Man har beslutat köpa in 30 boggiebussar att användas på linjerna 70, 73, 76 och 77 (om jag inte minns fel), leverans planeras till hösten 2008. Det blir 13,7-meters MAN-bussar som drivs med biogas. Placeringen blir därför i Söderhallen, där gaslager och cng-takning just nu byggs ut för ändamålet.
/Linus
Blir som MAN bussarna på 220 sköna bussar är det åka med.
Det blir MAN Lion´s City A26.
Linje 73 körs ju av Lidingö och 77 av Hornsberg?
Citat från: LinusA skrivet 03 november 2007, 18:38:17 PMMan har beslutat köpa in 30 boggiebussar att användas på linjerna 70, 73, 76 och 77 (om jag inte minns fel), leverans planeras till hösten 2008. Det blir 13,7-meters MAN-bussar som drivs med biogas. Placeringen blir därför i Söderhallen, där gaslager och cng-takning just nu byggs ut för ändamålet.
Du har möjligen inte någon hänvisning till varifrån infon kommer, kanske en tidning eller så? Skulle vara kul att läsa om bakgrunden till beslutet.
Man provade ju en vagn tidigare i år så man tyckte väl att det slog väl?
Nico:
Källa: http://www.algonet.se/~skafsoh/vecka45.doc (http://www.algonet.se/~skafsoh/vecka45.doc)
Möller:
Var har du fått reda på det? :o :P
Du (eller någon annan) kanske kan lägga in ett foto?
BM:
Även L70 körs av Hornsberg. Vet inte om Söderhallen kommer ta alla omlopp på nämnda linjer, eller bara en del. Du borde vara glad att MaxCina äntligen är på väg bort, även om det var väntat och det är ett tag kvar? :D
För övrigt kommer det ju bli överskott på boggiebussar på helgerna om man bara kan använda dem på de här linjerna...hur har man tänkt då?
Du sa boggie av MAN lätt att veta vilken buss modell det blir :P
Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.
Men A26 kan jag tror på.
Citat från: Möller. skrivet 03 november 2007, 19:02:22 PM
Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.
Men A26 kan jag tror på.
Okejdå! :-)
Har du någon bild?
som denna kan det vara en stadsbuss av MAN boggie.
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Aa/Arriva/65XX/IMG_0081-1.jpg)
Eller en region MAN boggie kanske.
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Ss/Swebus/67XX/IMG_0075.jpg)
Eller en Man R08 av boggie.
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/Ss/Swebus/67XX/083ac4e1.jpg)
;D
8) Fakta stämmer själv läste jag det på fackets veckofemma i Söderhallen idag. Mera MAN hurra.
;) ;D
Linjerna byts mellan garagen, frågan är vilka linjer som försvinner från Söderhallen.
Det finurliga är att linje 76, 73 & 77 kan slås ihop till en enda lång linje.
Från Norra Hammarbyhamnen (Ljusterögatan) till Ropsten går idag L 76. Från Ropsten till Karolinska sjukhuset går L 73. Från Karolinska sjukhuset till Liljeholmen går L 77.
Det finns en klar möjlighet att koppla ihop de till en enda lång linje. Kanske något att funder på.
Detta var både tråkigt och trevligt!
Trevligt därför att det är kul att innerstan kommer trafikeras av boggey-bussar på flertalet linjer.
Tråkigt därför att jag hellre hade sett Scania Omnilink-boggey.....Men dessa finns väl förståss inte som biogasare...?
Man...tjaa...bättre än Volvo...eller nått.... :P
Citat från: Ivo skrivet 03 november 2007, 19:20:07 PM
Linjerna byts mellan garagen, frågan är vilka linjer som försvinner från Söderhallen.
Det finurliga är att linje 76, 73 & 77 kan slås ihop till en enda lång linje.
Från Norra Hammarbyhamnen (Ljusterögatan) till Ropsten går idag L 76. Från Ropsten till Karolinska sjukhuset går L 73. Från Karolinska sjukhuset till Liljeholmen går L 77.
Det finns en klar möjlighet att koppla ihop de till en enda lång linje. Kanske något att funder på.
Jag hoppas att man låter 73, 76, 77 vara som idag; jag kan komma ihop med följande nackdelar just nu:
*Linjens längd gör det mer känslig till förseningar, speciellt längs 73an där det är redan mycket förseningar på rusningen.
*Linje 73 och 77 kommer överlappa varandra från Karolinska sjh upp till Solnabron; resenärer kommer garanterad bli förrvirrad om bussens destination (då Karolinska sjh kommer vara som en vändslingan istället).
*Om linjen kommer trafikeras av boggiebussar och Söderhallen kommer få linjen, då kommer Hornsberg och Lidingö ha viss överskott med vagnar (läs mer under).
Och sen lite obligatorisk
spekulationer från mig:
*Om 70an går över till Söderhallen och trafikeras med boggiebussar (= längre tomkörningssträcka från garaget), vad kommmer hända med 5318-5320, 7300-7304? Jag kan tänka mig på rimliga saker: 1. flytta vagnarna till Söderort eller 2. lacka om 7300-7304 till blå och rulla på 1an och 4an, speciellt eftersom 7300-7304 har extra stor etanoltank.
*Om 77an går över till Söderhallen, då kan vi räkna med överskott av normalvagnar; nånting rimlig där är att låta Hornsberg köra 59an som utbyte för 77an och 70an.
*Om 73an går över till Söderhallen (=verkligen dumt att tomma från Söderhallen till Ropsten...), då kan vi räkna med ca 5-7 bussar i överskott för Lidingö (har inte kommit på någon rimlig lösning där).
Men hursomhelst så är jag
jätteglad att Hornsberg slipper MAN och får Scania OmniLink istället! :)
Hej
Kan vi få stavningen rätt till att börja med? En boggi, flera boggier. Jämför ett chassi, flera chassier. En boggibuss, en chassitillverkare, osv. :o
Det har alltså provats att köra boggibuss i Stockholms innerstad. Det gick förhållandevis bra, och det ser alltså ut att bli en fortsättning.
Det är mycket som ska utredas innan det blir klart vilka linjer som ska trafikeras.
Flera parter är inblandade: SL, Stockholms stad, Busslink och Kommunal.
Det är förstås inte otänkbart med omflyttning mellan innerstadsgaragen.
30 bussar med biogasdrivning är aktuella och Söderhallen är hittills enda garaget med biogasanläggning.
Det står naturligtvis alla fritt att spekulera även i detta ämne. Själv kommer jag att bidra med så säkra uppgifter som möjligt vartefter.
/Ted
Citat från: Möller. skrivet 03 november 2007, 19:02:22 PM
Kan ochså vara R08an men det tror jag inte på alls.
R08 är en ren turistbuss som inte passar eller får köras i Sthlms innerstad. Att det blir MAN var väl inte troligast efter testerna med Scania samt att Busslink har ett kärt förhållande till desamma
För att återgå till ämnet tycker jag också det är kul att de ska börja köra mer boggibussar i innerstaden. Dock tror jag inte att Stockholms bärgare blir så glada när de behöver bärgas. Ett ekipage med bärgare och boggibuss tar ganska stor plats och det kan bli trångt i innerstaden.
Citat från: Kvarne skrivet 03 november 2007, 19:40:25 PM
Detta var både tråkigt och trevligt!
Trevligt därför att det är kul att innerstan kommer trafikeras av boggey-bussar på flertalet linjer.
Tråkigt därför att jag hellre hade sett Scania Omnilink-boggey.....Men dessa finns väl förståss inte som biogasare...?
Man...tjaa...bättre än Volvo...eller nått.... :P
Bättre än Volvo?
Och ändå Äger du två...
MAN är bäst ;D
Scania finns som biogas. Rullar väl nån i Västerås? Borås ska oxå få såna.
Vore synd om MAN intog Innestan... Sthlm är Scania ::) ;)
Citat från: Zella skrivet 06 februari 2008, 23:12:58 PM
Vore synd om MAN intog Innestan... Sthlm är Scania ::) ;)
Säg inte för högt, M224 kan höra dig. ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 06 februari 2008, 23:29:34 PM
Säg inte för högt, M224 kan höra dig. ;)
MAN är iof ganska skapliga bussar. Förutom att dom är trånga, bullrar och när man kör dom så känns det som man sitter i en båt. Det gungar å svajar
Dom MAN bussar jag bekantat mig med i Götet så går det inte att ställa in ratten i önskat läge och lite annat
Citat från: Zella skrivet 07 februari 2008, 01:18:27 AM
Dom MAN bussar jag bekantat mig med i Götet så går det inte att ställa in ratten i önskat läge och lite annat
Precis. Där ligger Scania och Volvo steget före. Då Scanias ratt går att ställa i lite bättre vinklar än Volvos så tycker jag att Scania ligger lite bättre till
Citat från: Optimal skrivet 07 februari 2008, 01:26:48 AM
Där ligger Scania och Volvo steget före. Då Scanias ratt går att ställa i lite bättre vinklar än Volvos så tycker jag att Scania ligger lite bättre till
Möjligen, men det kriteriet är mera individuellt. För någon annan förare kanske det istället är Volvos inställningar som ger bättre vinklar, men inte kan man hävda att Volvo per automatik skulle ligga bättre till för det... :P ;D ;)
Citat från: Nico skrivet 07 februari 2008, 01:43:28 AM
Möjligen, men det kriteriet är mera individuellt. För någon annan förare kanske det istället är Volvos inställningar som ger bättre vinklar, men inte kan man hävda att Volvo per automatik skulle ligga bättre till för det... :P ;D ;)
Nu menar jag i vilka vinklar ratten kan vridas i. I Scaniorna så kan den på vissa 53xx vridas till 90 grader uppåt och nedåt som en personbil nästan. Av alla volvo jag har prövat så har inte någon av deras rattar kunna ställas i samma vinklar, utan volvos har inte kunnat vinklas lika mycket.
Visst kan det vara så, men det är fortfarande inget kriterium som säger att det ena är bättre än det andra.
Volvos typ av steglös inställning kanske tilltalar vissa förare mer än att ratten går att ställa in i olika fasta vinkellägen i ett intervall mellan 0° och 90°. Just begreppet 'bättre vinklar' blir ändå subjektivt då en sådan bedömning inte kan vara generell utan hela tiden måste utgå från respektive förares totala krav på förarmiljön.
Utgå hypotetiskt från en situation där t.ex. Scanias fasta rattvinkelinställning på ett visst läge ligger mellan 45° och 55°. En viss förare skulle kanske föredra 50° vinkel, men det går då inte att få. Däremot går det kanske för just denne förare att uppnå en bättre position med Volvos mera steglösa inställning... Vilket är då bäst i det fallet?
Själv tycker även jag att Omnins rattinställningsmöjligheter är mycket bra (och tusan så mycket bättre än den gamla spännskruven som fanns innan), men även Volvo har sina fördelar. Har därför svårt att utse något till att vara bäst. ;)
Jo det är sant det du skriver, Steglös är bättre än "hack" som scania har. Jag har för mig att volvo också har hack. Iallfall på dom äldre B10. Bara att dom nya vagnarna som har luft inte har hack. Skruven gillar jag. Om man skulle lösa av en förare som dragit åt den så hårt att den inte går att ändra, så är det roligt att köra sen ;).
Jo, det där med hack versus steglöst verkar vara något (som liksom dörrhandtag på bilar, infällda eller inte) kommer och går med modellerna. Visst har/hade Volvo fasta steg/hack på äldre modeller för att ställa ratten samt golvpedal för att höja/sänka den. På vissa nyare modeller är detta sedan ersatt av tryckluft innan man nu verkar ha återgått till en enda golvpedal.
Vad gäller äldre Scania och deras spännskruv så fungerade ju även den, förutsatt att skyddet i något slags hårdare gummiklätt skumgummi satt kvar... annars var det ju ofta lögn att få till ett bra grepp utan verktyg. Det enda som ofta hände när man tog ordentligt tag i en metallren spännskruv var ju att blodvite uppstod. :P ;)
Volvo Luft och Scanias luft märker jag ingen skillnad på, Dessa går att ställa på nästan exakt samma vinklar så det är bra. Det är just bara Omni vs B10 som Scania hade bättre vinklar för dom som ville ha ratten som i en bil vs ratten uppåt i 90 grader. När vi sen pratar om Maxcis och Dessa andra äldre Scania med Skruven och knappen för att ställa in ratten så hade dessa mycket dåliga vinklar. Men jag gillar nya Scania och Volvos Luftsystem för ratten, Då man kan få nästa precis på milimetern hur man vill ha ;)