Bussföraren fastklämd, fick klippas loss, men är utom fara:
www.aftonbladet.se/nyheter/article17117743.ab
Ser ut att vara en av Keolis CNG-boggier om nu olyckan inträffade i trafikområde Angered.
Men, hur sjutton kan man köra rakt in i ett fundament? Möjligen om bromsarna inte fungerar, men...? Det var väl bara å hoppas att föraren bar bälte.
2714, Solaris boggi.
Citat från: Calle skrivet 11 juli 2013, 20:04:22 PM
Ser ut att vara en av Keolis CNG-boggier om nu olyckan inträffade i trafikområde Angered.
Men, hur sjutton kan man köra rakt in ett fundament? Möjligen om bromsarna inte fungerar, men...? Det var väl bara å hoppas att föraren bar bälte.
Ja det kan kanske verka lite slarvigt att pricka fundamentet men några troliga orsaker är plötslig sjukdom, somnat vid ratten, fordonsfel etc. Hörde att man fick klippa loss föraren, hoppas han/hon och alla andra inblandade klarar sig utan men.
Citat från: Johan B skrivet 11 juli 2013, 20:16:01 PM
Ja det kan kanske verka lite slarvigt att pricka fundamentet men några troliga orsaker är plötslig sjukdom, somnat vid ratten, fordonsfel etc. Hörde att man fick klippa loss föraren, hoppas han/hon och alla andra inblandade klarar sig utan men.
Tolkade det som att föraren klarade sig väl, och hoppas även att passgerarna klarar sig utan bestående skador. Det där med bälte är intressant, för det ytterst få förare som verkligen använder. Vid en sådan här olycka har säkert bältet hindrat föraren från att flyga rakt fram genom framrutan.
Lite mer från Göteborgs-Posten samt flera bilder (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1830559-flera-skadade-i-bussolycka)
Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!
Citat från: Ikaros68 skrivet 11 juli 2013, 22:40:34 PM
Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!
Nja, det var ett av många fel och nog det som fick bägaren att rinna över. Men långt ifrån den enda orsaken.
Citat från: Ikaros68 skrivet 11 juli 2013, 22:40:34 PM
Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!
Nu skall vi inte spekulera för mycket. Det är några år sedan som det problemet fanns i Stockholm (och det var som redan skrivits inte enda anledningen till att bussarna fick gå tillbaka). Sedan dess har hundratals Solaris levererats till Sverige utan att ha det här problemet.
Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?
Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2013, 01:21:40 AM
Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?
Har andra bussar av den typen som du kört där haft samma kraft / fart i backen?
Är de Solarisar, Veolias?, du kort där identiska med Keolis?
Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2013, 01:21:40 AM
Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?
Det är inte riktigt samma bussar, Solarisbussarna till Veolia tycks vara generation 1 eller vad man nu skall kalla det.
Solarisbussarna till Keolis är något modifierade vilket gör att dom går bättre.
Det syns bland annat på förarplatsen där man har en annan konfiguration på knapparna till att öppna.
Keolisbussarna har bland annat funktionen "tillåter öppning"
Citat från: Knallhatt skrivet 12 juli 2013, 12:09:39 PM
Det är inte riktigt samma bussar, Solarisbussarna till Veolia tycks vara generation 1 eller vad man nu skall kalla det.
Solarisbussarna till Keolis är något modifierade vilket gör att dom går bättre.
Det syns bland annat på förarplatsen där man har en annan konfiguration på knapparna till att öppna.
Keolisbussarna har bland annat funktionen "tillåter öppning"
Motoreffekten är väl den samma?
Citat från: Svemicke skrivet 13 juli 2013, 12:30:45 PM
Motoreffekten är väl den samma?
Solariarna i Sthlm hade väl Iveco motor?
De i Gbg har Cummins.
Viss skillnad.
De i Gbg har tydliga problem med laddluftkylarna, där läcker det ofta.
/M
Citat från: M skrivet 13 juli 2013, 15:28:32 PM
Solariarna i Sthlm hade väl Iveco motor?
De i Gbg har Cummins.
Viss skillnad.
De i Gbg har tydliga problem med laddluftkylarna, där läcker det ofta.
/M
Vilka i Göteborg? Var tydligen skillnad på Veolias och Keolis.
Citat från: Svemicke skrivet 14 juli 2013, 00:51:03 AM
Vilka i Göteborg? Var tydligen skillnad på Veolias och Keolis.
Tänkte på Veolias.
Kan ju inte tänka mig att Keolis skulle köpa med Iveco motorer igen.
Till gasdrivna Solaris Urbino LE erbjuds endast Cummins-motorer. Låggolvsvarianterna på 12m och 15m har FPT-motorer som tillval. Således samma maskiner och samma effekt i både Veolias och Keolis bussar. Sedan är det ju inte omöjligt att de nyare bussarna har förbättrad mjukvara i sig och därmed går bättre, det borde dock inte ha någon avgörande betydelse för hur snabbt de orkar gå uppför...
Citat från: Johan B skrivet 14 juli 2013, 12:55:09 PM
Till gasdrivna Solaris Urbino LE erbjuds endast Cummins-motorer. Låggolvsvarianterna på 12m och 15m har FPT-motorer som tillval. Således samma maskiner och samma effekt i både Veolias och Keolis bussar. Sedan är det ju inte omöjligt att de nyare bussarna har förbättrad mjukvara i sig och därmed går bättre, det borde dock inte ha någon avgörande betydelse för hur snabbt de orkar gå uppför...
Nej, det var min tanke också.
Citat från: Johan B skrivet 14 juli 2013, 12:55:09 PM
Till gasdrivna Solaris Urbino LE erbjuds endast Cummins-motorer. Låggolvsvarianterna på 12m och 15m har FPT-motorer som tillval. Således samma maskiner och samma effekt i både Veolias och Keolis bussar. Sedan är det ju inte omöjligt att de nyare bussarna har förbättrad mjukvara i sig och därmed går bättre, det borde dock inte ha någon avgörande betydelse för hur snabbt de orkar gå uppför...
Ok Solaris har lagt ner Ivecos gas motorer. FTP motorer?
Dieselvarianterna har väl fortfarande DAF dieslar?
/M
Citat från: M skrivet 15 juli 2013, 05:12:32 AM
Ok Solaris har lagt ner Ivecos gas motorer. FTP motorer?
Dieselvarianterna har väl fortfarande DAF dieslar?
/M
Nejdå, FPT = Fiat Power Train och används som benämning på Iveco-motorer som inte sitter i ett Iveco-fordon. Således same shit different name. Vissa varianter av Solaris med dieseldrift går att få med Cummins men DAF verkar vara standard och vanligast.