Jag försöker minnas när Scania gick ifrån den gamla fronten på Scania OmniCity och OmniLink. När kom den sista med gamla fronten? Var det 2005?
De tillverkades parallelt ett kort tag. Vet att det finns Omnilink ll tillverkade i början av 2006, samtidigt som en del Omnilink 1 registrerades sommaren samma år. Keolis 3259, från 2003/04, har nya fronten men är i övrigt en vanlig Omnilink 1.
Borås fick OmniLink 1 så sent som i April 2008. Dessa var biogasdrivna, och tydligen gick det inte att sätta nya fronten på en gasbuss på den tiden...
Å tilläggas skall att Keolis 3259 ifrån början var en Prov lånebuss ifrån Scania CV som hamna i Örebro som ersättare för en uppbrunnen omnicityled. Men som i sin tur sen, gjorde en liten resa hos andra bolag innan den blev adopterad Keolis. Så den är lite av en särling. 8)
Citat från: bisquit skrivet 17 oktober 2013, 21:22:35 PM
Å tilläggas skall att Keolis 3259 ifrån början var en Prov lånebuss ifrån Scania CV som hamna i Örebro som ersättare för en uppbrunnen omnicityled. Men som i sin tur sen, gjorde en liten resa hos andra bolag innan den blev adopterad Keolis. Så den är lite av en särling. 8)
Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 oktober 2013, 22:23:50 PM
Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?
Den hade i alla fall nya fronten när den gick i Örebro, 2007. Huruvida den är byggd med gamla fronten vet jag inte dock.
Citat från: bisquit skrivet 17 oktober 2013, 21:22:35 PM
Å tilläggas skall att Keolis 3259 ifrån början var en Prov lånebuss ifrån Scania CV som hamna i Örebro som ersättare för en uppbrunnen omnicityled. Men som i sin tur sen, gjorde en liten resa hos andra bolag innan den blev adopterad Keolis. Så den är lite av en särling. 8)
Nästan tre år som Public Transport Sweden 3007, och därefter åtta månader hos BotkyrkaBuss
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2944
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 oktober 2013, 22:23:50 PM
Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?
Om man räknar skiftade strålkastare och två nya hörnluckor som "ombyggd", ja. Mycket mer än så är det inte som skiljer de två designerna åt.
Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2013, 23:53:50 PM
Nästan tre år som Public Transport Sweden 3007, och därefter åtta månader hos BotkyrkaBuss
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2944
Om man räknar skiftade strålkastare och två nya hörnluckor som "ombyggd", ja. Mycket mer än så är det inte som skiljer de två designerna åt.
väldigt irriterande att jag missade den hos Botkyrka Buss.
Bör också tilläggas att dörrarna fick ny design någon gång. T.ex Arrivas Omnilink 1 i Märsta (fd Swebus) har nya dörrarna medan UEM078 som Ersa länkade till har gamla dörrarna.
//Jacob
Vet att Busslink/Keolis 6651-59 har gamla dörrarna medan 6661-64 har de nyare "glasdörrarna".
6651-59 reggades 2005-08 och 6661-64 2006-01.
Keolis 3259 har nya fronten. Men med gamla bakstammen. Samt att det är regionalstandard på den. Dvs den enda stadsbuss som rullat i Örebro med regionalstandard..
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 oktober 2013, 22:23:50 PM
Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?
Dåvarande Swebus köpte ett antal OmniLink till Dalarna 2006. De som placerades i Borlänge är dieseldrivna och har den nya fronten och förarplatsen medan de som går i Falun är etanoldrivna och har den gamla fronten och den gamla förarplatsen. Som jag har förstått det så beror det på att Scanias nya etanolmotor inte var färdigutvecklad 2006 så då fick det bli det gamla chassiet/karossen. Jag tror att de första bussarna med den nya etanolmotorn levererades i september 2007 (till Busslink) och de hade den nya fronten.
Keolis 3259 har alltså en ny front, men gamla bakstammen och gamla dörrarna. Men den är alltså levererad med gamla fronten men fått den ändrad senare.
Blev bussen krockskadad eftersom man ändrat på fronten? Eller fanns det någon annan anledning till att man bytt front på bussen?
Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 oktober 2013, 19:53:14 PM
Keolis 3259 har alltså en ny front, men gamla bakstammen och gamla dörrarna. Men den är alltså levererad med gamla fronten men fått den ändrad senare.
Blev bussen krockskadad eftersom man ändrat på fronten? Eller fanns det någon annan anledning till att man bytt front på bussen?
Citat från: bisquit skrivet 21 oktober 2013, 20:07:03 PM
Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..
Det var intressant! Den här bussen har alltså aldrig haft annat än den nya fronten? Men det innebär alltså att den här prototypen levererades med denna front redan två år innan man verkligen övergick till denna front i serieleveranser?
Citat från: bisquit skrivet 21 oktober 2013, 20:07:03 PM
Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..
Låter inte helt sannolikt att den haft den nya fronten ända sedan den lämnade fabriken i Polen december 2003. Sen blev den inte registrerad med registreringsskyltar i Sverige förrän 2006-12-28.
Den tillhörde Scania från 2003-12-08 till 2007-09-26 då den såldes till PTS. Strax innan försäljningen var den uthyrd till Busslink Örebro i en enda månad (15 jan-16 feb 2007), och 2011-01-17 då bussen nästan fyllt åtta år hyrdes den återigen in av Keolis som först sedermera övertog ägandet av den "på riktigt".
Hej!
Jag fotade bussen 15 april 2006 då den var vit och fortfarande hade gamla fronten.
Bussen var ju som sagt en testbuss inför nya bussprogrammet.
Vid en ny fototur till Scania democenter fotade jag bussen åter igen den 14 juni 2006, då den hade lackats om till silverblå och fått en ny front.
Ändringen av Omni-serien var ju inte bara en front, utan ett helt nytt motorprogram (där även beteckningen ändrades från CN94 till CN 230 etc), även om man inte kosmetiskt ändrade mer än front och bakparti på bussen.
Först ut i programmet var faktiskt OmniLine-bussen som ändrades i början av 2006.
Sedan kom en leverans på sex OmniLink-bussar till Tjörns Omnibustrafik våren 2006.
/CW66
Historien verkar upprepa sig med Citywideserien som vad jag kan förstå är en Omni i nya kläder med nya motorer.
Jag mötte för en tid sedan en SL-lackad Citywide ledbuss på Essingeleden och spontant såg det bara ut att vara en ny front som var skillnaden exteriört.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 oktober 2013, 10:15:35 AM
Historien verkar upprepa sig med Citywideserien som vad jag kan förstå är en Omni i nya kläder med nya motorer.
Jag mötte för en tid sedan en SL-lackad Citywide ledbuss på Essingeleden och spontant såg det bara ut att vara en ny front som var skillnaden exteriört.
//Fredrik
Finns ganska klara skillnader på sidan också. Tycker dock det är synd att baken har silvriga bakljus, hade sett bättre ut med svart så det hade matchat fronten. Citywide har också sidoblinkers vilket inte Omni har.
//Jacob
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 oktober 2013, 10:15:35 AM
Historien verkar upprepa sig med Citywideserien som vad jag kan förstå är en Omni i nya kläder med nya motorer.
Jag mötte för en tid sedan en SL-lackad Citywide ledbuss på Essingeleden och spontant såg det bara ut att vara en ny front som var skillnaden exteriört.
//Fredrik
I grunden är CityWide bara en uppsnoffsad Omni, ja.
Precis som att "helbyggda" Volvo 9700 fortfarande i grunden är en Delta Star.
Men visst kan man förstå tillverkarna att de vill få oss att tro att det rör sig om nya konstruktioner. Men att konstruera en helt ny buss är dyrt, och skulle man försöka sig på detta lika ofta som t.ex Setra skulle de nog bli så dyra att ingen skulle köpa dem.
Om man tittar närmare på Citywide-bussen så visst är det en "ny Omni" på en del sätt - men en helt ny buss på andra sätt.
Det som är kvar från Omni-tiden är chassit som inte är ändrat.
Bussen har fått nya sidor, ny front och delvis nytt bakparti - även om det bara är en ny design på stötfångaren ;-)
Det som är nytt är nya motorer förstås, men framförallt inuti.
Bussen har fått en helt annan design med andra material. Framförallt är bussen mycket ljusare inuti, och andra lösningar på material som sagt.
Förarplatsen är även omgjord med nya placeringar av knappar etc som man tydligen tagit fram tillsammans med både förare och konstruktörer.
Vad jag förstått är även förarplatsen rymligare för föraren.
Bussen kommer även att erbjudas i en rad modeller som inte Omni haft. Gasledbuss, hybridbuss etc.
Sedan vad gäller försäljning kan man ju aldrig veta hur stora volymer det blir här hemma eller ute i Europa, det lär vi se.
Resonemanget att tillverkarna skulle "lura" kunderna och tro att det är en gammal buss förklädd med lite kosmetiska är ett konstigt resonemang. Jag är helt övertygad om att de flesta kunder vet vad dom köper när dom väl gör det, oavsett tillverkare eller modell :-)
Förhoppningsvis iaf ;-)
Naturligtvis är det så, de som köper bussarna är knappast noviser på området och har oftast en gedigen teknisk kompetens i ryggen.
Det låter som att Citywide har goda möjligheter att bli en storsäljare, så vi får se hur framtiden utvecklas helt enkelt, nu "slipper" de ju konkurrensen från Säffle åtminstone.
För många verkar valet tidigare annars ha varit att köpa en Omni eller en Volvo.
Det är bra om Scania får in ett gasalternativ på allvar, MAN har ju nästan monopol på den marknaden idag, åtminstone när det gäller Stockholmsområdet.
Jag var nog lite otydlig. Jag har aldrig pratat om inköparna på våra bussföretag, utan jag syftade främst på oss här i forumet. "Nördarna" om man så vill.
Det jag menade var att det inte rör sig om en helt modell nykonstruerad från noll, som man ibland får för sig att vissa tror.
När man provkör den märker man även då att den på vissa håll är helt annorlunda än t.ex Omnin, men att den samtidigt har "ärvt" vissa irriterande egenheter från föregångaren. Sittställningen och de lite väl begränsade rattinställningsmöjligheterna t.ex. Fast iofs finns ju detta även på OmniExpressen.
Citat från: CW66 skrivet 23 oktober 2013, 05:26:44 AM
Om man tittar närmare på Citywide-bussen så visst är det en "ny Omni" på en del sätt - men en helt ny buss på andra sätt.
Det som är kvar från Omni-tiden är chassit som inte är ändrat.
Bussen har fått nya sidor, ny front och delvis nytt bakparti - även om det bara är en ny design på stötfångaren ;-)
Det som är nytt är nya motorer förstås, men framförallt inuti.
Bussen har fått en helt annan design med andra material. Framförallt är bussen mycket ljusare inuti, och andra lösningar på material som sagt.
Förarplatsen är även omgjord med nya placeringar av knappar etc som man tydligen tagit fram tillsammans med både förare och konstruktörer.
Vad jag förstått är även förarplatsen rymligare för föraren.
Bussen kommer även att erbjudas i en rad modeller som inte Omni haft. Gasledbuss, hybridbuss etc.
Sedan vad gäller försäljning kan man ju aldrig veta hur stora volymer det blir här hemma eller ute i Europa, det lär vi se.
Resonemanget att tillverkarna skulle "lura" kunderna och tro att det är en gammal buss förklädd med lite kosmetiska är ett konstigt resonemang. Jag är helt övertygad om att de flesta kunder vet vad dom köper när dom väl gör det, oavsett tillverkare eller modell :-)
Förhoppningsvis iaf ;-)
Självklart ändras fordon, inte bara bussar, under skalet medan utsidan ofta kan vara sig rätt lik i många år, iaf när det gäller tunga fordon. Personbilar är normalt inte lika långdragna.
En lastbil som Volvo FL6 såg i grunden likadan ut mellan 1986-2006, men fanns i fyra olika generationer vad gäller utformning av grill och blinkers, "facelift". Samma med Scania CR/CN112 och CN113 (1978-99). Självklart skedde desto mer förändringar under skalet. Men lite kan man som amatör undra, är det så dyrt att göra om skalet på ett fordon? Omni/CityWide har redan 16 år på nacken (talar bara om skalet som ni säkert förstår) och man kan undra när nästa generation buss kommer som ser helt ny ut :)
Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 oktober 2013, 12:42:33 PM
Självklart ändras fordon, inte bara bussar, under skalet medan utsidan ofta kan vara sig rätt lik i många år, iaf när det gäller tunga fordon. Personbilar är normalt inte lika långdragna.
En lastbil som Volvo FL6 såg i grunden likadan ut mellan 1986-2006, men fanns i fyra olika generationer vad gäller utformning av grill och blinkers, "facelift". Samma med Scania CR/CN112 och CN113 (1978-99). Självklart skedde desto mer förändringar under skalet. Men lite kan man som amatör undra, är det så dyrt att göra om skalet på ett fordon? Omni/CityWide har redan 16 år på nacken (talar bara om skalet som ni säkert förstår) och man kan undra när nästa generation buss kommer som ser helt ny ut :)
Scania CR/CN 112, CN 113 och även MaxCi bör faktiskt också räknas in i denna grupp. Den serien blev väldigt långlivad. Faktum var att protyperna till CR 112 kom redan 1976. Föregångaren är Scania CR 76/110/111. Den serien blev faktiskt inte fullt lika långlivad. Prototypen kom 1965 och levererades sedan 1966-1978.
Är då Citywide "bara" en modifierad Omni i det här resonemanget? Rent utseendemässigt tycker jag nog det faktiskt. Här i Uppsala finns ett par enstaka Citywide i UL-trafik som är UL-gula. Det händer ofta när jag ser dessa bakifrån att jag tror att det är en OmniLink. Jag brukar bakifrån förväxla dessa med Nobinas OmniLink. Även från sidan ibland om jag inte ser fronten så förväxlar jag dessa med Nobinas OmniLink. Men fronten är helt klart väldigt annorlunda. Där finns det vad jag kan se inga som helst likheter med Omni.
Men nog tycker i alla fall jag att Citywide är en modiferad Omni :)