Jag har funderat lite runt hur det kommer sig att det verkar finnas ytterst få Säfflebyggda bussar utanför Sverige.
Köpenhamn verkar ha beställt några 8500 kortvagnar, men när Volvo skall offerera låggolvsbussar verkar man bara erbjuda Carrusbyggena 7700 resp. 8700?
7700 verkar ha fått fotfäste på kontinenten och i Norge, medan Säffles 7500 bara verkar säljas i Sverige i volymer värda namnet?
Klarar inte Säffle att bygga tillräckligt många bussar för lansering utanför norden, eller vad är orsaken till Säfflebussarnas minoritet i Europa?
//Fredrik
Kanske så enkelt som att Säffle har för dålig kvalitet? Iaf är det så historiskt att Säffle haft usel kvalitet och tyvärr har ju även Carrus blivit sämmre särskilt Polenbyggen har ju vart dåliga.
Citat från: yngrot skrivet 05 november 2007, 10:31:07 AM
Kanske så enkelt som att Säffle har för dålig kvalitet? Iaf är det så historiskt att Säffle haft usel kvalitet och tyvärr har ju även Carrus blivit sämmre särskilt Polenbyggen har ju vart dåliga.
Jag håller faktisk med dig. Jämför man en Säffle och en Carrus, så håller Carrus-bussen betydligt bättre kvalitét. Kanske Säffles profilsystem inte är så bra trots allt?
Dessutom om man kikar lite på försäljningen idag i Sverige, så säljs ju knappt Säffles bussar alls. Allt nytt som kommer i Volvo verkar ju vara baserat på Carrus.
I stort sett de enda Säffle-byggena verkar vara B9S-ledvagnar som Busslink köper lite i omgångar, och förutom dessa några få enstaka bussar.
Uffe
Hur kan de då ha problem att hinna bygga och leverera Busslinks bussar?
Om det nu nästan bara är Busslink som köper bussarna borde det ju inte vara så svårt att hålla orderböckerna på en lämplig nivå?
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 november 2007, 14:24:26 PM
Hur kan de då ha problem att hinna bygga och leverera Busslinks bussar?
Om det nu nästan bara är Busslink som köper bussarna borde det ju inte vara så svårt att hålla orderböckerna på en lämplig nivå?
//Fredrik
Om man inte säljer så mycket så har man ju gissningsvis anpassat antalet anställda, dvs mindre folk som gör jobbet. Men Uffev har rätt, antalet 8500 som säljs är inte många i Sverige. Förutom de Busslink har ju GS också köpt ett antal B9-bussar, och ett antal 24m är ju på G.
Kan det tänkas att de polska bussarna (7700 byggs där) är billigare att köpa än de svenska från Säffle ?
Vidare pågår nyutveckling av fordon som skall ha sista utgåva av miljövänlighet. Här finns det förseningar. Fö Hur många bussar (ekvivalenta 2-axliga) byggs i Säffle.