Skrev D-teorin med lyckat resultat idag :)
Snart dags för uppkörning! Vore kul om några av er ville delge era erfarenheter - hur funkar det? Vilka är "fällorna" som går att undvika med lite mer övning..?
/PF
Var kommer du att köra upp?
Är det Vägverkets förarprövare eller går du på en utbildning som har rätt att själva utföra förarprövningen?
Jag kommer att köra upp för Vägverket i Eksjö.
/PF
Kör du upp på manuell eller automat?
Manuell. Och allt talar väl för en lite nyare Setra, 10-12 meter lång :)
Du får säkert göra en säkerhetskontroll innan du kör iväg och när du är klar och skall börja köra kommer examinören att fråga ex " kollade du däcken " eller " fungerar positionsljusen " och då skall du inte verka osäker utan tvärsäkert säga att allt fungerar, även om du är lite nervös och börjar lura på om du verkligen har kollat.
Du måste kunna en hel del om bussen och dess funktioner. Provet är uppdelat i två olika faser. Ett funktionsprov och ett körprov som inkluderar säkerhetskontroll. Min trafikinspektör sade ingenting. Han bara kollade så jag kunde allt.
Sedan är det dags för själva körningen. Tänk på att det är en bedömningssak. Inspektören ser så Du har koll på var Du har bussen och att Du anpassar Din körning på ett korrekt sätt.
Tänk bara på att inte gå till läkaren i onödan EFTER att Du klarat uppkörningen. Då finns det risk för att den blir ogjord. Något jag bittert fick erfara.
Lycka till!
Citat från: Svemicke skrivet 07 november 2007, 00:09:26 AM
Tänk bara på att inte gå till läkaren i onödan EFTER att Du klarat uppkörningen. Då finns det risk för att den blir ogjord. Något jag bittert fick erfara.
Lycka till!
På vilket sätt kan körprovet bli ogjort?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 november 2007, 00:59:23 AM
På vilket sätt kan körprovet bli ogjort?
Genom att Du kan få återkallat ditt körkort igen. Då blir ju körprovet ogjort.
Växla försiktigt, koppla mjukt och när du måste stanna helt; gör då det utan att det rycker till i stoppögonblicket. Släpp gärna upp bromsen lite precis innan stoppögonblicket.
Lycka till! :)
Kört aktivt men mjukt.
Visa att du kan köra i 90 på en 90-väg om omständigheterna är sådana så att det går.
Jobba med kroppen så att du böjer dig fram för så att du verkligen kan kolla i backspegeln så att filen är tom när du ska byta fil.
Titta mycket i backspeglarna.
När du ska göra ett backningsprov så kolla att hur vägen ser ut där du ska köra in före du kör förbi den. Då är det mycket lättare....
Om du ska backa på ett komplicerat ställe så tveka inte att be inspektören att vara backvarnare.
Själv hade jag som jag tidigare berättat i gamla Bussnack en bil som låg och körde i 84-85 km på motorvägen. Jag körde om för att visa att jag inte tvekande att göra en omkörning för att kunna hålla turlistan.
Jag trycket gasen i botten och kvar väl plötsligt uppe i cirka 92-94 km och nu kommer det.....
....inspektören sa ingenting om det för jag gick tillbaka till 90 direkt.
Detta har jag berättat förut på bussnack och då fått många påpekande om att jag körde för fort och kunde ha blivit kuggad men jag blev inte det.
Plugga så mycket så att du är säker på hur bromsar och annat fungerar för något tekniskt får du ju redogöra för på uppkörningen.
En viktig sak.... ta det lugnt och ta den tid det behöver för att göra säkerhetskontrollen.... men du måste göra det med en viss schvung så att du verkar säker på vad du ska göra.
Lycka till... ;D
Buss-Anders
Något som är viktigt är att undvika att köra upp på trottoarkanter. När jag skulle köra upp så sa de att en till två gånger var okej, men sen var man kuggad.
Lycka till :).
Citat från: Anders L skrivet 07 november 2007, 23:17:43 PM
Något som är viktigt är att undvika att köra upp på trottoarkanter. När jag skulle köra upp så sa de att en till två gånger var okej, men sen var man kuggad.
Lycka till :).
Jag körde upp en gång på trottoarkanten. Inspektören sa att han såg att jag var medveten om det eftersom jag såg i speglarna innan det hände och därför anmärkte han inte på det. Att jag inte glodde ett jota i spegeln utan tittade rakt ut genom fönstret berättade ju inte jag för honom i det läget.
En bra sak att ha i åtanke för att minska pressen lite är att koncentrera sig mer på körningen. Kuggar Du funktionerna men klarar körningen så behöver Du bara redogöra för funktionerna vid ett omprov. Kuggar Du körningen men klarar funktionerna får Du ändå göra om alltihop vid ett omprov.
Så tänk inte så mycket på att hålla de där meningslösa funktionskunskaperna i huvudet när Du står inför uppkörningen. De kan störa koncentrationen under själva körningen.
Jag satt och tänkte på om jag fick rätt på de där matarmanöverdieselsprutarlossningsventilstryckluftsfördelandetankhitochditgrejorna under hela min körning så jag hade inte full koncentration på körningen. "Kör mot centrum", sa inspektören. Jag kunde mitt Malmö och brôtade rakt fram på Föreningsgatan mot Triangeln. "Du skulle följa skylten mot centrum", sa han då. Det förstörde all min koncentration och jag blev underkänd, men nästa gång gick det bättre.
Då fick jag även redogöra för parkeringsventilsbromsmekanismen, eller vad den nu kallades för, som flyttade fjädrar hit och dit. Då kunde jag det. Nu kan jag det inte. Vem håller reda på det? Jag drar i spaken vid ratten, det pyser och bussen står still. Det räcker för mig att veta det. Resten sköter verkstad i samråd med trafikledning om.
När jag körde upp för lastbil i det militära, innan jag skulle få börja övningsköra med buss, så skulle jag vända "på lämlig plats" när vi färdades på en riksväg.
Han visste naturligtvis att det snart skulle komma en bred busshållplats med en avtagsväg precis i början av busshållplatsen. En vinkelbackning hade varit fullt möjlig utan att inkräkta på riksvägens körfält.
Jag valde dock att svänga in på avtagsvägen istället då jag såg att det låg en bondgård bara ett par hundra meter från riksvägen. Där kunde jag vända runt på gårdsplanen utan någon backningsmanöver alls. Han erkände att han blev aningen förvånad men det var med beröm godkänt - och med tanke på hur ofta man får beröm i det militära så! 8)
Uppkörningen för buss hade jag med en annan inspektör, en mindre trevlig sådan. Då blev jag kuggad, vi hade nämligen lärt oss att verkligen köra buss på riktigt, med pappmuggar längst fram på golvet i mittgången som inte fick välta. Jag tog en tvär sväng vid en trafikplats i 35-40 km/h vilket var för sakta enligt inspektören som menade att jag skulle hållt 50 km/h eftersom det var 50-väg. Mitt motorbefäl avhyvlade honom ganska ordentligt efteråt och jag fick göra om uppkörningen ett par dagar senare och var förmodligen i princip godkänd redan innan start...
Lycka till! ;)
Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 01:25:09 AM
När jag körde upp för lastbil i det militära, innan jag skulle få börja övningsköra med buss, så skulle jag vända "på lämlig plats" när vi färdades på en riksväg.
Han visste naturligtvis att det snart skulle komma en bred busshållplats med en avtagsväg precis i början av busshållplatsen. En vinkelbackning hade varit fullt möjlig utan att inkräkta på riksvägens körfält.
Jag valde dock att svänga in på avtagsvägen istället då jag såg att det låg en bondgård bara ett par hundra meter från riksvägen. Där kunde jag vända runt på gårdsplanen utan någon backningsmanöver alls. Han erkände att han blev aningen förvånad men det var med beröm godkänt - och med tanke på hur ofta man får beröm i det militära så! 8)
Uppkörningen för buss hade jag med en annan inspektör, en mindre trevlig sådan. Då blev jag kuggad, vi hade nämligen lärt oss att verkligen köra buss på riktigt, med pappmuggar längst fram på golvet i mittgången som inte fick välta. Jag tog en tvär sväng vid en trafikplats i 35-40 km/h vilket var för sakta enligt inspektören som menade att jag skulle hållt 50 km/h eftersom det var 50-väg. Mitt motorbefäl avhyvlade honom ganska ordentligt efteråt och jag fick göra om uppkörningen ett par dagar senare och var förmodligen i princip godkänd redan innan start...
Lycka till! ;)
Sånt är väl härligt när någon med högre befattning hyvlar av en översittare på det viset? Man svänger väl för f-n inte med en buss i 50 km/h??!
Citat från: Svemicke skrivet 08 november 2007, 01:23:32 AM
En bra sak att ha i åtanke för att minska pressen lite är att koncentrera sig mer på körningen. Kuggar Du funktionerna men klarar körningen så behöver Du bara redogöra för funktionerna vid ett omprov. Kuggar Du körningen men klarar funktionerna får Du ändå göra om alltihop vid ett omprov.
Så var det för min del när det gällde körprov för C, jag hade gett examinatorn en mjuk och behaglig körning men fick göra om säkerhetskontrollen.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 november 2007, 01:31:19 AM
Så var det för min del när det gällde körprov för C, jag hade gett examinatorn en mjuk och behaglig körning men fick göra om säkerhetskontrollen.
Så det räcker med att göra om säkerhetskontrollen? Jag minns vissa kurskamrater till mig som var övernervösa för säkerhetskontrollerna de skulle göra.
Det är klart, jag var ju själv pressad inför alla de momenten, men nu efteråt kan jag konstatera att det är bättre att koncentrera sig på körningen i första hand. Det är den svåraste biten att klara eftersom det är en bedömningssak. Det andra är ren och skär kunskapsredovisning som man bara behöver plugga in för att klara. Inga medtrafikanter som stör på den biten.
Citat från: Svemicke skrivet 08 november 2007, 08:50:29 AM
Så det räcker med att göra om säkerhetskontrollen? Jag minns vissa kurskamrater till mig som var övernervösa för säkerhetskontrollerna de skulle göra.
Det är klart, jag var ju själv pressad inför alla de momenten, men nu efteråt kan jag konstatera att det är bättre att koncentrera sig på körningen i första hand. Det är den svåraste biten att klara eftersom det är en bedömningssak. Det andra är ren och skär kunskapsredovisning som man bara behöver plugga in för att klara. Inga medtrafikanter som stör på den biten.
Säkerhetskontrollen fick även göras om en andra gång då jag under förra försöket inte kunde de sex grejerna som registreras på diagrambladet: Hastighet, rast, körtid, vilotid, distans och öppningsmarkering. Givetvos kändes det surt över att ha bommat på en sån sak men det löste sig dock och på kortet finns nu bokstäverna B och C. Jag har tänkt att komplettera upp till BECE och när åldern är inne, även med den 4:e bokstaven i vårt alfabet.
Jag har väl bara ett enda råd: Även om du gör ett eller två fel i början så är det inte kört.
Uppkörningen för tung trafik är lång och du har gott om tid på dig att "rätta till" eventuella misstag du gjort i början, genom att köra säkert och visa att du är en bra förare.
Själv var jag fruktansvärt nervös i början av provet. Glömde bort att svänga vänster i en korsning två minuter in i körningen, och sen missade jag en högerregel nån minut senare. Men tack vare att jag lugnade ner mig och körde rutinerat (nåja) och säkert resten av tiden så kunde inspektören konstatera att jag var en bra förare.
Min C-uppkörning i Barkarby gick väldigt bra trots att växellådan inte var min vän. Dock hade jag tur att få rött så länge vid varenda korsning att jag kunde stanna helt och börja växla från början. Skönt att sakta ner för att sedan slippa "gissa" en bra växel i farten, då man är ovan lådan.
Min simulerade CE-uppkörning med trailer på Norrtäljes trånga smala kostigar gick uselt. Trottoarkanter kördes upp på och släpet genade överallt. Undertecknad svor tyst hela resan och funderade på att bita sönder ratten efteråt. Den riktiga CE-uppkörningen i Gävle veckan efter gick utmärkt. Mycket pga att Gävle är en "riktig stad" med breda gator, till skillnad från det lilla samhället i Roslagen. :)
Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand! ;)
Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 23:47:06 PM
Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand! ;)
Det är precis had jag fick höra efter B-uppkörningen, examinatorn sade bl.a. att jag nu har klarat provet och ett körkort är endast ett bevis på att man får öva på egen hand.
Citat från: Stefan skrivet 08 november 2007, 23:47:06 PM
Och glöm inte.... att man klarat uppkörningen - det är kvittot på att man är mogen att börja öva på egen hand! ;)
Mycket klokt sagt! Man är inte en fullfjädrad fordonsförare bara för att man klarat uppkörningen. Många har missat det.
Ett vanligt fel som nya förare gör är att titta endast på bilen framför. Det innebär ju en hel del ryck och oplanerad körning. Försök och ha framförhållning och läs av trafikbilden lite längre fram. Är det rött ljus 45-6 bilar fram, börja bromsa i tid......det imponerarde iallafall på min uppkörningskille. Ett bra flyt helt enkelt. Lycka till.
Tack allihop! :)
/PF
D-kortet är bara ett bevis på att man får börja lära sig ett nytt yrke, busschaufförens.
Det innebär så mycket mer än att bara köra.
Att lära sig alla olika busstyper man stöter på tar också tid.
Man förutsätts att kunna köra allt obehindrat.
Mina första månader på Swebus innebar att köra olika märken med alla varianter av knappar, reglage och olika system att skylta.
Vissa var dessutom ibland lagade där ordinarie knapp var ersatt och ibland flyttad.
Tack och lov att jag hade hört talas om att en buss hade biljettmaskinknappen i taket ovanför förarplatsen. Så en vacker dag så satt jag där i en buss och letade efter biljettmaskinknappen.
När jag hade letat ett bra tag så slog det mig.... visst ja ... det finns en buss som har knappen i taket och där var den. ;D
Numera känns det bra i den betydelsen att jag har blivit varm i kläderna och kan alla busstyper som finns på Swebus i Kalmar.
Mvh
Buss-Anders
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 11:39:00 AM
Att lära sig alla olika busstyper man stöter på tar också tid. Man förutsätts att kunna köra allt obehindrat. Mina första månader på Swebus innebar att köra olika märken med alla varianter av knappar, reglage och olika system att skylta.
Visst är det så. Inte är det lätt att veta att "Entwerter" betyder biljettmaskin då man med färskt körkort och noll kunskap i tyska sätter sig i en Neoplan för första gången och letar knappar i en buss där alla knappar har tysk text och inga symboler. Att lampan för stopp vid nästa hållplats kan vara både gul, orange, röd, grön och blå samt visa bokstäverna H, S eller en "termometer" är också spännande i början ;)
Är det någon som har en bild på en Tysk hållplatsskylt från den "klassiska" tiden att visa ?
Termometern är ju ett pictogram av en hederlig gjuten hållplatstavla, men
Volvos (Säffles) symbol för grindsummer kan jag inte lista ut vad den skall symbolisera alls
(två stående staketbitar med ett nedfallet staket mellan) ???
Citat från: Signvard skrivet 11 november 2007, 09:59:42 AM
men Volvos (Säffles) symbol för grindsummer kan jag inte lista ut vad den skall symbolisera alls
(två stående staketbitar med ett nedfallet staket mellan) ???
Den har jag missat. Liknar den Neoplan och Setras "Zentrale Störung" som du själv svarade på nedan?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5094.0
Ah, uppkörningen...
Man körde nervös med Irizaren till Barkarby flygfält och satte sig sedan i AC-delen av bussen och väntade på "examinatorn" som kom efter en längre tid. "Aha, du satte dig där det är svalt och skönt... vad smart"
Sen började vi. Säkerhetskontroll, sen förklarade jag om färdskrivaren. Sen körde vi och vände medelst backning och gav oss sen ut på vägarna.
Enda påpekandet jag fick var att titta lite bättre i rondeller.
Var nämligen så att jag närmade mig en rondell (en fin sak med växtlighet mitt i (puckat)).
Såg bilar komma in från vänster och jag stannade således bussen. Väntade tills bilarna kört och, och släppte sedan långsamt upp kopplingen. Då plötsligt, bakom A-stolpen (borde den väl kallas) dök det upp en bil. Jag stannade och svor tyst för mig själv över att ha gjort samma misstag som på "fekjuppkörningen" några dagar innan.
Inspektören (eller vad de nu kallas) hummade lite.
Som sagt gick det bra. Har ett Bertil David (Norrbotten).
Tror att det gick bra eftersom det var ett av få misstag jag gjorde och att jag faktiskt hade så pass mycket koll att jag stannade bussen innan en olycka ens var nära.
Jaha, då kan trådskaparen meddela att uppdraget är slutfört :)
Allt gick bra, säkerhetskontroll, en lång dragning om luft och färdbroms, samt körning i och utanför Eksjö med en av Taxi Nybergs Setror. I morgon ska jag pusta ut på mitt "vanliga" jobb (inom Landstinget).
Tack för era tips!
/PF
Citat från: Frasse skrivet 09 januari 2008, 21:25:53 PM
Jaha, då kan trådskaparen meddela att uppdraget är slutfört :)
Allt gick bra, säkerhetskontroll, en lång dragning om luft och färdbroms, samt körning i och utanför Eksjö med en av Taxi Nybergs Setror. I morgon ska jag pusta ut på mitt "vanliga" jobb (inom Landstinget).
Tack för era tips!
/PF
Stort grattis!!! :D :D :D
//Danne
Grattis! ;D
Har du någon aning hur mycket du har pluggat?
Inte för att det spelar någon roll men kanske för att andra som sitter i samma sits som du kanske undrar.
Själv pluggade jag massor, kanske 150 timmar eller mer. Jag skrev av stora delar av STR´s Tung Trafik. Det var ju lite svårtt att veta hur man skulle klara teorin. Lyckades dock skriva fullt.
Efter 30 år som privatbilist så kan jag ju köra bil men teorin den var till stora delar borta vad gäller detaljer.
Vad gäller uppkörning så läs vad som tidigare skrivits i denna artikel. Många gånger så pågår det någon slags inofficiell tävling. Jasså tog du så många lektioner som 12. Jag behövde bara ta 8, vilket är ett oerhört dumt sätt att resonera.
Det viktiga är alltså inte hur många lektioner man tar utan hur bra chaufför man blir och förhoppningsvis förblir.
Plugga på säkerhetskontrollen ordentligt. Kör noga med gott omdöme men ändå dynamiskt som visar att du " vill framåt". Att köra buss är att få fram passagerarna i tid och inte att köra någon slags söndagsglidare även om det ska vara mjukt och behagligt att vara just passagerare.
Men ta inga risker.
Använd backspeglarna ofta och på rätt sätt.
Om du kör manuell växellåda så stressa inte utan låt växlarna hitta in lugnt och fint.
Om inspektören säger hu vad det är varmt i bussen så visa att du kan sänka värmen och likadant tvärtom. Säger han oj vad kallt det är i bussen så höj värmen. Just det råkade jag ut för en varm vårdag 05.
Lycka till och än en gång grattis till teorin.
Buss-Anders
Jag tog C körkort för tre veckors sedan och när jag pluggade till teorin läste jag väl cirka 15 timmar på det och hade 3 eller 4 fel.
Sen uppkörningen gick jättebra, lite nervöst och några tveksamma växlingar de första 10 minuterna innan jag sa till mig själv på skarpen (tyst) och sen gick det mycket bättre.
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 januari 2008, 22:36:19 PM
Grattis! ;D
Har du någon aning hur mycket du har pluggat?
Inte för att det spelar någon roll men kanske för att andra som sitter i samma sits som du kanske undrar.
Själv pluggade jag massor, kanske 150 timmar eller mer. Jag skrev av stora delar av STR´s Tung Trafik. Det var ju lite svårtt att veta hur man skulle klara teorin. Lyckades dock skriva fullt.
Efter 30 år som privatbilist så kan jag ju köra bil men teorin den var till stora delar borta vad gäller detaljer.
Vad gäller uppkörning så läs vad som tidigare skrivits i denna artikel. Många gånger så pågår det någon slags inofficiell tävling. Jasså tog du så många lektioner som 12. Jag behövde bara ta 8, vilket är ett oerhört dumt sätt att resonera.
Det viktiga är alltså inte hur många lektioner man tar utan hur bra chaufför man blir och förhoppningsvis förblir.
Jag pluggade nog inte jättemycket teori... Kanske 20-25 timmar som mest. Satsade på fordonskunskaper snarare än trafikkunskaper, eftersom jag har skrivit teorin för såväl A-körkort som taxileg under året. Men jag brukar göra ungefär som du, skriver egna anteckningar utifrån litteraturen och svarar sedan på instuderingsfrågorna.
Jag har kört ganska mycket, för att få bra rutin. Som en bonus i sammanhanget känner jag mig som en bättre personbilsförare nu, efter att ha fått en duktig lärares synpunkter på min körning. Fick beröm av trafikinspektören för mjuk och behaglig körning.
/PF