"Stoppa miljardrullningen i kollektivtrafiken. Och få bättre trafik. Det är fullt möjligt om upphandlingarna görs på ett bättre sätt, skriver Maryam Yazdanfar, kommunikationschef på Nobina Sverige".
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kollektivtrafiken-kan-fungera-mycket-battre_8477862.svd
http://www.bussmagasinet.se/2013/09/battre-upphandlingar-kan-ge-mycket-battre-kollektivtrafik/
Instämmer till 120%. Varför kan inte trafikföretagen få köra med fordon anpassade till behovet ?
I stället kör man med fordon som är anpassade till Västtrafiks upphandling!
Man måste nog fundera på vad man håller på med egentligen inom kollektivtrafiken
Men det är väl som överallt i samhället,har man kommit tillräckligt högt upp i hirarkin så kan man inte nedvärdera sig att fråga de som utför arbetet hur det fungerar
Miljö krav i all ära , men är det försvarbart att köpa in en buss för 2-3 milj för att köra 100 km om dagen under skoltid
man kanske skulle kunna tillåta ett fordon med högre utsläpp på den turen eftersom den inte rullar mer per dag
Vad är miljöpåverkan på att tillverka en ny buss
Det är klart fordon som går mycket per dag ska självklart ha renare utsläpp
Frågan är hur ska man utforma upphandlingskriterier
Titta på Östergötland och deras krav på beställningcentral ,vad har man missat där
och alla länshuvudmän som har blivit tvungna att dra ner på trafiken för att den har blivit för dyr
Jag vet ställen där länshuvudmännen har utökat trafik på prov ,utan att uvärderat den sedan mer än att konstatera ,en resande ökning,det är klart går det fler bussar åker folk mer buss
men man kan ju tycka att man skulle utvärdera det mer seriöst kanske fråga chaufförer och passagerare om turerna lígger rätt i tid ,om det är något man har kunnat förbättra för att öka resndet ytterligare
men det står nog inte i länshuvudmännen manual hur man bedriver trafik
Skulle Swebus eller Ybuss inte anpassa sig efter kunderna så skulle de va tvungen att lägga ner
Grundregeln vore väl bra om man ser till att försöka anpassa sig efter kundernas behov. Dvs skattebetalarna och resenärerna, som ju faktiskt är kollektivtrafikens finansiärer. Att tvångsmässigt köra 15-meters boggivagnar på smala vägar med 4-5 st resenärer i snitt är inte kostnadseffektivt och stämmer inte ett dugg överens med resenärernas, mötande trafikanters samt väghållarens behov. Att man dessutom ständigt lyckas sabotera anslutningar där resenärerna vill byta buss, är sådant som gör resenärer riktigt irriterade.
Man hade ju kunnat hoppas att de nya kollektivtrafikmyndigheterna hade varit en början till smidigare lösningar och bättre upphandlingar med utökade lokala kunskaper. Men dessvärre ser det snarare ut som vi är på väg åt andra hållet, med mer stel toppstyrning, allt mindre flexibilitet och framförallt dyrare trafik.
Kunden skall stå i centrum, och kollektivtrafikmyndigheterna skall arbeta för kundernas bästa. Inte för sitt eget bästa.
Oftast har man importerat inkompetens från länshuvudmännen till de regional kollektivtrafik myndigheterna
Handlar det inte i stor utsträckning om att kunder/brukare/medborgare inte har den makt man borde ha i kollektivtrafiken. Vilken ICA handlare skulle överleva det kundförakt som många myndigheter/trafikhuvudmän och trafikföretag visar upp.
Citat från: Ersa skrivet 05 september 2013, 09:31:35 AM
Grundregeln vore väl bra om man ser till att försöka anpassa sig efter kundernas behov. Dvs skattebetalarna och resenärerna, som ju faktiskt är kollektivtrafikens finansiärer. Att tvångsmässigt köra 15-meters boggivagnar på smala vägar med 4-5 st resenärer i snitt är inte kostnadseffektivt och stämmer inte ett dugg överens med resenärernas, mötande trafikanters samt väghållarens behov. Att man dessutom ständigt lyckas sabotera anslutningar där resenärerna vill byta buss, är sådant som gör resenärer riktigt irriterade.
Man hade ju kunnat hoppas att de nya kollektivtrafikmyndigheterna hade varit en början till smidigare lösningar och bättre upphandlingar med utökade lokala kunskaper. Men dessvärre ser det snarare ut som vi är på väg åt andra hållet, med mer stel toppstyrning, allt mindre flexibilitet och framförallt dyrare trafik.
Kunden skall stå i centrum, och kollektivtrafikmyndigheterna skall arbeta för kundernas bästa. Inte för sitt eget bästa.
Men att behöva inköpa fler fordon för att vissa turer är glest besatta blir ju inte billgare.. Tvärtom blir det ju ännu dyrare om den stora bussen ska stå än mer stilla..
Citat från: yngrot skrivet 10 september 2013, 08:06:54 AM
Men att behöva inköpa fler fordon för att vissa turer är glest besatta blir ju inte billgare.. Tvärtom blir det ju ännu dyrare om den stora bussen ska stå än mer stilla..
Om det bara rör sig om vissa turer, ja. Men i verkligheten finns det många linjer som alltid är glest besatta, men som ändå alltid körs med överdimensionerade bussar som drar 4-5 liter/mil, varje vardag under hela långa 8-10 årsavtal.
Det gäller att lägga upp omloppen klokare, så att fordon av mindre storlek kan rulla på omlopp med linjer och avgångar som alltid är glest besatta, medan de stora bussarna får rulla på omlopp med tyngre stomlinjer med regelbundna pendlare, där de kan utnyttjas optimalt.
Citat från: Resenären skrivet 09 september 2013, 21:38:29 PM
Handlar det inte i stor utsträckning om att kunder/brukare/medborgare inte har den makt man borde ha i kollektivtrafiken. Vilken ICA handlare skulle överleva det kundförakt som många myndigheter/trafikhuvudmän och trafikföretag visar upp.
Väldigt många då det i glesbygd och utanför storstäderna oftast bara finns en butik och denna på visa ställen oftast är en ICA.