Ja då var det äntligen klart. Från den 1 Mars 2014 blir det tillåtet att köra 100 med buss. :)
http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2013/11/Nu-blir-det-tillatet-att-kora-i-100-med-buss/
Äntligen blir det OK att köra efter mitt motto "Full fart spar tid" ;D
Det blir ju en trevlig födelsedagspresent till min far
Bara det nu inte samtidigt beslutas att 66-åringar inte får köra buss för då spricker alltsammans
Glöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 08 november 2013, 21:21:51 PM
Glöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?
/Lennart
Alla resande över tre år ska ha tillgång till en bältad plats, inga stående på linjevagnarna som ligger efter i tidtabellen!
Citat från: groenis skrivet 08 november 2013, 21:21:51 PMGlöm inte tillägget , endast om samtliga passagerare är bältade och hur ska jag som förare kolla det?
Eftersom det förutsätter att det finns bälte på alla platser och du då måste informera om plikten att använda dem utgår jag från att din del av ansvaret anses vara uppfylld när du har gjort så. Du kan inte rimligen göra mer än så för vuxna. Att barnen förblir bältade bör man ju ha ett öga på. Rent semantiskt är lagtexten lite luddig som de brukar vara.
Blue.
Jag kör inte linjevagnar utan turistklassade bussar.
JH.
Då vagnparkens äldsta är från -08 och försedd med dekaler om att använda bälte så behöver man enligt trafikpolisen informera
om bältesanvändning , men som gammal förare så sägs det utav bara farten.
Ända gången jag såg tekniken med display hos föraren om obältade passagerare var i en testvagn i Stuttgart på besök hos Daimler-Benz ,
den gick i daglig trafik hos ett åkeri knutet till D-B för utvärdering.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 09 november 2013, 15:18:49 PM
Blue.
Jag kör inte linjevagnar utan turistklassade bussar.
Glömde den här ;) när jag redigerade min text! :)
förstod vad du menade ;) Blue.
Men om vi ska få köra 100 så måste nog många skruva upp bussen till det tyska tempo 100 ,
typ Swebus och nettbus som kör långlinje på tid.
/Lennart
Hoppas dom skruvar upp våra bussar vi kör på motorväg med , dom är spärrade vid 85 km.
/Affe Arriva Märsta.
Även Dekra Sverige kan hjälpa till att certifiera fordon i Sverige.
/Lennart
Det intressanta är att det går inte att göra en tempo hundra besiktning i Sverige idag.
Tyskland har slutat med tempo hundra dekal, alla bussar efter 2008-01-01 uppfyller kraven enligt dom.
Så varför Danmark ska krångla till det med en dekal är helt oförståeligt för mig.
"Från och med denna lördag, den 10 augusti, är det tillåtet för bussar att köra i 100 kilometer i timmen på danska motorvägar. De danska reglerna för Tempo 100 är i princip samma som de tyska. Under en övergångsperiod på tre månader krävs inte någon Tempo 100-skylt på bussarna. Bland kraven är att bussen inte har släp och att endast sittande passagerare befordras."
http://www.bussmagasinet.se/2013/08/gront-ljus-for-100-knyck-i-danmark/