På den "gamla" goda tiden när det hette "Sköldpaddsbuss" och Handen fortfarande hade gott om Volvobussar...
4054 vid Nacka centrum någonstans tror jag:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4054_3_zps5c554831.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Swesim/media/Buses/4054_3_zps5c554831.jpg.html)
Min lokalkunskap i Nacka/Värmdö är kraftigt begränsad, så jag ber om överseende med mina vaga platsbeskrivningar...
//Fredrik
Forum Nacka Stadshuset
Mycket trevligt, en busstyp jag bara hann åka med några få gånger i min barndom innan de blev historia. :)
Citat från: DEB skrivet 08 oktober 2013, 19:52:58 PM
Mycket trevligt, en busstyp jag bara hann åka med några få gånger i min barndom innan de blev historia. :)
Åkte dessa alldeles för lite tyvärr, även om det för andra säkert skulle räknas som en hel del.
Haft släkt utanför Orminge, så därifrån och till Slussen har man skumpat fram genom åren.
Är det någon som minns när bussarna med "stoppsnören" försvann?
Har ett svagt minne att jag har ryckt i ett sådant när jag var yngre.
De sista bussarna med "dragsnöre" som jag minns var H22:orna i 59xx-serien, från 60xx-serien i samma littera var det knappar har jag för mig.
Någon annan med större kunskaper i ämnet får gärna komplettera...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 oktober 2013, 05:58:06 AM
De sista bussarna med "dragsnöre" som jag minns var H22:orna i 59xx-serien, från 60xx-serien i samma littera var det knappar har jag för mig.
Någon annan med större kunskaper i ämnet får gärna komplettera...
//Fredrik
Och för den okunnige så rullade dessa H22:or under vilken period..på ett ungefär? :)
Fanns dom i slutet av åttiotalet?
Jodå, de levererades til dåvarande SL runt 1980-81, så de bör definitivt ha rullat i slutet av 80-talet.
För den i SL:s littera "oinvigde" rekommenderar jag Gunnar Berglunds eminenta hemsida Bussgaraget (http://www.bussgaraget.se/) som varit till stor hjälp för mig vid flera tillfällen.
//Fredrik
Sista H22 i SL-trafik hos Busslink, var det 5938 år 2000 i samband pendeltågsersättningen?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5900/Busslink_5938_HRB078_Johanneshov_000124.jpg)
5938 var ganska risig vid fototillfället och jag undrar om den rullade så värst många turer denna gång..?
Enligt en vagnlista från 21/1 -00 fanns följande H22 kvar hos Busslink, av de äldsta var många "passiva" och tillhörde vagnreserven.
5938
5965
5967
5973
5977
5979
5981
5986
5990
5992
5995
5996
6003
6007
6012
6013
6016
6030
6031
6034
6035
6038
6039
6040
6041
6042
6043
6044
6049
6060
6080
6081
6082
6084
6085
6086
6087
6088
6089
6257
6258
6259
6273
6274
6275
6276
6277
6278
6279
6280
6281
6282
6283 ("H22S")
6285
6286
6287
6288
6290
6425
6426
6427
6428
6430
6431
6432
6433
6434
6435
6442
6443
Samt H22S 6203 med van Hool kaross.
H22 6442-6443 rullade ända tills 2002 när Busslink förlorade Botkyrka/Björknäs. Var väl 020302 om jag minns rätt. Sista trafikdag för 6442-6443 i Handen var då 2-3 dagar innan 2 mars, de försvann sedan på export direkt samma helg tillsammans med 6093(sista buss med vevskylt på Busslink?) och 6154.
// Anders
Jo, 6442-43 var väl lite unika också, de enda H22 som byggdes om och fick fullmatris. Över huvud taget var det väl inga fler H22 som fick (snik)matris?