Denna dörrställning måste väl ha varit ovanlig på 112:orna inom SJ-buss ? :
www.fotobus.msk.ru/photo/917388/
www.fotobus.msk.ru/photo/917387/
Med denna bild får det anses bevisat att 1681 är exporterad, både 1286 och 1681 är ju fortfarande reggade på Nettbuss:
www.fotobus.msk.ru/photo/917207/
Citat från: Kung Vasa skrivet 05 juli 2013, 08:26:33 AM
Denna dörrställning måste väl ha varit ovanlig på 112:orna inom SJ-buss ? :
Nej, det var det normala på de CR112-or som användes i SJ tätortstrafik och levererades under 1980-talets första hälft, t ex i Skövde, Falkenberg och Söderhamn. Jag vill dock minnas att vi konstaterade att Växjö hade dörr 2-2-1.
Exakt hur många CR 112:or hade SJ-buss med dörrst 2+2+0 ? ??? Inv nr ? ???
Helsingborg hade Bussar med denna dörrställningen som övergick till Swebus . det var 101-120 . de fick efterövertagandet nummer 9101-9120 . Kan det vara en av dessa men då måste den ha fått nytt nummer.
Citat från: Svempa skrivet 05 juli 2013, 09:07:33 AM
Helsingborg hade Bussar med denna dörrställningen som övergick till Swebus . det var 101-120 . de fick efterövertagandet nummer 9101-9120 . Kan det vara en av dessa men då måste den ha fått nytt nummer.
Nej, det är en CR112-a från Halland, fd SJ/Swebus 2191. Helsingborgs bussar hade annan typ av dörrar och fick 8... framför det gamla numret när Swebus köpte Helsingborgsbuss.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2013, 09:28:11 AM
Nej, det är en CR112-a från Halland, fd SJ/Swebus 2191. Helsingborgs bussar hade annan typ av dörrar och fick 8... framför det gamla numret när Swebus köpte Helsingborgsbuss.
Härligt att se en gammal Buss från Halmstad :)
MVH Peter
2191 var ursprungligen en Falkenbergsvagn, men på slutet av sin "Sverigekarriär" hade vi den i Halmstad. Bussen gick som ett spjut och hade landsvägsutväxling och 4-stegad låda vilket gjorde att det gick åka väldigt fort om man ville!!
Helt otroligt att de kan hålla de här vagnarna vid liv än i dag. God kvalitet, tydligen.
Har en bekant i Halmstad som äger en äldre CR 112 från 1980, f.d. SJ Buss 1817 och den går för det mesta igenom kontrollbesiktningen utan anmärkning!
Citat från: Kent T skrivet 05 juli 2013, 21:22:36 PM
2191 var ursprungligen en Falkenbergsvagn, men på slutet av sin "Sverigekarriär" hade vi den i Halmstad. Bussen gick som ett spjut och hade landsvägsutväxling och 4-stegad låda vilket gjorde att det gick åka väldigt fort om man ville!!
Helt otroligt att de kan hålla de här vagnarna vid liv än i dag. God kvalitet, tydligen.
Har en bekant i Halmstad som äger en äldre CR 112 från 1980, f.d. SJ Buss 1817 och den går för det mesta igenom kontrollbesiktningen utan anmärkning!
Jag har en bild på 2191 i Falkenberg.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2810117%29.jpg)
Och här är en bild drygt halvtannat år senare i Halmstad på den. Fortfarande märkt med Falkenbergs silhuett men om man jämför med silhuetten på bussen enligt bilden på tidigare lämnad länk ser man att man bytt den från Falkenberg till Halmstad (slottet och Najaden).
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813534%29.jpg)
Och eftersom 1817 också kom på tal kan jag ju visa den också, eftersom den råkade vara bilden före 2191 i mitt diaarkiv.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2810116%29.jpg)
En till bild på 2191:
www.fotobus.msk.ru/photo/917662/
Hur var det Kent. Det fanns väl enbart 2191 och 2192 som saknade dörr baktill (dvs 2-2-0)
2192 tillhörde Gävle och troligen gick den i Hudiksvall.
Citat från: S Svensson skrivet 05 juli 2013, 22:26:25 PM
Hur var det Kent. Det fanns väl enbart 2191 och 2192 som saknade dörr baktill (dvs 2-2-0)
2192 tillhörde Gävle och troligen gick den i Hudiksvall.
Ja, 2192 gick i Hudiksvall. Som jag förut skrev så fanns det flera av CR112-orna i Skövde som hade dörr 2-2-0 också, t ex 1802 och 2018. Däremot får jag revidera om att det skulle förekommit Söderhamn. Det är sant att bussarna där saknade bakdörr men de hade dörrställning 1-1-0.
Är det inte en av Viskadalsbussarna Swebus 2451-2452 som syns i bakgrunden på första bildlänken?
//Jonas G
Man byggde alltså om skyltskåpet när bussen kom till Halmstad, från enbart linjenummer med tre-siffrig sju-segment till linjenummer med två-siffrig sju-segment och destination med rullband.
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 juli 2013, 23:30:16 PM
Är det inte en av Viskadalsbussarna Swebus 2451-2452 som syns i bakgrunden på första bildlänken?
//Jonas G
Kan vara men den har då fått en förenklad dekorering. Så här såg 2451 ut under sin aktiva tid:
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2814419%29.jpg)
Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 juli 2013, 23:38:41 PM
Man byggde alltså om skyltskåpet när bussen kom till Halmstad, från enbart linjenummer med tre-siffrig sju-segment till linjenummer med två-siffrig sju-segment och destination med rullband.
Det var i den här vevan som Swebus tog över tätortstrafiken i Halmstad efter Halmstads Lokaltrafik och det kan ha varit ett upphandlingskrav att bussarna skulle förses med destination i skyltskåpet. Som synes angavs denna på bilden från Falkenberg med en lös skylt i fönstret. Destinationsrullen verkar vara en gammal från Halmstads Lokaltrafik, som för övrigt var bland de första bussbolagen i landet som införde elektrisk styrning av rullen. Alltså inget veva-veva här.
::) Ja 8 var det de fick i Helsingborg Tack för rättelsen, då hade jag redan flyttat så Swebustiden har jag inte så stor kunskap om.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2013, 22:42:49 PM
Ja, 2192 gick i Hudiksvall. Som jag förut skrev så fanns det flera av CR112-orna i Skövde som hade dörr 2-2-0 också, t ex 1802 och 2018. Däremot får jag revidera om att det skulle förekommit Söderhamn. Det är sant att bussarna där saknade bakdörr men de hade dörrställning 1-1-0.
1822 hade tydligen dörrst 2+2+0:
www.svenskbusshistoria.se/go?id=12593
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 05 juli 2013, 23:30:16 PM
Är det inte en av Viskadalsbussarna Swebus 2451-2452 som syns i bakgrunden på första bildlänken?
//Jonas G
Ny bild på 2451:
www.fotobus.msk.ru/photo/917397/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2013, 22:42:49 PM
Ja, 2192 gick i Hudiksvall. Som jag förut skrev så fanns det flera av CR112-orna i Skövde som hade dörr 2-2-0 också, t ex 1802 och 2018. Däremot får jag revidera om att det skulle förekommit Söderhamn. Det är sant att bussarna där saknade bakdörr men de hade dörrställning 1-1-0.
I Scania-boken (SvOf skrift 2) finns en förteckning över dörrställning på CR112. 2-2-0 hade följande bussar vid leverans:
Luleå Lokaltrafik 77-84
Härnösands Omnibussar 27, 30, 31
GDG 1900-1903, 1150-1155
SJ 1801-1803, 1821, 1822, 1911-1916, 1935-1937, 2017, 2018
Piteå Lokaltrafik 9, 10
Örnsköldsviks Centrala Omnibus 46
Motala Linjetrafik 6, 7
Helsingborgs Trafikverk 101-120.
Så det var inte så ovanligt med denna dörrställning på CR112, inte ens om man bara räknar med SJ-bussar (15 stycken). Av samtliga de förtecknade bussarna torde 50 ha hamnat hos Swebus.
Tabellen sträcker sig bara till leveranser fram till och med 1982 så det blev alltså fler från 1983 och framåt. Av dessa har vi redan hittat 2191 och 2192.