Några gula och en som blivit röd...
(http://imageshack.us/a/img703/546/y0xl.jpg)
Fd Arriva 6146 och Fd Arriva 6166 hos Busmarket, Huddinge 2013-10-24
(http://imageshack.us/a/img545/8743/63sp.jpg)
Arriva 6227 hos Busmarket, Huddinge 2013-10-24
(http://imageshack.us/a/img841/406/eg5k.jpg)
Okänd Arriva hos Busmarket, Huddinge 2013-10-24
Mycket fint! :)
Vilka fler vagnar finns det hos Busmarket? Vet du det kanske?
Ska iväg nu på tisdag och besöka Busmarket nämligen.
Ska 6146 också komma till Stockholm?
Citat från: Bussmicke skrivet 24 oktober 2013, 21:00:37 PM
Ska 6146 också komma till Stockholm?
Nej, då skulle vi ju kunna riskera att få kvalitet i trafiken! ;) Skämt åsido vore det riktigt trevligt om det skulle komma Lahti Scala till SL-trafiken, men då 6146 numera tillhör Busmarket lär den hamna österut. Tillbaka till Finland kanske?
Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 21:31:50 PM
Nej, då skulle vi ju kunna riskera att få kvalitet i trafiken! ;) Skämt åsido vore det riktigt trevligt om det skulle komma Lahti Scala till SL-trafiken, men då 6146 numera tillhör Busmarket lär den hamna österut. Tillbaka till Finland kanske?
Just Scala är ju inte någon bra måttstock för finsk karosseribyggnation, snarare likt Säffle kvalitetsmässigt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 oktober 2013, 22:29:00 PM
Just Scala är ju inte någon bra måttstock för finsk karosseribyggnation, snarare likt Säffle kvalitetsmässigt.
Men med Scania kanske man slipper fyra haverier (av 12 bussar) inom en timme under en vanlig vardagseftermiddag? ;)
Citat från: AdmirT skrivet 24 oktober 2013, 17:56:33 PM
Mycket fint! :)
Vilka fler vagnar finns det hos Busmarket? Vet du det kanske?
Ska iväg nu på tisdag och besöka Busmarket nämligen.
Tackar!
Listan på de jag såg följer nedan. Vissa är avyttare, andra på reparation eller bara uppställda på området.
Arriva 6146, 6161, 6166, 6222, 6226, 6227, 6228, 6392, 7049, 7050, 7204, 7505, 7952.
Nobina 5401.
Keolis 1200, 1231, 1232, 1234, 1235, 1236, 1237, 1239, 1240, 6418.
Övriga: 2631 (UTG962), 50067 (RGP559), 50214 (UDS745), BGE441, BGY654, PKT092.
Nej man skall vara glad om man slipper Scala. Dem håller bara snäppet bättre kvalitet än omniserien. Bäst ur service och driftsynpunkt m.m. Är Säfflebussarna. Iaf enligt mina vänner som kör samtliga modeller dagligen. Sen så spelar det ingen roll hur bra en buss än är. För om man slarvar med servicen ifrån start. Ja då blir alla bussar dåliga... 8)
Citat från: bisquit skrivet 29 oktober 2013, 21:31:00 PM
Nej man skall vara glad om man slipper Scala.
Nejdå! Omnilink (I alla fall de flesta jag åker) knakar ju och knarrar i karossen som ett gammalt skjul i höststorm. Det är klart man väljer Scala före Omni alla dagar i veckan! I alla fall som passagerare... :)
Tack så mycket för svaret Fredde!! :)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 oktober 2013, 22:29:00 PM
Just Scala är ju inte någon bra måttstock för finsk karosseribyggnation, snarare likt Säffle kvalitetsmässigt.
Säffle är betydligt värre än Scala som jag tycker var en trevlig vagn att köra
Citat från: bisquit skrivet 29 oktober 2013, 21:31:00 PM
Nej man skall vara glad om man slipper Scala. Dem håller bara snäppet bättre kvalitet än omniserien. Bäst ur service och driftsynpunkt m.m. Är Säfflebussarna. Iaf enligt mina vänner som kör samtliga modeller dagligen. Sen så spelar det ingen roll hur bra en buss än är. För om man slarvar med servicen ifrån start. Ja då blir alla bussar dåliga... 8)
Visst kan det ligga lite i det du säger, men om man som jag ser flera havererade Volvo Säffle varje vecka, medan Scanian bara rullar på utan bekymmer månad för månad... Då får man en bestämd åsikt efter två år.
Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 21:31:50 PM
Nej, då skulle vi ju kunna riskera att få kvalitet i trafiken! ;) Skämt åsido vore det riktigt trevligt om det skulle komma Lahti Scala till SL-trafiken, men då 6146 numera tillhör Busmarket lär den hamna österut. Tillbaka till Finland kanske?
Finns det någon chans att vi får se Lahti Scala i SL-rött?
Kan dom inte måla en för skoj skull ::)
Hej
En fråga fanns 5401 i Uppland och kom den ifrån Kalmar när den var i trafik?
mvh Stefan P
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2013, 23:29:56 PM
Finns det någon chans att vi får se Lahti Scala i SL-rött?
Chansen är nog tyvärr väldigt liten. Med fler underentreprenörer eller mindre trafikområden som mellanstora svenskägda bussföretag kunnat lägga bud på, hade chanserna ökat något. Men dagens tre stora SL-operatörer köper oftast OmniLink/CityWide respektive Volvo 8500 och 8900 rakt av, medan den enda underentreprenören leasar operatörens ålderstigna Volvo 8500 istället för egna bussar.
Jämför UL-trafiken där de avvikande bussmodellerna oftast finns hos Danielssons, Kristian Larsson m.fl.
Citat från: Petersson skrivet 01 november 2013, 23:32:46 PM
Kan dom inte måla en för skoj skull ::)
Nej, det blir nog till att använda Photoshop för de som vill. Eller ta en tur till en stad tre timmar öster om Norrtälje (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/R/Rode_orm_aland/index.htm).
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2013, 16:56:54 PM
Chansen är nog tyvärr väldigt liten. Med fler underentreprenörer eller mindre trafikområden som mellanstora svenskägda bussföretag kunnat lägga bud på, hade chanserna ökat något. Men dagens tre stora SL-operatörer köper oftast OmniLink/CityWide respektive Volvo 8500 och 8900 rakt av, medan den enda underentreprenören leasar operatörens ålderstigna Volvo 8500 istället för egna bussar.
Vi får nog vara glada om vi i framtiden ens får fler 8900 / citywide. Känns snarare som att de bara blir hel-låggolvade MAN
Citat från: homer skrivet 04 november 2013, 17:55:00 PM
Vi får nog vara glada om vi i framtiden ens får fler 8900 / citywide. Känns snarare som att de bara blir hel-låggolvade MAN
Arriva har här i sthlm köpt -en- Man, medans de införskaffat en mängd 8900, så tror inte helt på din teori...
Citat från: virtual1 skrivet 04 november 2013, 19:44:12 PM
Arriva har här i sthlm köpt -en- Man, medans de införskaffat en mängd 8900, så tror inte helt på din teori...
Beror kanske på att Arrivas avtal med SL består till 0% av gas-bussar, därav den större valfriheten när det gäller fordonsinköp.
Citat från: Fredde skrivet 04 november 2013, 19:51:13 PM
Beror kanske på att Arrivas avtal med SL består till 0% av gas-bussar, därav den större valfriheten när det gäller fordonsinköp.
Jadå. Det stämmer, men arriva är så stora i Stockholm nu att chansen är långt ifrån borta att det blir fler 8900...