Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ebermark skrivet 13 november 2013, 19:41:58 PM

Titel: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Ebermark skrivet 13 november 2013, 19:41:58 PM
Fortsätter med att visa bilder på Göteborgs Spårvägars bussar i oktober 2007. Del 1 i bildserien finns här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60607.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60607.0)

Först ut, GS 132, en Volvo/Säffle från 2003
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_132_TLY601_Goteborg_071008.jpg)

Därefter en Den Oudsten från 2001, GS 325
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_325_SCX418_Goteborg_071009.jpg)

GS 528, ytterligare en Den Oudsten, denna gång från 2000 och i GL-lack
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_528_RNB589_Goteborg_071008.jpg)

Två MAN-ledvagnar från 2004, GS 564 resp 574
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_564_UPG475_Goteborg_071008.jpg)
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_574_UPG550_Goteborg_071008.jpg)

GS 586, en MAN-led från 2005 i stombussfärger
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_586_XEH651_Goteborg_071009.jpg)

GS 647, en Volvo 8700 från 2004
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_647_UHO167_Goteborg_071008.jpg)

Två bilder på GS 802, en av 24-metersbussarna från 2005
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_802_XJZ153_Goteborg_071008.jpg)
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_802_XJZ153_Goteborg_071009.jpg)

GS 909, en Volvo/Säffle gasled från 2003. Var väl den här serien bussar GS var så missnöjda med att man lämnade tillbaka dem till Volvo 2007-2008.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_909_THM172_Goteborg_071009.jpg)

GS 944, en ett år yngre Volvo/Säffle gasbuss (2004)
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_944_UFZ795_Goteborg_071008.jpg)

Till sist, GS 964, en några månader gammal Volvo/Säffle
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/GS_964_BBT797_Goteborg_071009.jpg)

Det var alles för denna gång!
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 19 november 2013, 14:46:02 PM
Trevliga bilder (gäller även del 1). 2007 känns inte länge sedan, ändå är det väl bara 802 (numera Veolia 4101) som är kvar i trafik. Bussar så nya som 4-5 år gamla står och skräpar på gamla KF-tomten vid Kville och på gamla Veoliadepån i Partille...

//Jonas G
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: PauPut skrivet 19 november 2013, 18:57:07 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 19 november 2013, 14:46:02 PM
Trevliga bilder (gäller även del 1). 2007 känns inte länge sedan, ändå är det väl bara 802 (numera Veolia 4101) som är kvar i trafik. Bussar så nya som 4-5 år gamla står och skräpar på gamla KF-tomten vid Kville och på gamla Veoliadepån i Partille...

//Jonas G

Står inga bussar kvar vid gamla KF-tomten längre... dom har gått upp i rök verkar det som?
Står dock fortfarande några bussar utan nutida arbetsuppgift inne på Kville, eller gjorde det åtminstone senast jag kollade.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: AdmirT skrivet 19 november 2013, 19:34:59 PM
Vilka är de bussarna som står utan arbetsuppgift?
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 19 november 2013, 19:44:05 PM
Citat från: PauPut skrivet 19 november 2013, 18:57:07 PM
Står inga bussar kvar vid gamla KF-tomten längre... dom har gått upp i rök verkar det som?
Står dock fortfarande några bussar utan nutida arbetsuppgift inne på Kville, eller gjorde det åtminstone senast jag kollade.

Men i Partille står en mycket stor mängd gamla GS-bussar, har tyvärr aldrig hunnit kolla vilka.

Admir T: Under 2012-2013 har GS förlorat trafiken för totalt mer än 300 bussar, man har bara 56 bussar kvar vad jag vet, som kör på linje 17, 60, 62, 16X och 60X.
Ytterst få av de övertaliga bussarna har fått nytt liv i Sverige (än).

//Jonas G
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: AdmirT skrivet 20 november 2013, 02:29:56 AM
Tack för det svaret Jonas! Nu klarnade det till. :)
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Erling.L skrivet 20 november 2013, 19:03:52 PM
Citat från: PauPut skrivet 19 november 2013, 18:57:07 PM
Står inga bussar kvar vid gamla KF-tomten längre... dom har gått upp i rök verkar det som?
Står dock fortfarande några bussar utan nutida arbetsuppgift inne på Kville, eller gjorde det åtminstone senast jag kollade.

Dom gamla gasbussarna sägs vara sålda till turkiet vill ja minnas står en del 5/600 ledvagnar kvar på gamla KF sist ja kika
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Calle skrivet 20 november 2013, 19:09:52 PM
Hur kommer det sig att Den Oudsten-gasled på en av bilderna har ventilationshål bak vid avgasröret? Om jag inte minns fel är detta eftermonterat?
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Slash2 skrivet 20 november 2013, 20:14:57 PM
Citat från: Erling.L skrivet 20 november 2013, 19:03:52 PM
Dom gamla gasbussarna sägs vara sålda till turkiet vill ja minnas står en del 5/600 ledvagnar kvar på gamla KF sist ja kika
När jag åkte förbi för drygt två veckor sedan var det helt tomt.

Någons som vet hur ser det ut med B9S och MAN-bussarna, har de lämnat landet eller väntar de på skrot?
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 20 november 2013, 22:31:26 PM
Citat från: Slash2 skrivet 20 november 2013, 20:14:57 PM
När jag åkte förbi för drygt två veckor sedan var det helt tomt.

Någons som vet hur ser det ut med B9S och MAN-bussarna, har de lämnat landet eller väntar de på skrot?

B9S finns det gott om på uppställningsplatsen i Partille, liksom Volvoboggi. Däremot tror jag inte det finns några MAN där, men jag kan minnas fel.
//Jonas G
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 21 november 2013, 00:36:52 AM
Tror mej ha läst tidigare här på forumet att Terminal G köpt några B12 BLE ur serien 261-269 och ett antal B9S som GS fick till övers i somras.
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Brollan skrivet 21 november 2013, 11:52:18 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 november 2013, 00:36:52 AM
Tror mej ha läst tidigare här på forumet att Terminal G köpt några B12 BLE ur serien 261-269 och ett antal B9S som GS fick till övers i somras.

Terminal G har inga av GS f.d. ledbussar 952-980, däremot har man skaffat 4 st Vo B7RLE 8500LE:
XZM589 f.d. GS 44
CAY103 f.d. GS 45
BBJ994 f.d. GS 46 
BCB215 f.d. GS 50
Även 4 boggibussar Vo B12BLE 8500LE:
BBJ843 f.d. GS 261, nu Terminal G 305
BBJ853 f.d. GS 262
BBJ865 f.d. GS 263, nu Terminal G 307 
BYL422 f.d. GS 264, nu Terminal G 308
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 21 november 2013, 16:09:16 PM
Citat från: Mats B skrivet 21 november 2013, 11:52:18 AM
Terminal G har inga av GS f.d. ledbussar 952-980, däremot har man skaffat 4 st Vo B7RLE 8500LE:
XZM589 f.d. GS 44
CAY103 f.d. GS 45
BBJ994 f.d. GS 46 
BCB215 f.d. GS 50
Även 4 boggibussar Vo B12BLE 8500LE:
BBJ843 f.d. GS 261, nu Terminal G 305
BBJ853 f.d. GS 262
BBJ865 f.d. GS 263, nu Terminal G 307 
BYL422 f.d. GS 264, nu Terminal G 308

Samt fd GS 250, nu terminal G 302
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Brollan skrivet 21 november 2013, 18:46:48 PM
"Samt fd GS 250, nu terminal G 302"

Tack för kompletteringen, den hade jag ingen koll på :-[
Titel: SV: Göteborgs Spårvägar 2007 (Del 2)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 06 december 2013, 21:51:15 PM
Och nu vet vi av en annan tråd att BBJ853 som man kunde ana har nr 306.
//Jonas G