"Information om hur UL:s nya värdekort ska hanteras gick inte fram. Upplands lokaltrafik byter biljettsystem, och först ut är stadsbussarna. Det är inte bara långa köer för att byta gamla och skaffa nya UL-kort som skapar irritation. Oklar och ibland felaktig information bidrar till förvirringen."
http://www.unt.se/uppsala/svart-forsta-sig-pa-uls-nya-vardekort-2558214.aspx
http://www.unt.se/uppsala/langa-koer-pa-ul-center-2544254.aspx
http://www.unt.se/uppsala/koerna-till-ul-center-kvar-2554220.aspx
Ja förstår mig inte på folk ibland. Jag skulle skaffa nytt kort och byta det gamla här om dagen. Det var 85 stycken i kö före mig på UL. Då gick jag 50 meter över gatan till pressbyrån och fick det fixat på 2 minuter.
Står ju överallt att man kan även byta kort på ombuden. Flera plakat på UL, reklam i bussarna, reklam i radio, reklam i tidningen och på hemsidan.
Så jag förstår faktiskt inte varför man står i kö i flera timmar på UL när det går på 2 minuter hos ett ombud.
Folk kan inte läsa, de är som jag alltid har sagt: Insnöade
Joda, visst kan folk läsa. Att man kan vända sig till ombuden har nog få resenärer missat. Problemet verkar enligt artikeln vara att folk är besvikna på hur information gått ut till UL-ombuden. Vilket gör att folk kanske inte helt litar på att personalen i dessa kiosker och matbutiker alltid gör rätt. Och därför blir det kö till UL-center.
På östra sidan länsgränsen finns samma irritation över att personalen på vissa småombud lägger in fel standardresor på SL:s reskassekort de säljer, eller inte ens förklarar vad standardresan är. Samt att de inte ens frågar kunden vad denne önskar för standardresa. Personalen verkar vara duktiga på Pressbyrån i Norrtälje, men i övrigt verkar SL inte ha utbildat ombuden tillräckligt.