****
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/img121_zps84326ebb.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/img121_zps84326ebb.jpg.html)
Jodå, det står en buss en buss mitt i bilden - en H19. Det är vid ändhållplatsen i Bredäng, 1964. T-banan hade öppnats till Örnsberg, och därfrån gick tre busslinjer. En till Klubbacken, en till Bredäng, och en till Gillegatan. Vad linjerna hade för nummer, har jag glömt.
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/img127_zps91c9f64e.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/img127_zps91c9f64e.jpg.html)
Så här långt hade Bredängs T-banestation kommit. Nedanför mina fötter, är den tunnelmynning, som leder till Mälarhöjden och Axelsberg. Ungefär där, hade vi en skidbacke, som kallades Sätraguppet. Det var på den tiden man åkte skidor från Mälarhöjden till Mälarhöjdsbadet, där många backar fanns. De ledde ut på Mälarens is. På vägen passerade man Sätraguppet, där man stannade en stund, för att köra i backen.
Kameran är alltså vänd västerut, mot Sätra, Skärholmen och Norsborg. Av dessa samhällen fanns ännu ingenting, när bilen togs.
Detta inträffade för nästan 50 år sedan....
HJP
Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2013, 14:46:42 PM
Jodå, det står en buss en buss mitt i bilden - en H19. Det är vid ändhållplatsen i Bredäng, 1964. T-banan hade öppnats till Örnsberg, och därfrån gick tre busslinjer. En till Klubbacken, en till Bredäng, och en till Gillegatan. Vad linjerna hade för nummer, har jag glömt.
Hej!
Stockholmskartan 1964 gav följande upplysningar:
136 till Klubbacken (i lågtrafik gick linjen endast Mälarhöjden-Klubbacken)
138 till Gillegatan (linjen gick endast vardagar under högtrafik)
139 till Bredäng
mvh K R
Citat från: K R skrivet 25 oktober 2013, 16:13:04 PM
Hej!
Stockholmskartan 1964 gav följande upplysningar:
136 till Klubbacken (i lågtrafik gick linjen endast Mälarhöjden-Klubbacken)
138 till Gillegatan (linjen gick endast vardagar under högtrafik)
139 till Bredäng
mvh K R
136 gick Örnsberg-Mälarhöjden i lågtrafik.
Mr H
Högintressanta bilder!
Bilderna är ju från Bredäng, men någon blandar in busslinjer i Mälarhöjden. Jag tror det har blivit fel.
Bredäng hade också tre busslinjer om jag minns rätt, 132-139-193. 132:an var nattlinje så den kanske kan räknas bort.
Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964.
Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 16:54:17 PM
Högintressanta bilder!
Bilderna är ju från Bredäng, men någon blandar in busslinjer i Mälarhöjden. Jag tror det har blivit fel.
Bredäng hade också tre busslinjer om jag minns rätt, 132-139-193. 132:an var nattlinje så den kanske kan räknas bort.
Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964.
****
De busslinjer jag avser, är de som gick dagtid, från Örnsberg, till Klubbacken(Hägersten), Gillegatan(Mälarhöjden) och det ännu inte färdigbyggda Bredängs centrum
(OBS! den provisoriska
konsum-butiken, till höger
). Några andra linjer känner jag inte till.
Tyvärr noterade jag inte fotodatum på den tiden. Jag plåtade planlöst, när andan föll på. Säkert är dock, att det är 1964.
HJP
Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 16:54:17 PM
Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964.
Lövverket garanterar att det är efter 5 april (1964)! H19 är också ett starkt indicium för det.
Härliga bilder, HJP!
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 25 oktober 2013, 16:27:45 PM
136 gick Örnsberg-Mälarhöjden i lågtrafik.
Mr H
Hej!
Då har Stockholmskartan 1964 i så fall ett desinformativt faktafel:
"Linje 136 Klubbacken-Örnsberg
sträckan Mälarhöjden-Örnsberg trafikeras endast under högtrafiktid"
mvh K R
Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2013, 14:46:42 PM
****
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/img127_zps91c9f64e.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/img127_zps91c9f64e.jpg.html)
HJP
Då måste den här bilden som jag har visat förut visa bussen under de broar som är under byggnad på din bild. Juni 1967.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_2r.jpg)
Jag kan inte låta bli att också ta med de två bilder som är alldeles före på remsan. Den direkta bussanknytningen saknas, men vi får väl tänka oss en Metropol i närheten. Syftet med visningen är att ni med lokalkännedom från tiden och trakten kan hjälpa mig med att få en säker uppgift om plats.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_0r_zpsa086ba7c.jpg)
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_1r_zps25e99511.jpg)
Snyggt! Du får gärna visa hela remsan!
Första bilden är Skärholmens centrum under byggnad. Andra är jag lite osäker på, men bör vara från Ekholmsvägen bort mot Vårberg. Rätt nära bild 1 fast taget i andra riktningen. Metropol fanns nog inte i närheten. Åkte du buss hit ut åkte du nog med en högerbuss på linje 137. Kolla intilliggande remsor!
Citat från: K R skrivet 25 oktober 2013, 17:50:57 PM
Hej!
Då har Stockholmskartan 1964 i så fall ett desinformativt faktafel:
"Linje 136 Klubbacken-Örnsberg
sträckan Mälarhöjden-Örnsberg trafikeras endast under högtrafiktid"
mvh K R
Ja står det så är det fel!
Linje 161 gick ju före omläggningen Klubbacken-Mälarhöjden-Gillegatan i högtrafik. Den sträckan gick inte heller efter omläggningen i lågtrafik utan linje 136 vände vid Mälarhöjden via Hökarvägen till blivande T stn medurs vill jag minnas.
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 20:04:41 PM
Snyggt! Du får gärna visa hela remsan!
Första bilden är Skärholmens centrum under byggnad. Andra är jag lite osäker på, men bör vara från Ekholmsvägen bort mot Vårberg. Rätt nära bild 1 fast taget i andra riktningen. Metropol fanns nog inte i närheten. Åkte du buss hit ut åkte du nog med en högerbuss på linje 137. Kolla intilliggande remsor!
Tyvärr var jag av någon outgrundlig anledning snål med bilderna. Skärholmen är första bilden på remsan och sista bilden på föregående film är spårområdet på Stockholms central norrut från norra plattformsänden, spår 17-18. Bilden efter Metropolen i Bredäng är från en rondell nåonstans i de sydvästra förorten med en spårvagn upplastad på trailer svårt skymd av träd. Sedan är det centrala delarna igen. Om vi åkte högerbuss borde jag ha knäppt en bild för det hade ju varit något speciellt. Så, tyvärr inget mer från de sydvästra förorterna, men som tröst kan jag visa en trevlig bild från Vasagatan, farligt nära att bli beskylld för trådkapning.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_27_zpsfe791ad1.jpg)
Ojojoj, vilken bild. Den blir svår att se sig mätt på. Jag tror inte att trådens upphovsman HJP kommer att anmäla dig för trådkapning ::) när du visar oss såna guldkorn. Den där upplastade spårvagnen låter också spännande, den tror jag nog vi är flera som vill se.
Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 19:04:40 PM
Då måste den här bilden som jag har visat förut visa bussen under de broar som är under byggnad på din bild. Juni 1967.
****
De broarna som syns på min bild, går nog över gången i Bredängs centrum. Jag tror att Metropolen på din bild, står under
de blivande broarna bortom tegelhuset. Där vänder 163:an idag, men då vänd åt andra hållet, mot din fina H19.
Det regelverk, som byggts mellan "mina" broar, är troligen den blivande T-baneingången.
Jag tror att jag måste bege mig till platsen imorgon, lördag, för att se om jag kan komma till min gamla fotoplats.
Din bild från Vasagatan är en pärla, så Mr G har helt rätt. Jag gör ingen anmälan. En viss "urspåring" ger ofta en extra krydda i en tråd, tycker jag.
HJP
Tack för alla vänliga ord. Eftersom tråden redan har spårat ur, kan vi även göra det bokstavligen med detta mustangsläp som har lämnat spåret och blivit upplastad på en trailer för att med en SS-dragbil bli dragen till de sällare jaktmarkerna.
Såvitt jag kan se har vagnen nummer 961, något som väl kan stämma.
Jag tycker mig känna igen platsen men kan inte riktigt placera den i geografin
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_3_zps91cd1716.jpg)
Rondellen vid Svedmyra? Dragare är spårvägens AEC.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2013, 23:48:05 PM
Rondellen vid Svedmyra? Dragare är spårvägens AEC.
När jag tittar på kartan, ser jag att det är just den jag också tänkte på.
Ursäkta uttrycket men det är underbart för oss yngre att ni gamla Rävar finns så vi få se hur det såg ut.
Jafg skulle vlije seFittja-Alby i nån tråd, där växte jag upp.
Svedmyra verkar rätt. Kanske klev du in i A75068 efter att du hade plåtat den i Bredäng och åkte hela vägen till Svedmyra? De bägge ändstationerna på den tiden för 193:an.
Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 21:52:18 PM
Tyvärr var jag av någon outgrundlig anledning snål med bilderna. Skärholmen är första bilden på remsan och sista bilden på föregående film är spårområdet på Stockholms central norrut från norra plattformsänden, spår 17-18. Bilden efter Metropolen i Bredäng är från en rondell nåonstans i de sydvästra förorten med en spårvagn upplastad på trailer svårt skymd av träd. Sedan är det centrala delarna igen. Om vi åkte högerbuss borde jag ha knäppt en bild för det hade ju varit något speciellt. Så, tyvärr inget mer från de sydvästra förorterna, men som tröst kan jag visa en trevlig bild från Vasagatan, farligt nära att bli beskylld för trådkapning.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_27_zpsfe791ad1.jpg)
I bakgrunden syns också en av två H21 där den vackra snibben ersatts med "SL-randen". Åtminstone ett skäl att vara glad över att man inte fick se de i högertrafik "SL-fierade"!
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 10:08:09 AM
Svedmyra verkar rätt. Kanske klev du in i A75068 efter att du hade plåtat den i Bredäng och åkte hela vägen till Svedmyra? De bägge ändstationerna på den tiden för 193:an.
Det är mycket troligt. Med ett tredagarskort gällde det att åka av linjenätet ordentligt.
Citat från: Mr H skrivet 26 oktober 2013, 10:10:08 AM
I bakgrunden syns också en av två H21 där den vackra snibben ersatts med "SL-randen". Åtminstone ett skäl att vara glad över att man inte fick se de i högertrafik "SL-fierade"!
Mr H
Jag tycker att det ser ut som en SJ-Capitol, fast den har väl också blivit av med sin vackra snibb.
Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 10:39:38 AM
Jag tycker att det ser ut som en SJ-Capitol, fast den har väl också blivit av med sin vackra snibb.
Tror du? Fast de fick väl inte ens en gång en rand när de blev av med snibbarna?
Jag ser inte vad den är skyltad. Är den inte lite väl mörk för att vara SJ-orange?
F.ö. kör bilen bakom H21-an t.v med bagareluckan helt öppen?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 26 oktober 2013, 11:03:02 AM
Tror du? Fast de fick väl inte ens en gång en rand när de blev av med snibbarna?
Jag ser inte vad den är skyltad. Är den inte lite väl mörk för att vara SJ-orange?
F.ö. kör bilen bakom H21-an t.v med bagareluckan helt öppen?
Mr H
Jag tycker det ser ut som att den är skyltad SJ, och först tyckte jag att registreringsskylten såg kort ut, men nu vet jag inte. Jag har putsat brillorna extra noga, men jag är inte helt säker ändå.
Raggaren har väl nåt skrymmande i bakluckan. Kanske kommer han från Broddmans på Kungsgatan med en nyinköpt TV med gigantiskt stor skärm, så där en 26 tum eller nåt annat ofattbart stort.
Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 11:37:32 AM
Jag tycker det ser ut som att den är skyltad SJ, och först tyckte jag att registreringsskylten såg kort ut, men nu vet jag inte. Jag har putsat brillorna extra noga, men jag är inte helt säker ändå.
Jag har tittat på orginalskanningen och bussen är skyltad "50" och registreringen kan vara A75398, sista siffran möjligen en sexa.
A75361 var den ena som blev av med snibben, vad hette den andra?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 oktober 2013, 14:09:51 PM
A75361 var den ena som blev av med snibben, vad hette den andra?
75356 enl mina uppgifter. Kan nog vara den på den fina bilden.
/Gunnar
****
Bredäng 2013.10.26
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/014_L40X_zpsa37713cb.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/014_L40X_zpsa37713cb.jpg.html)
Nu har jag plåtat om mina gamla bilder. Det är inte helt lätt att hitta samma fotoplats, men här tror jag att jag är ganska nära platsen för min första bild.
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/038_L40X_zps44c2ecef.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/038_L40X_zps44c2ecef.jpg.html)
Svårare var det med andra bilden. Här skulle jag ha behövt en motorsåg, för att komma på rätt plats. Här står jag lite för lågt, men det gick iallafall att komma ganska nära. Rakt ner i grönskan, mitt i bilden, bör den provisoriska vändslingan ha legat.
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/036_L40X_zps883e82ee.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/036_L40X_zps883e82ee.jpg.html)
Här zoomade jag ut något, så att man lättare kan orientera sig. 163:an är strax framme vid ändhållplatsen i Bredängs centrum, som ligger till vänster om bilden.
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/032_L40X_zps6c0ad846.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/032_L40X_zps6c0ad846.jpg.html)
Ungefär här, stod Bengt H, när han plåtade Metropolen. 163:an står inne, men nu är det högertrafik.
(http://i1264.photobucket.com/albums/jj487/HansPolanik/008_L40X_zpse2e0984d.jpg) (http://s1264.photobucket.com/user/HansPolanik/media/008_L40X_zpse2e0984d.jpg.html)
Så en bonusbild på hållplatsstolpen i Bredäng. Sedan många år går även 135:an här. Från att ha varit en mycket kort (den kortaste?) SL-linje, går den numera mellan Klubbacken och Vårberg. Lustigt nog anger man änhållplatsen som "Hägersten", och inte "Klubbacken", som brukligt är. Klubbacken ligger visserligen i Hägersten, men det gör även "Mälarhöjden", i samma körriktning, och "Selmedalsvägen" (tror jag hpl heter nedanför Klubbacken).
HJP
Det var verkligen intressant att se skillnaderna mellan då och nu!
Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2013, 14:15:36 PM
75356 enl mina uppgifter. Kan nog vara den på den fina bilden.
/Gunnar
Det kan absoulut vara 75356
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_27d_zps32e614d1.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B25Houmlh14juni67Web_zpsf031e18a.jpg)
Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 23:24:38 PM
Tack för alla vänliga ord. Eftersom tråden redan har spårat ur, kan vi även göra det bokstavligen med detta mustangsläp som har lämnat spåret och blivit upplastad på en trailer för att med en SS-dragbil bli dragen till de sällare jaktmarkerna.
Såvitt jag kan se har vagnen nummer 961, något som väl kan stämma.
...och här ovan anländer systervagnen 956 till slutdestinationen Högdalshallen (skroten) 14 juni 1967.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2013, 11:14:07 AM
...och här ovan anländer systervagnen 956 till slutdestinationen Högdalshallen (skroten) 14 juni 1967.
Mvh Gunnar
****
Mycket intressant bild på ett ovanligt ekipage.
Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.
Tack för den bilden.
HJP
Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 11:40:33 AM
Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.
Jag får regnr till A 643 el likn.
/Gunnar
Den är nog traktorreggad på bilden.
Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2013, 15:04:13 PM
Jag får regnr till A 643 el likn.
/Gunnar
****
Om det står så på din bild, så är det så. Jag tittade i vagnförteckingen, där står:
Vagnsnummer: A 16029, Antal 1. Eftersom det endast anges
en sådan bil, så drog jag slutsatsen att numret måste stämma, men livet är fullt av överraskningar, så man kan aldrig vara säker ;)
HJP
Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 17:15:16 PM
****
Om det står så på din bild, så är det så. Jag tittade i vagnförteckingen, där står: Vagnsnummer: A 16029, Antal 1. Eftersom det endast anges en sådan bil, så drog jag slutsatsen att numret måste stämma, men livet är fullt av överraskningar, så man kan aldrig vara säker ;)
HJP
Säkerligen är det som Björn ovan skriver, att den är traktorreggad på bilden. Då är det samma dragbil vi talar om. :)
/Gunnar
A16029 var en H2, Scania-Vabis med Hägglundskaross från 1936 enligt Bussdatabasen. Det var väl en truck (halvhyttare). En del sådana byggdes väl om till verkfordon.
Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 21:52:18 PM
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/5_27_zpsfe791ad1.jpg)
[/quote
(http://i53.tinypic.com/r76j3d.jpg)
5356 var den sista H21 jag åkte med på linje 61 kvällen den 2 september 1967. Sista och inte senaste kan man nog säga tämligen säkert! Här är bussen hos nästa ägare (om det nu fanns någon sådan!) uppställd i hamnområdet i Karachi. Undrar om den fick några passagerare efter det att den här bilden togs? Troligen inte, kriget Pakistan-Indien bröt ut en kort tid efter det att bilden togs, hamnområdet i Karachi bombades svårt så kanske att...
Mr H
Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 11:40:33 AM
****
Mycket intressant bild på ett ovanligt ekipage.
Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.
Tack för den bilden.
HJP
Tackar också för den bilden!
AEC Mammouth Major tror jag att dragbilen heter och ja min vagnförteckning håller med HJP:s om A16029. Kanske det är så att den varit avställd och därigenom fått nytt reg.nr? Levererad 1952 för att transportera tunnelvagnar till/från det s.k Västra tunnelbanenätet från Hammarby. (Lustigt, idag kallar man hela system typ T Grön för linje och då kallade man enskilda linjer för nät!). Mammouthen var en krallig liten sak lite tjurkänsla över den. Det berättas att en gång körde spårvägen Mammouthen uppför trapporna till spårvägshållplatsen Telefonplan (Uppför? Ja spårvägen gick ursprungligen cirka "två trappor upp" vid Telefonplan relativt hur T Röd går idag!). Skälet var att komma åt en urspårning där ett 29-tågs båda B29:or gått ur vid utfart ur vändslingan!
Lite kuriosa var det (och en rejäl urspårning!). I min verkvagnsförteckning 1.8.1968 finns enbart själva vagnbjörnen kvar avställd i Hornsberg. Dess sista värv enligt bilderna var väl färdigt då, att dra Mustangerna och, tror jag, några Ängbyvagnar, till skroten i Högdalen!
Mr H
PS
Mammouten användes alltså som bärgningsfordon också!
DS
Mr H
Kan det inte vara så att Mammothen ägs av Demonteringar på bilden? Den hade väl inga andra uppgifter än att transportera dödsdömda spårvagnar till skrot och dessa hade ju sålts till skrothandlaren fritt Hammarby kanske?
Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 22:45:48 PM
Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.
Mr H
Då är det nog så att man traktorreggat den efter att ha spärrat högre växlar. Blev väl billigare i skatt och hastigheten spelade ändå ingen roll med en vagnbjörn efter. Undrar hur många vändor man hann på en dag?
Ja det var ju ingen Formel 1-pjäs direkt! Jag har åkt med en gång med den i en transport faktiskt från Högdalen till Hammarby för omväxlings skull (med SSS SSLidJ 5).
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 19:22:33 PM
Det berättas att en gång körde spårvägen Mammouthen uppför trapporna till spårvägshållplatsen Telefonplan (Uppför? Ja spårvägen gick ursprungligen cirka "två trappor upp" vid Telefonplan relativt hur T Röd går idag!). Skälet var att komma åt en urspårning där ett 29-tågs båda B29:or gått ur vid utfart ur vändslingan!
Minns det hållplatsläget som väl slutade användas sent 1960 när spåren lades i gatuplan. Fanns det två trappor upp till plattformen, dels mot stan och dels mot Fruängen?
Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 22:45:48 PM
Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.
Mr H
När bilden togs i juni 1967 var fordonet SS-märkt iaf.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 28 oktober 2013, 17:29:53 PM
Minns det hållplatsläget som väl slutade användas sent 1960 när spåren lades i gatuplan. Fanns det två trappor upp till plattformen, dels mot stan och dels mot Fruängen?
När bilden togs i juni 1967 var fordonet SS-märkt iaf.
/Gunnar
Vad gäller hpl-läget så minns jag det inte alls, jag har hört det här från andra. Jag har för mig att Mammouthen var märkt SL när vi lånade den. Kanske minns jag fel.
Mr H