Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 29 september 2013, 13:16:30 PM

Titel: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 september 2013, 13:16:30 PM
Antar att flera här redan känner till att det efter årsskiftet enbart kommer tillverkas EU-skyltar. Den äldre typen utan EU-märke utgår helt. Se länkar:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/Skyltritningar%20f%C3%B6r%20skyltar%20fr%C3%A5n%202014-01-01.pdf

På nya fordon ser det ju faktiskt bara bättre ut med EU-skyltarna. En EU-skylt är 52 cm lång medan den äldre typen av skylt utan EU-märke är 48 cm. Så på moderna fordon som är anpassade för de längre skyltarna ser det mest illa ut med skyltar av äldre typ.

Men det är värre med veteranfordon. För oss som håller på med veteranbussar blir det mindre lyckat om vi tvingas sätta upp EU-skyltar på t ex en vacker veteranbuss från 1950-talet.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 13:53:56 PM
Jo, saken diskuterades i flera forum i början av sommaren. Så det gäller att beställa reservskyltar till sina äldre fordon innan årsskiftet.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:17:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 13:53:56 PM
Så det gäller att beställa reservskyltar till sina äldre fordon innan årsskiftet.

Eller använda bågfil... ;D
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 29 september 2013, 14:23:32 PM
Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:17:24 PM
Eller använda bågfil... ;D

Jag pratyade med en ansvarig på Transportstyrelsen om den här saken. Enligt honom är det olagligt att klippa bort EU-märket på skylten då man har gjort åverkan på skylten.

Nu skulle det faktiskt dessutom inte se speciellt snyggt ut heller då skylten skulle se sönderklippt ut :(
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:50:06 PM
Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut. 
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:16:30 PM
Får man undra varför man skulle vilja plocka bort det? Känns väldigt onödigt på något vis..
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:17:31 PM
Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:50:06 PM
Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut.

Jodå, om polisman och besiktningsman gör sitt jobb korrekt blir det anmärkning och ombesiktning om skylten är sliten, skadad eller utsatt för yttre påverkan.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:19:05 PM
Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:16:30 PM
Får man undra varför man skulle vilja plocka bort det? Känns väldigt onödigt på något vis..

Valfrihet. För att det inte riktigt passar med EU-märke på en veteranbil från t.ex 1950-talet.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:21:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:19:05 PM
Valfrihet. För att det inte riktigt passar med EU-märke på en veteranbil från t.ex 1950-talet.

Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:22:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:21:26 PM
Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.

De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:28:31 PM
Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:22:23 PM
De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.

Jo, det går att skaffa personligt registreringsnummer men det är inte många veteranfordon som har det.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 16:33:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:21:26 PM
Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.

Tänkte spontant lite åt samma håll. På vilket sätt skulle en modern skylt med EU-symbol vara värre än en modern skylt utan EU-symbol på ett fordon från 50-talet? I min lilla värld känns det ungefär lika fel i båda fallen och på något vis vänjer man ju sig med tiden vid att bortse från sådant. Ska fordonen användas någonstans där det tidstypiska är väldigt viktigt, t ex fotografering för modellbyggen, filminspelningar m m, då hänger man väl helt enkelt på en tidstypisk skylt från 50-talet just för det tillfället?
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: a32 skrivet 29 september 2013, 16:34:38 PM
Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:50:06 PM
Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut.


Eller så gör man som på denna bilen, en egentillverkad skylt med troligt polskt ursprung.
Lite för stora bokstäver och siffror för den skylten.

(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20090904_06023_zps31710fcd.jpg) (http://s64.photobucket.com/user/bjorketorp/media/20090904_06023_zps31710fcd.jpg.html)

Fotad för tre år sedan.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:37:57 PM
Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:22:23 PM
De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.

Ja, det är också fel. I bl.a Finland, Norge och Storbritannien har äldre fordon äldre än c:a 1972 års modell än idag kvar sina gamla skyltar. I Storbritannien är de svarta med silverfärgade tecken, till skillnad mot nya bilars skyltar som är vita framtill och gula baktill - med svarta tecken.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:43:30 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 16:33:40 PM
Tänkte spontant lite åt samma håll. På vilket sätt skulle en modern skylt med EU-symbol vara värre än en modern skylt utan EU-symbol på ett fordon från 50-talet? I min lilla värld känns det ungefär lika fel i båda fallen och på något vis vänjer man ju sig med tiden vid att bortse från sådant. Ska fordonen användas någonstans där det tidstypiska är väldigt viktigt, t ex fotografering för modellbyggen, filminspelningar m m, då hänger man väl helt enkelt på en tidstypisk skylt från 50-talet just för det tillfället?

Det var nog fel av mig att skriva 50-talet, då debatten låste sig på detta. Om jag skrivit fordon tillverkade 1972-1990 kanske det blivit bättre?
Jag ska iaf beställa en extra uppsättning skyltar utan EU-märke till min 80-tals Saab, då jag inte vill ha alltför moderna skyltar på den.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:55:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:43:30 PM
Det var nog fel av mig att skriva 50-talet, då debatten låste sig på detta. Om jag skrivit fordon tillverkade 1972-1990 kanske det blivit bättre?
Jag ska iaf beställa en extra uppsättning skyltar utan EU-märke till min 80-tals Saab, då jag inte vill ha alltför moderna skyltar på den.

Jo, då kommer det ju i annat läge men även veteranbilar från före 1972 har vanligtvis skyltarna typ ABC123.

Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 21:58:42 PM
Sen har vi samma tråkiga förändring med USA-skylten (300 mm bred) som ofta finns på äldre amerikanska bilar, där 480- och 520 mm breda skyltar inte får plats. Även dessa kommer ju att få ett blått EU-fält från och med 1 jan 2014 vilket kommer att se rätt fel ut t.ex på en Chevrolet 1957.

(http://www.teknikensvarld.se/Global/Scaled/585x2000x2/Global-Nyheter-2013-05-10-Registreringsskylt-Sverige-2014.jpg)
Men att det blå fältet bara verkar komma att finnas i övre vänstra hörnet av 300 mm-skylten (som syns som gul taxiversion ovan) kanske begränsar "skadan"?
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2013, 22:15:12 PM
Ska man byta teckensnitt på skyltarna IGEN alltså? Eller är det bara den som har gjort exemplet som är halvblind?

Såg den i övrigt välgjorda Monica Z-filmen igår och förundrades över att man hade lyckats få fel typsnitt på alla registreringsskyltar, hur svårt kan det vara? (Nånting med den blå bussen var inte heller riktigt rätt...)  ::)
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 22:18:16 PM
Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:15:12 PM
Ska man byta teckensnitt på skyltarna IGEN alltså? Eller är det bara den som har gjort exemplet som är halvblind?

Jag tycker det ser ut att vara ganska likt "original-Tratex" från 60-talet. Åtminstone 3-orna, 8-orna och B känns som att dom får tillbaka något som mer liknar deras gamla form istället för snitten ur 80- och 90-talens småjusteringar av typsnittet.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2013, 22:19:19 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 22:18:16 PM
Jag tycker det ser ut att vara ganska likt "original-Tratex" från 60-talet. Åtminstone 3-orna, 8-orna och B känns som att dom får tillbaka något som mer liknar deras gamla form istället för snitten ur 80- och 90-talens småjusteringar av typsnittet.

Men ska man verkligen byta?

Så här ser de ut idag:

http://bilmodeller.se/reg-eu.jpg
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 22:41:24 PM
Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:19:19 PM
Men ska man verkligen byta?

Så här ser de ut idag:

http://bilmodeller.se/reg-eu.jpg

Det är en intressant fråga. Det kan ju, som du är inne på, också vara så att någon helt enkelt råkat använda fel typsnitt i datorn när man gjorde exempelbilderna för webben. Men vi får väl se hur det blir. Såvitt jag vet är upphandlingen av ny skyltleverantör klar och nya leverantören börjar någonstans under 2014. Det finns ju en gammal tradition med att byta typsnitt i samband med skyltleverantörsbyte, så om typsnittet byts är det väl i så fall i samband med detta även denna gång.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2013, 23:31:42 PM
Citat från: JDS skrivet 29 september 2013, 22:19:19 PM
Men ska man verkligen byta?

Jodå, nu verkar det återigen bli ett helt nytt typsnitt. Hur det verkligen kommer att se ut, och i vilket material de kommer att tillverkas i återstår dock att se.

Dagens typsnitt på aluminiumskylt har vi haft sedan 1 januari 2002 (med blått EU-fält som tillval från 1 april 2003), och är rätt likt de typsnitt som aluminiumskyltarna från 1972-83 och plastskyltarna från 1984-93 hade. Däremot hade de helt plana skyltarna tillverkade 1994-2001 betydligt fetare bokstäver.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2013, 20:27:50 PM
En intressant sak är Transportstyrelsens eller tidigare Vägverkets inställning till EU-skyltar.

Sverige var inte speciellt tidiga med att införa detta. Tvärtom var man rätt sena. I sig var det en del länder som var ännu mycket senare. Danmark var betydligt senare och faktiskt även Belgien. Sverige införde i alla fall EU-skyltar 2003 och då kan man jämföra med Tyskland 1994, Portugal 1992 och de som faktiskt var allra först var Irland som införde dessa redan 1991.

Jag fick kontakt i slutet av 1990-talet med några ansvariga på Vägverket om den här saken. På den tiden fick jag veta att man faktiskt hade gjort några prototypskyltar av av den generation som tillverkades 1994-2001. Man tillverkade alltså på prov skyltar av den modellen fast de alltså var 52 cm långa och med EU-märke. Men någon riktig produktion av EU-skyltar av 1990-talstyp blev det ju sedan aldrig. Anledningen som nämndes var att de inte vågade av politiska skäl. Man ansåg att det fanns för mycket EU-motstånd i Sverige för att våga införa EU-skyltar i Sverige och därför istället fortsatte utan EU-märke. Det var i alla fall vad man sa till mig på den tiden.

Från 2002 gick man över till ny tillverkare. 2003 infördes EU-skyltarna. Det jag fick veta då var att man införde EU-skyltarna med försiktighet och att man ville fortsätta med skyltar utan EU-märke för att inte folk skulle känna sig tvingade till EU-märkena. En intressant sak minns jag då. Nästan alla nya bilar från 2003 och framåt var försedda med EU-skyltar. Bilförsäljarna tyckte nog att det såg bättre ut på de nya bilarna. Men ett undantag fanns då. Volvo fortsatte under ca ett år till att sälja bilar med skyltar utan EU-märke. Jag frågade försäljare av Volvo om anledningen. De sa att man ville vänta med EU-skyltar på just Volvo. Kanske var man fortfarande lite rädda för att något så svenskt som Volvo inte fick ha EU-märken för att folk skulle tycka det såg konstigt ut. Men efter något år gav även Volvo med sig och även nya Volvobilar fick EU-skyltar. De insåg kanske att EU-skyltarna blev självklara på nya bilar.

Idag känns en EU-skylt självklar på en ny bil. Att ha en ny Volvo, Mercedes, Audi eller vad vi nu kan tänka oss med en skylt utan EU-märke ser bara konstigt ut. Så jag kan på så vis förstå Transportstyrelsen att de tycker att man lika gärna kan gå över till EU-skyltar helt och hållet.

Problemet finns ju egentligen mest på veteranfordon.

Anledningen som Transportstyrelsen angav till mig när jag frågade var att en EU-skylt har ett S-märke i skylten. Tack vare denna syns det fordonets nationalitet. På skyltar av äldre typ syns ju inte detta. Så det är S-märket i skylten som man idag anser blivit viktigt.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: HJP skrivet 01 oktober 2013, 10:35:54 AM
****
Varför ondgöra sig över att alla äldre bilar får "fel" reg-skylt, när den har ett EU-märke?
För alla bilar, äldre än 1972, är hela skylten fel, om man ska se det så.
Jag kan hålla med om att de gamla skyltarna, med länsbokstäver, ser bäst ut på dessa bilar, och höjer alltid på ögonbrynen, igenkännande, när en veteranbil dyker upp med sådana skyltar, på någon veteranbilsträff. Jag menar dock, att man måste skilja på det nostalgiska - estetiska - och den verklighet som lagen föreskriver.
Ska man vara strikt, så är det lika störande med dekaler om "Motorhistoriska klubben", eller "Tunga Rallyt"-skyltar som påminner om de på Monte Carlo-rallyt och liknande. Sådant förekom inte, när bilarna var verksamma i sin dagliga gärning.
Man skulle kunna anta uppfattningen; "Detta är en veteranbil - Cheva 57:a, eller 80-tals-Saab - som överlevt in till 2014. Det syns på reg-skylten".

När jag köpte min Saab 96, av 1961 års modell, bytte jag alla diagonaldäck till radialdäck. Det blev en påtaglig skillnad i väghållning. Kör ni era veteranbilar på diagonaldäck? Är varje detalj original?

HJP
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Lars skrivet 01 oktober 2013, 12:42:17 PM
Det finns nog de som eftersträvar orginal i minsta detalj. Min gamla Opel vill man ju ha så orginallik som möjligt och att tillverka en regskylt från tiden bilen var ny till veteranrallyt har jag tänkt så småningom då skyltarna förr ofta byggdes av lösa siffror som fanns o köpa lite varstans.
När det gäller övrigt så kör även jag på radialdäck och sedan finns det ju diverse annat som inte är original men som går att byta ut med tiden.
Sedan så har ju bilar i alla tider extrautrustats och byggts om från första början så med tiden är det svårt att bestämma vad som är orginal och inte.
Det viktigaste på min bil är att den i orginalutförande har enkrets bromssystem men detta är ombyggt till tvåkrets med en modernare huvudcylinder. Detta kommer jag att behålla för trafiksäkerheten.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 01 oktober 2013, 12:51:45 PM
Alla har ju helt olika prioriteringar. För mig personligen försöker jag få det yttre att se någorlunda tidskorrekt på min 1975:a och 1986:a, medan den bakomliggande tekniken gott kan vara modern. Det innebär nya högtalare bakom gamla högtalargaller, nytillverkade regskyltar utan blått fält, och högeffekts H4-lampor med nytt kablage bakom de gamla strålkastarna. Köps extraljus till försöker jag hitta nya fina i gammal stil. Däcken är nya radialdäck på renoverade putsade originalfälgar.

Vad majoriteten av veteranbilsägare tycker kan omöjligt komma fram här, utan vill man berätta för dem att man inte förstår deras åsiker om t.ex EU-fältet får man åka ut på bilträffar och diskutera saken med dem.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Danne B. skrivet 11 oktober 2013, 22:43:27 PM
Se´n handlar det väl även om att alla kanske inte vill åka runt med EU-loggan på sina skyltar, t.ex. av rent ideologiska skäl. Även om Sverige är medlem så betyder det ju inte att hela befolkningen gillar det.

//Danne
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: bastyaelvtars skrivet 11 oktober 2013, 23:29:38 PM
Citat från: Danne B. skrivet 11 oktober 2013, 22:43:27 PM
Se´n handlar det väl även om att alla kanske inte vill åka runt med EU-loggan på sina skyltar, t.ex. av rent ideologiska skäl. Även om Sverige är medlem så betyder det ju inte att hela befolkningen gillar det.

//Danne

Jag anser att ideologin inte hör hemma på ett lands oficiella registreringsskyltar. Vad händer med de som av ideologiska skäl vill ha kvar de gamla skyltarna med länsbokstav?
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: sa0azs skrivet 18 oktober 2013, 23:36:10 PM
Citat från: PeterS skrivet 11 oktober 2013, 23:29:38 PM
Jag anser att ideologin inte hör hemma på ett lands oficiella registreringsskyltar. Vad händer med de som av ideologiska skäl vill ha kvar de gamla skyltarna med länsbokstav?
Precis. Sverige är, oavsett vad man tycker om det, medlem i EU, och då skall vi enligt direktiv ha EU-märke på våra skyltar.

Jag tycker dock att man, som i en del andra länder, skulle kunna ha speciella skyltar för veteranbilar.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2013, 11:29:08 AM
Citat från: sa0azs skrivet 18 oktober 2013, 23:36:10 PM
Precis. Sverige är, oavsett vad man tycker om det, medlem i EU, och då skall vi enligt direktiv ha EU-märke på våra skyltar.

Jag tycker dock att man, som i en del andra länder, skulle kunna ha speciella skyltar för veteranbilar.

Danskarna som varit med i EG/EU sedan 1973 införde blått EU-fält som tillval först 2009, och de verkar tolka "förordningen" som att detta blåa fält fortsatt kommer att vara ett tillval för de som önskar.
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/eu-nrplade/
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 21:38:50 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2013, 11:29:08 AM
Danskarna som varit med i EG/EU sedan 1973 införde blått EU-fält som tillval först 2009, och de verkar tolka "förordningen" som att detta blåa fält fortsatt kommer att vara ett tillval för de som önskar.
http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/eu-nrplade/

Ja, men du vet väl att vi svenskar är bland de duktigaste på att anpassa oss  :-\
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 20 oktober 2013, 00:36:21 AM
Citat från: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 21:38:50 PM
Ja, men du vet väl att vi svenskar är bland de duktigaste på att anpassa oss  :-\

Ja, det lär tydligen bara vara ett enda land som är mer EU-anpassat än Sverige.

Norge...
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2013, 00:50:32 AM
Jag tror inte att det här fallet handlar om att Sverige ska gå in ordentligt för EU-anpassning. Om Sverige är ett av de duktigaste länderna på EU-anpassningar så har det faktiskt inte riktigt varit så när gäller registreringsskyltarna till våra fordon.

Det land som var först med att införa EU-skyltar är Irland. Troligen är det irländarna som tog fram själva designen för EU-skyltar och andra länder har sedan hakat på denna irländska princip. Irland införde EU-skyltar redan 1991 och därefter följde Portugal 1992. Sverige införde inte EU-skyltar förrän 2003, alltså 12 år efter Irland. Då hade också Sverige varit med i EU i 8 år och haft gott om tid på sig att införa detta. Så här var vi inte speciellt "duktiga" att EU-anpassa oss.

Det kan också påpekas att det är få länder som haft kvar möjligheter att få tag på nya skyltar utan EU-märken. Då räknar jag inte in eventuella specialskyltar för veteranfordon eller liknande utan standardskyltar för nya fordon. Även om det på senare år varit extremt ovanligt så har man kunnat köpa ett nytt fordon i Sverige och förse detta med skyltar utan EU-märke. I andra länder är EU-skyltarna obligatoriska för nya fordon. Så Sverige följer egentligen bara med vad som i flera år redan gällt i de allra flesta andra EU-länder.

Jag tycker inte alls det är fel att nya fordon enbart får EU-skyltar. På en ny bil ser det dessutom ofta bara konstigt ut idag att förse denna med en skylt utan EU-märke. Om inte annat så är formatet på de andra skyltarna fel för en ny bil som är designad för EU-skyltar. Jag såg för några dagar sedan en väldigt ny Volvo V70 med skyltar utan EU-märke. På den bakluckan tycker jag till och med att bilen såg förskräcklig ut med dessa skyltar. En ny Volvo V70 ska absolut ha EU-skyltar, annars blir bilen bara ful.

Däremot tycker jag att det borde finnas en möjlighet för fordon som är äldre än ett visst årtal, kanske fram till ca 1990 eller så, kunde få möjlighet att förses med skyltar av äldre modell. Skyltar av äldre typ blir då säkert dyrare i tillverkning, men vissa ägare av veteranfordon kanske kan tänka sig att kosta på lite dyrare skyltar för ett gammalt fordon. För fordon tillverkade före 1972 borde det till och med finnas möjlighet att få tag på skyltar av den gamla typen som hade länsbokstäver.

Jag tycker alltså att EU-skyltarna i sig är bra. Men just veteranfordon kunde alltså få undantas här med speciella skyltar.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:06:30 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2013, 00:50:32 AM
Jag tycker inte alls det är fel att nya fordon enbart får EU-skyltar. På en ny bil ser det dessutom ofta bara konstigt ut idag att förse denna med en skylt utan EU-märke. Om inte annat så är formatet på de andra skyltarna fel för en ny bil som är designad för EU-skyltar. Jag såg för några dagar sedan en väldigt ny Volvo V70 med skyltar utan EU-märke. På den bakluckan tycker jag till och med att bilen såg förskräcklig ut med dessa skyltar. En ny Volvo V70 ska absolut ha EU-skyltar, annars blir bilen bara ful.

"Designad för EU-skyltar"?
Så då ser även alla finska (http://farm1.staticflickr.com/32/63811676_5a5c088b3f_z.jpg), åländska (http://farm7.staticflickr.com/6044/6290885342_577d83b170_z.jpg), belgiska (http://4.bp.blogspot.com/-SoDiaiLuAwQ/TVTxIuxDwOI/AAAAAAAAEWk/MJQIFHFQJwE/s1600/DSC_5011_2.JPG) och schweiziska (http://www.plateshack.com/y2k/Switzerland/swisszurich.jpg) skyltar "förskräckliga" ut på moderna bilar?
Detta då flera av dem har en bredd som är betydligt smalare än den 48 cm breda svenska skylten utan EU-märke.

Vad jag har förstått är det blå fältet med EU-märket fortfarande inte obligatoriskt i Danmark, Finland och Storbritannien. På Åland kan man inte få EU-fält, utan där får man montera en separat EU-dekal på sidan om (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/License_plate_of_%C3%85land.jpg/799px-License_plate_of_%C3%85land.jpg).
I Belgien där det blå fältet introducerades i november 2010 är jag osäker på huruvida det är obligatoriskt eller inte idag.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:30:28 PM
Information om de finska svarta veteranskyltarna till de som är intresserade:

http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/den_gamla_registreringsskylten_for_bil
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/registreringsskylt_for_museifordon
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2013, 14:00:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:06:30 PM
"Designad för EU-skyltar"?
Så då ser även alla finska (http://farm1.staticflickr.com/32/63811676_5a5c088b3f_z.jpg), åländska (http://farm7.staticflickr.com/6044/6290885342_577d83b170_z.jpg), belgiska (http://4.bp.blogspot.com/-SoDiaiLuAwQ/TVTxIuxDwOI/AAAAAAAAEWk/MJQIFHFQJwE/s1600/DSC_5011_2.JPG) och schweiziska (http://www.plateshack.com/y2k/Switzerland/swisszurich.jpg) skyltar "förskräckliga" ut på moderna bilar?
Detta då flera av dem har en bredd som är betydligt smalare än den 48 cm breda svenska skylten utan EU-märke.

Vad jag har förstått är det blå fältet med EU-märket fortfarande inte obligatoriskt i Danmark, Finland och Storbritannien. På Åland kan man inte få EU-fält, utan där får man montera en separat EU-dekal på sidan om (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/License_plate_of_%C3%85land.jpg/799px-License_plate_of_%C3%85land.jpg).
I Belgien där det blå fältet introducerades i november 2010 är jag osäker på huruvida det är obligatoriskt eller inte idag.

Jo jag tror faktiskt att många nyare bilmodeller är designade för EU-skyltar eller snarlikt. Eller de är i alla fall designade för skyltar som är 52 cm långa. Det kan påpekas att danska och brittiska skyltar är 52 cm långa oavsett om de har blått EU-märke eller inte.

Sedan finns det som nämnts länder som har skyltar som är kortare än det gamla svenska måttet på 48 cm. Och vi får inte glömma att de bilar som jag tror är designade för 52 cm långa skyltar exporteras till länder långt utanför Europa där det kan finnas mått på skyltar som är väldigt avlägsna EU-skyltar.


Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2013, 18:30:28 PM
Information om de finska svarta veteranskyltarna till de som är intresserade:

http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/den_gamla_registreringsskylten_for_bil
http://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/registrering/registreringsskyltar/registreringsskylt_for_museifordon

Någon ny förordning liknande den man har i Finland för veteranfordon kunde ju vara något att införa även i Sverige för just äldre fordon.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 17:46:42 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2013, 14:00:15 PM
Sedan finns det som nämnts länder som har skyltar som är kortare än det gamla svenska måttet på 48 cm. Och vi får inte glömma att de bilar som jag tror är designade för 52 cm långa skyltar exporteras till länder långt utanför Europa där det kan finnas mått på skyltar som är väldigt avlägsna EU-skyltar.

Vi behöver som sagt inte gå utanför Europa. Inte ens utanför Norden.

Sverige:
Med EU-märke, 520 mm bred
Utan EU-märke, 480 mm bred

Finland:
Med EU-märke, 442 mm bred
Utan EU-märke 397 mm bred

Åland: 345 mm eller 390 mm bred. Ingen av dem med EU-märke.

Sen har vi USA och Kanada där väl varenda delstat/provins har c:a 300 mm breda skyltar? Där rullar det gott om europeisktillverkade fordon.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 17:52:07 PM
Sen kan jag hålla med om att det ser lite ovant ut med 480 mm-skyltar på nya fordon, t.ex alla svenska taxibilar som har svarta ramar anpassade för 520 mm-skyltar.
Men då ser 1970- och 80-talsbilar nästan värre ut med 520 mm-skyltar.

Det behövs helt klart två slags veteranbilsskyltar som tillval i Sverige. En för fordon från 1900-1972 (nytillverkade länsskyltar) och en för fordon 1973-1995 (nytillverkade 480 mm-skyltar utan blått fält).
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2013, 20:29:10 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 17:52:07 PM
Sen kan jag hålla med om att det ser lite ovant ut med 480 mm-skyltar på nya fordon, t.ex alla svenska taxibilar som har svarta ramar anpassade för 520 mm-skyltar.
Men då ser 1970- och 80-talsbilar nästan värre ut med 520 mm-skyltar.

Det behövs helt klart två slags veteranbilsskyltar som tillval i Sverige. En för fordon från 1900-1972 (nytillverkade länsskyltar) och en för fordon 1973-1995 (nytillverkade 480 mm-skyltar utan blått fält).


Efter årsskiftet kommer även alla nya skyltar för taxibilar att bli EU-skyltar. En av anledningarna kan säkert vara att taxibilarna då får skyltar i det format som skylthållarna (ramarna) är gjorda för. Troligen kommer det inte dröja länge förrän dessa blir allt vanligare heller eftersom taxibilar brukar förnyas ganska snabbt.

Finland är faktiskt det enda EU-landet som inte har skyltar som är 52 cm långa utan istället håller sig med kortare skyltar. Jag vet inte varför man även på finska EU-skyltar håller sig fast vid att ha kortare skyltar än övriga Europa. Eventuellt kanske de tycker att det kan vara praktiskt att deras egna skyltar avviker från vad som är vanligt i andra länder för på så vis syns utländska bilar mycket tydligare. Som en jämförelse kan sägas att svenska EU-skyltar har ett utseende som ser tämligen standardiserat ut och kan faktiskt på avstånd förväxlas med ett antal andra länders skyltar.

Åland har helt egen design på sina skyltar. Man kan alltså tro att det är en självständig stat, vilket naturligtvis säkert är meningen med deras speciella skyltar. En rolig detalj är att deras skyltar mer påminner om skyltarna i Andorra och San Marino. Även skyltarna i Monaco har en liknande stil. Kan påpekas att Åland, Andorra, San Marino och Monaco har korta skyltar och försedda med någon vapensköld någonstans. Skyltarna har på sitt sätt ett lite mer påkostat utseende. Så man skulle kanske kunna säga att det är en stil som är typisk för europeiska mikrostater.

Om vi borträknar mikrostaterna var det förr i tiden Belgien, Finland och Jugoslavien som hade korta skyltar med i alla fall snarlika format och en något sånär snarlik stil. Av dessa är det bara Finland som har kvar kortare skyltar. Belgien har infört EU-skyltar som är 52 cm långa, fast Belgien var lustigt nog sist i EU med detta. Jugoslavien finns inte längre och samtliga nya länder som bröt sig ur Jugoslavien har givetvis tagit fram egna skyltar och dessa är 52 cm långa, med eller utan EU-märke eller snarlikt.

Bland icke EU-länder är det idag flera som har skyltar som ändå ser ut som EU-skyltar. I samtliga nämnda fall är dessa 52 cm långa. Norge är ett sådant exempel. Ett blått fält som ser ut som ett EU-märke men istället för stjärnorna har de en flagga. Serbien som inte heller är med i EU har också skyltar som ser ut som EU-skyltar med ett blått fält men de har varken stjärnor eller flagga. Norska och serbiska skyltar ser ändå helt klart ut som EU-skyltar.

Det finns snarlika skyltar även utanför Europa. Turkiet som till största del ändå ligger i Asien har skyltar som ser ut som EU-skyltar men dessa saknar stjärnor. Libanon har skyltar som dels har västerländska tecken och dels arabiska. Trots detta är skyltarna 52 cm långa och har ett blått fält på sidan som EU-skyltar. Istället för stjärnor finns det libanesiska trädet som är deras symbol. Istället för en vanlig nationalitetskod under som vi annars har så finns arabisk text under i det blå fältet. Men i sin design liknar de ändå EU-skyltar trots allt. Israel har också skyltar av detta snitt. Även där är de 52 cm långa och har ett blått fält. Skyltarna är försedda med bara siffror av västerländskt snitt. I det blå fältet är det en flagga istället för stjärnor, nationalitetskoden IL för Israel finns där och kompletterad med text under på hebreiska. Iran har också skyltar som är influerade av EU-skyltar. Här vågar jag inte säga om de är 52 cm långa eller om de skiljer sig något. Alla tecken är på deras eget språk, så för oss européer som inte är pålästa i deras språk är de oläsbara. De blå fältet är försett med en flagga istället för stjärnor och under denna finns nationalitetskoden IR för Iran och under står det faktiskt IRAN.

Det finns alltså flera länder som både geografiskt och politiskt ligger långt från EU som ändå har skyltar som liknar EU-skyltar. Detta tror jag har att göra med att viss europeisk bilkultur kan ha kommit in i länderna och att man nog också anser att nya bilar av europeiskt snitt troligen ser snyggare ut med skyltar som ser ut som EU-skyltar.
Titel: SV: Enbart EU-skyltar efter årsskiftet
Skrivet av: groenis skrivet 26 oktober 2013, 03:42:48 AM
När det gäller USA/Kanada är så oftast de europiska bilarna anpassade efter gällande nummerskyltar.


/Lennart