Numera är alla Neoplaner borta från reguljär SL-trafik, men det har ju funnits ett gäng:
Vi börjar ute på Lidingö där 7708 bodde.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/7708_1S_zpsa8fabadd.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Swesim/media/7708_1S_zpsa8fabadd.jpg.html)
Även Täby hade en Neoplan som hette 7713 och tillsammans med kollegan 7712 kom till Norrort från Sörmland, 7712 hamnade dock i Norrtälje efter kort tid.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/7713_4S_zps1b6a4c94.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Swesim/media/7713_4S_zps1b6a4c94.jpg.html)
Båda individerna blev snabbt kända för sin opålitlighet i trafiken på Servicelinjerna som senare blev Närtrafiken i Färdtjänstens regi.
Även Nyboda fick ärva Neoplaner från sydligare trakter, närmare bestämt Jönköping, men inte heller dessa blev någon större succé hos förare och verkstad:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/7734_1_zps1f78b53d.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Swesim/media/Buses/7734_1_zps1f78b53d.jpg.html)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/7744_1_zpsc49a3ab8.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Swesim/media/Buses/7744_1_zpsc49a3ab8.jpg.html)
Efter många om och men försvann bussarna en efter en vartefter de drabbades av större haverier vilket dock inte var helt okontroversiellt eftersom det plöjts ned mycket pengar i bussarna för att hålla dem rullande.
//Fredrik
Båda individerna blev snabbt kända för sin opålitlighet i trafiken på Servicelinjerna som senare blev Närtrafiken i Färdtjänstens regi.
Under sin tid i Täby var den stationerad i Vaxholm för att gå på 671 sedemera 681:an, efter krav från vaxholms kommun. Vanliga kortbussar fick endast gå om den var trasig, vilket den ofta var.
Det ironiska är att orsaken till Vaxholms kommuns krav om jag minns rätt var bärigheten på Pålsundsbron som inte skulle tåla en fullastad buss av normal storlek.
Samtidigt har jag fått höra att bron är en fd stridsvagnsbro som köpts begagnad och lagts på plats och jag misstänker att en stridsvagn väger mer än en buss...
Å andra sidan skall det ju vara samma regler för alla och en bidragande orsak till viktbegränsningen var och är troligen fortfarande att man inte vill ha lastbilstrafiken till och från Tenövarvet den vägen.
Det hela slutade om jag minns rätt med att det gjordes en kompromiss där kommunen tillät kortvagn av ordinär storlek med begränsat antal passagerare vilket dock sällan var något problem eftersom resandet på linjen är minst sagt begränsat.
//Fredrik
Idag går ju inte 681 ens längre till Rydbo station vilket jag blev överraskad av i våras när jag studerade SL-tidtabeller. Vet inte när eller varför linjen kortades av till Kulla vsk..
Nu kommer jag inte ihåg exakt när, men jag har för mig att linjen kortades av för några år sedan pga för lite resande och det då ansågs mer rationellt att lasta om passagerare till och från Stockholm vid Kulla vsk, 629 täcker ju ändå sträckan Kulla vsk - Rydbo.
Jag är mest förvånad att linjen fortfarande lever överhuvudtaget eftersom jag aldrig sett mer än 4-5 pers i bussen när jag mött den på Bogesundsvägen.
Resandeunderlaget är som sagt en aning begränsat och kommunen vill inte ha fler boende på Bogesundslandet heller vad det verkar så jag undrar som sagt hur länge linjen kommer att överleva i sin nuvarande form...
//Fredrik