Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2013, 12:44:15 PM

Titel: Uddevallas nya stadsbuss och en glad konduktör
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 21 oktober 2013, 12:44:15 PM
När jag letade efter något annat hittade jag en bild på Uddevallas nya stadsbuss 1957 (http://www.digitaltmuseum.se/things/enligt-notering-den-nya-stadsbussen-scania/S-BM/UMFA53240:005488) och en glad konduktör i samma stad 1955 (http://www.digitaltmuseum.se/things/enligt-notering-fr-g-t-siv-konduktr/S-BM/UMFA53240:004576).
Titel: SV: Uddevallas nya stadsbuss och en glad konduktör
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 27 oktober 2013, 10:46:40 AM
Trevligt. Det var väl i samband med detta köp som man även övertog Mackbussen, som tidigare ägts av Scania.
Titel: SV: Uddevallas nya stadsbuss och en glad konduktör
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 oktober 2013, 19:24:42 PM
Den första Capitolbussen till Uddevalla registrerades 1957-01-25, dvs då den fick sitt reg.nr O300. Dessförinnan gick den några dagar på interimsskylt, vilket syns på bilden från 1957-01-17. De två följande Capitolbussarna hade chassinumren direkt efter O300, men registrerades inte förrän 1957-10-25 och fick då reg.nr O533 och O534. Varför det var 9 månader mellan bussarna vet jag inte. 1958-10-06 köptes den begagnade Mack-bussen från Scania och fick reg.nr O142. 1958-12-03 registrerades den sista Capitolbussen till Uddevalla med reg.nr O167. Det var den som fick hög frontruta, den rutan som sedan kom på C75 Capitol. Kan man gissa att båda dessa, dvs O142 och O167, hade statusen provbussar. Jag tror ju inte att Uddevalla Omnibus beställde O167 med hög ruta, utan det var säkert ett prov Scania hade gjort med denna buss.
Titel: SV: Uddevallas nya stadsbuss och en glad konduktör
Skrivet av: Bengt H skrivet 28 oktober 2013, 19:12:51 PM
Det  var intressant att Uddevalla hade konduktörer på bussarna så sent som i mitten av 50-talet. Det förklarar att man fortfarande i februari 1970 kunde finna en buss i Uddevalla med konduktörsplats. Förvisso avställd, men den tycks ha använts i högertrafik hur som helst.

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/40_3r_zps0c420715.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/40_4r_zps929c3eb0.jpg)