Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 28 oktober 2013, 10:11:41 AM

Titel: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 oktober 2013, 10:11:41 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/4877570MaumlSt-B_zpsea2e7bf5.jpg)
GUY 540 - Volvo B59 / Säffle 1974.

4877 m.fl. H50 fanns i Märstagaraget under sommaren 1984. Noterade även 4878, 5009 och 5015 vid detta besök.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2013, 10:36:15 AM
Ja det var inte någon rolig tid :-(

Detta var i väntan på leverans av ett större antal H3 vilka sedan kom att dominera trafiken i Märsta o Väsby under många år till dess att man blev en Scania depå.

H50 i allmänhet och i denna serie i synnerhet gav sällan positiva minnen
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: John skrivet 28 oktober 2013, 19:49:19 PM
Ja det är bara att hålla med H50 va nog det värsta sopor som rullat på hjul i modern tid  >:(
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 28 oktober 2013, 22:14:50 PM
Trevlig bild, även om vagntypen inte var den bästa. Förstärkt ovanför dörrarna, många äldre Säfflevagnar som fick det i SL-land.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 28 oktober 2013, 23:08:35 PM
En som vanligt snygg bild av Liljewall, tillika fotad samma dag som undertecknad inträdde i tonåren.  :)
//Jonas G
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 oktober 2013, 14:10:32 PM
Citat från: John skrivet 28 oktober 2013, 19:49:19 PM
Ja det är bara att hålla med H50 va nog det värsta sopor som rullat på hjul i modern tid  >:(

För oss som bodde på södra sidan stan och inte såg till dessa och inte heller åkte värst många av dessa inne i stan, vari låg problemen?
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2013, 14:58:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2013, 14:10:32 PM
För oss som bodde på södra sidan stan och inte såg till dessa och inte heller åkte värst många av dessa inne i stan, vari låg problemen?

Förutom de vanliga problemen med Säffle klarade karosserna inte av de stora dörröppningarna utan man fick förstärkningsnita plåtar ovanför öppningarna i omgångar men huvudorsaken till att dessa bussar gjorde att SL vägrade att köpa Volvo med bakmotor under typ 15 års tid var de extremt dåliga gångegenskaperna som var ökända även i Volvostaden Göteborg där B59 slopades före CR i flera fall trots att Scaniorna var äldre.

Även i relativt långsam tätortstrafik drogs typen av en extrem rattfrossa och styrningen av växellådan lämnade mkt att önska jämfört med samtida CR 111
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 oktober 2013, 16:01:37 PM
Glöm inte den goa "maskinrumslukten" inne i B59:orna. :D
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2013, 16:07:29 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 oktober 2013, 16:01:37 PM
Glöm inte den goa "maskinrumslukten" inne i B59:orna. :D

Ja det luktade typ Djurgårdsfärja
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 oktober 2013, 16:10:19 PM
Så knappast någon spekulant härifrån på denna f.d. Norrköpingsbo då? ;-) -

http://mobil.blocket.se/ostergotland/Volvo_B59__73__racing_buss__41783477.htm?ca=21&w=1
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Cero skrivet 29 oktober 2013, 17:34:25 PM
Föraren ser ut att hålla ordentligt i ratten. Väntade han måhända rattfrossa? ;D
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 oktober 2013, 19:59:46 PM
Citat från: Cero skrivet 29 oktober 2013, 17:34:25 PM
Föraren ser ut att hålla ordentligt i ratten. Väntade han måhända rattfrossa? ;D

Krampen i fingrarna har väl inte släppt efter senaste turen.  ;)
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 oktober 2013, 20:26:03 PM
Då, som aktiv förare, tillhörde jag dem som sa att en H50 aldrig skulle bli diggabel. Uppfödd på Büssing, och sedan bortskämd med H59 (Scania CR111) blev vi tjuriga när Scaniorna hamnade i Söderhallen (och Hammarby), och Hornsberg begåvades med serie efter serie med Volvos klumpedunsar. Mycket som sagts ovan stämmer, på plussidan kan nämnas ett stort hjulutslag.
Serierna var 4876-4885, 5006-5015 och 5076-5115.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: John skrivet 29 oktober 2013, 22:54:52 PM
5115 hade en annan växellåda som gjorde den föga roligare. Som sakt jag tror inte att det finns någon som saknar dessa. Jag har för mej att man på slutet satte på aluminium fälgar fram och då blev dom något bättre i rattfrossan. Kommer ihåg när man åkte hem från plugget vid västerbroplan så va det inte helt ovanligt att man fick stanna på mariebergsbron så frossan slutade för att sedan fortsätta skräckfärden.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 30 oktober 2013, 10:27:09 AM
5115 vet jag fick lättmetallfälgar men var det verkligen någon mer?
Vad var det för annorlunda växellåda i 5115, jag minns inte att den hade något annat än den vanliga ZF 2HP?

// Niclas
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 oktober 2013, 10:40:39 AM
Raffrossan bestod väl till stor del i lutningen av framaxeln ihop med lågprofildäck för att få ett lågt insteg fram. De städer som ändrade på axellutningen och bytte till däck med högre profil fick i princip bort rattfrossan. Många bussar hade väl Wilson-lådan och den lär väl ha fungerat bra. Maskinrumslukten baktill var dock extrem för den första serien B59 från Säffle. Nyare bussar var tätare i golvet och luktade inget.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 30 oktober 2013, 10:42:20 AM
Jag har aldrig fått "förmånen" att köra dessa skapelser, men minns även jag att de var mindre roliga att åka med.
//Fredrik
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 oktober 2013, 10:54:52 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 oktober 2013, 10:42:20 AM
Jag har aldrig fått "förmånen" att köra dessa skapelser, men minns även jag att de var mindre roliga att åka med.
//Fredrik
Att åka med dem var nog inget problem. Jag åkte mycket B59 i Göteborg på sin tid med både Wilsonlåda och automatlåda. Och här i Karlskoga hade man fem B59/Säffle av olika årsmodeller. Det enda jag reagerade på som resenär var lukten och den höga ljudvolymen baktill på de tidigare modellerna. Detta åtgärdades dock på senare modeller. Själva fjädringen hos bussarna var faktiskt bra, så de var mjuka att åka med.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: K R skrivet 30 oktober 2013, 15:47:14 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 30 oktober 2013, 10:27:09 AM
5115 vet jag fick lättmetallfälgar men var det verkligen någon mer?
Vad var det för annorlunda växellåda i 5115, jag minns inte att den hade något annat än den vanliga ZF 2HP?

// Niclas

Hej!

Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 30 oktober 2013, 17:35:31 PM
Citat från: K R skrivet 30 oktober 2013, 15:47:14 PM
Hej!

Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R

Intressant! Fick den växellådan sitta kvar hela tiden eller bytte man ut den till den vanliga tvåstegaren senare?

// Niclas
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 oktober 2013, 17:42:12 PM
Om jag minns rätt så blev det vanlig ZF 2HP 45
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: K R skrivet 30 oktober 2013, 17:44:05 PM
Min källa anger "levererades med", vilket skulle kunna innebära att den senare fick den gängse 2-stegs ZF-växellådan.

mvh K R
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 30 oktober 2013, 17:48:02 PM
Vad bra, då stämde nog min minnesbild om att den hade den vanliga ZF:en - åtminstone de sista åren.

// Niclas
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: Mats W skrivet 30 oktober 2013, 22:25:25 PM

Vad jag minns var det bara 5115 som fick lättmetallfälgar.
Enligt uppgift levererades 5115 med Voith växellåda D851 (3-stegs helautomat).

mvh K R
[/quote]

Har för mig att 5114 hade en Allisonlåda från början men att den också byttes ut.
Titel: SV: SL H50 i Märsta 1984
Skrivet av: John skrivet 31 oktober 2013, 00:58:09 AM
Japp så va det den hade en voith låda det va tryckknappar på panelen stryboxen va en stor låda som satt direkt när man kom in i bussen till höger minns jag. Men som sakt den blev kanske utbytt med tiden. Kommer ihåg att den gick fruktansvärt illa med den lådan. Allison i 5114 kommer jag däremot inte ihåg.