt närmast Nybroplan som den inte var det, och att bussarna svängde över till norra sidan efter några hundra meters körning på södra halvan.  ???
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: JDS skrivet 02 december 2013, 16:42:00 PM
Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 15:56:08 PM
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP

Aha! Det förklarar saken.

Bilden visar kvarteret mellan Grevgatan och Styrmansgatan. Precis där spårvagnen är finns idag hållplatsen Styrmansgatan mot Sergels torg.

När du nådde fram till spårvagnens position hade du alltså passerat Skeppargatan och var därmed återigen i "rätt" körfält. Men från Nybroplan till Skeppargatan körde du alltså på fel körbana. Och jag har under tiden lyckats hitta en bild i en bok, som bekräftar att kollektivkörfältet närmast Nybroplan låg på södra körbanan. Då måste man ha tagit sig över genom att korsa allén strax före Skeppargatan. Så då får vi ihop allting!

En ny fråga som jag då ställer mig, är hur bussar från Djurgårdsbron mot Nybroplan tog sig över körbanan från högra till vänstra sidan. Detta måste ha skett strax före eller vid Skeppargatan. Fanns det en signalreglerad överfart eller behövde man trixa sig över genom upprepade körfältsbyten?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Leyland skrivet 02 december 2013, 17:37:47 PM
Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 15:56:08 PM
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP

69:an svängde väl upp Styrmansgatan (eller var det senare/tidigare?).
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 02 december 2013, 17:57:15 PM
Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 16:42:00 PM
Aha! Det förklarar saken.

Bilden visar kvarteret mellan Grevgatan och Styrmansgatan. Precis där spårvagnen är finns idag hållplatsen Styrmansgatan mot Sergels torg.

När du nådde fram till spårvagnens position hade du alltså passerat Skeppargatan och var därmed återigen i "rätt" körfält. Men från Nybroplan till Skeppargatan körde du alltså på fel körbana. Och jag har under tiden lyckats hitta en bild i en bok, som bekräftar att kollektivkörfältet närmast Nybroplan låg på södra körbanan. Då måste man ha tagit sig över genom att korsa allén strax före Skeppargatan. Så då får vi ihop allting!

En ny fråga som jag då ställer mig, är hur bussar från Djurgårdsbron mot Nybroplan tog sig över körbanan från högra till vänstra sidan. Detta måste ha skett strax före eller vid Skeppargatan. Fanns det en signalreglerad överfart eller behövde man trixa sig över genom upprepade körfältsbyten?
****
(http://i42.tinypic.com/21kmj5w.jpg)
SL-kartan från 1969, visar busskörfältet, men....

(http://i40.tinypic.com/68x16f.jpg)
....jag skulle ha kört efter den knaggliga blå linjen. Från vänster (Nybroplan), till höger.

När man körde åt andra hållet (din fråga), körde man enligt övre kartbilden.

Citat från: Leyland skrivet 02 december 2013, 17:37:47 PM
69:an svängde väl upp Styrmansgatan?

Ja.

HJP
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: JDS skrivet 02 december 2013, 18:06:17 PM
Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 17:57:15 PM
När man körde åt andra hållet (din fråga), körde man enligt övre kartbilden.

Fast den visar ju inte exakt var busskörfältet ligger eller var refuger och sådant fanns, dessutom ser jag nu att det fanns en hållplats strax väster om Skeppargatan! Den bör ju rimligen ha legat vid gångbanekanten, och därifrån skulle man alltså på något sätt ta sig över till vänster sida av körbanan, och det är alltså hur det närmare gick till som jag undrar.

Att 69:an har gått på Styrmansgatan har jag missat, gick den ända upp till Karlaplan? och hur kom den sedan vidare till Blockhusudden (för det var väl den som gick dit)?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 02 december 2013, 18:19:32 PM
Alla hållplatser längs Strandvägen var fd spårvagnshållplatser, ingen sådan manöver som du antyder behövdes alltså.

69:an gick inte till Karlaplan, utan körde Linnégatan hela vägen från Styrmansgatan till Oxenstiernsgatan.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: JDS skrivet 02 december 2013, 18:41:08 PM
Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 18:19:32 PM
Alla hållplatser längs Strandvägen var fd spårvagnshållplatser, ingen sådan manöver som du antyder behövdes alltså.

Hade hållplatsen vid Skeppargatan alltså en refug ute i gatan? Och likadant vid Styrmansgatan och Djurgårdsbron? För jag trodde att dessa flyttades till kantstenen vid högertrafikomläggningen men det kan ju ha skett senare.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 02 december 2013, 19:21:28 PM
Alla spårvagnshållplatser på väg mot Djurgården låg som öar i gatan skulle man kunna säga. På väg mot Nybroplan låg hållplatserna i alléområdet i Strandvägens mitt. Efter dagen H spegelvändes trafiken och hållplatserna blev kvar, men i motsatt riktning då förstås. Jag tror att det var det enda busskörfält som kom att ligga kvar mitt i gatan. I övrigt flyttade man in till trottoarerna om jag minns rätt. Senare började viss återflyttning till gatans mitt på sina håll, som t ex Odengatan, Skeppsbron och hpl Eriksbergsgatan. Jag tror inte heller att någon av hållplatserna längs Strandvägen flyttades till andra sidan av resp korsning, så det ska jag låta vara osagt,
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: HJP skrivet 02 december 2013, 21:56:15 PM
Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 18:06:17 PM
Fast den visar ju inte exakt var busskörfältet ligger eller var refuger och sådant fanns, dessutom ser jag nu att det fanns en hållplats strax väster om Skeppargatan! Den bör ju rimligen ha legat vid gångbanekanten, och därifrån skulle man alltså på något sätt ta sig över till vänster sida av körbanan, och det är alltså hur det närmare gick till som jag undrar.

Att 69:an har gått på Styrmansgatan har jag missat, gick den ända upp till Karlaplan? och hur kom den sedan vidare till Blockhusudden (för det var väl den som gick dit)?
****
Det är ju möjligt att jag glömt någon detalj. Det var sommaren 1970, som jag berättade om, alltså 43 år sedan.
Men nu tror jag att Mr G har rett ut frågetecknen ganska bra.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: JDS skrivet 02 december 2013, 23:10:48 PM
Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 19:21:28 PM
Alla spårvagnshållplatser på väg mot Djurgården låg som öar i gatan skulle man kunna säga. På väg mot Nybroplan låg hållplatserna i alléområdet i Strandvägens mitt. Efter dagen H spegelvändes trafiken och hållplatserna blev kvar, men i motsatt riktning då förstås.

Du minns nog fel! Här ser man t ex hpl Styrmansgatan mot city någon gång efter dagen H (men före 1973), stolpen står på gångbanan c:a 10 m bortom övergångsstället.

(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2080/stor/2080-461.jpg)

Bild från Spårvägsmuseet (http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/busskorfalt-strandvagen-70928/); "Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)."
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 03 december 2013, 10:14:38 AM
Hmmm, kan jag minnas fel, eller gjordes det en ändring någon gång mellan 1967 och 1973, så att trafik mot Nybroplan flyttades till trottoarkanten?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Leyland skrivet 03 december 2013, 10:17:35 AM
Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 10:14:38 AM
Hmmm, kan jag minnas fel, eller gjordes det en ändring någon gång mellan 1967 och 1973, så att trafik mot Nybroplan flyttades till trottoarkanten?

Nä, du minns inte fel. Omedelbart efter så var det som beskrivits, men över tid (1968-1970) gjordes många anpassningar som t ex det vi ser på bilden.

Det var ju inte så att man hann bygga om hela stan på morgonen den 3 september.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 03 december 2013, 12:10:52 PM
Nu handlar det inte om hur det såg ut på morgonen den 3 september, utan hur det var tänkt att se ut när alla anpassningar var klara. Och då handlar det inte om någon period på flera år, utan det rör sig om månader. En del anpassningar gjordes före den 3 september, och en del efter. Att det var lite stökigt och provisoriskt just runt den 3 september är en sak, men frågan är hur det var tänkt för Strandvägen på sikt.

Jag kan minnas fel, men mitt minne säger att i princip all busstrafik som ersatte spårväg, las om till att ha hållplatser längs trottoarerna, och att alla hållplatsrefuger i gatan försvann. Utom just på Strandvägen och ev Djurgården också. En av anledningarna till undantaget kan ha varit att det fanns seriösa planer på att behålla spårvägen och inrätta en museilinje till Djurgården. Man sparade väl t o m ett antal Mustanger ett tag för det ändamålet.
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: BengaB40 skrivet 03 december 2013, 12:45:27 PM
Hej! När började 69:an svänga upp på Styrmansgatan för omvägen via Linne'gatan till Blockhusudden? Var det i samband med högertrafikomläggningen? Minns att den gick raka spåret ut hela Strandvägen i början av 60-talet i.a.f.!  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 13:58:03 PM
Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 12:10:52 PM
En av anledningarna till undantaget kan ha varit att det fanns seriösa planer på att behålla spårvägen och inrätta en museilinje till Djurgården. Man sparade väl t o m ett antal Mustanger ett tag för det ändamålet.

Intressant! Var de dessa som stod uppställda på Heden iaf sommaren 1968?

/Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 03 december 2013, 14:39:55 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 13:58:03 PM
Intressant! Var de dessa som stod uppställda på Heden iaf sommaren 1968?

/Gunnar

Ja så ska det ha varit har jag förstått. Fanns ju ingen anledning att ha kvar vagnarna där annars, om det inte var platsbrist i Högdalen förstås. Om det senare någonsin förekom, det var väl bara att bygga på en våning till om inte ytan räckte till.

Minns inte nu hur många vagnar som reserverades för ändamålet, hur många de var, och om det förekom både motorvagnar och släp. Något säger mig 10 vagnar, låter lite många för den sträckan. Kanske någon minns vilka vagnar som var där.

Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 17:28:47 PM
Citat från: Mr G skrivet 03 december 2013, 14:39:55 PM
Minns inte nu hur många vagnar som reserverades för ändamålet, hur många de var, och om det förekom både motorvagnar och släp. Något säger mig 10 vagnar, låter lite många för den sträckan. Kanske någon minns vilka vagnar som var där.


Det var både A25 och B25 och de jag har noterat är 461, 463 och 998. Sedan fanns det några andra, vet ej hur många.

/Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Hasse L skrivet 06 december 2013, 10:35:36 AM
Sommaren 1967 kördes måndagar - fredagar turerna 1, 3, 5, 7, 9, 11 och 13 på linje 4 med V2. Jag minns att tur 13 och ytterligare ett tåg gick kvar hela kvällarna. Det var fina intjänster för oss (släpvagns-) konduktörer.....

/Hasse
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 06 december 2013, 11:03:56 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 03 december 2013, 17:28:47 PM
Det var både A25 och B25 och de jag har noterat är 461, 463 och 998. Sedan fanns det några andra, vet ej hur många.

/Gunnar

Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 12:14:19 PM
Citat från: Mr H skrivet 06 december 2013, 11:03:56 AM
Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H


Tänkte man då bygga om dem för högertrafik (åtminstone A25:orna) eller tänkte man sig plattformar mellan spåren hela vägen?
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 06 december 2013, 12:28:17 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 december 2013, 12:14:19 PM

Tänkte man då bygga om dem för högertrafik (åtminstone A25:orna) eller tänkte man sig plattformar mellan spåren hela vägen?

Jag tror aldrig man kom så långt i tänket utan snarare att "rädda vad som räddas kan". Mackvagnbjörnen höll ju på att lasta på rampen utefter Garagevägen så man stoppade skrotningen helt enkelt för betänketid.

Hur man gjorde med Demonteringar som vid den här tidpunkten väl hade köpt alla kvarvarande Mustanger för skrotning vet jag inte. Kanske de fick i utsikt ett återköp med vinst om planerna blev realiserade. Men nu gissar jag bara.

Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 december 2013, 13:15:03 PM
Citat från: Mr H skrivet 06 december 2013, 11:03:56 AM
Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H

Intressant! Tack för listningen av de sparade mustangerna.
Var den tänkta trafiken gå Norrmalmstorg-Bellmansro?

/Gunnar
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr H skrivet 07 december 2013, 18:07:37 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 07 december 2013, 13:15:03 PM
Intressant! Tack för listningen av de sparade mustangerna.
Var den tänkta trafiken gå Norrmalmstorg-Bellmansro?

/Gunnar

Ja fast det fanns nog olika förslag.

Mr H
Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Mr G skrivet 07 december 2013, 19:23:44 PM
Tror att det var en motion i stadsfullmäktige om inrättandet av en museilinje som var upphovet. Så många förslag till sträckning kan det förstås inte ha funnits. Det var väl ingen jättediskussion i media om detta, men jag vill minnas att Karlaplan var ett alternativ.  Norrmalmstorg var säkert inte uteslutet, men här tror jag att trafiksituationen för biltrafiken talade emot den lösningen.

Det var ju ett respektfullt antal vagnar man hade reserverat, svårt att förstå vilken trafik som var tänkt med den vagnparken.

Något som jag inte minns från diskussionen på den tiden är hur man hade tänkt sig att lösa vagnhallsfrågan. Så här i efterhand känns  idén som orealistisk, men den var ändå så seriös så att alla dessa vagnar kom att sparas utifall att ...

Titel: SV: Metropol möter Mustang
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 december 2013, 08:42:42 AM
Citat från: Mr G skrivet 07 december 2013, 19:23:44 PM
Tror att det var en motion i stadsfullmäktige om inrättandet av en museilinje som var upphovet. Så många förslag till sträckning kan det förstås inte ha funnits. Det var väl ingen jättediskussion i media om detta, men jag vill minnas att Karlaplan var ett alternativ.  Norrmalmstorg var säkert inte uteslutet, men här tror jag att trafiksituationen för biltrafiken talade emot den lösningen.


Nu vill jag minnas att Karlaplan var väl huvudalternativet.

/Gunnar