Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Delfinen76 skrivet 09 juli 2013, 19:32:08 PM

Titel: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 09 juli 2013, 19:32:08 PM
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sp%C3%A5rv%C3%A4g-city-m%C3%A5ste-renoveras-igen-2393406
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 09 juli 2013, 19:36:06 PM
Spårväg City har redan kostat massa pengar. Nu ska spåren rivas upp igen får flera miljoner för att banan är inte handikappanpassad. Trots att banan är mindre än två år! Det borde hjorts från början!
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Andreas91 skrivet 09 juli 2013, 20:53:00 PM
Nja.. 'Flopp' var väl ändå att ta i.. Av det jag sett och upplevt med denna linje är inget annat än succé. Ekonomiskt skall jag inte gå in vidare på, men jag måste säga att jag föredrar spårvagnen framför att vänta på en ledig plats i busskortegerna som var vardag innan spårvagnarnas införande. De flesta perrongerna är väl dock redan anpassade efter spårvagnarna - jag vet om att en del hållplatser är lite lägre i ena delen, men det är väl för att även fordonen på gummihjul skall kunna angöra hållplatserna. Åkte en gång med en buss vid typ Kungsträdgården och hamnade då vid spårvagnshållplatsen. Med utgående dörr, så dunkade dörren i den upphöjda trottoaren och for igen med en smäll. Kan tänka mig att åtminstone hållplatsförlängningar kan till viss del ha o göra med dom kommande tillskotten i stockholmska spårvagnsflottan. Fram med fler 'trickar' säger jag bara! :) (om nu så är fallet, gällande hållplatserna, så kvarstår dock en fråga: var stannar de gummihjulförsedda kollektivtrafikfordonen i fortsättningen?)
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2013, 23:34:15 PM
"Handikappanpassad" är verkligen en flexibelt ord, helt utan gemensamma standarder och likvärdiga regler. I Roslagen är ju all busstrafik nu "handikappanpassad" genom införandet av lågentrébussar som har ett instegskliv på 35-40 cm från vägbanan på de hållplatser som kantsten saknas, vilket torde vara 75-80% av det totala antalet. Jag tvivlar starkt på att några kliv på 35 cm eller högre finns på Spårväg City. Alltså borde hela spårvägen vara handikappanpassad.

Vad gäller olika fordonsslag är väl just spårfordon de som är enklast att planera extremt tillgängliga gällande hållplatser och golvhöjd. Alla spårvagnar och tåg kör ju i exakt samma spår, och hamnar därför aldrig på olika avstånd från kantstenen. Höjden på golv gentemot kantsten samt utformning av dörrar har ju huvudmannen (förhoppningsvis) noga planerat in.

Saken har tydligen diskuterats i SSS-forum sedan den 5 juli:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36250
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2013, 01:42:54 AM
Ja jisses vad de kan hitta på  ..  Låter väl som "nån" i vanlig ordning inte tänkt till från början...   Men det är ju "bara" skattepengar  ...    suck 
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: r5m skrivet 10 juli 2013, 22:00:19 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2013, 23:34:15 PM
Jag tvivlar starkt på att några kliv på 35 cm eller högre finns på Spårväg City. Alltså borde hela spårvägen vara handikappanpassad.



Men de menar väl att det inte går att köra på en rullstol/permobil utan att fälla ner rampen.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Bussmupp skrivet 11 juli 2013, 00:20:17 AM
Citat från: r5m skrivet 10 juli 2013, 22:00:19 PM
Men de menar väl att det inte går att köra på en rullstol/permobil utan att fälla ner rampen.

Men snälla. Rampen ska väl göra så att man inte behöver bygga om infrastrukturen.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: r5m skrivet 14 juli 2013, 15:27:53 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 11 juli 2013, 00:20:17 AM
Men snälla. Rampen ska väl göra så att man inte behöver bygga om infrastrukturen.

De borde ju ha byggt rätt från början, det är inte alltid folk hjälper till med rampen och föraren ser inte heller alltid.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: JDS skrivet 14 juli 2013, 16:36:46 PM
Citat från: Bussmupp skrivet 11 juli 2013, 00:20:17 AM
Men snälla. Rampen ska väl göra så att man inte behöver bygga om infrastrukturen.

De mest extrema ser rampen i sig som ett slags diskriminering, sen är det ju ett allmänt problem i busstrafiken att många mest verkar se rampen som en dekoration som man måste ha för att bussen ska bli godkänd men som man inte har några planer på att använda.

Citat från: r5m skrivet 14 juli 2013, 15:27:53 PM
De borde ju ha byggt rätt från början, det är inte alltid folk hjälper till med rampen och föraren ser inte heller alltid.

"Från början" betyder ju i det här fallet 1991 då spårvägen byggdes. På den tiden hade varken bussar eller spårvagnar lågt golv och några ramper var inte heller påtänkta. Merparten av hållplatserna är ju från den tiden; undantagen är Sergels torg och Kungsträdgården samt Nordiska museet som byggdes 2010 och som sedan dess har utgjort något slags experimentverkstad.

Vid Nordiska museet byggde man ju om den ena plattformen under närmast rekordartade former efter något år, vilket inkluderade avstängningar, flytt till ett tillfälligt hållplatsläge, ianspråktagande av typ halva Nordens maskinpark samt installation av ett fantastiskt antal artiklar ur staket- och regnskyddstillverkarens katalog. Resultatet blev väl en ganska konstig hållplats med en massa skumma vinklar och en egendomligt kort plattform trots att det är gott om plats. INTE imponerande, kan man väl sammanfatta!
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Ersa skrivet 14 juli 2013, 16:48:54 PM
Citat från: r5m skrivet 14 juli 2013, 15:27:53 PM
De borde ju ha byggt rätt från början, det är inte alltid folk hjälper till med rampen och föraren ser inte heller alltid.

Är det inte tänkt att konduktörerna ska manövrera ramperna samt vid behov assistera rullstolsburna med att komma på och av?
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Svempa skrivet 14 juli 2013, 16:51:10 PM
Det som väl är mest konstigt är väl att man inte anpassat den från början . tänker man tillgängligt från bjrjan när man planerar och bygger så blir kostnaden ofta bara 10 % av vad en efteranpassning kostar. Det är så konstigt att samhället inte lär sig det .
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: JDS skrivet 14 juli 2013, 17:10:50 PM
Citat från: Svempa skrivet 14 juli 2013, 16:51:10 PM
Det som väl är mest konstigt är väl att man inte anpassat den från början . tänker man tillgängligt från bjrjan när man planerar och bygger så blir kostnaden ofta bara 10 % av vad en efteranpassning kostar. Det är så konstigt att samhället inte lär sig det .

Jag vet att det kan vara svårt att hänga med i tråden, men för en halvtimme sedan påpekade jag att spårvägen är byggd för drygt tjugo år sedan och att merparten av hållplatserna är från den tiden. På den tiden var låggolvsvagnar fortfarande på idéstadiet och ingenting man byggde banorna för. (Ännu mindre kunde man nog föreställa sig att ett införande av låggolvsvagnar skulle leda till att man tvangs bygga HÖGRE plattformar...)
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: r5m skrivet 14 juli 2013, 19:42:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2013, 16:48:54 PM
Är det inte tänkt att konduktörerna ska manövrera ramperna samt vid behov assistera rullstolsburna med att komma på och av?

vet inte hur det är i stockholm men i norrköping så finns det inte alltid kundvärdar ombord.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 juli 2013, 20:44:58 PM
Citat från: JDS skrivet 14 juli 2013, 16:36:46 PM
De mest extrema ser rampen i sig som ett slags diskriminering, sen är det ju ett allmänt problem i busstrafiken att många mest verkar se rampen som en dekoration som man måste ha för att bussen ska bli godkänd men som man inte har några planer på att använda.

"Från början" betyder ju i det här fallet 1991 då spårvägen byggdes. På den tiden hade varken bussar eller spårvagnar lågt golv och några ramper var inte heller påtänkta. Merparten av hållplatserna är ju från den tiden; undantagen är Sergels torg och Kungsträdgården samt Nordiska museet som byggdes 2010 och som sedan dess har utgjort något slags experimentverkstad.

Vid Nordiska museet byggde man ju om den ena plattformen under närmast rekordartade former efter något år, vilket inkluderade avstängningar, flytt till ett tillfälligt hållplatsläge, ianspråktagande av typ halva Nordens maskinpark samt installation av ett fantastiskt antal artiklar ur staket- och regnskyddstillverkarens katalog. Resultatet blev väl en ganska konstig hållplats med en massa skumma vinklar och en egendomligt kort plattform trots att det är gott om plats. INTE imponerande, kan man väl sammanfatta!

Ursäkta. Handikappanpassa spårväg. Vad menas ?
1. När byggdes spårvägen city ?
2. Vilka spårvagnar avses användas? (jfr GSAB M31 och M32)
3. Vilka platser trafikeras ?
4 Hur slitna är rälerna resp vilken rälprofil finns ? (jfr gnisslet från ovan i GB G)
Tack !
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2013, 21:08:18 PM
Citat från: S Svensson skrivet 14 juli 2013, 20:44:58 PM
Ursäkta. Handikappanpassa spårväg. Vad menas ?
1. När byggdes spårvägen city ?
2. Vilka spårvagnar avses användas? (jfr GSAB M31 och M32)
3. Vilka platser trafikeras ?
4 Hur slitna är rälerna resp vilken rälprofil finns ? (jfr gnisslet från ovan i GB G)
Tack !

Svaret på dina frågor och en massa annat värdefullt vetande därtill finns här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4g_City

Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 juli 2013, 00:22:14 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2013, 21:08:18 PM
Svaret på dina frågor och en massa annat värdefullt vetande därtill finns här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4g_City

Tack för uppgifterna. Av länk i ovan kommer jag fram till att Djurgårdslinjen tillgänglighetsanpassas för 190 milj kronor.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2013, 01:08:50 AM
Citat från: S Svensson skrivet 15 juli 2013, 00:22:14 AM
Tack för uppgifterna. Av länk i ovan kommer jag fram till att Djurgårdslinjen tillgänglighetsanpassas för 190 milj kronor.

Det ger en liten vink om hur mycket det kan kosta om man skulle ta tag i att tillgänglighetsanpassa länets alla busshållplatser på riktigt.
Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Svempa skrivet 15 juli 2013, 07:36:10 AM
Ja Och?

Jag förstår folks frustration över att Handikappanpassning kostar.

Det handlar för mig i första hand om att ha ett samhälle för alla. Sedan kan man diskutera om det riktiga i det är att anpassa alla fordon och alla platser för någon % av alla personer. Jag tror mer på en lösning där alla har rätt att till samma pris som en icke funktionshindrad köpa en resa från punkt A till Punkt B  och trafik anordnaren är skyldig att tillse att personen kan göra denna resa. vid det tillfället  till samma pris och samma tid. OM sedan anordnaren anser att det är mer ekonomis försvarbart att resan utföres med ett specialfordon eller med att anpassa hela trafiken det borde vara legalt för resenären . Ingen vanlig resenär köper köper en resa för att resa med den eller den bussen eller tåget utan för att ta sig från punkt A till punkt B . Det borde enl min åsikt vara viktigare för handikapprörelsen att alla har rätt att ta sig från punkt A- punkt B utan att bli ekonomisk diskriminerad ( färdtjänst) än att alla fordon och hållplatser är tillgängliga alltid.
Detta är min personliga åsikt och den är lite kontroversiell.


Titel: SV: Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 09:12:59 AM
Citat från: S Svensson skrivet 15 juli 2013, 00:22:14 AM
Tack för uppgifterna. Av länk i ovan kommer jag fram till att Djurgårdslinjen tillgänglighetsanpassas för 190 milj kronor.

Ja, det är en mycket bra sammanfattning av vad det gäller. Det är alltså inte något politiskt parti som kan skyllas för detta utan i så fall Svenska Spårvägssällskapet som inte handikappanpassade hållplatserna på Djurgårdslinjen från början vid starten 1991. Men alla hör ju hur dumt det låter att hävda något sådant.

Titel: SV: Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2013, 10:35:57 AM
Ingen frustration över kostnaderna för att bygga om! Snarare uppgivenhet över vetskapen att majoriteten av Stockholms läns busshållplatser som aldrig kommer att byggas om, eller ens få kantsten, men att trafiken trots detta räknas som "tillgänglig". Dagens många halvmesyrer gör att insteget i många fall fortfarande är för högt och ramperna fortfarande lutar i för kraftig vinkel.
Titel: SV: Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2013, 10:41:36 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 09:12:59 AM
Ja, det är en mycket bra sammanfattning av vad det gäller. Det är alltså inte något politiskt parti som kan skyllas för detta utan i så fall Svenska Spårvägssällskapet som inte handikappanpassade hållplatserna på Djurgårdslinjen från början vid starten 1991. Men alla hör ju hur dumt det låter att hävda något sådant.

Ja, hade Spårvägssällskapet haft en spåkula (och hetat Spå-vägssällskapet, höhö) hade de 1991 kanske kunnat förutspå vilka slags vagnar som skulle trafikera linjen 22 år senare. Men dessvärre var framtidssynerna inte fullt så exakta.
Titel: SV: Spårväg City ska handikappsanpassas!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 10:47:08 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2013, 10:41:36 AM
Ja, hade Spårvägssällskapet haft en spåkula (och hetat Spå-vägssällskapet, höhö) hade de 1991 kanske kunnat förutspå vilka slags vagnar som skulle trafikera linjen 22 år senare. Men dessvärre var framtidssynerna inte fullt så exakta.

... och de skulle naturligtvis bara skaffat museivagnar med låggolv.  ;D