(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Taumlvling24aug67Web_zps9d335f97.jpg)
Det är mulet ute nu så här är en tävling:
Var gör Capitolen ovan ändstationsuppehåll 24 aug 1967? Kanske inte helt lätt.
Hedersomnämnande till den som först ger rätt svar!
Mvh Gunnar
Gissar att det är en 181:a som pausar vid Laduplan.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2013, 17:31:42 PM
Gissar att det är en 181:a som pausar vid Laduplan.
/Peter
Tyvärr fel! Linje 181 tur 5 fanns väl knappast 1967.
/Gunnar
Hej!
Kanske vid Karolinska sjukhuset?
Linje 33 alternativt 59.
mvh K R
Var det än är så håller bilden en mycket hög nostalgisk upplevelsenivå, tack!
/LYR
Citat från: K R skrivet 10 juli 2013, 20:49:23 PM
Hej!
Kanske vid Karolinska sjukhuset?
Linje 33 alternativt 59.
mvh K R
Tyvärr fel!
Det finns några små detaljer...
/Gunnar
Bara för att gissa så drar jag till med (f d) linje 66 (kommer inte ihåg det nya numret) vid Långsjö torg. Tycker det ser ut som att det finns vissa tilläggsbiljetter fastsatta på förarbordet.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 juli 2013, 06:30:02 AM
Bara för att gissa så drar jag till med (f d) linje 66 (kommer inte ihåg det nya numret) vid Långsjö torg. Tycker det ser ut som att det finns vissa tilläggsbiljetter fastsatta på förarbordet.
M v h
Ingwar
Det hade nog varit snudd på tjänstefel att sätta ut Capitol på linje 141 vid denna tidpunkt...Långsjö Torg är fel.
/Gunnar
Hej! De enda "gamla" Scania-Capitolerna jag minns vid ett sådant här "sent" datum är de som trafikerade Frihamnen, Linje 32! Verkar vara i ett lummigt område bussen står, minns inte exakt var ändhållplatsen var belägen där! Hälsn. BengaB40
Linje 71 vid Bagarmossen?
Mr H
Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 17:11:38 PM
Hej! De enda "gamla" Scania-Capitolerna jag minns vid ett sådant här "sent" datum är de som trafikerade Frihamnen, Linje 32! Verkar vara i ett lummigt område bussen står, minns inte exakt var ändhållplatsen var belägen där! Hälsn. BengaB40
Visst är det Frihamnen! Tror att Capitolen går på linje 73.
Hedersomnämnande till BengaB40! :D
Mvh Gunnar
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 18:11:53 PM
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40
"Volvo-Capitolerna" (H20) kanske dominerade då men Scania-Capitolerna (H21) kunde också ses på linje 73 sommaren -67.
/Gunnar
Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 18:11:53 PM
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40
Hej och grattis!
Det var det också men uppblandat med Capitoler. En annan linje som vände i Frihamnen var linje 31 som var en än värre "Volvo-capitollinje". Har minnen av tre-fyra H20 i rad som stog och tuggade vid Östermalmstorg (den andra ändstationen för linje 31). Men Capitoler förekom även på linje 31.
Det går inte att få fram något vagnsnr på bussen? Söder var väl linjerna 31 och 73 medan linje 32 var Hornsberg.
Mr H
Hej! Tack Gunnar och Mr H för era kristallklara minnen och dokumentationer! 1967 var ett magiskt år i Sverige och inte minst i Stockholm! Hälsn. BengaB40
Citat från: Mr H skrivet 11 juli 2013, 20:17:29 PM
Det går inte att få fram något vagnsnr på bussen? Söder var väl linjerna 31 och 73 medan linje 32 var Hornsberg.
Mr H
Jo, 5301 verkar det vara. Hm.. en gammal Brommavagn. Den kanske trafikerade linje 32 då. Eller...?
/Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 12 juli 2013, 17:13:27 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 juli 2013, 22:18:24 PM
Jo, 5301 verkar det vara. Hm.. en gammal Brommavagn. Den kanske trafikerade linje 32 då. Eller...?
/Gunnar
Jag TROR att det är H21:an näst längst till höger som är 5301 fotograferad ca 50 meter till vänster om Gunnars bild i maj 1968. Den stog på lilla "Cat-walken" precis innanfär grindarna och klarade sig från utskeppning nummer ett (som väl bara annars var SS H21?). På lilla "Cat-walken" stog allsköns Pakistanbussar, förutom SS H21 syns i bilden längst t.v ett "Järnspett" från SJ som sin sista tid använts i Södertälje och blivit ommålad i SOAB:s färger. Märkligt att Pakistanleverans nummer två egentligen ägde rum när man såg hur illa det gick med nummer ett! Man kan undra vad det var för svenska tekniker därnere egentligen? Men egentligen kanske allting handlade om att bara bli av med bussarna!
Vad det gäller placeringar ja så var det ett misch-masch i augusti 1967. Hornsberg hade ju förlorat det mesta man hade nytt till ombyggnad egentligen så återstog bara H31 och några H23
På linje 96 gick Brommametropoler kanske de var omplacerade till Hornsberg eller också var linjen omplacerad till Bromma? Linje 80 var väl förkortad och gick väl med Metropol bara till Fridhemsplan? I Brmma fylldes ju på med bl.a Capitoler från SJ så det är möjligt att de "genuina" Brommacapitolerna hamnade i Hornsberg. Hornsberg hade ju tidigare släppt ifrån sig en hel del H21 till Nyboda i och med att linjerna 33 och 36 omstationerades dit.
Mr H
(http://i38.tinypic.com/20uqpas.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 12 juli 2013, 17:15:25 PM
Vad det gäller placeringar ja så var det ett misch-masch i augusti 1967. Hornsberg hade ju förlorat det mesta man hade nytt till ombyggnad egentligen så återstog bara H31 och några H23
På linje 96 gick Brommametropoler kanske de var omplacerade till Hornsberg eller också var linjen omplacerad till Bromma? Linje 80 var väl förkortad och gick väl med Metropol bara till Fridhemsplan? I Brmma fylldes ju på med bl.a Capitoler från SJ så det är möjligt att de "genuina" Brommacapitolerna hamnade i Hornsberg. Hornsberg hade ju tidigare släppt ifrån sig en hel del H21 till Nyboda i och med att linjerna 33 och 36 omstationerades dit.
Mr H
Det bör även ha funnits en hel del H21 i Hornsberg i aug 1967 tillsammans med några H25 och H27.
/Gunnar
Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 18:11:53 PM
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40
Ursäkta min kanske dum fråga.
Under min tid i Stockholm 74 – 88 har jag tyvärr missat Capitoltiden.
Jag har alltid trott att det bara fanss Scania-Vabis Capitoler, nu pratar ni också om Volvo- Capitoler.
Vad varr det för individuer?
Jag läste en gång att Volvo har byggt tre Metropol / Capitol liknande bussar som provbuss för att placera sig hos SS.
Är det de ni pratar om?
Tack för svaret!
MvH Markus
Citat från: Gunnar D skrivet 12 juli 2013, 17:58:35 PM
Det bör även ha funnits en hel del H21 i Hornsberg i aug 1967 tillsammans med några H25 och H27.
/Gunnar
Jodå jag tänkte mer på nyare vagnar än H21. Jag såg ett tåg i Helsingborg i juli 1967 med upplastade H25 och H26 på väg till Svendborg för ombyggnad. När H27 byggdes om har jag glömt. Sedan så fanns ju förstås ett 20-tal H15 också!
Mr H
Citat från: SL i Wien skrivet 12 juli 2013, 18:34:38 PM
Ursäkta min kanske dum fråga.
Under min tid i Stockholm 74 88 har jag tyvärr missat Capitoltiden.
Jag har alltid trott att det bara fanss Scania-Vabis Capitoler, nu pratar ni också om Volvo- Capitoler.
Vad varr det för individuer?
Det fanns bara Capitoler från Scania Vabis. Volvo/Hägglund levererade 20 st litt H20 år 1956 till SS samtidigt med att Capitolerna kom. Man kan se dessa H20 som en slags motsvarighet till Capitoler. Därav "Volvo-Capitoler".
Citat från: Mr H skrivet 12 juli 2013, 21:46:55 PM
Jodå jag tänkte mer på nyare vagnar än H21. Jag såg ett tåg i Helsingborg i juli 1967 med upplastade H25 och H26 på väg till Svendborg för ombyggnad. När H27 byggdes om har jag glömt. Sedan så fanns ju förstås ett 20-tal H15 också!
Mr H
Ja, det var iaf inte helt lätt att från gräsrotsnivå överblicka vad som i detalj hände sommaren -67. Så här efteråt kan man kanske säga att alla H25-H27 kunde nog ha använts vänstertiden helt ut. Det tog väl några år innan de togs i trafik efter Dagen H.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 13 juli 2013, 07:38:38 AM
Ja, det var iaf inte helt lätt att från gräsrotsnivå överblicka vad som i detalj hände sommaren -67. Så här efteråt kan man kanske säga att alla H25-H27 kunde nog ha använts vänstertiden helt ut. Det tog väl några år innan de togs i trafik efter Dagen H.
/Gunnar
Faktum är nog att spårvagnarna tog en del fokus och ev. utsättningar med H15!
Jag håller med dig, en mycket konstig planering, men jag tror att SS/SL fick beskedet
mycket sent att de inte behövde bygga om några H21.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2013, 10:34:53 AM
Faktum är nog att spårvagnarna tog en del fokus och ev. utsättningar med H15!
Jag håller med dig, en mycket konstig planering, men jag tror att SS/SL fick beskedet
mycket sent att de inte behövde bygga om några H21.
Mr H
Utsättningarna med H15 missade jag tyvärr!
Att det fanns planer på att bygga om ett antal H21 var okänt för mig! Spännande! Kan du utveckla?
Mvh Gunnar
Jag har hört att det bestämdes mycket sent att SS/SL skulle få ersättning för samtliga sina H21. (Förmodligen så gick man väl på årsmodell och de sista hamnade från början på "fel" sida om strecket. Senare ändrades strecket!).
Det var därför bl.a inte mindre än ett hundratal H15 sparades ända till årsskiftet 1966/67. Jag har hört att det var tänkt att dessa skulle sättas i trafik i samband med att aktuella H21 togs in för ombyggnad 1967. Nu är det här som sagt var hörsägen men det finns ju ingen sämre logik i det här än vad som väl faktiskt skedde i ombyggnad (precis som du beskriver tidigare).
När det blev klart att det skulle utgå ersättning för samtliga H21 utrangerades de sparade H15.
Hade det här blivit verklighet hade det ju blivit en synnerligen kul sista sommar i vänstertrafik med massor av H15 i trafik för att inte tala om att man fått uppleva H21 i högertrafik!!! Synd att det inte blev som jag har fått det här återgivet! Hade "strecket" inte flyttats borde det ju innebära att man fått uppleva såväl SJ "Järnspett" som "Volvocapitoler" i högertrafik!
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 13 juli 2013, 07:38:38 AM
Det fanns bara Capitoler från Scania Vabis. Volvo/Hägglund levererade 20 st litt H20 år 1956 till SS samtidigt med att Capitolerna kom. Man kan se dessa H20 som en slags motsvarighet till Capitoler. Därav "Volvo-Capitoler".
/Gunnar
****
Liknade H20, Capitol/Metropol, mer än till lackeringen?
Jag blev själv förvånad över uttrycket "Volvo-Capitol", som jag aldrig stött på tidigare.
HJP
Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2013, 11:29:10 AM
Jag har hört att det bestämdes mycket sent att SS/SL skulle få ersättning för samtliga sina H21. (Förmodligen så gick man väl på årsmodell och de sista hamnade från början på "fel" sida om strecket. Senare ändrades strecket!).
Det var därför bl.a inte mindre än ett hundratal H15 sparades ända till årsskiftet 1966/67. Jag har hört att det var tänkt att dessa skulle sättas i trafik i samband med att aktuella H21 togs in för ombyggnad 1967. Nu är det här som sagt var hörsägen men det finns ju ingen sämre logik i det här än vad som väl faktiskt skedde i ombyggnad (precis som du beskriver tidigare).
När det blev klart att det skulle utgå ersättning för samtliga H21 utrangerades de sparade H15.
Hade det här blivit verklighet hade det ju blivit en synnerligen kul sista sommar i vänstertrafik med massor av H15 i trafik för att inte tala om att man fått uppleva H21 i högertrafik!!! Synd att det inte blev som jag har fått det här återgivet! Hade "strecket" inte flyttats borde det ju innebära att man fått uppleva såväl SJ "Järnspett" som "Volvocapitoler" i högertrafik!
Mr H
Citat från: HJP skrivet 13 juli 2013, 12:25:38 PM
****
Liknade H20, Capitol/Metropol, mer än till lackeringen?
Jag blev själv förvånad över uttrycket "Volvo-Capitol", som jag aldrig stött på tidigare.
HJP
Visst, nu erinrar jag mig tioårsgränsen som fanns för ersättning av bussar i samband med högeromläggningen! Sedan blev den då justerad lite nedåt. Men H15 kunde väl ses på några ströturer under 1967 ändå. Även sent i augusti enl info jag vill minnas.
"Volvo-Capitol" är nog ett uttryck som inte är så etablerat skulle jag vilja påstå.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 13 juli 2013, 14:40:30 PM
Visst, nu erinrar jag mig tioårsgränsen som fanns för ersättning av bussar i samband med högeromläggningen! Sedan blev den då justerad lite nedåt. Men H15 kunde väl ses på några ströturer under 1967 ändå. Även sent i augusti enl info jag vill minnas.
"Volvo-Capitol" är nog ett uttryck som inte är så etablerat skulle jag vilja påstå.
/Gunnar
Ja precis det har med det att göra. Kanske man sköt gränsen framåt när man väl fick koll på hur många bussar det handlade om och synd var ju det förstås! H15 minns jag framförallt som övningsvagnar sommaren 1967 men sattes också ut på bl.a linjerna 33 och 111 fritt ur minnet. På linje 61 gick f.ö en H19 sista vänsterdagen!
"Volvo-Capitol" har jag alltid uppfattat som ett slanguttryck som kom från SJ Råsta som hade båda uppsättningarna vagnar. Att H20 skulle ha kallats "Volvo-Capitol" på SS/SL har jag aldrig hört talas om. (Det enda jag hört de kallas för är "j-la åbäken"! ;D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 13 juli 2013, 16:20:55 PM
På linje 61 gick f.ö en H19 sista vänsterdagen!
Var det 5065 och den 2 sep (bara för att tydliggöra att det inte var sista M-F)?
/Gunnar
Den 2/9 var det och säkert den buss du tänker på. Jag vet att AGR har en bild på den.
Ska kolla med honom.
Mr H