www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=167001
Detta avser central- och östeuropa.
Hur det blir i västeuropa och Norden återstår att se.
Nån som har koll på hur omfattande Veolias trafik i forna Jugoslavien är ? ???
Vem vet de kanske köper resten oxå ?? Men inte 17 blir det mer konkurrens av att det blir färre och färre bolag kvar och de som är kvar blir större.
När Veolia Transport är helt sålt är det väl då nästan bara Nobina kvar som stor operatör i Nordeuropa som inte ägs av en stat, och som inte kan få tillskott från skattebetalare.
Arriva ägs av den tyska staten, Keolis av den franska staten och Nettbuss av den norska staten.
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2013, 16:54:55 PM
När Veolia Transport är helt sålt är det väl då nästan bara Nobina kvar som stor operatör i Nordeuropa som inte ägs av en stat, och som inte kan få tillskott från skattebetalare.
Arriva ägs av den tyska staten, Keolis av den franska staten och Nettbuss av den norska staten.
Veolia är redan till 50 procent ägt av franska staten genom Caisse des Dépôts et Consignations. Franska staten äger genom SNCF 70 procent av Keolis.
Vi har ju också Abellio, som ännu inte finns i Sverige men säkert kommer snart. Det ägs av nederländska statsbanorna NS. Det har för övrigt gått rykten om att Abellio har för avsikt att köpa Nobina och då är alla stora bussbolag i Nordeuropa mer eller mindre statliga såvida inte Veolia Transdev säljs till en privat köpare.