Vet att man inte ska se allt i svart, men, men... Om det här är sant så undrar jag om man tänkt igenom och även tittat på hur illa det fungerat på andra håll vad gäller tidsåtgång?
http://www.dn.se/sthlm/snart-kan-du-betala-sl-resan-med-kontokort
Visst kan det fungera om det bara blir så att man använder/läser korten på ungefär samma vis som ett Accesskort, men ska det dras, verifieras mot en spärrlista osv. så lär det ta tid. Personligen får jag återigen mera en känsla av ett riktigt dåligt underbyggt tjänstemannaförslag, sannolikt initierat högt uppifrån de politiska tinnarna och utan att man har stämt av med trafikkunnig personal om hur det fungerar i praktiken.
Enligt inslaget i Radio Stockholm ska man kunna betala utan att använda pin-kod. Med andra ord för skattebetalarna och kortinnehavarna stå för bedrägeririsken på grund av att SL försöker att lappa och laga ett system som inte är byggt för dagens taxesystem.
UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort. Men då SL redan nu beställt en förundersökning för efterträdaren till Access är det gissningsvis det nya biljettsystemet som ska klara av kontokort.
Tidsåtgång? Tja, det är ju bara att minnas enhetstaxan där de ombordköpta samt förköpta biljetterna låg på nästan samma prisnivå. Försäljningen av enkelbiljetter ombord ledde till stora förseningar som åt upp rasterna och påverkade nästa avgång negativt.
Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.
Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.
Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort.
Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.
Hoppas den dosan är borta när BIMS kommer till UL i september. BIMS ska ju klara kontokort i deras maskin men det gäller ju först att den blir aktiverad.
Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2013, 16:43:50 PM
Hoppas den dosan är borta när BIMS kommer till UL i september. BIMS ska ju klara kontokort i deras maskin men det gäller ju först att den blir aktiverad.
Nej... den dosan är INTE borta i UL:s version av BIMS, utan man knappar in vilken typ av biljett och trycker på knappen bankkort i BIMS och så får kunden själv sätta in sitt bankkort och biljetten kommer ut... Någon inknappning ska inte ske av föraren på bankkortsmaskinen....
Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
UL har ju en separat kontokortsdosa i sina bussar, då deras antika Almexmaskiner inte klarar kontokort. Men då SL redan nu beställt en förundersökning för efterträdaren till Access är det gissningsvis det nya biljettsystemet som ska klara av kontokort.
Jag har inte fått det helt verifierat, men jag gissar att det är det nuvarande Access-systemet som ska integreras med bankkortsterminaler. Det är nämligen ganska enkelt att göra det eftersom integrationen redan finns. Västtrafik betalade för att utveckla den i slutet av 2008. Allt var klart och i drift före det totala kontantstoppet 1 december 2009.
Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 10:30:52 AM
Tidsåtgång? Tja, det är ju bara att minnas enhetstaxan där de ombordköpta samt förköpta biljetterna låg på nästan samma prisnivå. Försäljningen av enkelbiljetter ombord ledde till stora förseningar som åt upp rasterna och påverkade nästa avgång negativt.
Jag kör ju en hel del UL-trafik ibland och jag är inte förtjust i bankkorten ombord, även om de inte förekommer alltför ofta.
Kan inte annat än hålla med. Här i Västtrafikland är det nära nog hopplöst emellanåt med förseningar och irriterade medresenärer på grund av ombordköpen. Det har visserligen blivit liten aning bättre senaste året sedan många köp går betydligt snabbare än de gjorde från början, men ändå. Biljetter köpta med bankkort ombord här har samma pris som biljetter köpta på Pressbyrån, vilket jag - och säkert många fler vågar jag påstå - anser vara fullkomligt helgalet.
Här i Gävleborg har det blivit väldigt poppis att betala med kontokort. Anledningen är att X-trafik rabatterar enkelbiljetterna om kunden avstår från att betala med kontanter och istället väljer kontokort/reskassa/mobilbiljett. I början med den nuvarande kortterminalen (drygt ett år sedan) tog varje köp ganska lång tid men efterhand har det snabbats upp, dels genom lite knep man som förare kan göra för att trigga ivägskickning av tidigare köp men framförallt genom att man införde s.k "Chip and go"; köp under 200:- kräver ingen PIN-kod. De vanligaste bankkorten går snabbt och smidigt att hantera, däremot tar Visa Electron och Maestro-korten betydligt längre tid, eftersom onlinekontakt med banken krävs, dessutom krävs PIN för dessa. Det är främst ungdomarna som har dessa "light-kort".
En del kollegor gnäller fortfarande, personligen har jag vant mig och tycker inte att kortbetalningen är den största av tidstjuvar.
Själva grejen att kontantpriset är högre än om man betalar med kort tycker jag är genial. Så skulle jag vilja ha det i samhället i övrigt. Kommer jag dragandes med kontanter på ICA och därmed bidrar till rånrisken får jag också betala ett lite högre pris SAMTIDIGT som jag har ett val att kunna betala kontant om jag vill.
Dock - i storstäderna kan det mycket möjligt vara en annan sak, med andra resandeströmmar och tidsbrist på ett annat sätt.
/MrH
Citat från: Anders Noren skrivet 02 juli 2013, 16:01:06 PM
Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.
Om du kollar hur många SMS biljetter SL säljer varje dag så kan vi lätt konstatera att folk skiter i vad det kostar.....
Citat från: Anders Noren skrivet 02 juli 2013, 16:01:06 PM
Ombordbetalning är OK om prispåslaget är 100 %. För då är det nästan ingen som betalar ombord.
Kör du i en storstad? Fungerar ej på landsbygden där det kan vara flera mil till närmaste ombud för att köpa biljett. Köper du via nätet ska det gå minst 6 timmar innan laddningen går att plocka upp i bussen (X län), ibland räcker inte det heller. Krångligt också om det bara är en enkelbiljett. Spontanresor osv.
Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.
(Sedan har jag förstått att man experimenterat med taxor och biljetter som kanske var/är krångligare än på min tid)
/MrH
Citat från: MrH skrivet 03 juli 2013, 10:47:55 AM
Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.
Då hann du sluta medan ombordbiljetterna fortfarande var klart dyrare än de i butik förköpta enkelbiljetterna och remsorna. Var glad att du slapp den efterföljande taxan med nära nog noll skillnad på förköp och ombordköp(!) Att sälja kontanta enkelbiljetter vid var tredje hållplats i fem mil var ingen ovanlighet, och ofta sålde man slut på sina enkelbiljetter innan arbetsdagen tagit slut, och fick offra en hel rast åt att införskaffa fler. :o
Citat från: MrH skrivet 03 juli 2013, 10:47:55 AM
Kör du i en storstad? Fungerar ej på landsbygden där det kan vara flera mil till närmaste ombud för att köpa biljett. Köper du via nätet ska det gå minst 6 timmar innan laddningen går att plocka upp i bussen (X län), ibland räcker inte det heller. Krångligt också om det bara är en enkelbiljett. Spontanresor osv.
Visst är det skönt ibland när de flesta har sina biljetter och kort klara vid ombordstigning, men samtidigt tycker jag att det ingår som en naturlig del i min yrkesroll att sälja biljetter och kort. Jag skulle tycka det var enormt tråkigt om den biten försvann faktiskt. Jag minns även min tid i SL-trafiken då vi sålde biljetter och stämplade dem (slutade -04) och jag såg inte det som ett bekymmer alls.
(Sedan har jag förstått att man experimenterat med taxor och biljetter som kanske var/är krångligare än på min tid)
/MrH
När du körde för SL hade de 100 % prispåslag för ombordköp. Klart att det inte var några problem då. Varenda kotte inom ett par läns avstånd som någon gång besökte Stockholm hade ju en förköpsremsa i plånboken.
Vid den tiden hade X-trafik ungefär 15 % prispåslag för ombordköp. Vi kan säga så här: jag är inte säker på att jag någonsin såg någon annan ombordstigande än jag själv använda förköp (rabattkort då, reskassa idag).
Idag har X-trafik ett påslag på nästan 100 % för kontantköp ombord i 1 zon, vilket torde innebära att kontantköpen i stort sett är borta. I gengäld är påslaget för kontokortsköp ombord så lågt att jag betvivlar att det är fler som använder reskassan idag än för tio år sedan, så jag antar att varje hållplats tar lika lång tid som förut, med en liten kö av människor som var och en ska lösa en enkelbiljett på krångligast möjliga vis. Som jag brukar säga: I X-län är det en mänsklig rättighet att köpa sin biljett vid ombordstigningen.
Jag kör buss i SL-trafiken och tycker det vore utmärkt att utöka med möjligheten att betala för sin resa med kort ombord. Naturligtvis med ett prispåslag jämfört med de andra betalsätten (Access och SMS-biljett).
Sedan SMS-biljetten gjordes om så att man först måste registrera sig på sl.se så är det dels besvärligt för tillfälliga besökare att åka buss, dels har man problematiken med resenärer som har ett Accesskort med en periodbiljett som just tagit slut eller en reskassa med för lågt saldo. Om vederbörande i princip inte står utanför ett SL-ombud tar man i praktiken med resenären gratis med uppmaning om att köpa periodkort eller fylla på reskassan vid tunnelbanestation eller ombud för att inte strandsätta resenären. Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.
Att betala med kontokort ska förstås vara ett undantag men jag anser det fullt jämförbart med de kontantbiljetter vi sålde tidigare och dessa såg jag aldrig som ett problem utan som en del av jobbet och som en rimlig service gentemot resenärerna.
Citat från: Stefan Helander skrivet 04 juli 2013, 10:31:17 AM
Jag kör buss i SL-trafiken och tycker det vore utmärkt att utöka med möjligheten att betala för sin resa med kort ombord. Naturligtvis med ett prispåslag jämfört med de andra betalsätten (Access och SMS-biljett).
Sedan SMS-biljetten gjordes om så att man först måste registrera sig på sl.se så är det dels besvärligt för tillfälliga besökare att åka buss, dels har man problematiken med resenärer som har ett Accesskort med en periodbiljett som just tagit slut eller en reskassa med för lågt saldo. Om vederbörande i princip inte står utanför ett SL-ombud tar man i praktiken med resenären gratis med uppmaning om att köpa periodkort eller fylla på reskassan vid tunnelbanestation eller ombud för att inte strandsätta resenären. Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.
Att betala med kontokort ska förstås vara ett undantag men jag anser det fullt jämförbart med de kontantbiljetter vi sålde tidigare och dessa såg jag aldrig som ett problem utan som en del av jobbet och som en rimlig service gentemot resenärerna.
Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?
Citat från: Stefan Helander skrivet 04 juli 2013, 10:31:17 AM
Ofta ska ju resenären vidare med tunnelbanan och då kan de lika gärna fylla på sitt Accesskort där. De åker ju inom samma zon och resultatet är att de möjligen tjänar några minuter resa om de betalar med reskassa.
Alla kör vi olika slags linjer. Av de SL-resenärer jag stundtals kör, är det en minoritet som reser inom en enda zon. Den absoluta majoriteten passerar oftast två zongränser under varje resa.
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:43:35 AM
Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?
Inget men sannolikheten är nog större att man har tillräckligt med pengar på sitt betalkort (speciellt om man har ett kreditkort) än på ett kort man använder sällan.
Citat från: BSB101 skrivet 05 juli 2013, 12:33:43 PM
Inget men sannolikheten är nog större att man har tillräckligt med pengar på sitt betalkort (speciellt om man har ett kreditkort) än på ett kort man använder sällan.
Troligen. Men jag tycker det är synd att man ska behöva införa dyra förändringar för att folk inte orkar hålla bättre koll.
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:43:35 AM
Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?
Det lär väl bara bli att kunden drabbas av övertrasseringsavgift av sin bank för inte tänker väl SL införa ett system där varenda kontokortsköp innebär att saldot verifieras mot banken. Skulle ta väldig tid vid varje biljettköp och känns omotiverat vid så låga belopp som att köpa en bussbiljett. Skulle ju även kunna bli problem om biljettköpet skall ske vid en hållplats i t ex Roslaagen där mobiltäckningen är dålig.
Citat från: Jonas1968 skrivet 09 juli 2013, 02:00:35 AM
Det lär väl bara bli att kunden drabbas av övertrasseringsavgift av sin bank för inte tänker väl SL införa ett system där varenda kontokortsköp innebär att saldot verifieras mot banken. Skulle ta väldig tid vid varje biljettköp och känns omotiverat vid så låga belopp som att köpa en bussbiljett. Skulle ju även kunna bli problem om biljettköpet skall ske vid en hållplats i t ex Roslaagen där mobiltäckningen är dålig.
Om man vill att det ska gå att betala med onlinekort är det krav på verifiering mot kontot vid varje köptillfälle. Onlinekort är t ex Maestro eller Electron. Det är vanligt att t ex ungdomar eller personer med betalningsanmärkningar har sådana kort. Eller helt enkelt personer som vill ha ett billigare bankkort.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 juli 2013, 09:30:57 AM
Om man vill att det ska gå att betala med onlinekort är det krav på verifiering mot kontot vid varje köptillfälle. Onlinekort är t ex Maestro eller Electron. Det är vanligt att t ex ungdomar eller personer med betalningsanmärkningar har sådana kort. Eller helt enkelt personer som vill ha ett billigare bankkort.
Exakt. Den lösning vi kör med i X län tillåter 3-4 s.k offlineköp med "riktiga" Visa/Mastercardkort (de som går snabbt), vid därefter nästkommande köp BÖRJAR köpproceduren med att terminalen skickar de lagrade köpen till banken innan själva köpet genomförs, allt medan kunden står där och trampar. Just den biten är lite onödigt tramsig, dessa köp kan ta uppemot minuten innan det är färdigt. Är det dessutom ett Electron eller Maestrokort just en sådan gång tar köpet enormt lång tid; först "SÄNDER LAGRADE" (dvs de tidigare offlineköpen) och därefter lång väntan på kontakt med banken.
Jag brukar därför ta för vana att själv trigga "SÄNDER LAGRADE" på rull emellanåt när jag haft kortköp och kommer ihåg det. Då rullar det oftast på smidigt vid nästa stopp.
De gånger det tar "för lång tid" är när typ 5 ungdomar med Electron eller Maestro står i rad och ska köpa biljett.. det händer men ändå inte precis jämt.
Jag hade personligt rekord häromdagen med 28 kortköp på ett pass (två varv på linje 100 Edsbyn-Bollnäs-Söderhamn). Tycker som jag skrev tidigare att det funkar rätt okej men som jag också skrev så är det ju helt andra resandeströmmar och stress i storstäderna, så jag är inte alls säker på att det system vi har skulle funka överallt.
:-)
/MrH
Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:43:41 AM
Exakt. Den lösning vi kör med i X län tillåter 3-4 s.k offlineköp med "riktiga" Visa/Mastercardkort (de som går snabbt), vid därefter nästkommande köp BÖRJAR köpproceduren med att terminalen skickar de lagrade köpen till banken innan själva köpet genomförs, allt medan kunden står där och trampar. Just den biten är lite onödigt tramsig, dessa köp kan ta uppemot minuten innan det är färdigt. Är det dessutom ett Electron eller Maestrokort just en sådan gång tar köpet enormt lång tid; först "SÄNDER LAGRADE" (dvs de tidigare offlineköpen) och därefter lång väntan på kontakt med banken.
Jag brukar därför ta för vana att själv trigga "SÄNDER LAGRADE" på rull emellanåt när jag haft kortköp och kommer ihåg det. Då rullar det oftast på smidigt vid nästa stopp.
Det där verkar som något som X-Trafik borde kunna få terminalleverantören att lösa med någon form av automatik. Det kan vara lite svårt emellanåt att få fram problembilden till rätt person och att få upp prioriteten, men med lagom mycket envishet kan man komma långt med sådana här saker.
Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:43:41 AM
De gånger det tar "för lång tid" är när typ 5 ungdomar med Electron eller Maestro står i rad och ska köpa biljett.. det händer men ändå inte precis jämt.
Jag hade personligt rekord häromdagen med 28 kortköp på ett pass (två varv på linje 100 Edsbyn-Bollnäs-Söderhamn). Tycker som jag skrev tidigare att det funkar rätt okej men som jag också skrev så är det ju helt andra resandeströmmar och stress i storstäderna, så jag är inte alls säker på att det system vi har skulle funka överallt.
:-)
Jag tror nog också lite så. Det är inte många ställen och linjer i X län som har trafiksituationer liknande storstadsområdena. Men jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå. ;)
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 juli 2013, 10:55:44 AMMen jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå. ;)
Som sagt, det är en mänsklig rättighet att få köpa sin biljett ombord...
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 juli 2013, 10:55:44 AM
Det där verkar som något som X-Trafik borde kunna få terminalleverantören att lösa med någon form av automatik. Det kan vara lite svårt emellanåt att få fram problembilden till rätt person och att få upp prioriteten, men med lagom mycket envishet kan man komma långt med sådana här saker.
Jag tror nog också lite så. Det är inte många ställen och linjer i X län som har trafiksituationer liknande storstadsområdena. Men jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå. ;)
Visst borde det gå att lösa med automatik :) Jag har tagit upp det där, vi får väl se om det blir någon förändring. Fokus ligger väl nu främst på införandet av det nya systemet. När väl det är i drift och varit så ett tag så kan man tjata lite till. Samma kortterminal ska det vara, även med BIMS.
Att det inte går (?) att få all transaktionsinformation på ETT kvitto (biljetten), som på ICA eller på macken, är också en gåta för mig, det blir extremt mycket kortkvitton att hantera för oss förare, de som redovisar vidare till länstrafiken osv. Det är väl den stora nackdelen om det finns någon.
Jag håller med dig och är samtidigt kluven; bra att det för kunden är enkelt att betala med kort. Men nu är det så väldigt enkelt att vissa inte tycker det är värt att ladda reskassa eller köpa kort. Jag har noterat en snubbe som åker två zoner till jobbet i princip varje vardag, tur/retur. Hans kort är av den snabba typen (tror Handelsbankens och Swedbanks är extra snabba av ngn anledning) och han köper enkelbiljett varje gång. Och det är ju kanske inte helt optimalt... ::)
Idag skiljer det bara någon krona mellan kontokort och reskassa. Borde vara större skillnad.
/MrH
Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 13:42:45 PM
Idag skiljer det bara någon krona mellan kontokort och reskassa. Borde vara större skillnad.
Ja, det är det som är min käpphäst. Ett påslag om ca 100 % för ombordköp jämfört med förköp (givetvis kombinerat med god tillgänglighet till förköpsställen, som det var på remstiden i SL-land) får bort nästan alla ombordköp. Och väl där kan man lika gärna låta de få som köper ombord betala kontant.
Men det kräver givetvis att länstrafiken bemödar sig att ordna ett par strategiskt placerade förköpsställen i varje stadsdel plus ett vid varje viktig kollektivtrafikknut. Bara inom Gävle och Valbo (för att anknyta till X-trafik) blir det bortåt 15 ytterligare förköpsställen jämfört med idag. (Men idag är det ändå bättre än för fem år sedan, för på den tiden hade X-trafik en policy att det skulle finnas ETT förköpsställe PER KOMMUN.)
Citat från: Anders Noren skrivet 11 juli 2013, 21:44:19 PM
Ja, det är det som är min käpphäst. Ett påslag om ca 100 % för ombordköp jämfört med förköp (givetvis kombinerat med god tillgänglighet till förköpsställen, som det var på remstiden i SL-land) får bort nästan alla ombordköp. Och väl där kan man lika gärna låta de få som köper ombord betala kontant.
Men det kräver givetvis att länstrafiken bemödar sig att ordna ett par strategiskt placerade förköpsställen i varje stadsdel plus ett vid varje viktig kollektivtrafikknut. Bara inom Gävle och Valbo (för att anknyta till X-trafik) blir det bortåt 15 ytterligare förköpsställen jämfört med idag. (Men idag är det ändå bättre än för fem år sedan, för på den tiden hade X-trafik en policy att det skulle finnas ETT förköpsställe PER KOMMUN.)
I SL trafiken är det väl ganska stor prisskillnad på kontantbiljetter (På dom ställen där sådana fortfarande kan köpas t ex tbanespärrarna) och på förköp och SMS biljetter. Med reskassa är det ju ännu billigare. Priset på kontokortsbiljetter ombord borde väl bli samma som kontantbiljett i spärren idag?