Göteborgs stadsbussar byts ut i rasande tempo och på Göteborgs spårvägars hemsida skyltar man med att samtliga deras 52 bussar är av 2012 års modell. Även Veolia byter ut sina 24 meter långa dubbelledbussar på stombusslinje 16 och min undran är då om de äldre bussarna kan säljas för annan trafik i Sverige och vart?
/Daniel
Marknaden för begagnade 24m bussar torde vara rätt begränsad för att uttrycka saken milt, så gissningsvis blir det upphuggning eller malpåse...
De enda jag kan komma på som skulle kunna ha användning för den busstorleken är Stockholm, men där finns inte infrastrukturen på plats för en så stor buss.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 oktober 2013, 12:34:57 PM
Marknaden för begagnade 24m bussar torde vara rätt begränsad för att uttrycka saken milt, så gissningsvis blir det upphuggning eller malpåse...
De enda jag kan komma på som skulle kunna ha användning för den busstorleken är Stockholm, men där finns inte infrastrukturen på plats för en så stor buss.
//Fredrik
Tja, säg inte det - Malmö vill väl satsa på dessa typer av bussar på linje 5?
Ska det försvinna bussar ur 41xx-serien i Göteborg hos Veolia??
Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.
Malmö ska ha Van Hool för sina 24m.
Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2013, 18:25:42 PM
Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.
Malmö ska ha Van Hool för sina 24m.
Bussarna ägs av Veolia. Innan det av Göteborgs Spårvägar. Det fanns en passus med i anbudet att vinnande operatör skulle köpa dubbeledbussarna av GS för en fsstställd summa.
Om det är de blåa Volvo 7700 som avses så köptes dessa för att ha som reserv när 24m står på verkstad, inte som ersättning för dubbelledbussarna. När alla 24m rullar kan man då använda bussarna på andra linjer. Att ha dubbelledbussar i reserv hade inte varit särskilt praktiskt då dessa inte kan meruttnyttjas de perioder de inte behövs.
När skulle dessa försvinna då isåfall? Saknar vissa på bild i Götet...
Citat från: Knallhatt skrivet 18 oktober 2013, 18:31:08 PM
Bussarna ägs av Veolia. Innan det av Göteborgs Spårvägar. Det fanns en passus med i anbudet att vinnande operatör skulle köpa dubbeledbussarna av GS för en fsstställd summa.
Nja, är det inte så att dubbelledbussarna i likhet med spårvagnarna ägs av Göteborgs Stad och leasas ut till den entreprenör som kör trafiken där dessa skall användas?
Om Veolia skulle ersätta några 24m:are är det väl de med äldsta med dörrställning 1-2-2-2 som försvinner?
Eftersom 24m-ledbussarna är såpass udda och andrahandsmarknaden i prencip är noll så borde det väll vara värt att kosta på dessa bussar en rejäl renovering när de börjar bli slitna ?
Tänker mig något i stil med den renovering som Nobina har låtit göra på sina Carrus Vega som används för Dalatrafik. ( Motorbyte, nya textilier och ytskikt renoverad transision m.m...)
Konstigt att de ska säljas, vad är maxålder hos Västtrafik? Annars går det säkert bra att bygga om dessa till vanliga B9S och använda mittdelen för att plocka reservdelar mm. Så det borde inte vara så svårt att sälja dem vidare.
Max 10 år skall ålderskravet vara om jag inte minns fel
Då har de några år kvar, men kravet för specialforson borde vara lite annorlunda, tänk om Landskronas trådbussar slopas redan 2015 med tanke på 12-års gräns. Så länge man underhåller fordonen väl och de har lågt golv, rätt drivmedel och bra arbetsmiljö så borde de kunna rulla hur länge som helst.
Problemet i detta fallet heter miljözon, vilket de första dubbelledarna snart faller för.
Citat från: Gunnar skrivet 20 oktober 2013, 21:14:11 PM
Problemet i detta fallet heter miljözon, vilket de första dubbelledarna snart faller för.
Det borde väl gå att åtgärda med motorbyte?
Citat från: Walter skrivet 18 oktober 2013, 18:25:42 PM
Låter mycket otroligt att Västtrafik skulle överge 24m koneptet i Göteborg. Dessa ägs väl inte av entreprenören? Betvivlar uppgiften. Det anskaffades ju t.om nya inför senaste avtalet.
Ingen som påstått att konceptet ska överges. Däremot byts de gamla 24-modellerna ut (de med stående motor i främre delen) mot nya 24-metare med motorn bak. (Jag kan inga namn på modeller)
/Daniel
Citat från: Daniel Eriksson skrivet 27 oktober 2013, 06:52:32 AM
Ingen som påstått att konceptet ska överges. Däremot byts de gamla 24-modellerna ut (de med stående motor i främre delen) mot nya 24-metare med motorn bak. (Jag kan inga namn på modeller)
/Daniel
Motor och drivning på släp nummer två menar du? Blir det överhuvudtaget körbart?
Fd GS 801-804 det gäller?
Alternativet jag kan komma på borde ju vara Van Hools AGG300? Vet dock inte om vart motorn är placerad på den.
Van Hool dubbelled har samma motorplacering som Volvo. Bakmotor går nog bra om man fixar kardandrivning för andra axeln ;D ;D
Eller så blir det helt enkelt vanliga ledbussar?
Ska man byta ut alla dagens 24-metare på en gång eller vartefter dom faller för miljözonsåldern?
Citat från: danneh skrivet 19 oktober 2013, 20:00:47 PM
Om Veolia skulle ersätta några 24m:are är det väl de med äldsta med dörrställning 1-2-2-2 som försvinner?
Citat från: John P skrivet 19 oktober 2013, 22:46:16 PM
Eftersom 24m-ledbussarna är såpass udda och andrahandsmarknaden i prencip är noll så borde det väll vara värt att kosta på dessa bussar en rejäl renovering när de börjar bli slitna ?
Tänker mig något i stil med den renovering som Nobina har låtit göra på sina Carrus Vega som används för Dalatrafik. ( Motorbyte, nya textilier och ytskikt renoverad transision m.m...)
Citat från: Cyklisten skrivet 20 oktober 2013, 00:00:48 AM
Konstigt att de ska säljas, vad är maxålder hos Västtrafik? Annars går det säkert bra att bygga om dessa till vanliga B9S och använda mittdelen för att plocka reservdelar mm. Så det borde inte vara så svårt att sälja dem vidare.
Citat från: danneh skrivet 27 oktober 2013, 20:56:15 PM
Eller så blir det helt enkelt vanliga ledbussar?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 29 oktober 2013, 01:33:04 AM
Ska man byta ut alla dagens 24-metare på en gång eller vartefter dom faller för miljözonsåldern?
Flertalet av de gamla 24-metarna är redan bytta till helt nya 24-metare.
/Daniel
Inv nr på de nya? Vad händer med de gamla?
Man har väl inte bytt, man har utökat det?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Skulle 801-804/4100-4103 försvunnit? Vad ersatte dem? Nummer?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2013, 14:31:56 PM
Skulle 801-804/4100-4103 försvunnit? Vad ersatte dem? Nummer?
Bussmicke
www.bussmicke.se
Såg 4103 senast i lördags på 16 så... ;)
Citat från: Daniel Eriksson skrivet 04 november 2013, 13:39:10 PM
Flertalet av de gamla 24-metarna är redan bytta till helt nya 24-metare.
/Daniel
Nja, Daniel det här stämmer väl inte? Varför inte det, jo:
-Samtliga av de äldre 24-m bussarna är i trafik enligt bilregistret
-Några nya 24-metersbussar från Volvo har inte levererats efter att Säfflefabriken stängts
-Någon 24-m buss med bakmotor finns inte på marknaden
Man har ännu inte bytt ut några av dagens 24-metare men däremot så tillkom det 10 stycken i form av 4111-4120 för två år sen.
Det behövs dock redan fyra nya bussar från och med 2015 eftersom 4100-4103 som är från 2006 bara får rulla till och med 2014 då dom fyller åtta år, vilket ju är den högsta tillåtna åldern för trafik inom miljözonen.
4104-4110 som är ett år yngre får rulla till och med 2015 så från och med 2016 behövs det ytterligare sju nya bussar.
4111-4120 får enligt dagens bestämmelser rulla till och med 2019 innan dessa behöver bytas ut.
Jag tycker dock att man borde göra ett undantag och ge dispens för dessa bussar att få rulla inom miljözonen i ytterligare två år, alltså tills dom blir 10 år. Detta eftersom dom är avsedda för en specifik linje med många resande och kanske därför inte kan utnyttjas på några andra linjer och flyttas ut till ytterstan när dom blivit åtta år. Dessutom är dom ju både dyrare och svårare att köpa in än vanliga 18-metare.
Jag kan ha haft fel uppgiver. Sorry för det. Men ändå intressant att fundera på vad som händer med de då de går ur trafik vid Göteborg
Citat från: Daniel Eriksson skrivet 07 november 2013, 12:21:15 PM
Jag kan ha haft fel uppgiver. Sorry för det. Men ändå intressant att fundera på vad som händer med de då de går ur trafik vid Göteborg
Inget att be om ursäkt för. Informationen behöver inte nödvändigtvis vara fel men kan ha förvanskats om det gått igenom många led. Sammanfattningsvis är läget:
Alla 24m sedan begynnelsen och framåt är i trafik.
Det har köpts in en reservpool bussar till linje 16. Dessa är av typen Volvo 7700 B9LA CNG, dvs vanliga ledbussar. Dessa bussar ses dock på andra linjer också, de syns en del på linje 58 bl a.
Flottan av dubbelledbussar har utökats i flera omgångar.
Leverans 1. årgång 2006, fd GS, numera Veolia 4100-4103
Leverans 2, årgång 2007, fd GS, numera Veolia 4104-4110
Leverans 3, årgång 2011, Veolia 4111-4120
Ska man spekulera om bussarnas öde då de faller för miljökraven tror jag inte på något annat än skrot. Det är såpass tung körning det är tal om med så gott som alltid fullast (ibland med råge), intensiv tidtabell och dessutom på bitvis uruselt underhållna gator. De kommer helt enkelt att vara slut i bästa fall lagom till de faller för ålderskraven. Att lösa linje 16 med något annat än 24m-bussar tror jag blir svårt så länge vi pratar buss men spårvagn till Norra Älvstranden lär dröja några år till. Dubbeldäckare faller på att det skulle ta för lång tid att lasta och lossa två våningar. Vanliga 18-19metersbussar går också bort, det är redan överfullt på hållplatserna så ökad turtäthet fungerar inte heller. Såvida inte Volvo vill göra ytterligare ett specialbygge åt staden kan vi nog se fram emot Van Hool framöver då det är den enda tillverkaren som erbjuder en motsvarande produkt till vad man har idag.
Ett sidospår, men... Hur kommer det sig att Veolia dels fick ta över GS 24-m, men även fick behålla sina gamla bussar, t.ex. dom bullriga B9S och Scanialederna?
Citat från: Calle skrivet 07 november 2013, 19:07:27 PM
Ett sidospår, men... Hur kommer det sig att Veolia dels fick ta över GS 24-m, men även fick behålla sina gamla bussar, t.ex. dom bullriga B9S och Scanialederna?
Dubbellederna var med i upphandlingen att dom skulle tas över
scaniorna o b9 dom hade klarade miljö o ålderkrav för o hänga med några år tillsammans med nåra b7 vill ja minnas
Hur kommer det sig då att Keolis klarade sig utan att ta över något från Veolia (Partilletrafiken) och GS Hisingen?
Citat från: Calle skrivet 07 november 2013, 20:15:45 PM
Hur kommer det sig då att Keolis klarade sig utan att ta över något från Veolia (Partilletrafiken) och GS Hisingen?
Det är västtrafik som i uppahndlingarna anger om något ska tas över av den nya entreprenören. Det blir ju ganska naturligt att 24m bussarna togs över då de är speciella och inköpta för just dessa linjer. Något likanande fanns inte i de områden Keolis tog över.
Kanske att bussarna kan säljas till Ungern när dom har blivit 10 år gamla men detta förutsätter att dom inte är alltför dåliga då. Faktum är ju att både 4100, dåvarande GS 801, och en enkelledad B9S var utlånade till BKV i Budapest under sommaren 2007. Dock var dubbelledade bussar alldeles för dyra för dom att köpa in nya men kanske kan bättre begagnade passa deras ekonomi. Det borde väl finnas någon linje där som det är värt att prova med sådana bussar på.
Det har ju redan tidigare sålts begagnade Volvo-bussar från Sverige dit, exempelvis sex B7LA från Göteborg och två från Helsingborg och danskarna har sålt B12LE från Köpenhamn.