(http://farm9.staticflickr.com/8264/8629420818_8de6673b98_b.jpg)
Hej!
En bild ifrån Växjö troligen 1940-tal.Bussen har ett gengasaggregat.
Platsen ser mycket annorlunda ut nu.
Åke
Hej! Härlig tidsbild! Ska man våga gissa att bussen är en ScV 84/85 med SKV-kaross från senare delen av 30-talet?! Hälsn. BengaB40
Bussen tillhör nog Karlskrona-Växjö Järnväg. Tycker mig förstå att det är deras logga på bussen. Den 1 juli 1941 förstatligades järnvägen och dess busstrafik, så bilden är nog inte tagen senare än 1941. Scania-Vabis är nog en bra gissning.
Främsta sidofönstret får mig fundera på Sv.Mv.
Hej! Hade också tankarna på Sv.Mv. Men den relativa plattnosen gjorde att mitt gissningsalternatv fick SKV att överväga! Hälsn. BengaB40
Att jag "fastnat" för Sv.Mv. beror på likheten med SJ 108, men det spricker på
att densamme var lång (8510). Lev 1935, men redan -37 byttes ottomotorn
1568 mot den nyss lanserade dieseln 16641. SJ 128 var en 8422 från -37 med
1664, så storleken stämmer bättre, dessvärre har jag mig ej bekant vad för
kaross den hade. Sv.Mv.-karosser med detta utseende har jag sett bilder på,
såväl vid BSBV som SOAB (SWB:s dotterbolag). Dessutom SJ 754, som renoverades
(ej ombyggdes) vid SKV). Bild baksiden Färdskrivaren 2 / 2012. /Uffe.
Hej! SJ-754 i Färdskrivar-krönikan löser säkert karossgåtan! När det gäller Sv.Mv. för övrigt har jag en känsla av att fronterna var lutande och lite stela i utseendet som på bilden av SJ-779 i samma krönika! Min enda erfarenhet av detta fabrikat är SJ-524 (T3538) som passagerare under 50-talet i Örebro-regionen! Hälsn. BengaB40
SJ 754 och 779 är bra exempel på utseendet. 754-stuket hängde med till -37/38 och avlöstes av 779-fronten
ca -38. Slutliga utseendet (innan branden -40) visas i Dick Hallströms Björknäsbok längst ner på sidorna
14 & 15 (inv.-nr 21 resp. 87) Det finns även en bild hos Spvm, där 784 syns på NBt med urspr. kaross från
-39 (ombyggd av ASJ -49). Bemärk att 524 - 532 utfördes enl. SJ:s direktiv, vilket även skedde vid SS vid
denna tid framgent flera år. Detta medförde vissa svårigheter att skilja på vagntyperna. Det kan tilläggas
att redan -37 förekom några stålkarosser, som kändes igen på smalare fönsterstolpar. / Uffe.