Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: P.Ek skrivet 03 augusti 2013, 00:35:43 AM

Titel: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: P.Ek skrivet 03 augusti 2013, 00:35:43 AM
I eftermiddags observerade jag att det rullade många röda vagnar på blåbusslinje 474. Jag såg 5 bussar på linjen varav 4 röda (2 B9S samt 2 Omnilink-leder) och den femte en blå B9S. Jag tycker man ofta ser röda vagnar på just linje 474 men inte så många som jag såg idag. Vad kan anledningen vara till detta? På linje 471 gick det bara blåbussar som vanligt.

Sedan har jag en undran till: när det i höst ska komma en massa nya MAN till Gubbängen och Nacka-Värmdö, blir det då 8-åriga B9S i 64xx-serien som försvinner?

Tacksam för svar!

//P.Ek
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: at1981 skrivet 05 augusti 2013, 15:14:56 PM
Hej!

Ett internt svar på din fråga från en medarbetare hos Keolis N/V som jag fått på din fråga! :).

"
Anledningen till att man kör röda vagnar är nog att man ställt av en hel del vagnar och dom som är kvar (blåa) och som går sönder står i kö in till verkstad för åtgärd.. På grisslingedepån står större delen av de avställda vagnarna. Nä det ska inte försvinna några vagnar utan det ska som sagt öppnas en ny depå bakom värmdömarknad och dit ska dom nya vagnarna. SL har beställt mer trafik till hösten och därför blir dessa nya vagnar ett tillskott till den nu befintliga vagnparken. Enligt den uppgift som har snurrat runt sedan keolis tog över området så ska det finnas minst 85st trängselvagnar av modell B9S och sedan har vi fått ett antal lånevagnar av märke scania Led röd till Cityterminalstrafiken.

Vi har idag 220 ordinare vagnar på området + lånevagnarna som jag tror är 12-15 st sedan tillkommer de nya MAN-vagnarna därutöver ska det bli ännu fler nya vagnar när Värmdömarknad utökas och blir permanent depå. Som jag har tolkat den info som har gått runt på firman.. Det här betyder att vi måste ha mer folk, förare inte minst... Jag vet att det kommer ett gäng som nu är på utbildning men när dom kommer kan jag inte säga exakt..Anledningen till att man kör röda vagnar är nog att man ställt av en hel del vagnar och dom som är kvar (blåa) och som går sönder står i kö in till verkstad för åtgärd..

På grisslingedepån står större delen av de avställda vagnarna. Nä det ska inte försvinna några vagnar utan det ska som sagt öppnas en ny depå bakom värmdömarknad och dit ska dom nya vagnarna. SL har beställt mer trafik till hösten och därför blir dessa nya vagnar ett tillskott till den nu befintliga vagnparken. Enligt den uppgift som har snurrat runt sedan keolis tog över området så ska det finnas minst 85st trängselvagnar av modell B9S och sedan har vi fått ett antal lånevagnar av märke scania Led röd till Cityterminalstrafiken.

Vi har idag 220 ordinare vagnar på området + lånevagnarna som jag tror är 12-15 st sedan tillkommer de nya MAN-vagnarna därutöver ska det bli ännu fler nya vagnar när Värmdömarknad utökas och blir permanent depå. Som jag har tolkat den info som har gått runt på firman.. Det här betyder att vi måste ha mer folk, förare inte minst... Jag vet att det kommer ett gäng som nu är på utbildning men när dom kommer kan jag inte säga exakt.
"
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 05 augusti 2013, 20:39:58 PM
Utökningen blir sannolikt inte så stor att den sväljer alla de bussar som tillförts och kommer att tillföras området den senaste tiden.
Danviksbron blir ju förhoppningsvis färdigrenoverad så småningom och då kommer ett antal Omnilinkleder att överföras till den "ordinarie" trafiken i området.
Flertalet av de beställda MAN-bussarna är tänkta att ersätta B9:or som då flyttar till andra depåer inom E19-området (ett antal 64xx) eller lämnas tillbaka till ägaren (vissa 38xx och 66xx).
Inte ens med den nya depån tror jag att det går att klämma in hur mycket bussar som helst i Nacka/Värmdö...
//Fredrik
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: Omnilasse skrivet 05 augusti 2013, 21:25:49 PM
Den främsta anledningen till att man beställt nya gasbussar är ju kravet i avtalet på att en viss del av bränslet som används skall vara gas och att denna andel ska öka allt eftersom avtalstiden förflyter. Så därför behöver man ha in nya bussar, trots att man antagligen skulle kunna ha löst höstens utökningar i Nacka/Värmdö (vilket väl för närvarande räknas till ett tiotal fordon), med de fordon som man redan har tillgång till (bland annat genom Omnilinkarna).   

Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: Hasse L skrivet 08 augusti 2013, 16:39:58 PM
Rapport från fältet:
Tjänstgjorde på 474 i söndags, 4 augusti. Mitt på dagen disponerades åtta blå bussar och fyra röda.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6463474Hevs-B_zpsc0eda11e.jpg)
Jag fick börja med 6463, men efter några förargliga motorstopp under färd (det var väldigt varmt) beställdes vagnbyte.....

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6419474Hevs-B_zps7eb7f554.jpg)
....och 6419 sattes ut istället, här tillsammans med 6425.

(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6355474Hevs-B_zps2d32aa27.jpg)
Efter matrasten kom dagen att avslutas med en något yngre variant av B9S.

Bilderna är från vändplanen vid Hemmesta vägskäl.
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: homer skrivet 08 augusti 2013, 18:30:48 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 augusti 2013, 20:39:58 PM
Utökningen blir sannolikt inte så stor att den sväljer alla de bussar som tillförts och kommer att tillföras området den senaste tiden.
Danviksbron blir ju förhoppningsvis färdigrenoverad så småningom och då kommer ett antal Omnilinkleder att överföras till den "ordinarie" trafiken i området.
Flertalet av de beställda MAN-bussarna är tänkta att ersätta B9:or som då flyttar till andra depåer inom E19-området (ett antal 64xx) eller lämnas tillbaka till ägaren (vissa 38xx och 66xx).
Inte ens med den nya depån tror jag att det går att klämma in hur mycket bussar som helst i Nacka/Värmdö...
//Fredrik
så  ett antal 64 vagnarna ska flyttas till Botkyrka eller vilka andra E19 områden talar vi om?

Man bygger ju en ny depå med plats för cirka 40 (tror jag) vagnar så de måste väl ändå vara en ganska kraftig utökning som planeras, dessutom vill ju Keolis att man permanentar 480c och 445c så då blir ju omnilinkarna kvar även om dem givetvis kan användas på alla linjer
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: John skrivet 08 augusti 2013, 18:56:57 PM
Kan väl inte bli så ruskigt stor ökning? När Charlottendal öppnar stänger man väl både Mölnvik Älvsbyn & Grisslinge med detta borde dessa 40 platser bli väl fyllda??

John
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: homer skrivet 08 augusti 2013, 19:30:44 PM
Citat från: John skrivet 08 augusti 2013, 18:56:57 PM
Kan väl inte bli så ruskigt stor ökning? När Charlottendal öppnar stänger man väl både Mölnvik Älvsbyn & Grisslinge med detta borde dessa 40 platser bli väl fyllda??

John

möjligen att man stänger Grisslinge några år... Mölnvik och Älvsby? nej knappast!

Bara för att resten av SL området aldrig får några större utökningar så verkar folk inte fatta vad som kommer att hända både på Värmdö och Nacka vad gäller befolkningsökningen...
Titel: SV: Blåbussbrist i Nacka-Värmdö? + en fråga till
Skrivet av: Omnilasse skrivet 08 augusti 2013, 21:20:38 PM
Citat från: homer skrivet 08 augusti 2013, 19:30:44 PM

möjligen att man stänger Grisslinge några år... Mölnvik och Älvsby? nej knappast!

Bara för att resten av SL området aldrig får några större utökningar så verkar folk inte fatta vad som kommer att hända både på Värmdö och Nacka vad gäller befolkningsökningen...

Fast just nu är befolkningsökningen rätt medelmåttlig i Nacka/Värmdö med Stockholmsmått mätt - men det är ju extremt mycket i jämförelse med övriga landet. Dessutom planeras det ju att byggas en hel del förstås. 

Mellan 2004-2011 ökade ju bussresandet med 25 procent i trafikområdet. Det är inte många trafikområden som kan uppvisa sådana siffror - såvida man inte gjort en satsning på kollektivtrafiken av det mer extrema slaget.

Nåväl 5-10 bussar per år är väl vad som krävs på ett ungefär för att hålla jämna steg med befolkningsökningen och eventuellt ökad kollektivtrafikandel. Blir ju mycket fordon då varje vagn i princip bara hinner köra en vända under maxtimmen och dessutom när man har som mål att vilja försöka upprätthålla en sittplats åt alla passagerare.

Så man behöver väl en ny depå med plats för ca 50-100 fordon var tionde år ungefär.