http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/nya-avtal-2014-foer-trafiken-i-haessleholm-landskrona-oesterlen-tomelilla-och-nordvaestra-skaane-928411
Nordväst 2014 Vinnare Nobina, nuvarande Nobina Isaksson/Karlsson
Stadstrafiken i Hässleholm plus linje 532 Vinnare Nettbus nuvarande Nettbuss och Nobina.
Skåneexpressen 9 och 1o Vinnare Nobina nuvarande Nobina, Bergkvara samt Isaksson/Karlsson
Österlen/Tomelilla Vinnare Veolia oförändrat.
Landskrona stadstrafik Vinnare Nobina oförändrat
Hur mycket trafik har Nobina på 532? Och hur länge häller avtalet för resten av trafiken Nobina har i Hässleholm?
Inga stora ändringar annars, Nobina har fördelar i Landskrona med Helsingborgsavtalet. 5059 lär väl inte överleva in i nya avtalet:-) Man blir också större i expressbusstrafiken.
Citat från: Walter skrivet 13 november 2013, 16:10:10 PM
Hur mycket trafik har Nobina på 532? Och hur länge häller avtalet för resten av trafiken Nobina har i Hässleholm?
Inga stora ändringar annars, Nobina har fördelar i Landskrona med Helsingborgsavtalet. 5059 lär väl inte överleva in i nya avtalet:-) Man blir också större i expressbusstrafiken.
Nobina blir ensam i Ängelholm. 1 buss blir kvar i Hässleholm, den som kör linje 9. Troligtvis så kommer den utgå från annan depå.
Det innebär att MAN 74xx kommer rulla vidare på 506 och 520. 7049 kommer väl rulla på 9:an tillsammans med nya kamrater, då 5606 och 5607 är för gamla. 6733-34 kommer nog inte heller vara ett alternativ. En gissning som inte ger så mycket pengar. 7037-38 i Skånefärger nästa sommar?
Citat från: Henrik skrivet 13 november 2013, 16:51:16 PM
Det innebär att MAN 74xx kommer rulla vidare på 506 och 520. 7049 kommer väl rulla på 9:an tillsammans med nya kamrater, då 5606 och 5607 är för gamla. 6733-34 kommer nog inte heller vara ett alternativ. En gissning som inte ger så mycket pengar. 7037-38 i Skånefärger nästa sommar?
6840 då? Även den gör gammal eller kan den hänga med ett tag? Ca 6 nya region vagnar till Ängelholm från 2015 om jag räknade rätt på Nobinas pressinformation.
Dessutom dubbeldäckare på L10, kul att se vilken modell man kommer att välja. Det var ju Swebus som körde DD sist i Skåne, den gången Malmö-Trelleborg.
Är det utbyte av befintliga bussar i Landskrona under avtalstiden eller blir det likt Helsingborg att nuvarande flotta ska hålla hela avtalet?
Det verkar här vara oklart om det är Nobina som är vinnare och ökar eller om det i själva verket är IsakssonKarlsson som är vinnaren i denna upphandling? Tydligen ska IsakssonKarlsson köra en större del av trafiken som underentreprenör åt Nobina. Frågan är nu varför Nobina går i säng med IsakssonKarlsson? Nobina har väl både kunskap, styrka och ekonomi att köra denna trafik själv utan underentreprenör. Eller är det så att delar av trafiken är ointressant för Nobina? Vilka delar ska Nobina i så fall köra och vad lägger man ut på underentreprenören?
Skånetrafikens upphandlingsmodell att inte anta lägsta anbud (man antog inte lägsta anbud på Nordväst och Österlen) kommer denna gång att kosta 3,4 miljoner extra per år. På 8 år blir det utan indexuppräkning en extra kostnad 27,2 miljoner. Vad kommer då Skånetrafikens resenärer att få för dessa 27,2 miljoner? Får man ett bättre turutbud, fler bussar eller renare bussar? Antagligen inte. Det som kommer att hända är att landstingsskatten höjs för att klara Regions Skånes ekonomi samtidigt som Skånetrafiken höjer priset. Därmed får skattebetalarna och Skånetrafikens resenärer betala kallaset.
Citat från: Scania1980 skrivet 14 november 2013, 22:36:39 PM
Det verkar här vara oklart om det är Nobina som är vinnare och ökar eller om det i själva verket är IsakssonKarlsson som är vinnaren i denna upphandling? Tydligen ska IsakssonKarlsson köra en större del av trafiken som underentreprenör åt Nobina. Frågan är nu varför Nobina går i säng med IsakssonKarlsson? Nobina har väl både kunskap, styrka och ekonomi att köra denna trafik själv utan underentreprenör. Eller är det så att delar av trafiken är ointressant för Nobina? Vilka delar ska Nobina i så fall köra och vad lägger man ut på underentreprenören?
Skånetrafikens upphandlingsmodell att inte anta lägsta anbud (man antog inte lägsta anbud på Nordväst och Österlen) kommer denna gång att kosta 3,4 miljoner extra per år. På 8 år blir det utan indexuppräkning en extra kostnad 27,2 miljoner. Vad kommer då Skånetrafikens resenärer att få för dessa 27,2 miljoner? Får man ett bättre turutbud, fler bussar eller renare bussar? Antagligen inte. Det som kommer att hända är att landstingsskatten höjs för att klara Regions Skånes ekonomi samtidigt som Skånetrafiken höjer priset. Därmed får skattebetalarna och Skånetrafikens resenärer betala kallaset.
Kan ju t.ex vara att man vill slippa investera i fordon och därför väljer att anlita UE, det har ju hänt tidigare.
Inte så konstigt att Nobina vill leja ut en del av trafiken i Nordväst. Två orsaker kan man se:
Den första är att Skånetrafiken numera uppmuntrar till det (stora bolag med stora resurser lägger och vinner anbud, mindre bolag med med mindre resurser (läs inga dyra huvudkontor) kör billigt med bra utförandekvalitet).
Den andra anledningen är att Nordvästpaketet är väldigt utspritt, om jag minns rätt 1 buss i Hässleholm, 2 Klippan, 1 Markaryd, 4 Båstad, 3- 4 Örkelljunga, 5 Helsingborg, 9- 10 Ängelholm. Det är nog väldigt lockande för Nobina att lägga ut småttingarna på 1-4 bussar på underentreprenad! Helsingborg och Ängelholm har Nobina som bekant annan verksamhet som man kan samordna med sin nyvunna trafik, men att tänka sig Isaksson Karlsson på Båstad och kanske Markaryd - Örkelljunga är inget konstigt då bolaget redan nu har den trafiken och även på Hallandssidan kör åt Arriva och Nettbuss i Laholm. Och varför inte Klippans Busstrafik på de 2 isolerade bussarna i Klippan? Är det ens otänkbart att Nettbuss kommer köra singelbussen i Hässleholm åt Nobina?
Citat från: CR skrivet 16 november 2013, 12:19:25 PM
Inte så konstigt att Nobina vill leja ut en del av trafiken i Nordväst. Två orsaker kan man se:
Den första är att Skånetrafiken numera uppmuntrar till det (stora bolag med stora resurser lägger och vinner anbud, mindre bolag med med mindre resurser (läs inga dyra huvudkontor) kör billigt med bra utförandekvalitet).
Den andra anledningen är att Nordvästpaketet är väldigt utspritt, om jag minns rätt 1 buss i Hässleholm, 2 Klippan, 1 Markaryd, 4 Båstad, 3- 4 Örkelljunga, 5 Helsingborg, 9- 10 Ängelholm. Det är nog väldigt lockande för Nobina att lägga ut småttingarna på 1-4 bussar på underentreprenad! Helsingborg och Ängelholm har Nobina som bekant annan verksamhet som man kan samordna med sin nyvunna trafik, men att tänka sig Isaksson Karlsson på Båstad och kanske Markaryd - Örkelljunga är inget konstigt då bolaget redan nu har den trafiken och även på Hallandssidan kör åt Arriva och Nettbuss i Laholm. Och varför inte Klippans Busstrafik på de 2 isolerade bussarna i Klippan? Är det ens otänkbart att Nettbuss kommer köra singelbussen i Hässleholm åt Nobina?
Samtidigt som de små bolagen inte har folk som ljuger tillräckligt bra varför deras anbud inte får tillräckligt hög kvalité.
Citat från: Scania1980 skrivet 14 november 2013, 22:36:39 PM
Skånetrafikens upphandlingsmodell att inte anta lägsta anbud (man antog inte lägsta anbud på Nordväst och Österlen) kommer denna gång att kosta 3,4 miljoner extra per år. På 8 år blir det utan indexuppräkning en extra kostnad 27,2 miljoner. Vad kommer då Skånetrafikens resenärer att få för dessa 27,2 miljoner? Får man ett bättre turutbud, fler bussar eller renare bussar? Antagligen inte. Det som kommer att hända är att landstingsskatten höjs för att klara Regions Skånes ekonomi samtidigt som Skånetrafiken höjer priset. Därmed får skattebetalarna och Skånetrafikens resenärer betala kallaset.
Mnja, kanske inte riktigt så.
Att priserna går upp för att utföra busstrafik på entreprenad kan väl inte vara så konstigt. För det första har bussbolagen rent allmänt haft svårt att tjäna pengar de senaste åren, vilket tyder på att de tidigare har sålt sig för billigt till länsbolagen.
Det andra är att Skånetrafiken faktiskt kräver mycket mer av entreprenörerna i de moderna avtalen än tidigare och det kostar pengar! Att Buss i Väst blir utslaget av Veolia på Österlen (där Veolia var nästan 5% dyrare i reda pengar), har nog kort att göra med att Buss i Väst faktiskt inte riktigt förstått galoppen. Skånetrafiken har inte bara frågat om pris på att utföra en viss avtalad mängd kilometer och timmar med en viss fordonstyp, de har även efterfrågat hur entreprenören har tänkt sig att vara en aktiv part i utvecklandet av trafiken framgent. Om entreprenören ska vara en sådan part, så måste entreprenören också avsätta resurser till det (läs mer personal) och det kostar pengar. När man läser utvärderingsrapporten från Skånetrafiken så inser man rätt snart att Buss i Väst inte förstått detta, utan de har prissatt billigast möjliga bussdrift och inte förstått att de förväntas ha personal som aktivt arbetar med att ha dialog med kunderna/ resenärerna och framför allt potentiella kunder (läs bilister), utveckling av trafikupplägget samt marknadsföring av detsamma.
Detta kommer att leda till mer busstrafik för pengarna (Skånetrafikens och skattebetalarna i Skånes pengar!), för tro mig att om entreprenören får mer "makt" över trafiken vad gäller detaljplanering så är det inte särskilt svårt att lägga upp trafiken mer kostnadseffektivt och att därmed lösgöra resurser till mer trafik. Det kommer kanske inte att märkas första året eller kanske ens år två, men på lite sikt kommer det göra skillnad.
Citat från: Jo skrivet 16 november 2013, 12:28:42 PM
Samtidigt som de små bolagen inte har folk som ljuger tillräckligt bra varför deras anbud inte får tillräckligt hög kvalité.
Delvis har du rätt, men läs mitt nästa inlägg (ovan) så kommer du se att det handlar inte bara om att måla guld och gröna skogar i en anbudstext. Det handlar även om att i praktiken i ett vunnet trafikuppdrag vara mer delaktig i stort och smått, inte bara att tanka och köra exakt efter huvudmannens instruktion.