(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapSgTJuli77Web_zpsf46037a9.jpg)
F.d. Jönköping 28 inväntar avgång på Klarabergsgatan i juli 1977. Hur länge gick den i Stockholm?
Mvh Gunnar
****
Tack för den bilden.
Visste inte att dessa Capitoler byggts om för högertrafik. Fanns det många sådana?
HJP
Den är ju Röd !!!! I Jönköping var väl capitolerna blåa ? Målade man om bussarna till rött för den korta tiden i Stockholm eller är det en tidigare Gävlebuss ?
Hej
Jag har en notering om att Jönköpings 28 och 29 gick till Club Continental.
Hälsningar
Sven
Citat från: Sven W skrivet 22 september 2013, 10:20:01 AM
Hej
Jag har en notering om att Jönköpings 28 och 29 gick till Club Continental.
Hälsningar
Sven
Samma noteringar har jag. Club Continental lät måla om en del av sina bussar, antingen i något slags egenkomponerad husfärg roströd och cremevit eller bara roströd. Den senare var ganska lik SL:s oxblodsröda.
Citat från: Svempa skrivet 22 september 2013, 10:01:17 AM
Den är ju Röd !!!! I Jönköping var väl capitolerna blåa ? Målade man om bussarna till rött för den korta tiden i Stockholm eller är det en tidigare Gävlebuss ?
Alltid kul att se en fin bild på en C70-Capitol med Capitolmärket kvar! Det var som jag minns det bara den här Jönköpingscapitolen som gick i Stockholm som lackades röd inte systervagnen. Lustigt att krocklisten har röda ränder, tror inte det är omlackat. Hade väl de blå Jönköpingscapitolerna också märkligt nog. Kanske en standardisering från Scania för leveransen av de röda Stockholmscapitolerna?
Mr H
Snubben t h kan vara på väg till Stinsen tvärs över gatan. Där har man hinkat en och annan bira när det begav sig ...
Citat från: Mr H skrivet 22 september 2013, 10:56:53 AM
Alltid kul att se en fin bild på en C70-Capitol med Capitolmärket kvar! Det var som jag minns det bara den här Jönköpingscapitolen som gick i Stockholm som lackades röd inte systervagnen. Lustigt att krocklisten har röda ränder, tror inte det är omlackat. Hade väl de blå Jönköpingscapitolerna också märkligt nog. Kanske en standardisering från Scania för leveransen av de röda Stockholmscapitolerna?
Mr H
Även SvOf:s Capitol JKT 24, syster till vagnen på bilden, har röda linjer i listen, så det var nog standardiserat.
F ö kommer SvOf:s Capitol att göra en utfärd på stockholmslinjer där det en gång gick inhyrda bussar under förarbristens dagar. Se annat inlägg om detta!
Citat från: HJP skrivet 22 september 2013, 09:37:12 AM
****
Tack för den bilden.
Visste inte att dessa Capitoler byggts om för högertrafik. Fanns det många sådana?
HJP
Citat fr. Svoca feb. 2010:
Capitol C 70
« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »
Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:
1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona
= 21 st
Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som ej blev ombyggda till högertrafikutförande:
2 st Gävle (81 - 82, senare Jönköping 3 och 5)
1 st Grängesberg
181 st SS H21 - H22 75231 - 75411
26 st SJ Biltrafik (2732 - 2746, 2755 och 2791 - 2800)
1 st Södertälje (som ny kort tid i Örebro)
3 st Norrköping (21 - 23)
2 st Uddevalla
1 st Mölndal
= 217 st
Totalt antal levererade inom Sverige: 238 st
Gärna synpunkter m m.
Av dessa finns alltså Luleås (Hurtig), Trollhättans och en Jönköpingscapitol kvar i livet. Trollhättecapitolen är det en del jobb med, men de övriga är i skick.
Citat från: Mr G skrivet 22 september 2013, 11:22:14 AM
Snubben t h kan vara på väg till Stinsen tvärs över gatan. Där har man hinkat en och annan bira när det begav sig ...
Fast han verkar ju ha en egen dåtidens påse med egna resurser...
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 22 september 2013, 13:57:17 PM
Fast han verkar ju ha en egen dåtidens påse med egna resurser...
Mr H
Formen på påsen säger nog att den innehåller potatis Magnum Bonum inhandlade på Konsum.
Intressant med dessa utombys Capitoler, vart tog de vägen efter trafiken i SStockholm? Skrotades de här eller såldes de vidare?
Citat från: Gunnar D skrivet 22 september 2013, 08:59:07 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/CapSgTJuli77Web_zpsf46037a9.jpg)
F.d. Jönköping 28 inväntar avgång på Klarabergsgatan i juli 1977. Hur länge gick den i Stockholm?
Mvh Gunnar
Det finns inga uppgifter om det i bussdatabasen, där står Jönköpings Kommunala Affärsverk, Jönköping som enda ägare till fordonet. Det kanske finns någon stockholmare som minns hur långt efter 1977 den fanns kvar i deras trafik.
Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 15:47:54 PM
Det finns inga uppgifter om det i bussdatabasen, där står Jönköpings Kommunala Affärsverk, Jönköping som enda ägare till fordonet. Det kanske finns någon stockholmare som minns hur långt efter 1977 den fanns kvar i deras trafik.
Om du menar Svensk Busshistoria så är den långt ifrån komplett, i synnerhet inte när det gäller bussar på 1970-talet.
Att den och systervagnen 29 kom att tillhöra Club Continental behöver vi nog inte tveka om. Om inte annat så kan det uteslutas att Jönköpings Kommunala Affärsverk lackerade om bussen och körde med den i SL-trafik.
Som så ofta berättats gjordes dessa insatser i mitten av 1970-talet (och i slutet av 1980-talet) på grund av att SL hade svår förarbrist. På den tiden fick man inte hyra ut bara förare men förare och buss gick bra.
Jönköpings C70-Capitoler utrangerades vid den tiden, det var då SvOf fick nr 24. De var då ca 20 år gamla.
Flera bolag som Strömma, Club Continental mm såg en chans att tjäna pengar och köpte upp ofta urgamla bussar för SL-trafik. De flesta av dessa rullade nog just bara 1977 och gick sedan till skrot.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 15:55:00 PM
Om du menar Svensk Busshistoria så är den långt ifrån komplett, i synnerhet inte när det gäller bussar på 1970-talet.
Att den och systervagnen 29 kom att tillhöra Club Continental behöver vi nog inte tveka om. Om inte annat så kan det uteslutas att Jönköpings Kommunala Affärsverk lackerade om bussen och körde med den i SL-trafik.
Som så ofta berättats gjordes dessa insatser i mitten av 1970-talet (och i slutet av 1980-talet) på grund av att SL hade svår förarbrist. På den tiden fick man inte hyra ut bara förare men förare och buss gick bra.
Ja jag menar Svensk Busshistoria och har all förståelse för att den inte kan vara komplett, påpekade bara att där saknades information om denna bussen.
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering i SL:s färger.
Var det inte svår bussbrist SL hade eftersom de köpte bl.a. dessa bussar från Jönköping?
Mvh zjbus
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 september 2013, 16:03:45 PM
Jönköpings C70-Capitoler utrangerades vid den tiden, det var då SvOf fick nr 24. De var då ca 20 år gamla.
Flera bolag som Strömma, Club Continental mm såg en chans att tjäna pengar och köpte upp ofta urgamla bussar för SL-trafik. De flesta av dessa rullade nog just bara 1977 och gick sedan till skrot.
Det låter ju rimligt, men man kan ju fundera på varför det bekostades en hellackering på en buss som bara skulle användas i c:a ett halvår för att sedan gå till skrot.
Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 16:51:46 PM
Var det inte svår bussbrist SL hade eftersom de köpte bl.a. dessa bussar från Jönköping?
Mvh zjbus
Jag har redan svarat att det berodde på förarbrist och det var inte SL som köpte den utan Club Continental. Dessutom är den inte omlackerad i den rätta SL-färgen.
Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 12:49:33 PM
Citat fr. Svoca feb. 2010:
Capitol C 70
« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »
Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:
1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona
= 21 st
****
Tack!
Såg sen att det figurerar en blå jönköpingscapitol (nr 24), i en annan tråd. Även den ombyggd för högertrafik.
HJP
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 17:21:41 PM
Jag har redan svarat att det berodde på förarbrist och det var inte SL som köpte den utan Club Continental. Dessutom är den inte omlackerad i den rätta SL-färgen.
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering oavsett om det var i SL:s färger eller någon annan färgsättning ändrar vi till då.
Såvitt jag minns, så var "dekorlinjerna" på midjelisten SJ-grön på våra Capitoler Vid Solna bllg, gällde
även "spetten". /U.E.
Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 17:56:22 PM
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering oavsett om det var i SL:s färger eller någon annan färgsättning ändrar vi till då.
Troligen var det så att vissa bussar var så skabbiga i lacken att man målade om dem, och det rör sig nog knappast om en proffslack utan det var nog några timmars jobb med roller.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 september 2013, 18:53:38 PM
Troligen var det så att vissa bussar var så skabbiga i lacken att man målade om dem, och det rör sig nog knappast om en proffslack utan det var nog några timmars jobb med roller.
Jag var lite inblandad i inhyrningstrafiken i periferin i och med att jag körde extra på Gamla Upsala Buss i mitten av 70-talet. Rune Gustafsson köpte in en hel del begagnat främst från Sundsvall som gick på 47:an. Min minnesbild är att det förekom en hel del kritik mot dessa inhyrda bussar som inte alltid var i allra bästa skick och omålningen var ett sätt att lindra kritiken. Tanken var att den vanlige resenären inte skulle kunna skilja på "riktiga" SL-bussar och inhyrt skrot. Vad jag hörde fungerade det bra, kritiken minskade i takt med att allt fler bussar målades om och det var väl några stycken som blev omålade och de användes i första hand. Jag tror att förtjänsten på denna uthyrning var så pass god att man inte behövde "snikmåla" med en roller. Möjligen sparade man in något på underarbetet. Altenativet skulle kunna varit att kunden, SL, krävt nyare bussar och det hade blivit betydligt dyrare.
Som SL-anställd gjorde jag ett, numera preskriberat, mycket litet men inhopp i denna trafik. Jag hade tagit kontakt med Strömma, för att få köra en av deras rykande B39 från Göteborg. Ett varv på 47:an skulle det bli. Tursättningen hade dock ändrats och istället rullade in en stilig landsbygdsbuss från Billingens Trafik AB in på Norrmalmstorg, som var avlösningsplats. Inte mycket att göra, bara att gilla läget och rulla iväg, när väl växelspaken hittade rätt för en automatlådeförare.
Det bestående minnet är en tant på Karlbergsvägen som uppskattade färden särskilt, då hon "var från Billingen".
Annars var den stora utmaningen att, iförd solglasögon, ducka vid möten med kollegor från Hornsberg.
Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...
Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 10:52:54 AM
Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...
Jag arbetade som fastighetsskötare sommaren 1977, dock på annan ställe i landet, men åtskilliga mil söder om Stockholm. På foton från detta sommarjobb har jag väldigt ofta jacka på mig och ibland kompletterat med tröja. Minns inte exakt hur vädret var, men det var tydligen inga värmeböljor den sommaren.
Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 10:52:54 AM
Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...
Jodå, juli är det. Ur När Var Hur 1979: "Juli 1977...blev avsevärt kyligare än normalt...svalast var det längs ostkusten..."
/Gunnar
Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 12:49:33 PM
Citat fr. Svoca feb. 2010:
Capitol C 70
« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »
Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:
1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona
= 21 st
Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som ej blev ombyggda till högertrafikutförande:
2 st Gävle (81 - 82, senare Jönköping 3 och 5)
1 st Grängesberg
181 st SS H21 - H22 75231 - 75411
26 st SJ Biltrafik (2732 - 2746, 2755 och 2791 - 2800)
1 st Södertälje (som ny kort tid i Örebro)
3 st Norrköping (21 - 23)
2 st Uddevalla
1 st Mölndal
= 217 st
Totalt antal levererade inom Sverige: 238 st
Gärna synpunkter m m.
Kanske någon som har koll på hur många av dessa som ej blev h-ombyggda, förutom SS och SJ, som tog vägen till Pakistan respektive annat inklusive skrot efter h-omläggningen? Gävlebussarna skrotades väl i Jönköping?
Mr H
Som gammal grängesbergare kan jag meddela att Grängesbergs Omnibustrafiks one and only Capitol slutade sina dagar som rastkoja i ett grustag vis Sunnansjö ett par mil norrut. Vi ungar tyckte den var skithäftig och döpte den sant tidsmässigt till "Sputniken"
Hur var Grängesbergaren målad?
Hoppsan! Mitt inlägg försvann visst i cyberrymden...
Jo, den var rödmålad med silverrand runt midjan, invändigt cremegulmed röda säten.
Jag undrar fortfarande varför dom köpte en Capitol. Man trafikerade ju endast en linje i samhället och bedrev i övrigt beställningstrafik.
Citat från: Olausolle skrivet 11 januari 2014, 18:18:08 PM
Hoppsan! Mitt inlägg försvann visst i cyberrymden...
Jo, den var rödmålad med silverrand runt midjan, invändigt cremegulmed röda säten.
Jag undrar fortfarande varför dom köpte en Capitol. Man trafikerade ju endast en linje i samhället och bedrev i övrigt beställningstrafik.
Ja du bör fundera på vad du skriver innan du postar något. Skräpinlägg försvinner snabbt genom moderatorernas försorg. JKT 24 är i originalfärgen blå/vit och har varken SL-färg, silverrand eller postlåda som du skriver.
Eller har jag kanske missförstått? Inlägget:
Som alla Omnibussföreningens bussar, helt röd med silverrand runt "midjan". Detaljer i övrigt lite osäker. Invändigt gulbeige med gula handstänger och röda galonsäten. Jag tror inte att den var försedd med postinkast vilket annars varit standard på deras vagnar. Jag har själv stått på hållplats enbart för att posta några brev.
Redigera inlägg
Med Omnibussföreningens buss kanske inte avses SVoF:s (Svenska Omnibusföreningens) JKT 24? Isåfall ber jag givetvis Olausolle om ursäkt!
Hej Olausolle! Kul att höra någon mer som varit med om att posta brev i bussbrevlåda! Som sjuåring nådde man ju nästan inte upp till diton på SJ:s gula bussar men man fick väl hjälp av någon vänlig vuxen! Häftigt var det! Hälsn. BengaB40
Ja, det är bra med fler detaljer om Capitolerna. Särskilt nu när den snart finns i modell och kan målas i många olika bolags färger. Capitol var ju en någorlunda standardiserad buss enligt amerikansk löpande-band princip och därför var typen sig lik överallt bortsett från smärre detaljer. Enda bussen med större avvikelser den som tillhörde Kållererdsbussarna och endast hade dörrar fram.
Okej Björn, du är förlåten!
Det var ett svar på din fråga om Grängescapitolen. Nu förstår jag varför svaret försvann, trodde jag själv gjorde nåt galet :o
Dom hette Grängesbergs Omnibustrafikförening upa.
Den här vagnen köptes 1957 när jag började 3e klass i folkskolan. P.g.a. de stora barnkullarna fick tredjeklassarna inte plats på Västra skolan utan fick bussas till Lombergets gamla skola söder om Berget. Det var ett evigt tjat på chaufförerna att dom skulle ta Sputniken. Den var ju ny o helt annorlunda mot de andra vagnarna som var konventionella Volvo o Scania. Inte ens "halvturistarn" dög längre åt ungarna ;D
Jag har själv haft tillfälle köra Capitol, då i Jönköping på 70-talet. Det var ju den senare modellen med högre vindrutor. Dom var suveräna i backarna på vintern med motor bak och halvautomat
Citat från: Olausolle skrivet 13 januari 2014, 16:45:28 PM
Okej Björn, du är förlåten!
Det var ett svar på din fråga om Grängescapitolen. Nu förstår jag varför svaret försvann, trodde jag själv gjorde nåt galet :o
Dom hette Grängesbergs Omnibustrafikförening upa.
Den här vagnen köptes 1957 när jag började 3e klass i folkskolan. P.g.a. de stora barnkullarna fick tredjeklassarna inte plats på Västra skolan utan fick bussas till Lombergets gamla skola söder om Berget. Det var ett evigt tjat på chaufförerna att dom skulle ta Sputniken. Den var ju ny o helt annorlunda mot de andra vagnarna som var konventionella Volvo o Scania. Inte ens "halvturistarn" dög längre åt ungarna ;D
Jag har själv haft tillfälle köra Capitol, då i Jönköping på 70-talet. Det var ju den senare modellen med högre vindrutor. Dom var suveräna i backarna på vintern med motor bak och halvautomat
Felet med iaf Jönköpings Capitoler var att de inte var några raceråk direkt. JKT 24 toppar ca 60 km/h och vad jag hört gällde ungerfär samma siffror JKT 51. Men C70- Capitoler på andra håll måste väl haft snabbare bakaxel?
Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2014, 16:51:59 PM
Felet med iaf Jönköpings Capitoler var att de inte var några raceråk direkt. JKT 24 toppar ca 60 km/h och vad jag hört gällde ungerfär samma siffror JKT 51. Men C70- Capitoler på andra håll måste väl haft snabbare bakaxel?
Jag har inget minne av att Grängesbussen var speciellt långsam, men det var ju ett tag sen. Jönköpings var ju klart tröga. I övrigt hade JKT ett gäng CR76 och dom var inte heller några fartåk, inget för landsväg, men ganska kvicka i stan. Sen fick dom ju ett par CR110 och, vill jag minnas, även nån CR111 supertysta och överraskande axsnabba