..i South Baymouth, Manitoulin Island, Kanada.
(http://i43.tinypic.com/25kt0nl.jpg)
(http://i41.tinypic.com/1zyzyp0.jpg)
Finns det egenligen någon anledning till att skolbussar har motorn framme? Brandrisk?
Citat från: Cyklisten skrivet 26 augusti 2013, 22:16:42 PM
Finns det egenligen någon anledning till att skolbussar har motorn framme? Brandrisk?
Mitt rent spontana svar är att det nog är av gammal hävd. Likadant hittar du i princip ingen turistbuss med bakdörr som vi är vana vid, utan alltid bara framdörr.
Citat från: Cyklisten skrivet 26 augusti 2013, 22:16:42 PM
Finns det egenligen någon anledning till att skolbussar har motorn framme? Brandrisk?
är de inte bara för att jänkarna ÄLSKAR stora motorhuvar, finns väl inte en enda lastbil (liksom skolbuss)som inte har motorhuv på andra sidan Atlanten.. kan ju tyckas dumt efter som man får in mer lastmeter/stolar, men sen har dem väl inte samma begränsning på längd som vi har i EU, Amerikanska Lastbilar kan väl vara ett par meter längre?
Citat från: homer skrivet 26 augusti 2013, 22:32:38 PM
är de inte bara för att jänkarna ÄLSKAR stora motorhuvar, finns väl inte en enda lastbil (liksom skolbuss)som inte har motorhuv på andra sidan Atlanten.. kan ju tyckas dumt efter som man får in mer lastmeter/stolar, men sen har dem väl inte samma begränsning på längd som vi har i EU, Amerikanska Lastbilar kan väl vara ett par meter längre?
Stämmer, du ser bara lastbilar med stora huvar. STORA.
Längdreglerna på amerikanska och australiensiska lastbilar gäller väl skåpets mått, så hytt och motorhuv räknas inte in. Då är det ju helt naturligt att man monterar motorn längst fram under en lättåtkomlig motorhuv.
Något liknande lär säkert gälla bussar som går utanför innerstäderna. Och det blir ju billigare om man kan ta exakt samma torpedkonstruktion med tillhörande motorhuv från lastbilarna, och använda på bussarna. Eller så byggs mellanstora lastbilar och dessa skolbussar kanske på samma ramar?
De kanske inte är så tysta, bekväma eller tekniskt moderna dessa skolbussar; men då blir de säkerligen inte heller ståendes någonstans längs vägarna pga fel på datorer, noder, dörrbromsar eller växellådor med automatiska växlingssystem (I-shift, OptiCriuse mm)
Observera totalförbudet att köra om en stillastående skolbuss. Detta borde väl även gäller detta mötande trafik med tanke på de röda framåtmonterade ljusen? Där har man en rejäl säkerhetstanke. Men å andra sidan länge saknade skolbussarna i USA och Kanada helt säkerhetsbälten. Har de börjat få bälten numera?
http://www.toledoblade.com/Police-Fire/2005/04/24/Drivers-ignore-school-bus-safety.html
Att använda lastbilschassier är ett billigare sätt att bygga skolbussar. I och med att det skall finnas utrymning bakåt i bussen kan det vara svårt med bakmotor, men trots det finns det en hel del skolbussar som har motorn bak och insteg framför framaxeln. Vad jag vet så är skolbussarna utrustade med bälten idag.
Borde väl gå att bygga en buss/lastbil som är lite säkrare för förare och passagerare där fram i och med att man nu får möjlighet till en rejäl deformationszon.
Vi åkte skolbuss flera gånger, det är uteslutande galonsäten där det tydligen sitter tre (!) skolbarn i bredd utan bälte. Känns sådär säkert..
Dessutom är det väl så att det på just deras skolbussar finns krav på nödutgång bak? Eller?
Citat från: Sundås skrivet 27 augusti 2013, 22:08:05 PM
Vi åkte skolbuss flera gånger, det är uteslutande galonsäten där det tydligen sitter tre (!) skolbarn i bredd utan bälte. Känns sådär säkert..
Nytillverkade skolbussar levereras i varje fall med bälte.