Har väldigt ofta när jag åkt med SL's nya Volvo vagnar råkat ut för att dörrarna, även när föraren öppnat dem, måste tryckas upp en ganska bra bit för hand. Senast idag råkade jag ut för det på individen DJO 175, aka Arriva 8019.
Är det ett problem för alla dessa bussar? Är det bara SL's bussar? Eller är det bara enskilda individer?
Citat från: Bussmupp skrivet 15 september 2013, 00:02:02 AM
Har väldigt ofta när jag åkt med SL's nya Volvo vagnar råkat ut för att dörrarna, även när föraren öppnat dem, måste tryckas upp en ganska bra bit för hand. Senast idag råkade jag ut för det på individen DJO 175, aka Arriva 8019.
Är det ett problem för alla dessa bussar? Är det bara SL's bussar? Eller är det bara enskilda individer?
Samma sak med Arrivas Volvo kortvagnar med våra 83XX vagnar ganska smått irriterande speciellt när passagerare in vet va de ska göra om de ska putta eller gå till en annan dörr
Bussvictor
Det är så på Keolis 57-vagnar också. Det ena dörrparet fastnar i listen och då öppnas det ena dörren lite tidigare än den andra och det känner datorn av så den frilägger dörrarna och man får putta upp dom för hand. Säkert ropat in 40 felrapporter på detta och det verkstaden gör är att dom fettar in listerna och så fungerar det ett par dagar. Man borde kunna be Volvo programmera om datorn så den fortsätter att öppna dörren ändå.
Inte bara på Volvo, även på Scania OmniLink II finns detta problem på framdörren. Hos Arriva fick passagerarna ofta trycka upp framdörren för hand när bussarna var nya, men nu verkar det vara fixat. Hos Nobina Uppsala gäller det dock fortfarande på en del fordon. Det verkar liksom att dörrmotorn inte riktigt orkar vrida upp dörren.
Citat från: Mikey skrivet 15 september 2013, 11:20:56 AM
Inte bara på Volvo, även på Scania OmniLink II finns detta problem på framdörren. Hos Arriva fick passagerarna ofta trycka upp framdörren för hand när bussarna var nya, men nu verkar det vara fixat. Hos Nobina Uppsala gäller det dock fortfarande på en del fordon. Det verkar liksom att dörrmotorn inte riktigt orkar vrida upp dörren.
Framdörren drivs av luft så den orkar. Men när den får kämpa lite pga av att listen fastnat i dörren så frilägger den dörren efter nån sekund av säkerhetsskäl. Den kanske trycker sönder cylindern annars?!?
Citat från: Mikey skrivet 15 september 2013, 11:20:56 AM
Inte bara på Volvo, även på Scania OmniLink II finns detta problem på framdörren. Hos Arriva fick passagerarna ofta trycka upp framdörren för hand när bussarna var nya, men nu verkar det vara fixat. Hos Nobina Uppsala gäller det dock fortfarande på en del fordon. Det verkar liksom att dörrmotorn inte riktigt orkar vrida upp dörren.
Är fortfarande problem på vissa Scania omnilink när bussen står i backe med framdörren
Bussvictor
Citat från: bussvictor skrivet 15 september 2013, 17:18:11 PM
Är fortfarande problem på vissa Scania omnilink när bussen står i backe med framdörren
Bussvictor
Samma hos MAN. Måste vara otroligt svårt att bygga framdörrar som fungerar då det är nästintill samma fel hos alla märken. :)
Får man fråga om det rör sig om framdörrar tillverkade av samma leverantör ?
Fast jag personligen tycker att det är mer fel på bakdörrarna än på framdörrarna
Citat från: Jim skrivet 15 september 2013, 19:30:41 PM
Fast jag personligen tycker att det är mer fel på bakdörrarna än på framdörrarna
Ja oh ja speciellt om man tittar på arriva Täbys bussar de är inte lika ofta man har krångel med en Scania med framdörren än på bakdörrarna på Volvo kortisarna och även på de äldre 77XX vagnarna
Bussvictor
Citat från: Jim skrivet 15 september 2013, 13:32:56 PM
Framdörren drivs av luft så den orkar. Men när den får kämpa lite pga av att listen fastnat i dörren så frilägger den dörren efter nån sekund av säkerhetsskäl. Den kanske trycker sönder cylindern annars?!?
Det är väl ytterligare nån säkerhetsfunktion i form av "anti-kläm".
Märkligt att framdörrarna på Scania CN113, MaxCi, och Säfflebussar från 1980-talet fram till 2001 i princip aldrig hade problem med framdörrarna. När ska busstillverkarna förstå att de fortsätter vandra fel väg? Och varför accepterar bussföretagen detta teknikskräp?
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2013, 21:50:23 PM
Det är väl ytterligare nån säkerhetsfunktion i form av "anti-kläm".
Märkligt att framdörrarna på Scania CN113, MaxCi, och Säfflebussar från 1980-talet fram till 2001 i princip aldrig hade problem med framdörrarna. När ska busstillverkarna förstå att de fortsätter vandra fel väg? Och varför accepterar bussföretagen detta teknikskräp?
Ja för när scanierna har problem med öppning då hör man denna varnings signal när någon trycker på listen ding ding ding å sen friställa dörren så något med säkerhetssystemet är det
Bussvictor
Så problemet är alltså mycket större än jag trodde. Fast just Scania har jag aldrig haft några problem med.
Glömde dock bort att nämna att det är bakdörrarna som jag har märkt har detta problem. Personligen har jag inte, än så länge, råkat ut för att framdörren fastnat.
Citat från: Jim skrivet 15 september 2013, 19:30:41 PM
Fast jag personligen tycker att det är mer fel på bakdörrarna än på framdörrarna
Men de värsta bussarna om man snackar om dörrar är ju Vdl 87XX och 85XX vagnarna som inte har några sensorer alls vet inte hur många som har klämts
Bussvictor
Låter ju otroligt att man tillåter bussar utan klämskydd i SL-trafiken?
Om jag minns rätt har väl VDL:erna åtminstone radar/IR-sensor ovanför dörrarna på samma sätt som MAN?
Framdörrarna på Scania Omnilink II är ett ökänt problem och finns i spridda skurar fortfarande, det verkar vara potensiometern som efter ett tag hamnar i fel läge och måste justeras.
När det gäller Volvo 8900 verkar det vara ungefär samma problem, dörrarna hamnar efter några öppningar och stängningar i fel läge och jag har till och med varit med om att potensiometern dragits med nästan 180 grader med givna följdproblem.
Relativt vanligt på Volvobussarna är annars att dörrbladet går för långt in och fastnar innanför karosskanten vilket enklast löses genom en lagom spark på dörrbladet och åtföljande justering av potensiometern.
//Fredrik