Hej. Jag undrar om nån kan publicera en bild på nån av Linköpings gamla Neoplan-vagnar. Eller om nån kan hjälpa mig att hitta en bild på dem.
Tack på förhand.
Absolut visst kan jag lägga upp bilder! Det fanns totalt 28 bussar som i princip allihop var prototyper. Underhållskostnaderna för dessa individer låg extremt långt över vad som är normalt och de stod ofta på verkstan. Därav den korta livslängden i Linköping för dem (6-9 år). Det blev billigare att byta i förtid. Ett flertal av bussarna exporterades bland annat till Ungern.
Körmässigt var det riktigt trevliga att köra (när de funkade). Bra drag i motorn samt mjuka växlingar och oerhört lätta att bromsa mjukt. Många förare hatade dock dessa bussar, bland annat på grund av förarplatsen som avvek en del från svensk standard.
Först ut, Linjebuss 3470 (ursprungligen Näckrosbuss 5661). Bussen slopades från Linköping 2003.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3470_Linkoping_030221.jpg)
Linjebuss 3486 (fd Näckrosbuss 5677). Slopades 2007.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3486_Linkoping_020228.jpg)
O till sist en ytterligare bild på 3486 i den nuvarande Ötraflacken.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Veolia_3486_Linkoping_061229.jpg)
Citat från: Hakasi skrivet 12 september 2013, 10:17:02 AM
Absolut visst kan jag lägga upp bilder! Det fanns totalt 28 bussar som i princip allihop var prototyper. Underhållskostnaderna för dessa individer låg extremt långt över vad som är normalt och de stod ofta på verkstan. Därav den korta livslängden i Linköping för dem (6-9 år). Det blev billigare att byta i förtid. Ett flertal av bussarna exporterades bland annat till Ungern.
Körmässigt var det riktigt trevliga att köra (när de funkade). Bra drag i motorn samt mjuka växlingar och oerhört lätta att bromsa mjukt. Många förare hatade dock dessa bussar, bland annat på grund av förarplatsen som avvek en del från svensk standard.
Först ut, Linjebuss 3470 (ursprungligen Näckrosbuss 5661). Bussen slopades från Linköping 2003.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3470_Linkoping_030221.jpg)
Linjebuss 3486 (fd Näckrosbuss 5677). Slopades 2007.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3486_Linkoping_020228.jpg)
O till sist en ytterligare bild på 3486 i den nuvarande Ötraflacken.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Veolia_3486_Linkoping_061229.jpg)
Hejsan. Tack för hjälpen. Bra att det finns hjälpsamma människor här.
Det här var underbart att se! :D Du råkar inte ha några interiörbilder?
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 12 september 2013, 12:37:05 PM
Det här var underbart att se! :D Du råkar inte ha några interiörbilder?
//Jacob
Det skulle jag också villja efterlysa.
Visst kan jag bjuda på det :)
Först en bild tagen bakåt i bussen.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519c.jpg)
Bild tagen framåt
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519b.jpg)
"Föraravdelningen"
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519a.jpg)
Och till sist en bild på förarplatsen. Annan buss än på de tre första bilderna.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3485_f-plats_010826.jpg)
Citat från: Hakasi skrivet 12 september 2013, 20:14:42 PM
Visst kan jag bjuda på det :)
Först en bild tagen bakåt i bussen.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519c.jpg)
Bild tagen framåt
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519b.jpg)
"Föraravdelningen"
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3479_interior_010519a.jpg)
Och till sist en bild på förarplatsen. Annan buss än på de tre första bilderna.
(http://hem.bredband.net/hakasi75/bilder/Linjebuss_3485_f-plats_010826.jpg)
Fina bilder. Är det kom-radion som är under C90.n?
Citat från: Tompa871 skrivet 12 september 2013, 20:57:17 PM
Fina bilder. Är det kom-radion som är under C90.n?
Ett litet tips är att trycka på 'svara' längst upp istället för 'citera' så slipper du få med bilderna en gång till...
Det stolstyg som också fanns i Örebro när T-buss och LiTA samarbetade om bussinköpen. Örebro hade ju en tid fyra Neoplaner -normalvagnar - stans första låggolvare.
Snyggaste bussarna som byggts enligt min åsikt. Allt är så charmigt kantigt och strukturerat. :)
//Jacob
Hade du gått in på min hemsida hade du hittat några.
Har kört en av dessa en kort tur till depå var väl inte den bästa jag kört ..