Först lossade ena bakdäck på SL-bussen. Sen framdäcket på samma sida, den vänstra.
Olyckan hände på Värmdöleden några minuter efter 19 på lördagkvällen.
– Jag såg bakdäcket rulla förbi utanför fönstret. Många blev skärrade när det brakade till när bakaxeln slog ner i asfalten, säger Johan Krogh, 21, som var med på bussen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17472503.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17472503.ab)
CitatUlf Kruse uppskattar att däcken var 1,5 meter i diameter
:P
Citat från: homer skrivet 14 september 2013, 20:57:40 PM
:P
;D
Vad är värst? Att han verkligen tror på det han säger eller att Aftonbladet trycker det?
//Danne
Samma händelse i DN
http://www.dn.se/sthlm/buss-tappade-hjul-pa-trafikerad-led/
Här nämns dock inget om att både ett hjul på drivaxeln och ett på framaxeln skulle ha lossnat. Däremot verkar det vara lite vilset i geografin då Söderledstunneln nämns.
Sedan är i alla fall inte jag helt förvånad med tanke på skicket på en del av de bussar som rullat.
Citat från: homer skrivet 14 september 2013, 20:57:40 PM
:P
Vore det inte bättre om journalisten tog reda på däckens diameter än att skriva vad en person uppskattar den till?
Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?
Citat från: Johan Hansson skrivet 15 september 2013, 10:15:31 AM
Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?
Är väl inte så särskilt
relevant i sammanhanget, huvudsaken är väl att det gick så bra som det gick och inte blev en större olycka av det hela...
Citat från: Johan Hansson skrivet 15 september 2013, 10:15:31 AM
Någon som vet vilket bolag bussen tillhörde och vilken bussmodell?
Enligt uppgift var det en gammal Volvo B10M, dock vet jag inte mer än så.
Citat från: roggek skrivet 15 september 2013, 10:35:51 AM
Är väl inte så särskilt relevant i sammanhanget, huvudsaken är väl att det gick så bra som det gick och inte blev en större olycka av det hela...
Fast det här är ju ett bussforum, då är ju intresset djupare för busstyp och så.
Om bakaxeln gick i backen måste det ju ha varit båda bakhjulen i dubbelmontaget som lossnade. Resten är väl det vanliga kvällstidningssvamlet.
http://www.mitti.se/?p=55489
Det är Arrivabuss. Troligtvis en Råsta-buss
Nja, jag tror den bilden är tagen ur arkivet...(dessutom ligger hållplatsen bussen står på -Fiskis långt från Värmdöleden).
Dessutom körde Arriva INGA egna bussar under gårdagen fram till 14 då jag slutade observera trafiken!
Den enda äldre B10MA jag observerat i denna trafik är väl gamla 4956 som brukar dyka upp lite här och var. Kan dock säkert finnas någon mer som jag inte sett. Som Marc skriver så kör inte Arriva med egna bussar i denna ersättning utan allt är (i alla fall än så länge) inhyrt lite varstans ifrån.
En underentreprenör enl NVP.
http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Ersattninsgbuss-tappade-hjulen/ (http://www.nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Ersattninsgbuss-tappade-hjulen/)
Citat från: Nico skrivet 15 september 2013, 18:54:22 PM
Den enda äldre B10MA jag observerat i denna trafik är väl gamla 4956 som brukar dyka upp lite här och var. Kan dock säkert finnas någon mer som jag inte sett. Som Marc skriver så kör inte Arriva med egna bussar i denna ersättning utan allt är (i alla fall än så länge) inhyrt lite varstans ifrån.
Mest troligt är nog att det var den bussen, eftersom att vittnen talat om en "SL-buss", och då det var en av ersättningsbussarna och Arriva inte hade några bussar ute den aktuella dagen så känns det mest troligt.
Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2013, 11:36:36 AM
Mest troligt är nog att det var den bussen, eftersom att vittnen talat om en "SL-buss", och då det var en av ersättningsbussarna och Arriva inte hade några bussar ute den aktuella dagen så känns det mest troligt.
Den ägs numera av Busline Sweden i Tumba.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=19729
Men en ledbuss? Borde det inte stått i artikeln då att det var en ledbuss? Det skulle ju i så fall varit de bakre hjulen i dragvagnen som lossnade eftersom jag tror det är en rejäl tidningsanka att först lossnade bakhjulet och sedan framhjulet i nästan samma ögonblick. Det bör ju rimligen vara de dubbelmonterade hjulen på samma axel och samma sida som lossnade.
Enligt de senaste uppgifterna var det en ljusröd B10M (2-axlad). Det stämmer ganska bra, då det ska ha rullat en sådan på ersättningen...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2013, 11:45:38 AM
Den ägs numera av Busline Sweden i Tumba.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=19729
Men en ledbuss? Borde det inte stått i artikeln då att det var en ledbuss? Det skulle ju i så fall varit de bakre hjulen i dragvagnen som lossnade eftersom jag tror det är en rejäl tidningsanka att först lossnade bakhjulet och sedan framhjulet i nästan samma ögonblick. Det bör ju rimligen vara de dubbelmonterade hjulen på samma axel och samma sida som lossnade.
4956 tillhör numera Junior & Co
// Anders
Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2013, 12:42:06 PM
4956 tillhör numera Junior & Co
// Anders
Och sågs i trafik idag så troligtvis inte den då, ber om ursäkt för de falska spekulationerna! :)
Så det var inte denna då?
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/Album%20fr%2010-03/P1200752.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/Album%20fr%2010-03/P1200752.jpg.html)
EGP 555;F d SWE 4060;Ägare Gladö/Ulf
Sannolikt var det nog den på bilden som var den drabbade. Det var nog jag som hade för bråttom tidigare då det nämndes en B10M och inte en MA som jag uppfattade det... och då tänkte på en helt annan vagnindivid.
Citat från: Nico skrivet 17 september 2013, 06:09:31 AM
Sannolikt var det nog den på bilden som var den drabbade. Det var nog jag som hade för bråttom tidigare då det nämndes en B10M och inte en MA som jag uppfattade det... och då tänkte på en helt annan vagnindivid.
Jo, och du har lite bråttom nu med, eftersom det var ett helt annat bolag som den drabbade bussen tillhörde än den på bussen - dock finner jag inte det relevant att hänga ut företaget här tyvärr, men inget av de bolagen som nämnts i tråden hittills har med händelsen att göra.
Citat från: CW66 skrivet 17 september 2013, 09:16:41 AM
Jo, och du har lite bråttom nu med, eftersom det var ett helt annat bolag som den drabbade bussen tillhörde än den på bussen - dock finner jag inte det relevant att hänga ut företaget här tyvärr, men inget av de bolagen som nämnts i tråden hittills har med händelsen att göra.
Kan du förklara det som jag angett med spärrad text lite närmare. Bussen på bilden är enligt transportstyrelsen registrerad på det företag som nämns i texten bredvid bilden. Skulle det alltså vara en tredje buss som är inblandad?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 september 2013, 09:38:06 AM
Kan du förklara det som jag angett med spärrad text lite närmare. Bussen på bilden är enligt transportstyrelsen registrerad på det företag som nämns i texten bredvid bilden. Skulle det alltså vara en tredje buss som är inblandad?
Felskrivning som blev svår att förklara :-)
Interbus var det som tappade hjulet enligt uppgift.
Citat från: CW66 skrivet 18 september 2013, 12:23:12 PM
Felskrivning som blev svår att förklara :-)
Interbus var det som tappade hjulet enligt uppgift.
Har Interbus kvar den fd Swebus 41xx som är Västtrafik målad och väl är en B10M.
Citat från: Walter skrivet 18 september 2013, 13:51:54 PM
Har Interbus kvar den fd Swebus 41xx som är Västtrafik målad och väl är en B10M.
Jodå, fd Swebus 4192 GNE526 Volvo B10M Säffle 1997, är registrerad i trafik på Strömma. Tidigare i år sågs den reklamstrajpad för Master Card men det är möjligt att detta tagits bort och bussen fortfarande har Västtrafiks färger.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2013, 14:13:16 PM
Jodå, fd Swebus 4192 GNE526 Volvo B10M Säffle 1997, är registrerad i trafik på Strömma. Tidigare i år sågs den reklamstrajpad för Master Card men det är möjligt att detta tagits bort och bussen fortfarande har Västtrafiks färger.
Tänkte att den blå färgen kunde misstagits för en SL-blå.
Citat från: Walter skrivet 18 september 2013, 17:33:37 PM
Tänkte att den blå färgen kunde misstagits för en SL-blå.
Jo, det är ju möjligt. Dock skiljer sig ju det rätt mycket mellan Västtrafiks och SL:s blå lackeringar. Om det inte ändrats på sista tiden så har Interbussen också kvar "leksaksbandet" under fönsterlinjen.
Men jag vet ett fall från SL-området där en gul och brun turistbuss från Stockholms Turistbussar av en trafikant beskrevs som "en helt vanlig SL-buss".
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2013, 14:13:16 PM
Jodå, fd Swebus 4192 GNE526 Volvo B10M Säffle 1997, är registrerad i trafik på Strömma. Tidigare i år sågs den reklamstrajpad för Master Card men det är möjligt att detta tagits bort och bussen fortfarande har Västtrafiks färger.
Det stämmer att bussen är blå igen.
Intressant vilken lång utredning i detta ärende måste jag erkänna :-)
Från vanligtvis väl underrättad källa har jag fått veta att man misstänker att bussen utsatts för sabotage. Man lär nämligen ha märkt att flera bussar på en viss uppställningsplats, som används av flera bolag, har fått hjulbultarna lossnade vid uppställning men då har det upptäckts innan det hänt en olycka.
Bussen är enligt samma källa inte Interbus 560 GNE526. Källan visste dock inte vilken buss det var. GNE526 är för övrigt för närvarande ute till försäljning på Blocket.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Saffle_B10m_Linjebuss_49313804.htm?ca=11&w=1&last=1
Bussen skall enligt uppgifter från vad jag betraktar som mycket säker källa ha tillhört Suderbuss i Hemse (Gotland). Den bemannas dock av Strömma Buss (Interbus). Den är också garagerad hos dem.
Vilken buss det rör sig om vet jag inte men skall man utgå från vad som stått i tidigare inlägg så torde Suderbuss ha köpt en buss som tidigare använts i SL-trafik.
Dementeras! :)
(http://i1009.photobucket.com/albums/af217/tur899/Suderbuss.jpg) (http://s1009.photobucket.com/user/tur899/media/Suderbuss.jpg.html)
Suderbussen var det nämligen jag som körde, den är inlånad av Interbus och jag hade den på morgonpassen 05-14 både lördag och söndag.
Källan har dock en poäng, jag ställde bussen hos verkstaden på söndag kväll med vibrationer, vilket visade sig vara ett löst däck. Detta har dock inget att göra med den buss som tappade däcket dagen före! :-)
Citat från: Marc skrivet 21 september 2013, 15:32:25 PM
Dementeras! :)
(http://i1009.photobucket.com/albums/af217/tur899/Suderbuss.jpg) (http://s1009.photobucket.com/user/tur899/media/Suderbuss.jpg.html)
Suderbussen var det nämligen jag som körde, den är inlånad av Interbus och jag hade den på morgonpassen 05-14 både lördag och söndag. Däcket som lossnade inträffade lördag kväll och INTE på en Interbusvagn.
Källan har dock en poäng, jag ställde bussen hos verkstaden på söndag kväll med vibrationer, vilket visade sig vara ett löst däck. Detta har dock inget att göra med den röda buss som tappade däcket dagen före! :-)
Källan hade fått uppgiften att det var Suderbussen från Strömmas trafikledning. Men det har uppenbarligen skett en förväxling och vi har nu fått en förklaring till hur den kunnatuppkomma. För det är väl inte så att Suderbuss har lånat ut ytterligare en buss?
ABC-Nytt planerar att ta upp detta i morgon kväll och kanske det då klarnar.
Navkapslar må vara snyggt men hindrar möjligheten att enkelt kolla att inget håller på att gänga upp sig.
Även om spekulationer ännu inte uppkommit, kan jag redan nu meddela att den SL-röda Scania Vest V25:an från norra delen av länet inte haft några bekymmer med något hjul eller dess muttrar. Men då har den heller inte stått tillgänglig nattetid, utan tommats hem pga brist på bra skyddade uppställningsplatser i området.
Det verkar ytterst osannolikt att någon "sabotör" lossat hjulmuttrar, den som försökt byta hjul med handkraft på en buss eller lastbil inser snart att detta inte är speciellt troligt ute "på stan"
Det är nog helt enkelt så att man missat att efterdra efter ett hjulbyte, inte direkt ovanligt och det finns ju en orsak varför man inte återmonterar en kapsel förrän muttrarna har efterdragits.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 september 2013, 22:31:21 PM
Det verkar ytterst osannolikt att någon "sabotör" lossat hjulmuttrar, den som försökt byta hjul med handkraft på en buss eller lastbil inser snart att detta inte är speciellt troligt ute "på stan"
Fast redskap finns att köpa på Blocket. Jag vet dock inte om de fungerar enligt reklamen.
http://www.blocket.se/stockholm/Lossa_dina_hjulbultar__Lastbil_23634337.htm?ca=11&w=1
Även om det kanske inte är så troligt att en sabotör investerar så mycket pengar kan ju någon ha kommit över ett sådant redskap genom stöld eller "lån".
Nu är det bekräftat av två oberoende källor med god insyn i fallet att ytterligare en buss som används i denna trafik har upptäckts med hjul som hållit på att lossna. Detta dock innan den sattes i trafik.
ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.
Nu är i alla fall klart vem som drabbats och sedan får man väl se vad polisutredningen kommer fram till.
Personligen tycker jag dock ändå att rent sabotage ter sig mera långsökt (det är ju även i så fall avhängigt ett eventuellt motiv) än att t.ex. att någon rent teknisk miss skett någonstans.
Att däck lossnar inträffar ju tyvärr ibland även om det är sällsynt. Oftast är väl då den vanligaste orsaken något slags olycksfall i arbetet så jag sätter nog en peng på det även här.
Citat från: Marc skrivet 22 september 2013, 20:09:49 PM
ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.
Ja som längst sedan i våras eftersom det är dubbdäckskrav där bussen ifråga användes.
Men att någon skulle gjort sig besvär att plocka av kapslarna lossat muttrar och återställt kapslarna igen verkar långsökt, det är ju heller inte enkelt att vare sig få bort eller dit en kapsel på denna modell och det är ju inte något som stadens ligister skulle ge sig på.
Är buss nr 2 som drabbats också inhyrd (från samma åkare ?)
Citat från: Marc skrivet 22 september 2013, 20:09:49 PM
ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.
Inslaget finns att se här vid 00:30.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/
Eftersom Roger Mathiasson talar om två bussar tidigare och dessutom vi har Marcs buss så verkar det alltså vara tre bussar uppställda hos Interbus som drabbats. Att detta skulle vara en slump förefaller milt sagt mycket otroligt.
Jag tror inte det är ett ligistdåd utan ett mer uträknat sabotage av någon som av någon anledning vill komma åt Interbus eller Strömma. Vi får väl hoppas att man i så fall får fast vederbörande.
Eftersom det av allt att döma inte är något bussbolag som slarvat spelar det ju heller ingen större roll vilken buss som var inblandad. Vi vet nu att det var en buss som körde för Interbus och därmed torde de allt intensivare ryktena (till större delen utanför Bussnack) att Gladö var inblandat avskrivas.
Sådana här sabotage har inträffat förr i andra branscher och det har visat sig att sabotören inte har dragit sig för besvär.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 22:19:24 PMEftersom Roger Mathiasson talar om två bussar tidigare och dessutom vi har Marcs buss så verkar det alltså vara tre bussar uppställda hos Interbus som drabbats. Att detta skulle vara en slump förefaller milt sagt mycket otroligt.
Jag tror inte det är ett ligistdåd utan ett mer uträknat sabotage av någon som av någon anledning vill komma åt Interbus eller Strömma. Vi får väl hoppas att man i så fall får fast vederbörande.
Eftersom det av allt att döma inte är något bussbolag som slarvat spelar det ju heller ingen större roll vilken buss som var inblandad.
Sådana här sabotage har inträffat förr i andra branscher och det har visat sig att sabotören inte har dragit sig för besvär.
Visst behöver det inte vara en slump, men ändå känns det sabotage som en mer långsökt förklaring än t.ex. verkstadsmissar. Frågan är väl även vilken hotbild som i så fall finns mot företaget ifråga samt
hur säkert är det belagt att det inte slarvats någonstans på vägen? Den vanligaste orsaken till att hjul lossnar brukar normalt vara den gamla vanliga mänskliga faktorn och inte sabotage.
Visst kan man förstå att det rent generellt är bättre för ett företag om en felorsak orsakats av en extern faktor, men där bör man nog även vara lite försiktig. Det har ju hänt förr att bolagsledningar gått ut med något tidigare som man sedan fått dementera och i vissa fall fått äta upp. T.ex. var det ju en viss händelse i vintras med något tåg i Saltis där den första utbasunerade "sanningen" inte var helt korrekt om man säger så.
I det här fallet så får väl som sagt avvakta polisutredningen för visst kan det vara så att det just här handlar om sabotage även om det känns aningen avlägset. Att dock bestämt hävda att så är fallet innan allt är klart och utrett skulle dock i alla fall jag undvika.
Citat från: Nico skrivet 23 september 2013, 07:13:23 AM
I det här fallet så får väl som sagt avvakta polisutredningen för visst kan det vara så att det just här handlar om sabotage även om det känns aningen avlägset. Att dock bestämt hävda att så är fallet innan allt är klart och utrett skulle dock i alla fall jag undvika.
Jag har inte sett någon som "bestämt hävdat" att det är sabotage. Interbus misstänker att det rör sig om det med hänsyn till omständigheterna. Själv har jag mest svarat dem som hävdat att det inte är sannolikt att det rör sig om sabotage.
Intressant i sammanhanget är ju om "alla" inblandade fordon besökt samma verkstad, felaktiga luftverktyg i kombination med utebliven eller ännu inte utförd efterdragning är en betydligt vanligare felkälla än rent sabotage.
Att någon utan att bli sedd skulle kunna utföra ett så omfattande sabotage enbart med handkraft på en bussdepå där personal o bussar rör sig under dygnets alla timmar är långsökt, vi snackar ju inte om några skolbussar som normalt står obevakade från fredag em till måndag morgon, men visst finns det en möjlighet men naturliga orsaker håller jag för troligast.