Jag åkte buss från Uleåborg till Luleå via Torneå förra veckan (och fortsatte resan till Helsingfors, via Torneå igen). Här (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/) är 42 bilder från resan, 13 från Luleå. Några exempel:
(http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/3.jpg/_bigthumb.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/3.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/6.jpg/_bigthumb.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/6.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/8.jpg/_bigthumb.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/8.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/16.jpg/_bigthumb.jpg) (http://hetkunretku.1g.fi/kuvat/Bussit/2013/Heinakuu/Kierros/16.jpg)
(Kutter körde bara från Haparanda/Torneå till Kemi och tillbaka, inte till Uleåborg...)
Ahh, ljuva Salmela.. Kutter 9 och allt..
Det ser ut som att ett barn har skrivit destinationen på bild 3... :-X ;D
Inte det minsta symetriska i texten..
Vad kan det finnas för tanke bakom att man låter en stadsbuss ha dörrarna 2-1-1 istället för 2-2-1?
Citat från: AO skrivet 04 augusti 2013, 13:05:18 PM
Vad kan det finnas för tanke bakom att man låter en stadsbuss ha dörrarna 2-1-1 istället för 2-2-1?
Det är rätt smart faktiskt - man får på passagerarna snabbt och lätt och kan stänga dörrarna snabbt igen när det är -30 grader vilket säkert inte är ovanligt i Luleå på vintern.
Likaså behöver man inte öppna stora hål i onödan med dubbeldörrar bak för att släppa ut all värmen igen.
I Stockholms innerstad hade man ju stadsbussar med dörrarrangemanget 2+1+1 tidigare i form av H2, H11 och H15. Dock tycker jag att detta passar landsorts/förortstrafiken bättre med tanke på att det tar längre tid för passagerarna att gå ut genom mitt-utgången samtidigt. En annan nackel är ju att breda barnvagnar inte kommer igenom utan att behöva fällas ihop om det bara finns en dörr i mitten.