(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapSJ2744Alv31aug67Web_zps55f93810.jpg)
Det är högtrafik morgon 31 aug 1967 och SJ 2744 ligger fint i kurvan på Vidängsvägen ner mot Alvik. Ytterligare någon trafikdag återstår innan det är slutkört i Sverige.
Mvh Gunnar
Tack för den SJ/Solna-Capitolen omlackerad från gul/grön färgsättning till modernare SJ-orange - men fortfarande sitter de två ränderna i midjelisten kvar i grön färg.
En härlig förebild för ett modellbygge till den väntade Jeco-Capitolen - aktern hade du plåtat också - här tidigare visad.
/LYR
Kanonfin Bild. Var hamnade den efter högertrafikomläggningen?
Tror att 2744 skickades till Pakistan.
/Peter
Citat från: Mr U skrivet 08 november 2013, 00:32:11 AM
Kanonfin Bild. Var hamnade den efter högertrafikomläggningen?
Tyvärr hit!
(Men det här är en olycksbroder!)
Mr H
(http://i52.tinypic.com/2r5dyxx.jpg)
Citat från: Gunnar D skrivet 07 november 2013, 17:42:04 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapSJ2744Alv31aug67Web_zps55f93810.jpg)
Det är högtrafik morgon 31 aug 1967 och SJ 2744 ligger fint i kurvan på Vidängsvägen ner mot Alvik. Ytterligare någon trafikdag återstår innan det är slutkört i Sverige.
Mvh Gunnar
Strålande bild! En sådan där bild som man drömmer sig in i! Tack!
En undring bara, hade SJ Capitoler samma typ av sifferställ i fronten som SS Capitoler? Hade inte SJ hela rullar i fronten? Kanske SL satt in en skyltskåp i fronten för sista rycket på Brommalinjerna? Tala om superfräsch buss som står inför omedelbar utrangering!
Mr H
Mycket trevlig bild. Hur kom det sig att SJ-Capitoler rullade på en Metropollinje? Bussbrist inför Dagen H? Hade SJ fortfarande bussar på Brommahallen vid den tiden?
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2013, 16:43:28 PM
Strålande bild! En sådan där bild som man drömmer sig in i! Tack!
En undring bara, hade SJ Capitoler samma typ av sifferställ i fronten som SS Capitoler? Hade inte SJ hela rullar i fronten? Kanske SL satt in en skyltskåp i fronten för sista rycket på Brommalinjerna? Tala om superfräsch buss som står inför omedelbar utrangering!
Mr H
Jag funderar om det inte var så att SJ:s Capitoler också hade ett annat typsnitt på linjerullarna än vad SS hade. Och om rullarna var i SJ-färg, dvs grönt/gult istället för svart/vitt. Kan rullarna ha bytts ut i samband med att SJ gick över till tresiffriga linjenummer? Och så är det elvan på tiotalsrullen. Kan SJ verkligen ha haft såna?
Känns som om Mr H är något på spåret ...
Citat från: Björn Forslund skrivet 08 november 2013, 19:20:20 PM
Mycket trevlig bild. Hur kom det sig att SJ-Capitoler rullade på en Metropollinje? Bussbrist inför Dagen H? Hade SJ fortfarande bussar på Brommahallen vid den tiden?
De var inhyrda av SL i Brommahallen inför dagen H.
Mr H
Mr H har rätt rörande inhyrning i Bromma. Mr G har rätt rörande linjerullar och "knubbiga" små siffror. Då det
började (tämligen stegvis) införas 500-nummer försågs BF-ar, CF-ar, Capitoler och volvopannkakor med rulle
för ental jämte rulle med talen 50 - 53, dock mest med mörkgrön bakgrund. Nämnas bör, att Brommahallen
inhyste gräddvispar, järnspett och 5 st. BF73-or (ersatta av raketer) redan sensommaren -59. Denna
inhyrning upphörde dock sommaren -63, i det att Råsta togs i bruk 1/7-63. Eftersom det blev "glapp" i datum
fick de 34 raketerna som ju varit kvar i Bromma, trängas ihop med övriga bussar i Sub-garaget i en vecka!
Som bekant är, var anledningen till vistelsen i Bmh åren 1959 - 63 den vidlyftiga trafiken på 15/16 och senare även 6-an Mvh, UE.
Citat från: Mr G skrivet 08 november 2013, 20:12:52 PM
Jag funderar om det inte var så att SJ:s Capitoler också hade ett annat typsnitt på linjerullarna än vad SS hade. Och om rullarna var i SJ-färg, dvs grönt/gult istället för svart/vitt. Kan rullarna ha bytts ut i samband med att SJ gick över till tresiffriga linjenummer? Och så är det elvan på tiotalsrullen. Kan SJ verkligen ha haft såna?
Känns som om Mr H är något på spåret ...
SL måste nog ha bytt ut rullarna inför den här trafiken. Ettorna i tiotalsrullen ligger perfekt "i våg" vilket kanske skulle kunna tala för det att det är en rulle (kan den i och för sig ha gjort ändå). Det var väl den här inhyrningen som friställde Brommas H21 för tjänstgöring i Hornsberg? Förmodligen så tyckte man att det lämpade sig bättre att köra Wilson i Bromma än i innerstaden. (Sedan så gled ju en del H21 iväg från Hornsberg till Nyboda också så det var väl ett "21-spel" ( ;D!) i detta!
Synd bara att de "Järnspett" som hamnade i Björknäs inte lackades om till BSBV-lack! Hade varit läckert med en gul Capitol med svart midja och svart snibb! De "Järnspett" som hamndade i Södertälje lackades ju om i SOAB-lack. Se bild från Frihamnen våren 1968 Capitolen t.v. Påkostat av SOAB kan man tycka
Mr H!
(http://i38.tinypic.com/20uqpas.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 08 november 2013, 16:05:30 PM
Tyvärr hit!
(Men det här är en olycksbroder!)
Mr H
(http://i52.tinypic.com/2r5dyxx.jpg)
Intressant läsning - men du har inte fortsättningen på sidan 11 som det står?
Citat från: CW66 skrivet 09 november 2013, 11:49:57 AM
Intressant läsning - men du har inte fortsättningen på sidan 11 som det står?
Trodde nog att någon skulle fråga! Bör vara den här, den la jag också ut nyligen, men det är ju inte så gott att veta förstås!
Mr H
(http://i53.tinypic.com/r76j3d.jpg)
Vad var det egentligen för bussar som skickades dit?
Jag ser ju Capitoler...men även ett gäng Hägglundare på bilden
Gick igenom mina gamla neg, där det syns att det var skilda rullar, även bokstavsrulle. Tiotalsrullen tycks ha
härbärgerat upp till 19, likt SS. Skyltskåpet i fönstret bakom framdörrarna togs bort efter hand, ersattes med
pappskyltar, såsom "29 Edsbergslinjen". Mvh, UE.
Här på länken till Vägfordonsmodeller: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=58639.105
visas nu färgschemat för den senare/sista SJ/Solna-färgsättningen. Underlaget är baserat på de två(?) bilder som Gunnar D. lagt ut på forumet.
/LYR
Citat från: CW66 skrivet 09 november 2013, 14:47:37 PM
Vad var det egentligen för bussar som skickades dit?
Jag ser ju Capitoler...men även ett gäng Hägglundare på bilden
Standardtyper från hela landet, Capitoler i hundratal, Scania BF från 50-talet, Volvo B655 osv med olika karosser.
Mycket stadsbussar med dörrar framför framaxeln som var för gamla att bygga om.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapNrSkylt_zpsdf1ae433.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 09 november 2013, 11:47:52 AM
SL måste nog ha bytt ut rullarna inför den här trafiken. Ettorna i tiotalsrullen ligger perfekt "i våg" vilket kanske skulle kunna tala för det att det är en rulle (kan den i och för sig ha gjort ändå).
Det stämmer nog bra enligt bilden ovan.
/Gunnar
SJ 2744 vad hade den för passagerarantal? var alla capitolbussar generellt platsmässigt lika eller var det stor differans på platsantalet mellan de olika bussägarna som hade capitoler
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 november 2013, 19:24:29 PM
SJ 2744 vad hade den för passagerarantal? var alla capitolbussar generellt platsmässigt lika eller var det stor differans på platsantalet mellan de olika bussägarna som hade capitoler
Givetvis var det kunden som bestämde fördelningen mellan sitt- o ståplatser. Vissa Capitoler hade dubbelsäten på båda sidor om mittgången medan andra hade enkelsäten på ena sidan. Just 2744 hade 40 sittplatser och 28 stå.
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 november 2013, 19:00:27 PM
Standardtyper från hela landet, Capitoler i hundratal, Scania BF från 50-talet, Volvo B655 osv med olika karosser.
Mycket stadsbussar med dörrar framför framaxeln som var för gamla att bygga om.
Tack!
Citat från: Björn Forslund skrivet 10 november 2013, 21:02:38 PM
Givetvis var det kunden som bestämde fördelningen mellan sitt- o ståplatser. Vissa Capitoler hade dubbelsäten på båda sidor om mittgången medan andra hade enkelsäten på ena sidan. Just 2744 hade 40 sittplatser och 28 stå.
tack
Är det någon som håller med LYR om att ränderna på midjelisten är gröna? Tycker dom ser lika svarta ut som kofångarna!
Citat från: Railmaster skrivet 11 november 2013, 12:39:48 PM
Är det någon som håller med LYR om att ränderna på midjelisten är gröna? Tycker dom ser lika svarta ut som kofångarna!
Jag är också självklart intresserad av vad som är riktigt uppfattat av Gunnars färgbilder,
så om Gunnar har möjlighet till att göra en extrem förstoring av just ränderna (fördjupningarna) i listen eller med lupp konstatera vilken kulör det gäller,
så är vi tacksamma för ett klarläggande "i kulturforskningens tjänst".
/LYR
Citat från: LYR skrivet 11 november 2013, 14:22:59 PM
Jag är också självklart intresserad av vad som är riktigt uppfattat av Gunnars färgbilder,
så om Gunnar har möjlighet till att göra en extrem förstoring av just ränderna (fördjupningarna) i listen eller med lupp konstatera vilken kulör det gäller,
så är vi tacksamma för ett klarläggande "i kulturforskningens tjänst".
/LYR
De tycks faktiskt vara svarta eller extremt mörkgröna. Någon som kan verifiera/dementera?
/Gunnar
Som jag minns, förekom såväl mörkgröna "streck" som svarta. Jag kan tänka mig att man bättrade på "slitna"
streck genom att måla om helt, men långt ifrån alla, och då svart, vid övergången till orange efter 1962. Möjligen valde man svart emedan SJ-märkning och inv.-nr ju blev svart. Mvh, UE
Citat från: Gunnar D skrivet 11 november 2013, 15:12:18 PM
De tycks faktiskt vara svarta eller extremt mörkgröna. Någon som kan verifiera/dementera?
/Gunnar
Även vid kraftig förstoring är ränderna svarta.
M v h
Ingwar
Precis! Om LYR vill vara på säkra sidan ska nog Capitolmodellen i detta utförande ha svarta streck tills någon visar en bild där det tydligt syns att de är gröna!
Jag tror att de var mörkgröna, för det var väl ändå originalfärgen? Verkar extrem överkurs att måla om, men säger Uffe att det var så, är det väl bara att rätta in sig i ledet.
Att tolka färgen från den uppladdade bilden låter sig inte göras. Det måste förstås göras från originalbilden/originalscanningen. Så där är det Gunnars ord som gäller.