Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2013, 15:26:34 PM

Titel: Svindlande affärer hos Buss i Väst contra Vänersborgs Linjetrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2013, 15:26:34 PM
Nu börjar äntligen pappren läggas på bordet i samband med Vänersborgs Linjetrafiks konkurs, som började med rekonstruktion sommaren 2010 och sedan ledde till att konkurs inleddes i november 2010. VL:s ekonomiska problem berodde mestadels på att det anbud de körde efter i Kalmar län var felräknat och innebar en stor förlust för bolaget. Anbudet hade räknats av Buss i Väst.

Sedan visade det sig att Buss i Väst inte betalat till VL för det trafikkontor som de drev på deras uppdrag i Karlskoga. Det rörde sig om 30 000 kronor i månaden under nio år och Göteborgs tingsrätt har därför dömt Buss i Väst att betala ut drygt tre miljoner samt ränta på ränta till konkursboet. Vidare skall Buss i Väst stå för rättegångskostnader på 600 000 kronor.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2271079-miljonsmall-for-buss-i-vast-efter-dom

Nu börjar också de svindlande affärerna kring Buss i Väst Trafik AB komma i dagen. Läs den här kommentaren och rys. 

http://www.busstidningen.se/Vaenersborg/

Berkgvarabuss ville köpa Vänersborgs Linjetrafik och konkursen hade därmed  varit onödig. Den har naturligtvis också till stor del påverkats av de uteblivna tre miljonerna. Nu ville dock Buss i Väst inte släppa in Bergkvarabuss i området, något som ändå blev fallet eftersom Bergkvarabuss köpte VL:s beställningstrafik.

I stället valde Buss i Väst att ta över trafiken i eget driftsbolag, Buss i Väst Trafik AB. Det konstiga är att detta bolag bildades redan en månad innan VL själva genom banken fick reda på hur dålig deras ekonomi var. Banken hade då spärrat ett större belopp som säkerhet för bland annat skulder på inköpta bussar. Det är inte så svårt att gissa vem som låg bakom denna åtgärd, och aktuell bankkontakt fick också kort efteråt byta jobb.

Detta har kostat Buss i Väst och dess delägare åtskilliga miljoner. Efter vad jag hört från initierat håll så är sista ordet om Buss i Västs svindlande affärer inte sagt ännu. Min kommentar till detta är att jag tycker det är mycket tråkigt att hedersmannen Claes Olofsons livsverk skulle bli så här. VL:s konkurs framstår allt mer som om den hade kunnat undvikas.