Hej
Finns det någon på forumet som kan lämna lite uppgifter om denna buss.
Bla. växellådan en "pyswilson" GR 94 vad hittar jag uppgifter om den ? ???
Bussen gick ju tidigare i Jönköping .Vad var den växlad för hastighet? ???
Är det någon som har fler uppgifter om denna buss vore jag tacksam. :)
Maxfarten är 65. Lagom med varvtalet och trivsamt så är det 45 som gäller.
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 02 november 2013, 15:25:56 PM
Maxfarten är 65. Lagom med varvtalet och trivsamt så är det 45 som gäller.
Svof:s Capitol C70 från Jönköping går i max 60 km/h så det är bara att inse att detta är stadsbussar som sällan rör sig fortare än 50 km/h. Möjligen kan man byta utväxling i bakaxeln för att få en rappare buss på landsvägen.
Den är nog snarlik 28an från Ö-vik i utväxlings förhållandet. Bussen är ju C76a och som Bf 76 bra segdragnings förmåga ingen hög toppfart då hastigheten var 70km/tim för buss på den tiden.
Alltså mina svarande herrar. Byt bakaxel en lösning på problemet. :)
Men då försvinner tjusningen med busstypen som bör nog vara relaterat till sorten och årsmodellen.
Citat från: Trabbi Janne skrivet 05 november 2013, 22:43:33 PM
Den är nog snarlik 28an från Ö-vik i utväxlings förhållandet. Bussen är ju C76a och som Bf 76 bra segdragnings förmåga ingen hög toppfart då hastigheten var 70km/tim för buss på den tiden.
Alltså mina svarande herrar. Byt bakaxel en lösning på problemet. :)
Men då försvinner tjusningen med busstypen som bör nog vara relaterat till sorten och årsmodellen.
Det är skillnad mellan stadsbussar och landsvägsbussar från den tiden. En Scania BF76 med G 505 låda och 5,71 bakväxel gör 100 km/h och marschar i 85-90 utan problem. Det finns en ännu snabbare utväxling (sällsynt) och med den går det undan i minst 110 km/h även om det blir mycket växlande när det blir backigt. Kunden valde helt enkelt utväxling och låda efter behoven.