AGR bad mig att lägga ut sin fina bild på en SS H20 apropå buss med snibb. Är också lite intressant i vår H22-diskussion då de ju aldrig byggdes om från "H22-utförandet". Förmodligen så sågs de väl inte som någon större resurs, avställda till och från, sommartid mest till! Förare som körde de vittnade om att tryckluftsystemet var så undermåligt att man inte kunde bromsa och styra samtidigt! Två funktioner som man förstås som förare gärna vill ha ex.vis bromsa och väja! Undrar om någon av de där gick i trafik en enda meter i Karachi, kanske de blev nödbostäder. Det var väl 16 st som hamnade i Karachi.
Mr H
(http://i39.tinypic.com/10o1ded.jpg)
Var det inte så att det krävdes gaspådrag för att få servostyrningen att jobba? Alltså när man bromsade in för att svänga runt ett hörn blev bussen tungstyrd. Automatlådan var inte bra, jobbade med fördröjning så när man väntade på en lucka i en korsning hände först inget när man tryckte på gasen, men när nästa bil dök upp for bussen givetvis iväg....dessutom lät de väldigt mycket så det blev mest linjer som terminerade i hamn- och industriområden.
Det var dessa bussar som gjorde att SS ledning satte upp svartflagg för västsvenska produkter under många år....
Utöver de beskrivna olaterna med servo/broms vid tvär kurvtagning (exv. gatukorsning), uppstod problemet
även med Sc.-V. BF73, så man måste tillgripa "tå/häl"-metodik. Kunde ibland även märkas på våra gräddvispar, men
dessa var ju manuella och lågt växlade varvid varvet ej sjönk i lika hög grad. /UE
Citat från: Mr H skrivet 22 augusti 2013, 19:07:46 PM
AGR bad mig att lägga ut sin fina bild på en SS H20 apropå buss med snibb. Är också lite intressant i vår H22-diskussion då de ju aldrig byggdes om från "H22-utförandet".
Var det inte så att H20 aldrig reviderades och därför fick behålla konduktörsplatsen?
/Gunnar
Fin bild på en udda busstyp. Av någon anledning lät SS denna udda busstyp i princip endast trafikera busslinjer med udda linjenummer. På såväl en- som tiotalssiffran! I alla fall på de De H20-linjer som jag minns. Linjer som dominerats av H20 under en viss tid, ej som haft enstaka tursättningar, är (som jag minns det) linjerna 31, 33, 59, 71, 73 och 99. (33 är jag lite osäker på). Dessutom undrar jag om inte 51:an kan ha varit en H20-linje under en viss tid. ;D
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SSvolvo-haumlgglund1964_LYR_zpsb2e6e664.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/SSvolvo-haumlgglund1964_LYR_zpsb2e6e664.jpg.html)
Här ännu två bildexempel, dels som linje 59 och några bussar blev också stationerade ute på plattan/Arlanda - samt som två biblioteksbussar - här ses ett reklamkort från bilblioteket – bra referens för färgsättningen...
/LYR
(http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/bibl-bussfdSLH20_zpse1bfbc4c.jpg) (http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/bibl-bussfdSLH20_zpse1bfbc4c.jpg.html)
De bussar som fanns ute på Arlanda (H83) kom från SJ, "gräddvispar" med manuell låda.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 augusti 2013, 11:22:46 AM
De bussar som fanns ute på Arlanda (H83) kom från SJ, "gräddvispar" med manuell låda.
Aj, där blev det fel, har nog hört det förr, men då är jag uppgraderad nu, tack!
/LYR
Citat från: Mr G skrivet 24 augusti 2013, 09:37:31 AM
Fin bild på en udda busstyp. Av någon anledning lät SS denna udda busstyp i princip endast trafikera busslinjer med udda linjenummer. På såväl en- som tiotalssiffran! I alla fall på de De H20-linjer som jag minns. Linjer som dominerats av H20 under en viss tid, ej som haft enstaka tursättningar, är (som jag minns det) linjerna 31, 33, 59, 71, 73 och 99. (33 är jag lite osäker på). Dessutom undrar jag om inte 51:an kan ha varit en H20-linje under en viss tid. ;D
Jag kan inte påminna mig ha sett H20 på 33:an. Den var en Hornsbergslinje och H20 var placerade i Söderhallen. 33:an var f.ö. en av de sista linjerna som kördes med H15 vissa tider.
71 tvivlar jag också på för den var väl knappast heller placerad i Söderhallen.
H20 levererades 1956 enligt Svensk Busshistoria och då fanns fortfarande linje 51 Slussen-Frihamnen så de kan ha hunnit med att gå där. Ganska snart så lades den dock ned och ersattes med att 73:an fick gå till Frihamnen. 99:an kan de också ha hunnit med. Den lades ned 24 november 1957 när 33:an, som då ännu var trådbusslinje, flyttades från Eriksdal till Danviken.
33:an kan ha blivit fel här, men 71:an ska definitivt vara med eftersom den var en ren H20-linje under sina första år, och dessutom placerad just i Söderhallen efter återstarten (och flytten från Ängby) 1957. Kan inte säga exakt när man går över till Capitol, kan ha ett samband med att den östra ändhållplatsen flyttar från Hökarängen till Bagarmossen.
Enl mina uppgifter tursattes linje 51 och 99 med H20 fr.o.m. 1/9-56. H20 på linje 33 är nog fel däremot en hel del på linje 53 när inte H15 tursattes. Min första kontakt med H20 var på linje 71 c:a 1958. Jag travade upp till Telefonplan från Aspudden en dag för att åka den nya linje 71 och hade förväntat mig att få åka (den ganska nya) Capitol. Men det var en konstig buss med plant golv och inget upphöjt baksäte, en H20! Minns min besvikelse när ändstationen Hökarängen nåtts. Det här var ingen rolig buss!
/Gunnar
Citat från: Mr G skrivet 24 augusti 2013, 16:46:49 PM
33:an kan ha blivit fel här, men 71:an ska definitivt vara med eftersom den var en ren H20-linje under sina första år, och dessutom placerad just i Söderhallen efter återstarten (och flytten från Ängby) 1957. Kan inte säga exakt när man går över till Capitol, kan ha ett samband med att den östra ändhållplatsen flyttar från Hökarängen till Bagarmossen.
Jaha, där fick man lära sig något. Det var före min tid i Stockholm. Det måste ha varit långt från Söderhallen till avlösningsplatsen, men linjen fick kanske inte plats i Hammarby förrän tunnelbanan till Bagarmossen avlöste busslinjerna 78 och 79. Det var väl förmodligen även då ändstationen flyttades.
H20 hade ju f.ö. fotoceller för bakdörrarna i stället för de klapprande kontaktstegen. Var de de första i landet med fotoceller?
Då korrigerar vi de udda linjerna till
31, 51, 59 ,71, 73, 99
Märkligt ::)
Trafikerades 71:an någon gång med H15?
/Peter
En sån fråga är lättare att svara ja än nej på, för vem kan ha dunderkoll på vilka vagnar som har satts ut. Men, jag skulle ändå våga svara nej på den frågan. Det är väl t o m tveksamt om det ens gick att skylta 71 på H15. Kanske kunde en del skyltar ha återanvänts från Ängby-71:an, t ex påhängsskyltar skulle det väl teoretiskt kunna ha funnits. Insticksskyltar tror jag inte att det fanns på Ängbytiden. Fast det hade väl gått att lämna tomt där om det var akut vagnbrist.
Har kollat bland fotona där ett gäng nästan nya H20 står på Hornsberg. Var de stationerade där i början? En är dessutom skyltad 144!
Om de är nästan nya så kan de nog inte ha gått på linje 144 då den linjen inte fanns då. Nog "fulskyltad". Jag har också bilder på H20 i Hornsberg, det är säkert vagnar som har haft anledning att besöka centralverkstaden för bussarna som låg där då, fullt i linje med det som vi sagt om H20-kvalitén.
Om de hade varit helt nya kanske man kan tro att de blev levererade före Söderhallens öppnande för det var väl också 1956 och då hamnade i Hornsberg? (Eftersom de hade litterat före H21 så kanske man kan dra slutsatsen att de kom något tidigare vilket man dock inte alls kan vara säker på!)?
Harald undrar om H20 var de första bussarna med fotoceller. Det är möjligt, men det som jag mest kommer ihåg från fotocellerna vid bakdörrarna var att de var delade originellt nog, d.v.s olika fotoceller för de båda bakdörrarna alltså en funktion som motsvarar trampkontakterna. Se där, även H20 lyckades följaktligen lämna ett bidrag till världsarvet! Undrar förresten om inte vissa av H17-prototyperna hade fotoceller och de var ju äldre.
Mr H
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 augusti 2013, 00:11:11 AM
Har kollat bland fotona där ett gäng nästan nya H20 står på Hornsberg. Var de stationerade där i början? En är dessutom skyltad 144!
144 som linjenummer var inte ens påtänkt som linjenummer vid den här tiden. Det ska komma att tas i bruk först närmare 10 år senare. Varför visar du inte bilden förresten ???
När det gäller hallplaceringen av nya H20 är det väl målfoto som gäller om den nybyggda Söderhallen var klar att ta emot bussar när de första H20 levererades. Någon här har säkert koll på datumen för de första H20-leveranserna och Söderhallens färdigställande. Jag har det inte.
Första H20, A75211, registrerades 1956-05-02 enligt Svensk busshistoria. Nästa är A75213 1956-05-11 och så kommer fyra vagnar 1956-06-08. Sista registrering är A75230 1956-08-06. Registreringsdatumen ligger inte i nummerföljd, vad det nu kan tyda på.
Spårvägsmuseet har bilder från Söderhallens invigning som är daterade juli 1956. Dock finns bilder av bussar i Söderhallen som är daterade tidigare under 1956, så frågan är om inte bussdelen togs i bruk tidigare. En del kan vara arrangerade bilder, men t.ex. den här från 1956-06-11 ser ju ut att visa pågående verksamhet.
(http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A11430.jpg)
Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/)
Citat från: Harald Nordius skrivet 25 augusti 2013, 11:46:38 AM
Spårvägsmuseet har bilder från Söderhallens invigning som är daterade juli 1956. Dock finns bilder av bussar i Söderhallen som är daterade tidigare under 1956, så frågan är om inte bussdelen togs i bruk tidigare. En del kan vara arrangerade bilder, men t.ex. den här från 1956-06-11 ser ju ut att visa pågående verksamhet.
Har notering om att bussar kom till Söderhallen 25/11-55.
/Gunnar
Det måste ha varit ett enstående ljud i bussdelens betongbunker när alla H15 och H19 stog på tomgång och ryckte ut på morgonen!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 25 augusti 2013, 12:42:22 PM
Det måste ha varit ett enstående ljud i bussdelens betongbunker när alla H15 och H19 stog på tomgång och ryckte ut på morgonen!
Mr H
Hördes de ens när H20-orkestern spelade upp vid utryckningen? ;D