Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Göran B skrivet 15 september 2013, 16:42:30 PM

Titel: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Göran B skrivet 15 september 2013, 16:42:30 PM
Vill bara gnälla av mig lite...
Upptäckte vid dagens promenad att jag fått en busshållplats på gatan nedanför mitt sovrum. Där går normalt inga bussar. Linjeomläggning på gång? Går till ordinarie hållplats. Ingen info där. Går till en annan hållplats som borde vara berörd av samma omläggning. Där finns orange lapp att hållplatsen är indragen pga vägarbete tom 31 okt. Startdatum skrivet för hand "Gäller fr o m 16/9".
Söker på SL efter information om omläggningen. Där brukar finnas information om allt som händer - inklusive att en hållplats flyttar typ 30 meter. Ingenting finns för linje 124 trots att två hållplatser kommer att sakna trafik fr o m i morgon. Vem lägger ut informationen om linjeomläggningar o dyl? Entreprenören eller SL?

(För den vetgirige:
- Abrahamsbergsv(h) - Rörläggarv(v) - Gustav III:s Väg(h) - Abrahamsbergsv(v) -
ersätts under perioden 16 sep - 31 okt av:
- Abrahamsbergsv(h) -
Hållplats Rörläggarvägen till nytt läge i Abrahamsbergsvägen och hpl Gustav III:s väg indragen.)

 
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Olle skrivet 15 september 2013, 16:58:43 PM
Det är ju entreprenörens ansvar, SL anser väl att de inte har något ansvar alls längre ... ....
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2013, 17:32:48 PM
Citat från: Olle skrivet 15 september 2013, 16:58:43 PM
Det är ju entreprenörens ansvar, SL anser väl att de inte har något ansvar alls längre ... ....

Varför skulle information om en linjeomläggning vara entreprenörens ansvar? Det är SL som skall informera resenärerna. Och med vilket fog påstår att du "SL anser väl att de inte har något ansvar alls längre"? 



Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: a32 skrivet 15 september 2013, 17:50:48 PM
Verkar som om någon ska gräva upp Rörläggarvägen mellan Abrahamsbergsvägen och Gustav III väg, säkert samma gäng som sedan april grävt upp och lagt igen och grävt upp igen mellan Bävervägens utfart till Abrahamsbergsvägen och rondellen, oorganiserade arbeten ger ju med säkerhet långa och fördelaktiga kontrakt med kommunen som kan pågå i en evighet.

Men detta är väl inget mot vad som kommer inom något år när man ska göra Gustav III väg enkelriktad i ena riktningen förbi Abrahamsbergsskolan fram till Olovslundsskolan.
Detta för dämpa den ibland fartfyllda smittrafiken från Ekerö/Nockeby/Olovslund/Ålsten genom Abrahamsberg och främst närmast skolan.
Trottoarerna ska breddas rejält så att barnen och andra kan gå säkert.
Så jag skulle tro att linje 124 i framtiden kommer att gå Gustav III väg i ena riktningen och Abrahamsbergsvägen i den andra, lite som det var för några somrar sedan.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Ted Selander skrivet 15 september 2013, 17:58:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2013, 17:32:48 PM
Varför skulle information om en linjeomläggning vara entreprenörens ansvar? Det är SL som skall informera resenärerna. Och med vilket fog påstår att du "SL anser väl att de inte har något ansvar alls längre"?
Visst ansvarar SL för att informationen når ut i alla "kanaler", när de väl fått informationen.

SL är förstås med i planeringen av större omläggningar, men för de alldagliga 30-metersflyttarna och "runt ett annat kvarter några veckor" är det entreprenören som gör upp med grävare, byggentreprenörer etc. och informerar SL (som transformerar texten efter sin egen informationspolicy).

Entreprenören ska ju också informera sin egen personal, och då är det viktigt att beskriva ny körväg t.ex., medan SL oftast bara talar om ändrad status för hållplatser.

Slutligen är det entreprenörens hållplatsdetalj som skyltar hållplatser med relevant information för resenärerna.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Nico skrivet 15 september 2013, 18:49:34 PM
Det som Ted skriver är helt korrekt. Den är normalt numera i SL-land den som ansvarar för framkomlighet för området hos respektive entreprenör som sammanställer denna information, stämmer av och koordinerar. Samme person eller avdelning ordnar sedan så att trafikmeddelande går ut till förare och trafikledning, ordnar så att hållplatsen får information anslagen samt skickar information till SL.

I det här fallet (om det saknas korrekt info) så bör man höra av sig till SL så får de höra med sin entreprenör om varför det inte finns korrekt störningsinformation inskickad samt varför inte det finns hållplatsanslag på varje hållplats som berörs. 
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: a32 skrivet 16 september 2013, 17:03:43 PM
Åkte med 124.an i morse och INGEN info vid hållplatsen Abrahamsberg, hållplatsutropen ombord pratar på om Abrahamsbergskolan och Gustav III Väg trots omlagd körväg via Abrahamsbergsvägen direkt till Rörläggarvägens utfart.
När jag åkte 124 i eftermiddag så hade en rullande text lagts till men den såg ut att vara skriven av en 3:e klassare, tur att man kan läsa mellan raderna.
Trångt som en oskuld på Abrahamsbergsvägen för boggibussarna och pga det eviga vägarbetet vid skolan så var köerna extrema i morse och bussarna 20 minuter sena från Abrahamsberg, det är konstigt att inte kommunen har förbjudit parkering på sträckan för att underlätta för mötet mellan buss och bil för det gjorde man när bussarna hade omlagd körväg för några somrar sedan.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Optimal skrivet 16 september 2013, 17:46:03 PM
Citat från: a32 skrivet 16 september 2013, 17:03:43 PM
Åkte med 124.an i morse och INGEN info vid hållplatsen Abrahamsberg, hållplatsutropen ombord pratar på om Abrahamsbergskolan och Gustav III Väg trots omlagd körväg via Abrahamsbergsvägen direkt till Rörläggarvägens utfart.
När jag åkte 124 i eftermiddag så hade en rullande text lagts till men den såg ut att vara skriven av en 3:e klassare, tur att man kan läsa mellan raderna.
Trångt som en oskuld på Abrahamsbergsvägen för boggibussarna och pga det eviga vägarbetet vid skolan så var köerna extrema i morse och bussarna 20 minuter sena från Abrahamsberg, det är konstigt att inte kommunen har förbjudit parkering på sträckan för att underlätta för mötet mellan buss och bil för det gjorde man när bussarna hade omlagd körväg för några somrar sedan.

Jag bor vid hållplats Gustav III väg och där satt det lappar på hållplatsen i båda riktningar i morse vid 7 tiden då jag gick mot tunnelbanan
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Olle skrivet 16 september 2013, 17:47:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2013, 17:32:48 PM
Varför skulle information om en linjeomläggning vara entreprenörens ansvar? Det är SL som skall informera resenärerna. Och med vilket fog påstår att du "SL anser väl att de inte har något ansvar alls längre"?
Läs t.ex. på SL:s facebooksida, där man hela tiden bollar allt vidare til entreprenörerna, förhoppningsvis gör man väl det, men någon återkoppling brukar man aldrig få se...
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2013, 19:43:28 PM
Citat från: Olle skrivet 16 september 2013, 17:47:46 PM
Läs t.ex. på SL:s facebooksida, där man hela tiden bollar allt vidare til entreprenörerna, förhoppningsvis gör man väl det, men någon återkoppling brukar man aldrig få se...

Jodå, det låter bekant. Såna fall kan man upptäcka då man läser igenom kundsynpunkterna som SL skickar ut till sina operatörer. T.ex kan det gå till på detta vis:

Resenär ställer en fråga till SL om varför viss utrustning saknas på en viss linje.
SL lovar resenären att kontrollera saken
SL frågar den berörda operatören
Den berörda operatören frågar sin underentreprenör.
Underentreprenören svarar operatören att utrustningen inte är ett krav på just den linjen, då SL inte krävt det i upphandlingen.
Operatören för vidare samma svar till SL.
SL svarar resenär (i de fall återkoppling faktiskt görs).

Att SL som huvudman själva snabbt skulle kunna svara resenären om vilka krav som SL ställt på linjen hade ju varit bra. Men så går det inte till idag. Till viss del kanske detta kan bero på att även kundtjänsten är upphandlad och numera bemannad av rejält lågavlönade ungdomar som inte har någon praktisk arbetslivserfarenhet av kollektivtrafiken.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Göran B skrivet 16 september 2013, 20:02:25 PM
Citat från: a32 skrivet 16 september 2013, 17:03:43 PM
Åkte med 124.an i morse och INGEN info vid hållplatsen Abrahamsberg, hållplatsutropen ombord pratar på om Abrahamsbergskolan och Gustav III Väg trots omlagd körväg via Abrahamsbergsvägen direkt till Rörläggarvägens utfart.
När jag åkte 124 i eftermiddag så hade en rullande text lagts till men den såg ut att vara skriven av en 3:e klassare, tur att man kan läsa mellan raderna.
Trångt som en oskuld på Abrahamsbergsvägen för boggibussarna och pga det eviga vägarbetet vid skolan så var köerna extrema i morse och bussarna 20 minuter sena från Abrahamsberg, det är konstigt att inte kommunen har förbjudit parkering på sträckan för att underlätta för mötet mellan buss och bil för det gjorde man när bussarna hade omlagd körväg för några somrar sedan.

Aha! Samma tredjeklassare som skrivit störningsinformationen på internet?  "Hållplatsen flyttad till tillfälliga hålplatser på Abrahamsbergsvägen. " (Finn tre fel..)

Hållplatsservice var ute i morse och skyltade om. Helt OK. Men ingen info finns på övriga hållplatser längs linjen så de som stiger på i Abrahamsberg för att åka till GIII får sig en överraskning.
I morse hjälpte jag två personer som stod och väntade på de indragna hållplatserna, på väg hem från jobbet två vid GIII.
Ser den provisoriska hållplatsen från mitt fönster - trångt var ordet. Jag hör "varje" buss som passerar. Inte pga motorljudet, men alla ilskna tutanden från bilar som inte kommer fram när bussen stannar mitt i gatan.

PS
Detta område måste vara Bussnacks-tätt. Både a32 och Jim finns uppenbarligen i min närhet :-)
DS






Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Nico skrivet 17 september 2013, 06:29:21 AM
Apropå infon så var nog tredjeklassarna bättre på att stava förr (med interpunktion, stora och små bokstäver på rätt plats, undvika särskrivningar osv.) än vad de tyvärr är idag. Vad gäller detta med information så finns det även specifika krav från SL om hur det ska se ut. Finns där uppenbara problem (med tanke på att det rör sig om publik information) så bör man kanske i vissa fall överväga att korrekturläsa det som läggs/sänds ut.

Sedan har jag även lite svårt att förstå hur man gått tillväga just här. Kutym är nämligen numera att [någon/några på] bussbolagen får förhandsinformation från berörd kommun och/eller byggentreprenören. Ofta i form av en föreslagen TA-plan (trafikanordningsplan) som man får granska som ett slags remissinstans innan den sedan godkännes. Vid uppenbara problem eller risker så måste man först säkerställa att man kan passera alternativt lägga om trafiken. I vissa lägen, t.ex. vid omläggning, så gör man också upp med kommunen eller motsvarande om att se till att det finns tillfälliga p-förbud eller annat som kan behövas för att säkerställa att det fungerar något så när.

Är det sedan en längre omläggning det är frågan om så brukar man även mäta om linjen så att utrop och annat blir rätt.  Sedan sammanställer man som sagt allt, skriver trafikmeddelanden samt meddelar alla berörda... från förare och trafikledare till att även skicka kopia på trafikmeddelandet mm. till både Trafikförvaltningens kontakt för området och SL Kundtjänst för kännedom.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 september 2013, 22:37:52 PM
Det är precis lika illa på Lidingö med linje 201 nu när hpl Kottla station är
indragen p g av ombyggnationen där(och bussen kör precis utanför stn huset)
och ingenstans står det att denna hpl är indragen och att res hänvisas till hpl Skärsätra skola.
(Detta borde kunna läggas in som rulltext inne i bussarna som gör vid vissa omläggningar
i innerstaden som ex)/Ulf
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Nico skrivet 18 september 2013, 06:40:44 AM
Mja, rullande text förbehålls ofta för större händelser där man vill nå så många som möjligt. Att det inte används för allt har att göra med att det både tar en hel del kapacitet i anspråk av systemet samt att det lätt blir missar om man skulle använda det till allt möjligt. Att använda rullande text ombord enbart för en tillfälligt indragen hållplats på en enda linje är normalt inget man gör då det rent allmänt i så fall skulle bli ganska mycket sådant.

Vet inte sedan om en miss på en enskild hållplats längs linje 201 (och där resten av informationen verkar fungera) är lika illa som exemplet med 124 där missarna verkar vara ganska många? Är det sedan så att det händelsevis har missats med hållplatsanslag vid Kottla station, tja... återigen... meddela SL kundtjänst så meddelar de entreprenören för åtgärd. Vad gäller 201 i övrigt så har infon även funnits på SL:s hemsida sedan i juli medan den om 124 kom upp i går morse... två dagar efter att vi först uppmärksammade den här.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Jimmy skrivet 04 januari 2014, 13:47:35 PM
Denna tillfälliga ändring på linje 124 drog ut på tiden.
Först skulle det vara klart 1/11 och sedan 1/12 år 2013.

Sedan kom en blänkare på SL Hemsida att "Buss 124 stannar inte vid Abrahamsbergsskolan och Gustav III:s väg sedan 2013-12-01 kl 0:00 på grund av vägarbete."
Något tänkt slutdatum angavs inte, men nu är det väl klart?

Någon som vet vilket datum som trafiken återgick till ordinarie körväg?
Det bör ha varit någon gång under december.

Jimmy
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Cero skrivet 04 januari 2014, 15:51:12 PM
SL och information existerar inte. Tycker överlag att SL successivt blir allt sämre, såväl trafikmässigt som informationsmässigt.

I december havererade som bekant tunnelbanans gröna linje pga kabelbrand vid Skanstull. Den dagen hade jag förmånen att åka sträckan Liljeholmen-T-centralen. På stationernas informationsskyltar rullade text som berättade att Grön linje var inställd pga rökutveckling (vilket var felaktigt; kabelbranden var redan konstaterad vid den tidpunkten). Vi Slussen informerade inte föraren om att Grön linje inte gick och han berättade inte heller vad resenärer förväntades göra istället. Ingen personal på plattformen. Vid Gamla Stan informerade föraren om att det inte var trafik på Grön linje "idag", varefter dörrarna slogs igen. Ingen orsak och ingen information om vad resenärer förväntades göra. Vid T-centralen gavs ingen information. Ingen personal (vare sig SL eller MTR) fanns på plattformarna vid Slussen, Gamla Stan eller T-centralen. Inte heller någon personal i T-centralens biljetthall.

Detsamma gällde vid återresa någon timme senare. Då hade man fått igång trafik med ett tåg som pendlade på sträckan. Dock ingen annan information än den som stod på skyltarna. Ingen personal och inga utrop i tågen. Från vilket spår det pendlande tåget gick fick varje resenär lista ut själv.

När liknande stopp (eller mindre stopp för den delen) inträffar i exempelvis London är det en uppsjö av personal som informerar om vad som hänt, vad som gäller och hur resenärerna ska bete sig. Detta oavsett om vi pratar om vältrafikerad innerstadsstation eller en glesare befolkad i förorten. Även hemsida och telefonappar uppdateras löpande.

När ska SL lära sig att ta hand om sina kunder och öka attraktionen att åka kollektivt? Och när ska de lära sig att man inte kan skylla på sina underentreprenörer? SL själva har relationen med sina resenärer (dvs kunder, de som betalar lönerna), ingen annan.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: JDS skrivet 04 januari 2014, 18:32:25 PM
Citat från: Cero skrivet 04 januari 2014, 15:51:12 PM
SL och information existerar inte. Tycker överlag att SL successivt blir allt sämre, såväl trafikmässigt som informationsmässigt.

I december havererade som bekant tunnelbanans gröna linje pga kabelbrand vid Skanstull. Den dagen hade jag förmånen att åka sträckan Liljeholmen-T-centralen. På stationernas informationsskyltar rullade text som berättade att Grön linje var inställd pga rökutveckling (vilket var felaktigt; kabelbranden var redan konstaterad vid den tidpunkten). Vi Slussen informerade inte föraren om att Grön linje inte gick och han berättade inte heller vad resenärer förväntades göra istället. Ingen personal på plattformen. Vid Gamla Stan informerade föraren om att det inte var trafik på Grön linje "idag", varefter dörrarna slogs igen. Ingen orsak och ingen information om vad resenärer förväntades göra. Vid T-centralen gavs ingen information. Ingen personal (vare sig SL eller MTR) fanns på plattformarna vid Slussen, Gamla Stan eller T-centralen. Inte heller någon personal i T-centralens biljetthall.

Detsamma gällde vid återresa någon timme senare. Då hade man fått igång trafik med ett tåg som pendlade på sträckan. Dock ingen annan information än den som stod på skyltarna. Ingen personal och inga utrop i tågen. Från vilket spår det pendlande tåget gick fick varje resenär lista ut själv.

Det var en del informationssystem som slutade fungera pga själva branden, jag är osäker på hur mycket som fungerade i tunnelbanan men på andra banor slutade både skyltar och högtalare (samt diverse telefoner) att fungera.

Enligt andra ögonvittnen fanns det faktiskt en hel del stationspersonal ute, åtminstone senare på dagen, men de visste ingenting och kunde inte förklara trafikarrangemanget, då de inte själva verkade inse systematiken i hur tågen kördes. Och förarnas informationsinsatser är ju som regel bättre, men starkt varierande, som vanligt. Har aldrig hört talas om någon som blivit uppkallad till chefen för att ha informerat för dåligt vid en trafikstörning...

Citat från: Cero skrivet 04 januari 2014, 15:51:12 PM
När liknande stopp (eller mindre stopp för den delen) inträffar i exempelvis London är det en uppsjö av personal som informerar om vad som hänt, vad som gäller och hur resenärerna ska bete sig. Detta oavsett om vi pratar om vältrafikerad innerstadsstation eller en glesare befolkad i förorten. Även hemsida och telefonappar uppdateras löpande.

När ska SL lära sig att ta hand om sina kunder och öka attraktionen att åka kollektivt? Och när ska de lära sig att man inte kan skylla på sina underentreprenörer? SL själva har relationen med sina resenärer (dvs kunder, de som betalar lönerna), ingen annan.

Just personaltäthet och därmed förknippad informationskvalitet var ju något av det som MTR, populärt uttryckt, vann upphandlingen på. Men det var en dyr upphandling och SL har sedermera förklarat (debattartikel i stor dagstidning underskriven av vd) att man de senaste åren har satsat hårt på kvalitet, men att man i fortsättningen kommer att prioritera kvantitet mer än tidigare för att få mer trafik för pengarna.

Så jag skulle nog säga att det är helt enligt SL:s planer, att allt går rätt risigt så fort någon störning inträffar, men övriga dagar finns det många avgångar att välja på!  ;D
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Ersa skrivet 04 januari 2014, 20:07:27 PM
Citat från: JDS skrivet 04 januari 2014, 18:32:25 PM
Enligt andra ögonvittnen fanns det faktiskt en hel del stationspersonal ute, åtminstone senare på dagen, men de visste ingenting och kunde inte förklara trafikarrangemanget, då de inte själva verkade inse systematiken i hur tågen kördes. Och förarnas informationsinsatser är ju som regel bättre, men starkt varierande, som vanligt. Har aldrig hört talas om någon som blivit uppkallad till chefen för att ha informerat för dåligt vid en trafikstörning...

Hela SL-verksamheten har hos alla operatörer de senaste decenniet börjat förlita sig väldigt mycket på tekniken, och därmed blivit en hel del beroende av att denna teknik fungerar felfritt.
Någon vidare tradition att reda upp trafiken när alla informationssystem lägger av finns inte riktigt idag. Rätt snabbt marscherat med tanke på att det idag hunnit gå max 10 år sedan den sista linjenummerskylten med vev samt de vita plastskyltarna i vindrutan försvann från busstrafiken i norr. Hur länge har PC:n med hållplatsutrop funnits på landsbygden? Inte riktigt 7-8 år har jag för mig, men idag är resenärerna så beroende av den att det genast blir hypernervöst om systemet lägger av.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Cero skrivet 04 januari 2014, 20:28:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2014, 20:07:27 PM
Hela SL-verksamheten har hos alla operatörer de senaste decenniet börjat förlita sig väldigt mycket på tekniken, och därmed blivit en hel del beroende av att denna teknik fungerar felfritt.
Någon vidare tradition att reda upp trafiken när alla informationssystem lägger av finns inte riktigt idag. Rätt snabbt marscherat med tanke på att det idag hunnit gå max 10 år sedan den sista linjenummerskylten med vev samt de vita plastskyltarna i vindrutan försvann från busstrafiken i norr. Hur länge har PC:n med hållplatsutrop funnits på landsbygden? Inte riktigt 7-8 år har jag för mig, men idag är resenärerna så beroende av den att det genast blir hypernervöst om systemet lägger av.

Jag är medveten om att jag har fel inställning till hur man som organisation agerar i krislägen, vilket ju faktiskt skanstullsbranden var utifrån kundens perspektiv och att en viktig del i leveransen inte fungerade. I min värld är det "all hands on deck" i en sådan situation, från VD till vaktmästaren. Alla som behövs och kan bidra till att hjälpa kunderna och som kan tas från sitt ordinarie uppdrag utan att organisationen kollapsar deltar i frontlinjen enligt en i förväg uppgjord krisplan. Oavsett var i organisationen och i vilket fysiskt bolag resurserna finns. Detta är inget konstigt i många andra branscher, så varför skulle det vara det i kollektivtrafiken?
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Ersa skrivet 04 januari 2014, 23:09:36 PM
Citat från: Cero skrivet 04 januari 2014, 20:28:40 PM
Jag är medveten om att jag har fel inställning till hur man som organisation agerar i krislägen, vilket ju faktiskt skanstullsbranden var utifrån kundens perspektiv och att en viktig del i leveransen inte fungerade. I min värld är det "all hands on deck" i en sådan situation, från VD till vaktmästaren. Alla som behövs och kan bidra till att hjälpa kunderna och som kan tas från sitt ordinarie uppdrag utan att organisationen kollapsar deltar i frontlinjen enligt en i förväg uppgjord krisplan. Oavsett var i organisationen och i vilket fysiskt bolag resurserna finns. Detta är inget konstigt i många andra branscher, så varför skulle det vara det i kollektivtrafiken?

Gissar: För att sådana krisplaner innebär t.ex utbildad personal och kostar därmed pengar? Därför inför man inga sådana förberedelser.

Se bara hur hur ersättningstrafiken fungerade på Saltsjöbanan senast. Det fanns fanns ingen förberedd plan på hur man skulle göra om t.ex kraftigt hjulslitage skulle upptäckas på tågen. Arriva lejde ut all ersättningstrafik till Interbus som i sin tur ringde in underentreprenörer. Varken förarna på Interbus och de andra företagen hade någon direkt lust att lyssna på Arrivas och Keolis trafikledare vid Slussen, och tidtabellerna i hållplatserna stämde inte överens med de tider som stod på förarnas specar.
Tågpersonalen från Saltsjöbanan hade man satt ut lite här och var längs banan, där de skulle agera "kundvärdar", men då de inte fick någon information från någon trafikledning så fanns det inte mycket de kunde berätta för resenärerna.

Nu har i alla fall ersättningstrafikens linjer lagts in i bussarnas PC, men detta tog bra många år efter att PC:n kom. Säkert över fem-sex år efteråt. Innan dess var det noll utrop av nästa hållplats på ersättningstrafikens SL-bussar.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: BSB101 skrivet 07 januari 2014, 12:42:29 PM
Citat från: Cero skrivet 04 januari 2014, 15:51:12 PM
När ska SL lära sig att ta hand om sina kunder och öka attraktionen att åka kollektivt?

Har SL/SLL innerst inne egentligen någon vilja att öka antalet kollektivresande? En ökning skulle främst påverka t-banan och pendeltågen, två system som redan är hårt belastade och som det är dyrt att öka kapaciteten på.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Cero skrivet 07 januari 2014, 17:16:27 PM
Citat från: BSB101 skrivet 07 januari 2014, 12:42:29 PM
Har SL/SLL innerst inne egentligen någon vilja att öka antalet kollektivresande? En ökning skulle främst påverka t-banan och pendeltågen, två system som redan är hårt belastade och som det är dyrt att öka kapaciteten på.

Nej det tror jag inte. En ökning av resande med SL skulle till del gå ut över biltrafiken och då minskar intäkter från bensinskatt, trängselskatt och kanske även fordonsskatt.
Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: Göran B skrivet 07 januari 2014, 22:19:54 PM
Citat från: Jimmy skrivet 04 januari 2014, 13:47:35 PM
Denna tillfälliga ändring på linje 124 drog ut på tiden.
Först skulle det vara klart 1/11 och sedan 1/12 år 2013.

Sedan kom en blänkare på SL Hemsida att "Buss 124 stannar inte vid Abrahamsbergsskolan och Gustav III:s väg sedan 2013-12-01 kl 0:00 på grund av vägarbete."
Något tänkt slutdatum angavs inte, men nu är det väl klart?

Någon som vet vilket datum som trafiken återgick till ordinarie körväg?
Det bör ha varit någon gång under december.

Jimmy

10 december gick den fortfarande inte ordinarie körväg. (Minns det då jag hade gäster hemma som kommenterade bussen.)
Jag skulle tro att ca en vecka senare så gick den tillbaka till ordinarie körväg.

Titel: SV: Lite gnäll om SL information
Skrivet av: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:12:10 PM
Citat från: Cero skrivet 07 januari 2014, 17:16:27 PM
Nej det tror jag inte. En ökning av resande med SL skulle till del gå ut över biltrafiken och då minskar intäkter från bensinskatt, trängselskatt och kanske även fordonsskatt.

Dessa skatter är dock inget SL/SLL får del av. Det jag mer tänkte på var att ett ökat resande ger ökande kostnader i form av dyra utbyggnader av det spårbundna trafiken.