Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: BengaB40 skrivet 12 oktober 2013, 14:51:36 PM

Titel: Färdskrivaren nr. 3 2013
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 oktober 2013, 14:51:36 PM
Hej! Alltid en högtidsstund när man får detta blad i postlådan! Denna gång med färgbilder på gamla Vaxholmsbussar, historik om CR112L i Södertörnstrafik och reportage från buss-rallyn under året med fina bilder! Volvo B638, B727, B10 (1938), Scv B62, Metropol och Capitol för att bara nämna några av dessa fantastiska reliker, renoverade av kunniga entusiaster! Men det var en bild från den otroligt fint renoverade Metropolen som fick mig att bli riktig ledsen: förarplatsen. Ratten är ju inte original, den vita signalknappen och plasten skvallrar om att den är från en 60-tals Capitol! En petitess för många kanske men för mig som "rattfantast" sedan begynnelsen som bussnörd känns det lite konstigt! Kanske inte lätt att hitta en riktig Metropol-ratt i dagens läge?! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Färdskrivaren nr. 3 2013
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 oktober 2013, 15:40:13 PM
Tutknappen är förvisso av fel sort, men SS Metropol o Capitol hade treekrade rattar.  Capitol C70/3 som SvOf :s vagn verkar ha varit utrustade med den större tvåekrade från muskelservots tid, av någon anledning.
Titel: SV: Färdskrivaren nr. 3 2013
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 oktober 2013, 09:41:19 AM
En annan forumit berättade att ratten ifråga hade varit i dåligt skick och man hade då ersatt den med en modernare variant. Uppenbarligen fanns inga "äkta" treekrade Metropolrattar kvar "på lager".