Hej. Kan någon förklara för mig hur kedjan går till när en bussförare ska tursättas på buss.? Kedjan är komplicerad tycker jag.
Citat från: Tompa871 skrivet 10 augusti 2013, 20:25:11 PM
Hej. Kan någon förklara för mig hur kedjan går till när en bussförare ska tursättas på buss.? Kedjan är komplicerad tycker jag.
Jovisst kan vi det, men jag är iaf något osäker på vad du menar, avser du hur man gör upp tjänstepaket (tjänstgöringsscheman) åt förarna? Alltså vilka turer (omlopp) en förare ska köra under en dag, eller avser du hur man bestämmer vilken fysisk buss (individ) som en bussförare ska tursättas på?
Förarens tur är en sak, och bussens är en annan. På vissa områden sammanfaller de ofta (dvs en förare har samma buss hela arbetsdagen) men långt ifrån alltid.
Det kan t ex vara så att en buss ska gå i 16 timmar i sträck på en stadsbusslinje. Då kommer den att köras av många förare under dagen, kanske 6-7 st. Så det är en matematisk uppgift att räkna ut hur dagen bör delas upp, detta görs normalt för ett antal linjer under en tidtabellsperiod i taget i s k tjänstepaket, numera oftast med datorprogram. Resultatet blir en komplett turlista med förutbestämda tjänstgöringsturer, som förarna ska följa.
Vilken vagn (bussindivid) som man sedan blir tilldelad är en annan historia. Det beror på sådant som vilka krav som gäller för resp linje, planerade verkstadsbesök m m. Och ibland finns det utrymme för förarens önskemål, om det finns flera bussar att välja mellan. Ja det var grunderna, hoppas att ja svarade på rätt fråga...
Citat från: Omnilasse skrivet 10 augusti 2013, 21:53:59 PM
Jovisst kan vi det, men jag är iaf något osäker på vad du menar, avser du hur man gör upp tjänstepaket (tjänstgöringsscheman) åt förarna? Alltså vilka turer (omlopp) en förare ska köra under en dag, eller avser du hur man bestämmer vilken fysisk buss (individ) som en bussförare ska tursättas på?
Jag skulle gärna villja höra båda
Citat från: Tompa871 skrivet 10 augusti 2013, 22:21:04 PM
Jag skulle gärna villja höra båda
Jag tror inte du kommer få nått svar på den första dock, väldigt komplicerat och säkerligen lite för hemligt för att gås ut med här.
Bussarna sätts hos oss (Arriva) via dataprogram som när man markerar ett omlopp, visar upp vilka bussar som passar eller inte passar att gå där. Så får trafikledningen välja efter det.
Citat från: buskörare skrivet 10 augusti 2013, 23:57:50 PM
Jag tror inte du kommer få nått svar på den första dock, väldigt komplicerat och säkerligen lite för hemligt för att gås ut med här.
Bussarna sätts hos oss (Arriva) via dataprogram som när man markerar ett omlopp, visar upp vilka bussar som passar eller inte passar att gå där. Så får trafikledningen välja efter det.
Ta det andra alternativet då!.
Så komplicerat är det oftast inte. Datorprogrammen räknar ut olika kriterier och fordonskrav, t.ex längd, färg, utrustningsnivå mm. Detta gör att stadsbussar inte sätts ut på landsbygdslinjer med Bussgodskrav eller tvärtom. Eller att blåa långa SL-bussar inte sätts ut i Närtrafiken.
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2013, 09:15:16 AM
Detta gör att stadsbussar inte sätts ut på landsbygdslinjer med Bussgodskrav eller tvärtom. Eller att blåa långa SL-bussar inte sätts ut i Närtrafiken.
Den första funktionen måste ha råkat trilla ur SL:s datasystem på något märkligt vis. :)
Hela kedjan (på en övergripande nivå och förenklat) kan väl alltså beskriva som att.
1. Operatören får krav från beställaren på vilka fordonskrav som gäller för olika linjer i avtalsområdet.
2. Operatören lägger in dessa krav tillsammans med tidtabellerna i ett dataprogram.
3. Till detta fogas dels formella och generella avtalsregler för bussförarna (hur lång paus de ska ha och max passlängd etc).
4. Därtill fogas de olika tjänstetyper och fridagssystem (alltså hur förarnas lediga dagar ska fördelas) som finns i det lokala kollektivavtalet. Detta är alltså mer detaljerat hur de olika tjänsterna ska se ut. En del jobbar bara delade pass, andra ska bara jobba en helg i månaden, eller inga helger alls etc).
5. Av detta försöker man då skapa tjänster - en förares dagschema. I regel kör en förare olika tjänster under en vecka. Orsaken till detta är både variation men också för att få ihop det så att veckoarbetstiden blir så jämn och så nära önskad sysselsättningsgrad som möjligt, samt för att det ska vara möjligt till fridagssystem enligt ovan.
6. Här kopplas då förare ihop med olika tjänster. I praktiken görs ju dock tankearbetet kring hela 2-6 delvis parallellt.
7. På depån har man då kontroll på (vanligtvis genom datasystem) på vilka fordon som får gå på respektive omlopp. Exakt vilket fordon kan ju ibland vara den som har hand om uttaget som bestämmer helt själv (utifrån kunskap om vilken buss som får gå på vilket omlopp), men givetvis också med hjälp av dataprogram, eller andra lokala riktlinjer (som att man bara väljer att köra vissa äldre bussar i högtrafik etc).
Ja, det är var grunderna. Sedan finns det förstås en del som arbetar på annat sätt och något i en annan ordning. Finns väl också fortfarande en del mindre företag som gör allt mer eller mindre manuellt med enklare dataprogram.