Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: bussus skrivet 07 oktober 2013, 21:33:15 PM

Titel: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: bussus skrivet 07 oktober 2013, 21:33:15 PM
Hur lätt är det att få det jobbet utan erfarenhet o lokalkännedom?
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: buskörare skrivet 08 oktober 2013, 10:02:48 AM
Passar du i övrigt, är det nog inga problem.
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: jocke skrivet 08 oktober 2013, 12:30:59 PM
I det trafikområdet skulle jag vilja köra med. Alla otroligt vackra vinter och sommarbilder man sett där utifrån.
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: MrH skrivet 08 oktober 2013, 12:53:53 PM
Jag kan verkligen instämma i det! Att ha kört i Nacka-Värmdö är något av det bästa jag gjort, en bra skola och många gånger en lisa för själen! Trafikområdet bjuder på det mesta och lite därtill. En vändning eller bryggbackning ute i skärgården är ju liksom inte helt fel, gärna i kombination med en termos med kaffe i väskan. Många gånger gäller det förstås att ha huvudet på skaft och raka motsatsen till skärgård finns ju också, det är det som gör det trivsamt enligt min mening. :D

Kan bara önska dig lycka till!

/MrH
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: bussus skrivet 08 oktober 2013, 18:24:08 PM
Läste att det finns 5 depåer. Kör man alla linjer i Nacka/Värmdö trafikområde eller är det uppdelat mellan dom 5 olika depåerna? Hur många linjer är det per depå i så fall?
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 08 oktober 2013, 20:52:34 PM
Citat från: bussus skrivet 08 oktober 2013, 18:24:08 PM
Läste att det finns 5 depåer. Kör man alla linjer i Nacka/Värmdö trafikområde eller är det uppdelat mellan dom 5 olika depåerna? Hur många linjer är det per depå i så fall?

I teorin kör alla allt, i verkligheten är de uppdelat lite
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: jocke skrivet 09 oktober 2013, 03:57:56 AM
Om man vill köra mycket av de långa linjerna som går långt ut, med mycket bryggbackningar osv. Vilket garage är bäst då? Och vilka finns förresten?
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 oktober 2013, 08:35:53 AM
Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2013, 03:57:56 AM
Om man vill köra mycket av de långa linjerna som går långt ut, med mycket bryggbackningar osv. Vilket garage är bäst då? Och vilka finns förresten?

De 5 garagen som finns för tillfället är (närmast Stockholm först och sedan utåt): Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby samt Ramsmora. (Vet inte vilka garage som försvinner och tillkommer under den närmaste tiden)

Rent generellt: Björknäs kör i Nacka och vissa avgångar ut till Gustavsberg. Mölnvik kör 474 och andra linjer runt Hemmesta (vissa avgångar till och från Gustavsberg). Grisslinge kör samma som Mölnvik, bortsett från 474, samt att de bara har vardagstjänster (mestadels delade tjänster). Älvsby kör de flesta linjerna ute på Värmdölandet (436, 437, 438, 439, 440, 461, 462, 463) men också 435C (där många av returerna ligger på 443C). Ramsmora kör främst 433 och 434 men på vardagstjänsterna kör de många turer i Nacka, bland annat 413.

Så svaret på din fråga blir alltså: Älvsby eller Ramsmora.
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: bussus skrivet 09 oktober 2013, 12:58:46 PM
Åter till huvudfrågan?
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: P.Ek skrivet 09 oktober 2013, 20:56:29 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 09 oktober 2013, 08:35:53 AM
De 5 garagen som finns för tillfället är (närmast Stockholm först och sedan utåt): Björknäs, Mölnvik, Grisslinge, Älvsby samt Ramsmora. (Vet inte vilka garage som försvinner och tillkommer under den närmaste tiden)

Rent generellt: Björknäs kör i Nacka och vissa avgångar ut till Gustavsberg. Mölnvik kör 474 och andra linjer runt Hemmesta (vissa avgångar till och från Gustavsberg). Grisslinge kör samma som Mölnvik, bortsett från 474, samt att de bara har vardagstjänster (mestadels delade tjänster). Älvsby kör de flesta linjerna ute på Värmdölandet (436, 437, 438, 439, 440, 461, 462, 463) men också 435C (där många av returerna ligger på 443C). Ramsmora kör främst 433 och 434 men på vardagstjänsterna kör de många turer i Nacka, bland annat 413.

Så svaret på din fråga blir alltså: Älvsby eller Ramsmora.

Har inte Björknäs turer på i princip alla linjer i Nacka-Värmdö?

Linjerna till Ingarö, 428X-430X, är det Mölnvik som mestadels trafikerar dessa?
Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 09 oktober 2013, 22:22:23 PM
Citat från: bussus skrivet 07 oktober 2013, 21:33:15 PM
Hur lätt är det att få det jobbet utan erfarenhet o lokalkännedom?

Det borde inte vara några problem. Någonstans måste man ju börja sin bana. Lokalkännedom är något man får efterhand och linjeutbildning får man när en anställning är aktuell.

Citat från: P.Ek skrivet 09 oktober 2013, 20:56:29 PM
Har inte Björknäs turer på i princip alla linjer i Nacka-Värmdö?

Linjerna till Ingarö, 428X-430X, är det Mölnvik som mestadels trafikerar dessa?

Nja, Björknäs är inte vanligt att se på tex 461-463 även om det har förekommit.

Det finns vissa inslag som avviker från "det vanliga" när det gäller "vem som kör vad".
Har inte allt i huvudet just nu men några exempel är Ramsmora på 425 och 437, Mölnvik på linje 71 och 471, Björknäs på 428X, 434, 467 och 474.

Titel: SV: Keolis söker personal heltid våren 2014 Nacka/Värmdö
Skrivet av: jbnilsson skrivet 10 oktober 2013, 11:04:36 AM
Citat från: jocke skrivet 09 oktober 2013, 03:57:56 AM
Om man vill köra mycket av de långa linjerna som går långt ut, med mycket bryggbackningar osv. Vilket garage är bäst då? Och vilka finns förresten?

Älvsbytjänst kan innehålla:

402, 403, 424, 425, 426, 430, 430x, 435, 435c, 436, 437, 438, 439, 440, 443c, 445, 449, 461, 462, 463, 467
Kan ha glömt någon, iaf förr körde Älvsby någon 432 på fredagarna från Didriksdal till Malma Kvarn, vet inte hur det ser ut nu, snart är det vinter så då går inga bussar dit iaf...


Ramsmoratjänst kan innehålla:

402, 403, 410, 413, 425, 425x, 433, 434, 437, 443, 444, 446
Ramsmora kör bara dessa linjerna just nu.

"Bryggbackningar" förekommer väl knappt längre. De flesta bryggorna har fina vändslingor.   Undantaget är väl Kalvsvik (Linje 438) där vi vänder på "bryggan".