Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: P.Ek skrivet 05 augusti 2013, 13:07:18 PM

Titel: Keolis 4794...
Skrivet av: P.Ek skrivet 05 augusti 2013, 13:07:18 PM
...sågs igår kväll på linje 62. Dessa (4788-4795) verkar flyttas runt bland Keolis områden mest hela tiden. Eftersom den gick på linje 62 borde den tillhöra Hornsberg för tillfället.


//P.Ek
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Walter skrivet 05 augusti 2013, 14:32:54 PM
Har ju varit uppgifter tidigare att (några av) dessa vagnar är kampanjvagnar så de rullar väl i de områden där ordinarie bussar är hos Scania.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 augusti 2013, 15:15:00 PM
Citat från: P.Ek skrivet 05 augusti 2013, 13:07:18 PM
...sågs igår kväll på linje 62. Dessa (4788-4795) verkar flyttas runt bland Keolis områden mest hela tiden. Eftersom den gick på linje 62 borde den tillhöra Hornsberg för tillfället.


//P.Ek

4791 (eller om det var 4793) sågs på 53:an häromdan med...
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 05 augusti 2013, 16:26:08 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 augusti 2013, 15:15:00 PM
4791 (eller om det var 4793) sågs på 53:an häromdan med...

Och 4790 gick på 52:an i lördags.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: J0han skrivet 05 augusti 2013, 16:49:52 PM
4788-4794 är stationerade i Hornsberg, dock bara tillfälligt, jag antar att vi har dom kärrorna för vi har väldigt stor vagnbrist.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: DEB skrivet 05 augusti 2013, 21:38:02 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 05 augusti 2013, 16:49:52 PM
4788-4794 är stationerade i Hornsberg, dock bara tillfälligt, jag antar att vi har dom kärrorna för vi har väldigt stor vagnbrist.

Även under sommaren? Hur kommer det sig?
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: J0han skrivet 06 augusti 2013, 02:51:10 AM
Citat från: DEB skrivet 05 augusti 2013, 21:38:02 PM
Även under sommaren? Hur kommer det sig?

Jag har ingen aning, vet bara att det står ett 20tal trasiga bussar på depån
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 06 augusti 2013, 10:17:39 AM
I lördags fick jag åka med just 4791 på 53:an.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Ivo skrivet 06 augusti 2013, 10:27:12 AM
Hornsberg fick ju köra vidare med H 18 trots att vagnarna är för gamla. Reservdelar saknas & reparationerna blir dyra. Frågan om nya buss depåer verkar inte heller vara löst allt blir bara mer o mer provisoriskt. Dessutom i väntan på vem som ska få köra city(o Lidingö) from augusti 2014 så blir det ju osäkert med nya vagn inköp. Man tager vad man haver  :)
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 augusti 2013, 12:31:37 PM
Jag hoppas Fredrik Gelin eller Ted S vet hur länge de kommer rulla i innerstan. :)
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 16:15:42 PM
Varför lånar man inte ut 47xx-vagnar med dubbeldörr fram till innerstan istället?
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: J0han skrivet 06 augusti 2013, 16:28:10 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 16:15:42 PM
Varför lånar man inte ut 47xx-vagnar med dubbeldörr fram till innerstan istället?

Dom ingår i avtalet med SSV och är väldigt svåra att låna ut till andra garage
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: DEB skrivet 06 augusti 2013, 18:46:29 PM
4795 är i Handen i alla fall, sågs idag.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 18:49:20 PM
Hur var det nu med interna förkortningar...

Inte för att jag förstår meningen med dubbeldörr fram i innerstan, men varför anser man att det är viktigare att entrepenörerna håller bussarna i rätt trafikområde än att bussarna upfyller standarden som krävs i avtalet?
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Cero skrivet 06 augusti 2013, 19:00:10 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 18:49:20 PM
Hur var det nu med interna förkortningar...

Inte för att jag förstår meningen med dubbeldörr fram i innerstan, men varför anser man att det är viktigare att entrepenörerna håller bussarna i rätt trafikområde än att bussarna upfyller standarden som krävs i avtalet?

Det här är väl en av baksidorna med den upphandlade trafik vi har. Det är viktigare att följa avtalet till punkt och pricka än att lösa den totala trafiksituationen på det sätt som ger bäst kundupplevelse och total nytta. Detta är knappast Keolis fel eller problem; man gör helt enkelt så som man kontrakterats av uppdragsgivaren, dvs SL, att göra.

Att ha dubbeldörr fram är en fördel vid stora trafikmängder, men nyttan har kanske avtagit i och med att SL endast har kortläsare på höger sida i entrén. Alltså kan bara en person i taget gå på bussen oavsett hur stor dörröppningen är.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 07 augusti 2013, 00:20:39 AM
Citat från: Cero skrivet 06 augusti 2013, 19:00:10 PM
Att ha dubbeldörr fram är en fördel vid stora trafikmängder, men nyttan har kanske avtagit i och med att SL endast har kortläsare på höger sida i entrén. Alltså kan bara en person i taget gå på bussen oavsett hur stor dörröppningen är.

Man kan ju montera en kortläsare på vänster sida också.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: J0han skrivet 07 augusti 2013, 07:23:14 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 augusti 2013, 00:20:39 AM
Man kan ju montera en kortläsare på vänster sida också.

Det fanns i början! dock togs dessa bort då några klagade att man kunde ju slå sig på dom.. Därav ett stort hål på stolpen fram vid "rallysätet" på alla Maxci
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 07 augusti 2013, 08:38:38 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 06 augusti 2013, 18:49:20 PM

Inte för att jag förstår meningen med dubbeldörr fram i innerstan, men varför anser man att det är viktigare att entrepenörerna håller bussarna i rätt trafikområde än att bussarna upfyller standarden som krävs i avtalet?

Jag vet inte om man anser det är viktigare. Det är dock så att SL har som grundregel för bussar som är finansierade av dem, att de skall användas i det avtalsområde som de är avsedda för. Är ju en rätt rimlig grundprincip. Därför använder man egna bussar att flytta runt med mellan avtalsområden om fordonsbrist uppstår. I avtalen ingår ju att man ska ha tillräcklig teknisk reserv.

Är väl inte heller helt otroligt att SL skulle kunna bevilja dispens. Men om det är akut fordonsbrist så är det knappast en framkomlig väg. Sådan avtalshantering kan ju också ligga högre upp i hierarkin hos företagen - vilket väl gör att man också försöker lösa det på annat sätt. 

Vad som hindrar ett dispensbeviljande är ju främst om det skulle innebära en orimlig förmån i förhållande till avtalet. Det senare kan ju dock regleras ekonomiskt om det skulle vara så. Detta skulle ju vara fallet om Keolis med en sådan lösning skulle kunna klara sig med en mindre teknisk reserv totalt sett.   
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 07 augusti 2013, 16:40:40 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 07 augusti 2013, 08:38:38 AM
Jag vet inte om man anser det är viktigare. Det är dock så att SL har som grundregel för bussar som är finansierade av dem, att de skall användas i det avtalsområde som de är avsedda för. Är ju en rätt rimlig grundprincip. Därför använder man egna bussar att flytta runt med mellan avtalsområden om fordonsbrist uppstår. I avtalen ingår ju att man ska ha tillräcklig teknisk reserv.

Bussar finansierade av SL brukar väldigt ofta användas i andra avtalsområden än de är avsedda för.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 07 augusti 2013, 19:28:38 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 augusti 2013, 16:40:40 PM
Bussar finansierade av SL brukar väldigt ofta användas i andra avtalsområden än de är avsedda för.
Brukade, ja. Det har blivit en betydligt striktare tillämpning i de senaste avtalen.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 08 augusti 2013, 01:20:48 AM
Citat från: Ted S skrivet 07 augusti 2013, 19:28:38 PM
Brukade, ja. Det har blivit en betydligt striktare tillämpning i de senaste avtalen.
Vad är det som gäller när ett garage kör linjer i annat trafikområde? Är det exempelvis förbjudet att köra Gubbängens etanolbussar på 828/830/831? Vet någon om dessa regler även gäller E20? Tycker att det verkar som om Arriva ofta flyttar runt på bussarna.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Ted Selander skrivet 08 augusti 2013, 08:02:50 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 augusti 2013, 01:20:48 AM
Vad är det som gäller när ett garage kör linjer i annat trafikområde? Är det exempelvis förbjudet att köra Gubbängens etanolbussar på 828/830/831? Vet någon om dessa regler även gäller E20? Tycker att det verkar som om Arriva ofta flyttar runt på bussarna.

Det finns alltid olika överväganden bakom den typen av planering och ev. fordonsoptimering, och hur vissa detaljer är avtalade och regleras, är inte något jag redovisar i ett allmänt forum.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 09 augusti 2013, 03:35:38 AM
Citat från: Ted S skrivet 08 augusti 2013, 08:02:50 AM
Det finns alltid olika överväganden bakom den typen av planering och ev. fordonsoptimering, och hur vissa detaljer är avtalade och regleras, är inte något jag redovisar i ett allmänt forum.
Lycka till med att försöka hålla hemligt vilka bussar som går på vilka linjer...
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 09 augusti 2013, 06:56:27 AM
Jag tycker det är rätt givet att Ted inte avser att hålla vilken buss som går på vilken linje utanför forumet utan varför.

// Niclas
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 augusti 2013, 08:06:53 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 augusti 2013, 03:35:38 AM
Lycka till med att försöka hålla hemligt vilka bussar som går på vilka linjer...

Något ju SL har full koll på också. Men något hinder för att ha linjer från andra avtalsområden i omloppen har jag aldrig hört talas om. Det är ju en helt annan sak. Det lär nog bara SL tycka är bra. Syftet bakom SL:s begränsning är ju främst att det kan påverka den beräknade medelåldern på bussarna ifall de fick flyttas runt fritt mellan avtalsområdena. Eftersom E19 har en mycket lägre medelålder en vad som krävs på grund av andelen nyare fordon - skulle man alltså kunna omfördela bussar som finansierats av SL till andra områden och därmed spara rätt många miljoner i att inte behöva köpa in nya fordon till dessa områden. 

Men du kan nog utgå från - eftersom SL har all data tillgänglig - att man sköter detta från operatörernas sida. Och det var ju just att man faktiskt gör det som var föremålet för diskussionen här. Tror nog Arriva sköter det här också. Men det gäller ju olika regler även för olika vagnar inom ett avtalsområde. De bussar som man senare hyrde av SL (som Keolis återlämnade) har ju exempelvis varit helt fria att flytta på och i det äldre avtalet från Märsta lär det väl vara samma sak med bussarna där. Det kan alltså gälla rätt mycket olika regler för olika bussar som används inom samma avtalsområde.   
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 augusti 2013, 13:17:26 PM
Vad är det man säger? Allt har sin orsak...
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: buskörare skrivet 11 augusti 2013, 00:00:14 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 augusti 2013, 06:56:27 AM
Jag tycker det är rätt givet att Ted inte avser att hålla vilken buss som går på vilken linje utanför forumet utan varför.

// Niclas

Precis.
Titel: SV: Keolis 4794...
Skrivet av: J0han skrivet 14 augusti 2013, 07:32:15 AM
Igår kom även 4795 till Hornsberg! så dom flyttas en hel del (ursäkta bildkvalitén inte det lättaste med mobilkamera i mörker..)

(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1185272_10152120143743332_1389903834_n.jpg)