Nya Nettbuss 302 i Helsingborg i måndags 15/7.
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0095.jpg)
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0097.jpg)
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0098.jpg)
Hej !
Det var ju logiskt att lägga dessa i 300-serien, eftersom Östersund har 100-serien och Gävle 200-serien.
Mvh Peter Ö
Tänk att jag gissade rätt. Vad var det jag sa Peter Ödén.. ;)
Delat ruta eller hel ruta fram?
Bra
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Jan skrivet 20 juli 2013, 22:00:39 PM
Delad
??
Jag tycker den ser hel ut...
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0089.jpg)
Citat från: Peter Öden skrivet 20 juli 2013, 17:48:45 PM
Hej !
Det var ju logiskt att lägga dessa i 300-serien, eftersom Östersund har 100-serien och Gävle 200-serien.
Mvh Peter Ö
Och Bergkvara har ju merparten av sina Lundabussar med nummer 301-339.
Standard fullmatris
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Anders Lundén skrivet 20 juli 2013, 22:28:51 PM
??
Jag tycker den ser hel ut...
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0089.jpg)
Både och ;)ser delad ut tvärs över, en egen ruta för skyltskåpet ;)
Citat från: Anders Lundén skrivet 20 juli 2013, 17:26:35 PM
Nya Nettbuss 302 i Helsingborg i måndags 15/7.
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0098.jpg)
Fin felstavning... ::)
Gud så klantigt att inte kunna stava rätt... :(
Hårda standardsäten utan stoppning, stackars passagerare.
Var ligger detta i Helsingborg ska åka till Helsingborg snart.
Citat från: Petersson skrivet 23 juli 2013, 13:51:05 PM
Var ligger detta i Helsingborg ska åka till Helsingborg snart.
Busspunkten
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 juli 2013, 00:47:00 AM
Hårda standardsäten utan stoppning, stackars passagerare.
Ja, nu är ju Lund inte den största staden Sverige skådat, så passagerarna hinner nog inte få så ont i ändan innan dom ska av igen ska du se ;-)
Citat från: Anders Lundén skrivet 20 juli 2013, 22:28:51 PM
??
Jag tycker den ser hel ut...
(http://ludde306.ownit.nu/Foto0089.jpg)
visst är rutan delad i en övre och undre bit?
Nu var du rolig
Citat från: CW66 skrivet 26 juli 2013, 00:42:32 AM
Ja, nu är ju Lund inte den största staden Sverige skådat, så passagerarna hinner nog inte få så ont i ändan innan dom ska av igen ska du se ;-)
Bergkvara hade komfortmässigt liknande stolar också. Sen är det ju ofta skålningen och lutningen på stolen som avgör huruvida den är bekväm för den enskilde resenären i alla fall under så här korta resor. Dock har ju Nobina och fd Arriva valt en lite mer påkostad stol till MAN-bussarna i både Malmö/HBG och landskrona.
Är det krav från Skånetrafiken att det ska vara fullmatris? Nettbuss Stadsbussarna har ju inte det på några av sina andra nybäställda bussar sedan 2010.
Citat från: AO skrivet 26 juli 2013, 15:47:35 PM
Är det krav från Skånetrafiken att det ska vara fullmatris? Nettbuss Stadsbussarna har ju inte det på några av sina andra nybäställda bussar sedan 2010.
Det stämmer, Skånetrafiken kräver fullmatris. Sedan finns det ett och annat undantag i Skåneland, men överlag är det fullmatris som skall gälla.
Ljusdiodskylt eller fullmatris spelar väl ingen roll
Citat från: Överlid skrivet 26 juli 2013, 17:53:25 PM
Det stämmer, Skånetrafiken kräver fullmatris. Sedan finns det ett och annat undantag i Skåneland, men överlag är det fullmatris som skall gälla.
Det är väl även ett specifikt krav på just gul fullmatris? Var det inte Arriva flyttade över några gamla danska bussar med vita fullmatrisskyltar till Skåne, och var tvungna att montera gul "solskyddsfilm" på insidan av skyltskåpets rutan för att få alla vita prickar att se gula ut?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2013, 23:27:58 PM
Ljusdiodskylt eller fullmatris spelar väl ingen roll
När det gäller Skånetrafiken spelar alla små detaljer stor roll. Här är det tydliga krav på allt från gardinfärger, stolstyger samt färgen på fullmatrisskyltarna.
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2013, 23:47:05 PM
Det är väl även ett specifikt krav på just gul fullmatris? Var det inte Arriva flyttade över några gamla danska bussar med vita fullmatrisskyltar till Skåne, och var tvungna att montera gul "solskyddsfilm" på insidan av skyltskåpets rutan för att få alla vita prickar att se gula ut?
När det gäller Skånetrafiken spelar alla små detaljer stor roll. Här är det tydliga krav på allt från gardinfärger, stolstyger samt färgen på fullmatrisskyltarna.
Jo man satte ju in f d danska bussar i stadstrafiken i Ängelholm. Åtminstone några av dessa försågs med gul film för att få det vita att se gult ut...
fler plastsäten med minimal stoppning och det lockar fler resanden?
Stadsbussarna köper in bussar med plastsäten men lockar det fler resanden?
Hur Karlstad Kommun upphandlar trafiken är nog det som gäller i framtiden om fler ska låta bilen stå!
Helt otroligt att Kommunerna betalar flera miljoner i bidrag utan att det kan locka fler resanden!
Billiga plastsäten var något redan Göteborgs Spårvägar provat under 80-talet och frångått under slutet av 90-talet..
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2013, 23:27:58 PM
Ljusdiodskylt eller fullmatris spelar väl ingen roll
Ljusdiod anses inte synas lika bra som fullmatris.
Citat från: Klaverdörr skrivet 27 juli 2013, 03:57:13 AM
fler plastsäten med minimal stoppning och det lockar fler resanden?
Stadsbussarna köper in bussar med plastsäten men lockar det fler resanden?
Hur Karlstad Kommun upphandlar trafiken är nog det som gäller i framtiden om fler ska låta bilen stå!
Helt otroligt att Kommunerna betalar flera miljoner i bidrag utan att det kan locka fler resanden!
Billiga plastsäten var något redan Göteborgs Spårvägar provat under 80-talet och frångått under slutet av 90-talet..
Stadsbussarna ha detta i Gävle och ökade resandet där med en miljon sedan starten 2010, vilket i den delen av landet får ses som rätt bra. Jag tror inte det påverkar resandet särskilt mycket, viktigare tror jag är bemötande från förare, turtäthet samt möjlighet att lita på tidtabellen.
I Lund är stadslinjerna dessutom osedvanligt korta för en större stad.
Citat från: Jan skrivet 26 juli 2013, 12:18:55 PM
visst är rutan delad i en övre och undre bit?
Absolut är den det, men jag vill nog tro att frågan gällde om rutan var delad på mitten i vertikal linje...
Citat från: Överlid skrivet 27 juli 2013, 09:35:58 AM
Stadsbussarna ha detta i Gävle och ökade resandet där med en miljon sedan starten 2010, vilket i den delen av landet får ses som rätt bra. Jag tror inte det påverkar resandet särskilt mycket, viktigare tror jag är bemötande från förare, turtäthet samt möjlighet att lita på tidtabellen.
I Lund är stadslinjerna dessutom osedvanligt korta för en större stad.
I år fram till 1juli har ca 211 000 st resor gjorts med 65+ kortet (gratis resa för alla from när man fyller 65år) så det blir att resande kommer ligga på närmare 420000 st resor på detta helår i stadstrafiken, from nu denna sommar gäller även det för resor med länstrafiken i Gävle Kommun. Resorna köps av Gävle Kommun till rabatterat pris och får göras för den som har ett kort (personligt) vardagar mellan kl.9-15. Om detta ej skett så undrar men hur resandeökningen varit istället?
Vet iaf 4st på mitt jobb (60st totalt) som ej åker längre pga att det är obekvämt att sitta på dessa säten i +30 min.
65+ har kannabaliserat på seniorkortets totala antal resor, det har alltså inte "fötts" 400.000 nya resor, även om det så klart varit en ökning där med.
Finns det några bilder på inredningen och förarplats?
302/DUD 034 fr o m 2013-08-01 reg på Nettbuss Stadsbussarna AB, Hattmakargatan 6A, 803 11 GÄVLE. BL/ :)